Gå til innhold

Heimebane


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det sånn at de bruker den Coop Marked butikken? Den ligger jo ikke i Ulsteinvik, men i Tjørvåg (for de som er lokalkjente) så vidt jeg vet. Det finnes jo en haug av dagligvarebutikker i sentrum av Ulsteinvik, så hvorfor ikke bruke en av de? 

Anonymkode: 5205a...824

Hehe, lurte på det samme. Burde no vært Spar Straumane dei støtta, :P (sånn siden dei allerede var på øya)

Anonymkode: f3ab3...904

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ok, nå har jeg sett første episode, og jeg synes dialekta var helt grei. (Kommer fra trøndersk språkområde selv.)

Er overhode ikke interessert i fortball, men lot meg likevel rive med av den medmenneskelige handlingen, så slett ikke verst førsteinntrykk. 

Anonymkode: d9755...128

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, lurte på det samme. Burde no vært Spar Straumane dei støtta, :P (sånn siden dei allerede var på øya)

Anonymkode: f3ab3...904

Det har jeg ingen formening om, syns bare det var rart at de bruker den og fremstiller den som den eneste butikken (?) som er der. Han Adrian hadde forresten også en ekstremt lang rute på joggeturen sin.

Anonymkode: 5205a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns begge de to første episodene var veldig bra. Dialekta til Ane hang jeg meg ikke opp i. Men jeg stusser litt på at de filmer så kye fra Flø, instedet for Ulsteinvik sentrum. De vil vel gi det inntykket at Ulsteinvik skal være et øde sted ute i Gokk, men da burde de i stedet ha brukt et fiktivt stedsnavn i stedet for Ulsteinvik. Det hadde heller ikke gjort noe om fotballaget fikk hete Hødd , i stedet for det oppkonstruerte Varg.

Anonymkode: b20c4...e42

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns begge de to første episodene var veldig bra. Dialekta til Ane hang jeg meg ikke opp i. Men jeg stusser litt på at de filmer så kye fra Flø, instedet for Ulsteinvik sentrum. De vil vel gi det inntykket at Ulsteinvik skal være et øde sted ute i Gokk, men da burde de i stedet ha brukt et fiktivt stedsnavn i stedet for Ulsteinvik. Det hadde heller ikke gjort noe om fotballaget fikk hete Hødd , i stedet for det oppkonstruerte Varg.

Anonymkode: b20c4...e42

De vil vel også vise litt idyll, men ja enig i at de fremstiller Ulsteinvik som mer gokk enn det er, også ved å bare ha Coop Marked med. 

Men hadde det handla om Hødd hadde jeg virkelig boikotta serien! Hvis man hadde kalt det det ville det nok blitt alt for mye følelser involvert fra oss som liker fotball, men ikke laget fra Ulsteinvik. 

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 5.3.2018 den 21.06, Nevian skrev:

Hun kommer liksom fra Trondheim og trener Trondheims-Ørn til å begynne med, men de kunne jo glatt funnet på noe annet enn det for å frigjøre henne fra den dialekten. At hun kommer fra samme sted som Rosenborg skal sikkert også bidra til å gjøre henne upopulær vil jeg tro.

De kunne jo latt hende vært fra Lillestrøm og trener for LSK kvinner. De har jo funnet serien de siste årene, så hadde vært mer realistisk om en kvinnelig trener kom fra de enn Trondheimsørn.

Anonymkode: 361f2...595

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De kunne jo latt hende vært fra Lillestrøm og trener for LSK kvinner. De har jo funnet serien de siste årene, så hadde vært mer realistisk om en kvinnelig trener kom fra de enn Trondheimsørn.

Anonymkode: 361f2...595

Sant, sånn bortsett fra at veldig mange fra Ulsteinvik og Dimna faktisk heier på LSK, av en eller annen merkelig grunn.. 

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/4/2018 at 4:14 PM, Meadow said:

Så noen klipp fra serien, den utgår. Interesserer meg ikke for fotball, og Ane DT som trønder var forstyrrende. 

Denne serien handler ikke om fotball, den handler om mennesker. 

