Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tråden er ryddet for brudd på opphavsrett, spekulasjoner, injurierende utsagn og persondebatt, herunder diskusjon rundt mindreårige.

Anglofil (teamleder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, chisandra skrev:

Vi er altså tilbake til samme straff som tingretten kom til. De skarve 8 mnd. betinget fra lagmannsretten var jo på grunn av at hun ble frifunnet for å ha hensatt Angelica i hjelpeløs tilstand - noe som er en helt utrolig frifinnelse for oss som har fulgt saken tett. Men høyesterett fikk det altså på rett spor igjen.

De forkastet også anken om erstatning til barnefaren, slik at denne blir stående.

Alt i alt, sunn fornuft har seiret. Skal forsvarerne nå meite mer med dette, så må det bli til Strasbourg.

Nei, den er skjerpet fra 3 års betinget til 3 års ubetinget.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rosalie skrev:

Nei, den er skjerpet fra 3 års betinget til 3 års ubetinget.

Nei, dommen var ubetinget/fengselsstraff i tingretten også! 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Fjugur skrev:

Veldig bra at dommen ble skjerpet. 
3 års fengsel er alt for lite, men allikevel skjerpende i forhold til de latterlige 8 mnd betinget som hun ble dømt til først.

Fornøyd tross alt!

Dette! Veldig viktig at hun fikk en ubetinget fengselsdom. Bra høyesterett tok saken!

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er pressedekningen? 

Pressens dekning av denne saken har vært en skandale. Jeg reagerte på det fra dag 1, før jeg visste noe som helst om hva som hadde skjedd. Husker jeg sa til mannen min at jeg ikke skjønte hvorfor alt avisene skrev om var mobbing, når et barn har sultet ihjel på en hytte?! Da er mobbing irrelevant. 

Også etter at saken har blitt mer belyst, har dekningen i de fleste medier vært enten manglende eller mangelfull. Tidvis svært skjev, også i rettsrunde nummer to (Dagbladet!) - på tross av at enhver oppegående journalist som dekket saken på det tidspunktet burde ha lest dommen fra tingretten, og dermed burde ha visst bedre enn å dekke saken så ensidig. 

Dette er en viktig sak, som ikke skal ties ihjel. 

Det er skremmende å tenke på hva vi ville visst og tenkt om saken uten Budstikka.

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Hvor er pressedekningen? 

Pressens dekning av denne saken har vært en skandale. Jeg reagerte på det fra dag 1, før jeg visste noe som helst om hva som hadde skjedd. Husker jeg sa til mannen min at jeg ikke skjønte hvorfor alt avisene skrev om var mobbing, når et barn har sultet ihjel på en hytte?! Da er mobbing irrelevant. 

Også etter at saken har blitt mer belyst, har dekningen i de fleste medier vært enten manglende eller mangelfull. Tidvis svært skjev, også i rettsrunde nummer to (Dagbladet!) - på tross av at enhver oppegående journalist som dekket saken på det tidspunktet burde ha lest dommen fra tingretten, og dermed burde ha visst bedre enn å dekke saken så ensidig. 

Dette er en viktig sak, som ikke skal ties ihjel. 

Det er skremmende å tenke på hva vi ville visst og tenkt om saken uten Budstikka.

Dette🙌 I denne viktige jobben for barns rettssikkerhet er det utrolig viktig med en oppegående presse/media. Det virker som både Dagbladet og mange andre medier ble «blendet» av dette første intervjuet ang mobbing på Tv2, og ikke helt klarte å snu fokus under tingrettens rettssak. Vi må ha med media på dette med å ta innover seg realitetene når det gjelder hva foreldre kan gjøre mot/utsette sine barn for. Dagbladet har jo vært virkelig ille ifht følelsesladede «mor som aldri svikter/mishandler barnet sitt» retorikken! De burde virkelig ta litt selvkritikk i denne saken! Hun er dømt i 3 rettslige instanser, på tide å stikke fingeren i jorda! 

Endret av Jobbermedbarn
  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Dette🙌 I denne viktige jobben for barns rettssikkerhet er det utrolig viktig med en oppegående presse/media. Det virker som både Dagbladet og mange andre medier ble «blendet» av dette første intervjuet ang mobbing på Tv2, og ikke helt klarte å snu fokus under tingrettens rettssak. Vi må ha med media på dette med å ta innover seg realitetene når det gjelder hva foreldre kan gjøre mot/utsette sine barn for. Dagbladet har jo vært virkelig ille ifht følelsesladede «mor som aldri svikter/mishandler barnet sitt» retorikken! De burde virkelig ta litt selvkritikk i denne saken! Hun er dømt i 3 rettslige instanser, på tide å stikke fingeren i jorda! 

