Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ble analytikeren fra Kripos ferdig i dag, eller får vi høre mer om bompasseringene den 19?

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Snø_fnugg
Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig, og så mye enfoldighet.

Jeg mener at det var riktig å ta ut tiltale, og tror også moren vil bli dømt for sitt agerende de siste ukene, men at straffen blir lav. Men jeg ser en mor som reelt var fortvilet, som hadde en syk og stridig tenåring å håndtere, som innimellom mistet fatningen, som prøvde å få datteren til å høre på ved å bruke sterke ord og trussekbilder - men som likevel sellv kanskje ikke egentig selv forsto hvor prekær situasjonen var og som var blitt så vant til å leve i en unntkstilstand at hun ikke klarte å se det da det bikket over til å bli kritisk. Ja, hun var inkompetent som behandler, hun lot sykdommen styre begge. Ja, hun påvirket A til å føle mistillit mot behandlere, hun vsr selv mistillitsfull og overdramatiserende. Men at hun liksom skal ha skrevet datterens smser (i flere uker, er det noen som antyder), at hun kun smset og folk ikke skjønner at det går an å både snakke mye sammen, men også smse, at hun ikke tok opp forbruksgjeld for å få A inn på Viilla Sult, at hun kynisk og kalkulernfe førte datteren inn i sultedøden, har jeg ingen tro på. 

Men i denne tråden er debattanter stort sett ikke i stand til å se grånyanser. Alt er sort-hvitt.

Anonymkode: f3177...e2d

Mor visste hvor alvorlig tilstanden var. Hun sendte meldinger til datteren som tydet på det, "du må spise, ellers dør du". Fastlegen og behandlerne på de psykriatiske institusjonene opplyste om at hun hadde god innsikt i sykdommen. Hun valgte samtidig bort all behandling fordi hun ikke var enig i tilbudet, samtidig som hun hindret dem i å gjøre jobben sin ved å sette restriksjoner på opplegget i startfasen. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Snø_fnugg
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for fyldig svar!:) ja, det var det jeg mente. Hvorfor tror du ikke eneste mulige utfall er skyld? I forhold til paragrafene hun er tiltalt etter er hun skyldig, men det finnes formildende omstendigheter som f.eks. BVs svikt, så det kan redusere antall år?

uansett kan hun jo anke etter dette.

Anonymkode: 985c3...f18

Bare hyggelig! :) 

Nei, jeg skal ikke si det sikkert, altså, og selv mors versjon er så sterkt klanderverdig at jeg reagerer veldig selv.

Men gjerningsbeskrivelsen lyder på at det er brukt "trusler, tvang, frihetsberøvelse, vold eller andre krenkelser". De første fire begrepene sammenfaller, etter forarbeidene, med egne bestemmelser. Trusler betyr det samme som i paragrafen om trusler, tvang det samme som i paragrafen om tvang osv. Det man truer med må være straffbart i seg selv for at man skal ha brukt "trusler" her. Det skal nok også en del til for at foreldre har frihetsberøvet trettenåringene sine. "Andre krenkelser" er derimot en slags helgardering, om enn ganske flytende. Hvis man har som premiss (det er jo en gjennomgripende forutsetning i dette hypotetiske tilfellet her) at hun har kjempet minst like hardt som andre foreldre ville gjort og ikke direkte har gjort datteren noe er det kanskje ikke gitt at hun har mishandlet.

Videre er skyldkravet forsett. Mor trenger ikke ha hatt noe ønske om å skade datteren, men hun må forsettlig ha foretatt de handlingene som oppfyller gjerningsbeskrivelsen. Mishandlingen må ha vært forsettlig. I norsk strafferett har vi både visshets-/hensiktsforsett, sannsynlighetsforsett og eventualitetsforsett, og for sistnevnte er det i prinsippet nok at man holdt det for mulig at handlingen(e) dekket gjerningsbeskrivelsen og likevel valgte å handle selv om det skulle være tilfelle. Men det er heller ikke gitt at skyldkravet er oppfylt dersom mors forklaring om hennes egne tanker og motivasjon håndterte datterens situasjon først legges til grunn.

Jeg mener ikke at det er noe retten skal gjøre, bare så jeg har sagt det igjen. Dette er bare i anledning "Hva om retten tror på mor, er ikke dette mishandling likevel?". Og det er for all del mulig hun er skyldig selv da. Jeg bare er ikke sikker på det, og derfor er vel frifinnelse et alternativ om hennes versjon legges fullstendig til grunn. Tiltalte kan som sagt godt ha gjort en god del vi andre synes er hårreisende uten at det er mishandling etter loven. Selv hvis hennes forklaring er 100 % presis har hun opptrådt sterkt kritikkverdig. Men vilkårene for straff er og blir oppfyllelse av gjerningsbeskrivelsen, fravær av straffrihetsgrunner, subjektiv skyld samt skyldevne. Tror man først på mors versjon er det ikke sikkert alt er oppfylt. For meg handler det heller om det å legge mors versjon til grunn uten en eneste endring egentlig er så aktuelt.