 

On 3/5/2018 at 8:20 PM, Kelsi said:

Liker serien så langt, etter å ha sett første episode.

Men både kvinnelige og mannlige karakterer fremstår litt sterotype da. 

Det er faktisk veldig mange som har den type holnding som man ser i serien. Jeg vet noen akademiske mennesker lever ganske distansert fra folk flest, men holdningene i denne serien er faktisk ganske spot on for folk flest

Anonymkode: 436b5...c16

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens episode var jævlig teit. 

Anonymkode: 5205a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i nærheten av der handlingen er lagt til, og greide ikke å se en hel episode engang fordi alle dialektene var så forstyrrende. Trønderdialekta til ADT er et kapittel for seg selv, men det jeg reagerte mest på var det som skulle forestille ulsteinvikdialekta, som i realiteten egentlig er mer ålesundsk enn en dialekt fra Søre Sunnmøre. 

Anonymkode: 8b465...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3/6/2018 den 20.44, AnonymBruker skrev:

Hehe, lurte på det samme. Burde no vært Spar Straumane dei støtta, :P (sånn siden dei allerede var på øya)

Anonymkode: f3ab3...904

Jeg tipper at det an skyldes butikkens lokaler, at det feks. er vanskelig og filme der. Det er mange filmatiske hensyn å ta som folk flest ikke tenker over. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da heg så traileren for denne serien tenkte jeg "hell no". Tenkte at serien virket skikkelig cheese og klisjéfylt, og undertittelen "you will walk alone"🙄 ble spikeren i klisjekista for min del. Skuspillet som ble vist i traileren virket også litt vel hotell Cæsar-dramatisk.

MEN jeg forsøkte meg på en episode, og ble positivt overrasket. Etter å ha sett alle episodene som har blitt lagt ut synes jeg dette er en meget god serie, både med tanke på handling og skuespillprestasjoner. Jeg har ingen tilknytning til Trøndelag, så dialekten til Ane har jeg faktiks ikke ofret en tanke. 

Anonymkode: 9a398...23b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor i nærheten av der handlingen er lagt til, og greide ikke å se en hel episode engang fordi alle dialektene var så forstyrrende. Trønderdialekta til ADT er et kapittel for seg selv, men det jeg reagerte mest på var det som skulle forestille ulsteinvikdialekta, som i realiteten egentlig er mer ålesundsk enn en dialekt fra Søre Sunnmøre. 

Anonymkode: 8b465...d0d

Det forstyrrer faktisk ikke meg, sånn bortsett fra at det er helt grusom å høre dialekter fra Søre Sunnmøre på TV. 

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det forstyrrer faktisk ikke meg, sånn bortsett fra at det er helt grusom å høre dialekter fra Søre Sunnmøre på TV. 

Anonymkode: 5205a...824

Fordi de fleste fra Søre Sunnmøre som har funnet veien til fjernsynet vanligvis språker helt hinsides, som for eksempel Jan Åge Fjørtoft og programlederen på Alle mot en. Må skru av lyden, jeg.

Anonymkode: 8b465...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de fleste fra Søre Sunnmøre som har funnet veien til fjernsynet vanligvis språker helt hinsides, som for eksempel Jan Åge Fjørtoft og programlederen på Alle mot en. Må skru av lyden, jeg.

Anonymkode: 8b465...d0d

Hva menes egentlig med begrepet "å språke"?

Det er ikke så langt til Ulsteinvik fra der jeg kommer fra, men på grunn av geografi har det aldri vært noe særlig kontakt mellom lokalsamfunnene, og dialektene er derfor helt ulike.

Nå har geografi endret seg noe, på en måte, og det er nærmere kontakt. Sunnmøringene snakker fortsatt litt rart, det høres ihvertfall slik ut i mine ører - og de vil nok si det samme om oss - men jeg ser ikke hvordan man kan si at de som er på TV "språker" noe mer enn de som bor der de kommer fra.

Men nå er jeg jo som nevnt ikke helt sikker på hva du mener med "å språke".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi de fleste fra Søre Sunnmøre som har funnet veien til fjernsynet vanligvis språker helt hinsides, som for eksempel Jan Åge Fjørtoft og programlederen på Alle mot en. Må skru av lyden, jeg.

