Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest chisandra
1 minutt siden, Mmmwhatever skrev:

Da oppfatter du ting som ikke står i mitt innlegg, i alle fall. Det handler ikke om å bagatellisere, det handler om å forsøke å forstå hvordan i huleste heiteste en 13-åring kunne sulte ihjel på ei hytte. 

Ja, og akkurat det håper jeg det kommer en lang og konstruktiv diskusjon på i de rette instanser i kjølvannet av denne saken, slik at det aldri, aldri kan skje igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke noen som skal vitne idag? 

Anonymkode: 935e9...c6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
På 15.3.2018 den 11.27, chisandra skrev:

Nei, moren klarte ikke å ta grep om datterens sykdom. Det hun derimot klarte å ta grep om, gjennom mange år, var å prøve å detaljstyre hjelpeapparatet, unndra hjelp til datteren sin. Hun klarte å legge en klam hånd over hele livet og den normale utviklingen denne jenta skulle hatt, mer eller mindre helt fra start.

Nå er ikke det som sannsynligvis bidro til at jenta utviklet anoreksi en del av tiltalen, men jeg synes det sier noe om hele bildet.

Dette er et viktig poeng. Selv om det er den siste perioden i livet til jenta som tillegges vekt i tiltalen, så har mor oppført seg unormalt og kontrollerende helt siden hun begynte på skolen, ifølge Gullhaug-mødrenes vitneutsagn. Og det var lenge før anoreksiaen kom på bordet. Det er et atferdsmønster der.  Og da spørs det hvor mye datterens sykdom vil ha å si for straffeutmåling (forutsatt at hun kjennes skyldig), da mors atferdsmønster fra jentas tidlige barndom før hun ble syk gjentar seg i møte med behandlere på sykehus, lege etc.

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Snø_fnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke noen som skal vitne idag? 

Anonymkode: 935e9...c6d

Nei, de fortsetter mandag, med bl.a. familiemedlemmer til tiltalte og barnevernet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje er på tide å innføre lovfestet varslingsplikt for alle som er vitne til at et barn ikke har det bra, enten det gjelder mishandling eller omsorgssvikt. I dag gjelder dette kun for personer som jobber med barn. I denne saken er det mange som har visst eller burde ha skjønt. 

Jeg tenker også at midlertidig omsorgsovertakelse bør brukes i langt større grad der mor eller far bevisst hindrer behandling til sitt syke barn, eller nekter å samarbeide med helsevesenet i saker der det er helt tydelig at barnet trenger behandling. I dag praktiserer man dette f.eks når foreldre nekter blodoverføring til barn av religiøse grunner. 

Hadde barnevernet midlertidig overtatt omsorgen i dette tilfellet, kunne både mor og barn vært spart for det presset begge levde under, med gjentatte trusler fra begge parter. Da kunne kanskje mor ha fått tilbake en frisk datter, etter tilstrekkelig langvarig behandling for anoreksi, der hverken mor eller mormor kunne avbrutt behandlingen under press fra barnet.  

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det bevist at A. har skrevet tekstmeldinger i romjulen?

Er det bevist at A. har vært i stand til å sende tekstmeldinger i romjulen?

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det bevist at A. har skrevet tekstmeldinger i romjulen?

Er det bevist at A. har vært i stand til å sende tekstmeldinger i romjulen?

Anonymkode: fad9c...735

Som du maser om det. Ja, det er jo foreløpig dette alle går ut i fra, både aktor og forsvarer. 

Anonymkode: aa08e...cab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalte er altså ikke bare tiltalt for sin beslutning om å isolere avdøde på en hytte på Beitostølen og de valg hun gjorde deretter; hun er tiltalt for å systematisk ha hindret helsehjelp for sin datter gjennom nesten et helt år (februar 2015-desember 2015) som hun visste led av en dødelig sykdom. Det er 2015 tiltalen baserer seg på. 

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bevist at A. har skrevet tekstmeldinger i romjulen?

Er det bevist at A. har vært i stand til å sende tekstmeldinger i romjulen?

Anonymkode: fad9c...735

Det er vel bare de siste ca. 20 meldingene de har konsentrert seg om, og der ble det konkludert med at det ikke er mulig å fastslå hvem som har skrevet meldingene:

«På språklig grunnlag er det ikke mulig å fastslå med noen grad av sannsynlighet om meldingene sendt fra Angelicas telefon mellom klokken 16:39 og 17:41, den 31. desember 2015, er skrevet av tiltalte eller Angelica. Begge deler er like sannsynlig», heter det i sakkyndingvurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ganske sstort forskjell på disse trusslen, og det å true med å ta livet sitt. 

Anonymkode: 112e7...42d

Her må du holde tingen rett i munnen eller så skjønte du ikke poenget med det jeg skrev. Det er jo ikke den trusselen fra mor som brukes i tråden som argument for at hun visst nøyaktig hva hun gjorde og styrer datteren inn i sultedøden. Det er de beskyldningene jeg synes går for langt.

Det du viser til er eksempel på noe annet. (psykisk vold som du sier, som også andre desperate foreldre kan ty til, men som jeg ikke forsvarer). Men den sier ikke noe om mor mente å sulte datter ihjel, tvert i mot viser den at hun desperat prøvde å forhindre det (på en uforsvarlig måte).