Så... Sånn er nå det. Jeg kjenner det juridiske rammeverket ganske godt, men å anvende jus på faktum i en konkret sak er en annen øvelse, så der skal jeg være forsiktig når jeg kun kjenner saken fra media. For en jævla tragedie uansett. Tretten år gammel jente som dør av avmagring på en hytte i Norge. Stakkars, stakkars jente.

Anonymkode: d18de...5d1

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg råder dere som er skeptiske til om mora er skyldig til å lese gjennom dagene fra retten. 

Anonymkode: ce6bf...2c3

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Ble analytikeren fra Kripos ferdig i dag, eller får vi høre mer om bompasseringene den 19?

Det lurer jeg på og.

Anonymkode: 45eb5...034

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, hotellpute09 skrev:

Jeg skrev mail til budstikka tidligere i dag med en del spørsmål om saken de muligens har svar på, blant annet hva som skjer videre, hvem som skal vitne de forskjellige dagene og om moren er i retten. Legger ut her når jeg får svar.

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skrev mail til budstikka tidligere i dag med en del spørsmål om saken de muligens har svar på, blant annet hva som skjer videre, hvem som skal vitne de forskjellige dagene og om moren er i retten. Legger ut her når jeg får svar.

Haha

sendte Mail om omtrent de samme spm jeg også 😂

Anonymkode: ed385...65b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha

Jeg spurte om bompasseringer og om alle meldingene er lagt frem?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Haha

De forstår hvertfall at det er mange som følger med og er interesserte, da :fnise:

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Budstikka skylder oss å vise hvor mange flere klikk de har fått i løpet av Rettsaken 🤭

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Budstikka skylder oss å vise hvor mange flere klikk de har fått i løpet av Rettsaken 🤭

Regner med at de har fått en god del nye abonnenter også pga. alle pluss-artiklene 💸💸 

• Liker 7
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trenger nesten ikke Kripos og erfarne etterforskere når vi har KG. 

Anonymkode: bca61...628

Unnskyld, men :hoho: 

• Liker 1
Gjest chisandra
Skrevet

Det som også er spesielt med denne moren, er hennes totale ansvarsfraskrivelse. Det er etter hennes mening alle andres ansvar at Angelica døde; helsevesenet som ikke tok de på alvor, skolene og ikke minst mobberne. 

Jeg har til nå ikke sett antydning til selvransakelse på om hun kunne gjort noe annerledes. Tvert i mot. 

Gjest chisandra
Skrevet

Dette kommer frem i tillegg i Budstikka fra SMS-utvekslingen:

I flere av tekstmeldingene til sin 13 år gamle datter omtaler moren behandlere i helsevesenet med ukvemsord som «jævelen» og «hurpa».

Til uka skal familiemedlemmer og barnevernet vitne. 

Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for spekulasjoner, injurierende utsagn, persondebatt og identifisering av privatpersoner, samt svar til dette.

Tråden åpnes igjen.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, chisandra skrev:

Det som også er spesielt med denne moren, er hennes totale ansvarsfraskrivelse. Det er etter hennes mening alle andres ansvar at Angelica døde; helsevesenet som ikke tok de på alvor, skolene og ikke minst mobberne. 

Jeg har til nå ikke sett antydning til selvransakelse på om hun kunne gjort noe annerledes. Tvert i mot. 

Enig. De siste månedene var Angelica kun under hennes egen omsorg, dessuten var tilbudet om behandling der hele tiden. Det var jo ikke som om de fikk avslag, heller det motsatte. Og hva så om Angelica eventuelt truet og motsatte seg å dra på sykehus? Man drar uansett, eller tilkaller hjelp om det er vanskelig å få med seg barnet. Man gjør alt i sin makt. 

Anonymkode: 445c2...c0c

• Liker 17
Skrevet
2 timer siden, chisandra skrev:

Dette kommer frem i tillegg i Budstikka fra SMS-utvekslingen:

I flere av tekstmeldingene til sin 13 år gamle datter omtaler moren behandlere i helsevesenet med ukvemsord som «jævelen» og «hurpa».

Til uka skal familiemedlemmer og barnevernet vitne. 

Altså. Det skal ikke være mulig!

• Liker 11
Gjest CrystalGold
Skrevet
10 timer siden, Vera skrev:

Etterpåklokskap er et ekstremt viktig verktøy for å forebygge fremtidige fadeser. 

Men, man trenger ikke være rakettforsker for å forstå hvorfor flere aktører i denne saken har fått kritikk for måten saken har blitt håndtert. Det er jo hårreisende å se at helsepersonell/barnevern til de grader lar seg styre. I fremtiden håper jeg at barn får et eget vern, for det som skal være deres vern nå, er jo en farse og ligner mer et foreldrevern. Men, det er avsporing 😉

Er enig med deg der dessverre. Men tilbake til saken:P

AnonymBruker
Skrevet

Finner ikke noe kommentarfelt på nrk sine sider. Eller er det på facebook de er? Er på tablet, kan være det har noe å si

Anonymkode: 1df39...e2a

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner ikke noe kommentarfelt på nrk sine sider. Eller er det på facebook de er? Er på tablet, kan være det har noe å si

Anonymkode: 1df39...e2a

Artikkelen ligger på NRK nyheter på FB. Der er det kommentarfelt...

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...