Gjest chisandra Skrevet 4. september 2019 #8401 Skrevet 4. september 2019 1 minutt siden, Sol70 skrev: Jeg legger merke til enkelte andre saker der gjerningspersonene får enorm støtte på nett, og felles for dem er at de som er anklaget har liksom et glansbilde utad mens hva som skjer på bakrommet er en annen historie. Med en av sakene vet jeg at dette er et nettfenomen og at folk i den virkelige verden antar at personen er skyldig. Med denne saken vet jeg ikke, for jeg har ikke diskutert den med så mange utenfor nettet. Hva er inntrykket fra folk dere personlig kjenner, er de også på morens side? Ikke etter at jeg loset de inn i denne tråden, med all dokumentasjonen som ligger her. 2 stykker snudde faktisk fullstendig. Jeg har snakket frem denne tråden så ofte jeg har kunnet.
Mmmwhatever Skrevet 4. september 2019 #8402 Skrevet 4. september 2019 2 timer siden, heavyheart skrev: Jeg må si jeg er litt overrasket over at ikke forsvarerne hennes fikk snakket henne til å akseptere dommen i lagmannsretten. De burde vel skjønne såpass at å godta den hadde vært en grei unslippelse for henne. jaja, de kan angre hele den gjengen nå da Som andre har skrevet anket uansett aktoratet. Men moren er nok så fastkjørt mentalt på at hun er uskyldig at det er vanskelig/umulig å nå inn til henne. 7
Girlygirl9 Skrevet 4. september 2019 #8403 Skrevet 4. september 2019 (endret) Tenker på hvordan moren holder fast på datteren som barn, og bare publiseres bilder av henne som 8-10 åring. Andre foreldre som har barn som har dødd har skrevet mye om hvordan barna hadde vært som voksen osv, A ville fyllt 19 år i august. Ferdig med videregående, hva hadde hun brukt livet sitt på, hvem ville hun vært? Mens mor er bare opptatt av å skylde på mobbere og alle som har vært forferdelig (ikke henne selv altså), og hvor liten A var. Endret 4. september 2019 av Girlygirl9 27
Limbo 2014 Skrevet 4. september 2019 #8404 Skrevet 4. september 2019 6 hours ago, Marigrete said: At den høyeste rettsinstans i Norge skaper presedens for lignende saker, og da med større tyngde enn hvis en straff fra lagmannsretten hadde blitt stående. Tenker ikke at lagmannsretten satt samlet og sa høyt at «nå setter vi en kjempelav straff», men mer at de stille visste at denne saken kom til å bli anket. En lik sak har aldri vært oppe i rettsvesenet tidligere, og da utgjør en straffeutmåling fra høyesterett mye for fremtidige like saker. Man trenger ikke høyesterett for å skape presedens. Presedens skapes gjennom rettskraftige dommer. Hadde det vært behov for en snarvei til høyesterett, hadde man laget en ordning for det. Rettssystemet har for stort ansvar å forvalte til å bruke instanser til gambling og spekulasjon om straffenivå og anking. Vi bor ikke i molbo-land. 5
Sol-gull Skrevet 4. september 2019 #8405 Skrevet 4. september 2019 1 hour ago, Girlygirl9 said: Tenker på hvordan moren holder fast på datteren som barn, og bare publiseres bilder av henne som 8-10 åring. Andre foreldre som har barn som har dødd har skrevet mye om hvordan barna hadde vært som voksen osv, A ville fyllt 19 år i august. Ferdig med videregående, hva hadde hun brukt livet sitt på, hvem ville hun vært? Mens mor er bare opptatt av å skylde på mobbere og alle som har vært forferdelig (ikke henne selv altså), og hvor liten A var. Ja akkurat det er veldig interessant. 5