Absolutt. Redaktøren burde starte med å lese dommene! Hvis hen fremdeles tenker «stakkars mor», er det på tide å finne seg en ny jobb.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
4 timer siden, chisandra skrev:

Saken er delt på facebook av de fleste aviser, og kommentarfeltet flommer over av folk som har så vondt av den stakkars moren som ikke fikk hjelp til ungen sin. 

Lurer på om de samme folkene har lest utdrag fra loggene? Der moren sperret telefonen for anrop i tilfelle fastlegen skulle ringe. Som meldte flytting hit og dit slik at det etterhvert ble umulig å finne ut hvor hun faktisk befant seg.

Jeg tror de har sett intervjuet på NRK, lest overfladisk i den tiden mediene talte i morens favør. Hadde jeg kun fulgt denne saken helt overfladisk, så hadde jeg nok kanskje hatt et mildere standpunkt.

Jeg tviler på at det er så mange som har satt seg inn i det, og av denne grunn ser de bare den "stakkars forfulgte moren med det vanskelige barnet".

Jeg synes 3 år er passe - så lenge det er ubetinget. Ingen straff i hele verden kan få Angelica tilbake, og jeg mener fortsatt at denne moren ikke i utgangspunktet mente å drepe sitt barn, men ble fanget i situasjonen. Moren tok en forferdelig feil avgjørelse når hun isolerte Angelica på hytten, og den avgjørelsen fanget henne slik at hun ikke lenger kunne forklare / bortforklare sin manglende evne til omsorg for barnet. Straffen - den aller verst tenkelige straff - har hun allerede fått utdelt: Angelica er død. Nå har mor fått en entydig beskjed om at det var hun som forvoldte denne døden og effektivt forhindret hjelp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 time siden, Jobbermedbarn skrev:

Jeg tenker at hvis noen skriver en sak - slik det ble gjort i Christoffer saken, dog av en journalist - der man tar med seg tidslinjen og sender denne til media så kan det bidra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si jeg er litt overrasket over at ikke forsvarerne hennes fikk snakket henne til å akseptere dommen i lagmannsretten. De burde vel skjønne såpass at å godta den hadde vært en grei unslippelse for henne.

jaja, de kan angre hele den gjengen nå da

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, heavyheart skrev:

Jeg må si jeg er litt overrasket over at ikke forsvarerne hennes fikk snakket henne til å akseptere dommen i lagmannsretten. De burde vel skjønne såpass at å godta den hadde vært en grei unslippelse for henne.

Det hadde jo ikke hjulpet noe da, for aktoratet anket jo også, men enig i at det er rart hun anket den dommen! 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
1 minutt siden, heavyheart skrev:

Du tror ikke de prøvde? Jeg tipper at de prøvde HARDT. Når hun ikke ville det er det deres jobb å fremme hennes sak, slik hun ønsker den fremmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mallard skrev:

Hele denne saken gir meg grøssinger. Stakkars Angelica. ❤️

Jeg får assosiasjoner til saken om Gypsy Rose Blanchard. Har noen her sett dramaserien «The Act», eller dokumentaren «Mommy Dead and Dearest», om denne saken? Begge ligger på HBO. Her møter vi en mor som gir meg sterke assosiasjoner til moren til Angelica...

Dessverre ble offeret fengslet i den saken, men heldigvis slapp hun å død slik som Angelica. To mødre som aldri burde hatt omsorg for barn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest chisandra
31 minutter siden, Blondie65 skrev:

Du tror ikke de prøvde? Jeg tipper at de prøvde HARDT. Når hun ikke ville det er det deres jobb å fremme hennes sak, slik hun ønsker den fremmet.

Jeg tror forsvareren på alvor mente de hadde noe å hente ved å anke til høyesterett, at han faktisk så for seg frifinnelse. 

https://www.nrk.no/innlandet/valdressaken-gar-til-hoyesterett-1.14533604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
10 minutter siden, chisandra skrev:

Jeg tror forsvareren på alvor mente de hadde noe å hente ved å anke til høyesterett, at han faktisk så for seg frifinnelse. 

https://www.nrk.no/innlandet/valdressaken-gar-til-hoyesterett-1.14533604

Jeg leser ikke det samme ut av den teksten som du gjør - her snakker han som at han er klienten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til enkelte andre saker der gjerningspersonene får enorm støtte på nett, og felles for dem er at de som er anklaget har liksom et glansbilde utad mens hva som skjer på bakrommet er en annen historie. Med en av sakene vet jeg at dette er et nettfenomen og at folk i den virkelige verden antar at personen er skyldig. Med denne saken vet jeg ikke, for jeg har ikke diskutert den med så mange utenfor nettet. 
Hva er inntrykket fra folk dere personlig kjenner, er de også på morens side?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...