Anonymkode: 8b465...d0d

Du kan da virkelig ikke sammenligne Jan Åge Fjørtoft med andre som har en normal sunnmørsdialekt. Han har jo ikke det. 

Anonymkode: 5205a...824

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, applestories skrev:

Hva menes egentlig med begrepet "å språke"?

Det er ikke så langt til Ulsteinvik fra der jeg kommer fra, men på grunn av geografi har det aldri vært noe særlig kontakt mellom lokalsamfunnene, og dialektene er derfor helt ulike.

Nå har geografi endret seg noe, på en måte, og det er nærmere kontakt. Sunnmøringene snakker fortsatt litt rart, det høres ihvertfall slik ut i mine ører - og de vil nok si det samme om oss - men jeg ser ikke hvordan man kan si at de som er på TV "språker" noe mer enn de som bor der de kommer fra.

Men nå er jeg jo som nevnt ikke helt sikker på hva du mener med "å språke".

Er enig i at vi sikkert snakker rart for ikke-sunnmøringer. Med språke mener jeg at de legger om enkelte ord til for eksempel østlandsk(gjerne for å gjøre seg forstått), og med det skiller seg språkmessig fra en sunnmøring som ikke språker. Tenker også på tonefallet som kan høres ut som en blanding mellom sunnmørsk og østlandsk, i større eller mindre grad. For meg som er oppvokst og fremdeles bor på en liten øy helt sør på Sunnmøre blir det veldig tydelig at de snakker annerledes, fordi verken jeg eller noen jeg prater med på daglig basis snakker TV-sunnmørsk.

Han programlederen for Alle mot en som jeg nevnte(kommer ikke på navnet) er jo fra Brandal på Hareidlandet, men snakker annerledes enn den gjengse brandøl, som stort sett snakker bredere enn det, og med et litt annet tonefall.

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan da virkelig ikke sammenligne Jan Åge Fjørtoft med andre som har en normal sunnmørsdialekt. Han har jo ikke det. 

Anonymkode: 5205a...824

Jan Åge Fjørtoft sin dialekt er jo et skrekkeksempel på det jeg prater om. Han hadde jo vanlig sunnmørsdialekt før i tiden.

Anonymkode: 8b465...d0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er enig i at vi sikkert snakker rart for ikke-sunnmøringer. Med språke mener jeg at de legger om enkelte ord til for eksempel østlandsk(gjerne for å gjøre seg forstått), og med det skiller seg språkmessig fra en sunnmøring som ikke språker. Tenker også på tonefallet som kan høres ut som en blanding mellom sunnmørsk og østlandsk, i større eller mindre grad. For meg som er oppvokst og fremdeles bor på en liten øy helt sør på Sunnmøre blir det veldig tydelig at de snakker annerledes, fordi verken jeg eller noen jeg prater med på daglig basis snakker TV-sunnmørsk.

Han programlederen for Alle mot en som jeg nevnte(kommer ikke på navnet) er jo fra Brandal på Hareidlandet, men snakker annerledes enn den gjengse brandøl, som stort sett snakker bredere enn det, og med et litt annet tonefall.

Jan Åge Fjørtoft sin dialekt er jo et skrekkeksempel på det jeg prater om. Han hadde jo vanlig sunnmørsdialekt før i tiden.

Anonymkode: 8b465...d0d

Ahh, du mener noe annet enn det jeg snakket om. Jeg mener ikke de som legge om dialekta. Jeg mener at sånn brei og hard sunnmørsdialekt faktisk høres helt grusomt ut på TV. 

Anonymkode: 5205a...824

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ahh, du mener noe annet enn det jeg snakket om. Jeg mener ikke de som legge om dialekta. Jeg mener at sånn brei og hard sunnmørsdialekt faktisk høres helt grusomt ut på TV. 

Anonymkode: 5205a...824

Det kan jeg faktisk ikke huske å ha hørt på TV før, har du noen eksempler? 

Anonymkode: 8b465...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...