mikrobe Skrevet 4. september 2019 #8406 Skrevet 4. september 2019 (endret) 1 time siden, Girlygirl9 skrev: Tenker på hvordan moren holder fast på datteren som barn, og bare publiseres bilder av henne som 8-10 åring. Andre foreldre som har barn som har dødd har skrevet mye om hvordan barna hadde vært som voksen osv, A ville fyllt 19 år i august. Ferdig med videregående, hva hadde hun brukt livet sitt på, hvem ville hun vært? Mens mor er bare opptatt av å skylde på mobbere og alle som har vært forferdelig (ikke henne selv altså), og hvor liten A var. På generelt grunnlag, det er gjerne den alderen foreldre begynner å miste innflytelse i barnas liv. Impulser utenfra blir stadig viktigere, og de starter å løsrive seg. Endret 4. september 2019 av mikrobe 9
Marigrete Skrevet 4. september 2019 #8407 Skrevet 4. september 2019 1 time siden, Limbo 2014 skrev: Man trenger ikke høyesterett for å skape presedens. Presedens skapes gjennom rettskraftige dommer. Hadde det vært behov for en snarvei til høyesterett, hadde man laget en ordning for det. Rettssystemet har for stort ansvar å forvalte til å bruke instanser til gambling og spekulasjon om straffenivå og anking. Vi bor ikke i molbo-land. Nei jeg vet at presedens skapes gjennom rettskraftige dommer, uansett rettsinstans. Men uansett så tenker jeg at det alt-i-alt var bra at saken gikk til Høyesterett. En dom herfra er gjort av meget kyndige høyesterettsdommere. 4
Vampyrina Skrevet 5. september 2019 #8408 Skrevet 5. september 2019 13 timer siden, chisandra skrev: Dommen i høyesterett: https://lovdata.no/dokument/HRSTR/avgjorelse/hr-2019-1675-a Svært interessant lesning. Dyktige og oppegående folk i høyesterett!! 12
Anglofil Skrevet 5. september 2019 #8409 Skrevet 5. september 2019 Tråden er ryddet for spekulasjoner, samt svar til dette. Anglofil (teamleder)
Vera Skrevet 5. september 2019 #8410 Skrevet 5. september 2019 Endelig et lite snev av rettferdighet for et uskyldig barn.. Jeg liker at det legges vekt på «preventiv effekt», som jeg kommenterte tidlig i denne tråden. Det handler ikke om lengde straff, det handler om oppreisning og rettferdighet for det eneste offeret i denne saken - Angelica. Det handler om å forebygge at slik kan skje med andre barn. Først da har Angelica fått oppreisning. 22
Limbo 2014 Skrevet 5. september 2019 #8411 Skrevet 5. september 2019 14 hours ago, Marigrete said: Nei jeg vet at presedens skapes gjennom rettskraftige dommer, uansett rettsinstans. Men uansett så tenker jeg at det alt-i-alt var bra at saken gikk til Høyesterett. En dom herfra er gjort av meget kyndige høyesterettsdommere. Det er jeg helt enig i. Og det viser hvor viktig det er at man kan anke til høyesterett - lagmannsrettens dom var en skandale (dessverre» ikke taktikkeri for å få saken til høyesterett noe som hadde vært en skandale i seg seg selv). Lagmannsretten skal liksom bestå av dyktige jurister med mye erfaring, men man kan jo lure på om de har fulgt med de siste tyve årene når de avsa en dom som i praksis gjør barna rettsløse overfor foreldre. Høyesteretts konklusjon viser jo at lagmannsretten var på jordet, og det er skremmende at det samme dommerpanelet kan dømme i andre saker. (like ille som tingrettsdommeren som gav Breivik rett i at staten brøt menneskerettighetene - her vant heldigvis regjeringsadvokaten en knusende seier i lagmannsretten, men tingrettsdommeren burde jo vært avskiltet). 14
Gjest Ellii Skrevet 5. september 2019 #8412 Skrevet 5. september 2019 Er sikker på at denne saken kommer til å bli en miniserie om noen år. Virkelig tragisk sak, men også interresant og viktig. Mange hadde trengt å bli opplyst om denne type forhold mellom mor og barn.