Anonymkode: f3177...e2d

 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalte visste at A. trengte legehjelp. Tiltalte visste at A. kom til å dø hvis hun ikke fikk legehjelp.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte visste at A. trengte legehjelp. Tiltalte visste at A. kom til å dø hvis hun ikke fikk legehjelp.

Anonymkode: fad9c...735

Så enkelt er det.

Anonymkode: 1eee5...422

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte visste at A. trengte legehjelp. Tiltalte visste at A. kom til å dø hvis hun ikke fikk legehjelp.

Anonymkode: fad9c...735

Nettopp. Det kom ganske så tydelig frem (nok en gang) i går.

 Og tiltalte sørget aktivt for at Angelica ikke fikk den legehjelpen, til og med ved å i begynnelsen av desember 2015 sørge for å sperre telefonen for andre samtaler enn fra familien da hun fryktet at fastlegen kunne komme til å ringe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

 

Takk. Det jeg tenker på, er at det er veldig feil dersom den beskrivelsen som er i Snø_fnuggs post sitert øverst i dette innlegget, blir formidlende for tiltalte dersom det ikke stemmer at A. har skrevet de meldingene i romjulen.
Hva om A. muntlig i romjulen eller tidligere har tryglet sin mor om å få komme på sykehus? Det får vi jo aldri vite.
 

Anonymkode: fad9c...735

@chisandra Det er feil om den beskrivelsen fra forsvareren i snøfnuggs innlegg blir formildene for tiltalte, uansett om A. har skrevet de meldingene eller ikke, synes jeg. Jeg beklager dårlig formulering fra meg i forrige innlegg.

"I meldingene kommer det frem at den tiltalte moren truer Angelica med at hun vil ta sitt eget liv, dersom datteren ikke spiser.
«Jeg ringer sykehuset og sier hvor du er. Når de finner deg er jeg død», er en av meldingene som moren sender til datteren.
Dymbe sier meldingene mellom Angelica og moren er sentrale i siktelsen, fordi han mener de viser hvilken kunnskap tiltalte hadde og hvordan hun unnlater å gi datteren hjelp.
Hva tenker du om at mor kommer med trusler istedenfor å ringe ambulanse?
– Det mener vi er høyst uakseptabelt. I en sånn situasjon skulle man kontaktet legehjelp eller fått barnet inn på sykehus, sier statsadvokaten, og fortsetter: – Med morens trusler, og det at hun gjør aktive handlinger for at andre ikke skal få kunnskap om det som foregår på hytta, mener vi totalt sett at det dreier seg om mishandling."https://www.tv2.no/nyheter/9741706?ref=strossle&ref2=widget

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 10
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, chisandra skrev:

Nettopp. Det kom ganske så tydelig frem (nok en gang) i går.

 Og tiltalte sørget aktivt for at Angelica ikke fikk den legehjelpen, til og med ved å i begynnelsen av desember 2015 sørge for å sperre telefonen for andre samtaler enn fra familien da hun fryktet at fastlegen kunne komme til å ringe. 

Du har rett. Hvis fastlegen hadde ringt til A. og hørt på stemmen til A. og ordene til A. at hun ikke hadde det bra, hadde nok fastlegen fått A. på sykehus. Men tiltalte forhindret dette mulige utfallet.

Dette er så grusomt. Jeg har ikke ord...

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiltalte hindret også A. i : å få tillit til,  å få en god relasjon med, og å få snakke åpent med leger og andre behandlere.

I meldinger fra 2014 (jeg finner ikke link nå), skrev A. "Jeg vil ikke leve", og tiltalte svarte "Du skal leve".
A. skulle hatt en psykolog å snakke med om hvordan hun hadde det, og som kunne hjulpet henne mye.

Anonymkode: fad9c...735

  • Liker 18
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte hindret også A. i : å få tillit til,  å få en god relasjon med, og å få snakke åpent med leger og andre behandlere.

I meldinger fra 2014 (jeg finner ikke link nå), skrev A. "Jeg vil ikke leve", og tiltalte svarte "Du skal leve".
A. skulle hatt en psykolog å snakke med om hvordan hun hadde det, og som kunne hjulpet henne mye.

Anonymkode: fad9c...735

Enig. Viktig poeng. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har rett. Hvis fastlegen hadde ringt til A. og hørt på stemmen til A. og ordene til A. at hun ikke hadde det bra, hadde nok fastlegen fått A. på sykehus. Men tiltalte forhindret dette mulige utfallet.

Dette er så grusomt. Jeg har ikke ord...

Anonymkode: fad9c...735

Jeg tenker litt omstendigheter her og jeg. Det er vinter, snø og kaldt. Var vel ingen hytter som lå veldig nære og som det var folk i den romjula? Telefonen blokkert for alle andre enn familien, mens jenta sakte men sikkert svant hen. I praksis var hun en fange der oppe, uten mulighet til å komme seg vekk eller be om hjelp. Men hun kunne ha ringt mormor eller morfar. Hvorfor var det ingen av dem som gjorde det? Hvorfor godtok de begge hva som var i ferd med å skje? Jeg skjønner at anorektikere mister evne til å tenke klart når de mister mange kilo, pluss at det er en psykriatisk diagnose.   Så jeg kan forstå Angelica. Men jeg lurer likevel på hvordan man som mor bare kan sitte og se på sitt eget barn dø litt for hver dag. Jeg bare skjønner det ikke.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...