Pipaluk Skrevet 6. september 2019 #8413 Skrevet 6. september 2019 Litt på siden men. Hvor lang tid må en som er dømt vente på soning? Hvor lenge kan man egentlig drøye det? 5
Christiane_W Skrevet 6. september 2019 #8414 Skrevet 6. september 2019 På 4.9.2019 den 16.59, Mmmwhatever skrev: Hvor er pressedekningen? Pressens dekning av denne saken har vært en skandale. Jeg reagerte på det fra dag 1, før jeg visste noe som helst om hva som hadde skjedd. Husker jeg sa til mannen min at jeg ikke skjønte hvorfor alt avisene skrev om var mobbing, når et barn har sultet ihjel på en hytte?! Da er mobbing irrelevant. Også etter at saken har blitt mer belyst, har dekningen i de fleste medier vært enten manglende eller mangelfull. Tidvis svært skjev, også i rettsrunde nummer to (Dagbladet!) - på tross av at enhver oppegående journalist som dekket saken på det tidspunktet burde ha lest dommen fra tingretten, og dermed burde ha visst bedre enn å dekke saken så ensidig. Dette er en viktig sak, som ikke skal ties ihjel. Det er skremmende å tenke på hva vi ville visst og tenkt om saken uten Budstikka. Så enig! Allerede i 2012 ble moren intervjuet av TV2 om mobbingen hun hevdet A ble utsatt for og som i følge henne førte til at A utviklet spiseforstyrrelser og kjempet for å bli frisk. Under rettssaken i tingretten fortalte en av ambulansepersonalet som kom til hytta at moren var svært opptatt av at datteren var blitt mobbet og at det måtte frem i media. Altså var dette med at A ble mobbet og syk som følge av mobbingen en "sannhet" moren hadde lullet seg inn i gjennom en årrekke. Det er skremmende at morens versjon, at datteren ble mobbet til døde, ble presentert som sannheten av de store mediehusene. Det aller meste av mediedekningen har gått på det stakkars barnet som ble mobbet så hun ble syk og den stakkars moren som kjempet en utrettelig kamp for å hjelpe sin datter. Selv ikke etter dommen i tingretten og alt som kom frem der ble dekningen nyansert. Som du skriver burde jo journalister som dekket saken i lagmannsretten lest dommen fra tingretten, hvor det kommer tydelig frem hvordan moren motarbeidet og manipulerte både barnevern og helsevesen. Det var mange som forsøkte å hjelpe A og det var faktisk moren som hindret at hun fikk hjelpen hun trengte. Det er veldig synd at Budstikka er en lokalavis som ikke når ut til fler enn den gjør, hadde dekningen i de nasjonale mediene vært på linje med Budstikkas hadde nok sympatien med moren vært mye mindre blant folk flest. 44
Påskehare Skrevet 6. september 2019 #8415 Skrevet 6. september 2019 4 timer siden, Christiane_W skrev: Så enig! Allerede i 2012 ble moren intervjuet av TV2 om mobbingen hun hevdet A ble utsatt for og som i følge henne førte til at A utviklet spiseforstyrrelser og kjempet for å bli frisk. Under rettssaken i tingretten fortalte en av ambulansepersonalet som kom til hytta at moren var svært opptatt av at datteren var blitt mobbet og at det måtte frem i media. Altså var dette med at A ble mobbet og syk som følge av mobbingen en "sannhet" moren hadde lullet seg inn i gjennom en årrekke. Det er skremmende at morens versjon, at datteren ble mobbet til døde, ble presentert som sannheten av de store mediehusene. Det aller meste av mediedekningen har gått på det stakkars barnet som ble mobbet så hun ble syk og den stakkars moren som kjempet en utrettelig kamp for å hjelpe sin datter. Selv ikke etter dommen i tingretten og alt som kom frem der ble dekningen nyansert. Som du skriver burde jo journalister som dekket saken i lagmannsretten lest dommen fra tingretten, hvor det kommer tydelig frem hvordan moren motarbeidet og manipulerte både barnevern og helsevesen. Det var mange som forsøkte å hjelpe A og det var faktisk moren som hindret at hun fikk hjelpen hun trengte. Det er veldig synd at Budstikka er en lokalavis som ikke når ut til fler enn den gjør, hadde dekningen i de nasjonale mediene vært på linje med Budstikkas hadde nok sympatien med moren vært mye mindre blant folk flest. Er så enig med deg! Og hvem verner om de ungdommene som ble beskyldt for å være mobbere og «barnemordere»? Kan umulig ha vært lett for de og deres familier 🙁 Hvem skriver om/for dem? Hvem tør å gå inn for å renvaske de? 21
n_97 Skrevet 6. september 2019 #8416 Skrevet 6. september 2019 5 hours ago, Christiane_W said: Så enig! Allerede i 2012 ble moren intervjuet av TV2 om mobbingen hun hevdet A ble utsatt for og som i følge henne førte til at A utviklet spiseforstyrrelser og kjempet for å bli frisk. Under rettssaken i tingretten fortalte en av ambulansepersonalet som kom til hytta at moren var svært opptatt av at datteren var blitt mobbet og at det måtte frem i media. Altså var dette med at A ble mobbet og syk som følge av mobbingen en "sannhet" moren hadde lullet seg inn i gjennom en årrekke. TV2 ble også felt i Pfu for å ikke ha tatt nok forbehold om anklagene moren fremsetter i artikkelen. https://www.tv2.no/a/9083596 16
Christiane_W Skrevet 6. september 2019 #8417 Skrevet 6. september 2019 På 4.9.2019 den 20.39, Girlygirl9 skrev: Tenker på hvordan moren holder fast på datteren som barn, og bare publiseres bilder av henne som 8-10 åring. Andre foreldre som har barn som har dødd har skrevet mye om hvordan barna hadde vært som voksen osv, A ville fyllt 19 år i august. Ferdig med videregående, hva hadde hun brukt livet sitt på, hvem ville hun vært? Mens mor er bare opptatt av å skylde på mobbere og alle som har vært forferdelig (ikke henne selv altså), og hvor liten A var. Enig, jeg reagerte på det da jeg var inne på "julekalenderen" på FB. Kjenner noen som mistet datteren sin til kreft da hun var 11 og de har snakket om "nå ville XX drevet med konfirmasjonsforberedelser/skulle begynt på VGS/ta kjøretimer osv" opp gjennom årene. Bare en liten korreksjon; A ville fylt 17 i august, hun ble født i 2002. 10
parmanoia Skrevet 6. september 2019 #8418 Skrevet 6. september 2019 Det er godt å se at Tingretten ikke lar seg manipulere. Er skuffet over media i denne saken. Minus Budstikka. Ros til dem! 6
minister-mio Skrevet 6. september 2019 #8419 Skrevet 6. september 2019 2 timer siden, n_97 skrev: TV2 ble også felt i Pfu for å ikke ha tatt nok forbehold om anklagene moren fremsetter i artikkelen. https://www.tv2.no/a/9083596 Ja og godt er det. Jeg tror allikevel at det narrativet moren gikk ut med der har preget mange folks syn på saken. Utrolig at folk støtter en som er dømt for alvorlig mishandling. 12
Girlygirl9 Skrevet 6. september 2019 #8420 Skrevet 6. september 2019 3 timer siden, Christiane_W skrev: Enig, jeg reagerte på det da jeg var inne på "julekalenderen" på FB. Kjenner noen som mistet datteren sin til kreft da hun var 11 og de har snakket om "nå ville XX drevet med konfirmasjonsforberedelser/skulle begynt på VGS/ta kjøretimer osv" opp gjennom årene. Bare en liten korreksjon; A ville fylt 17 i august, hun ble født i 2002. Ops! Døde i 2015, men var 13, ikke 15 ja 🙈
Anbefalte innlegg