AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4301 Del Skrevet 14. mars 2018 Flere av sms-ene: "Onsdag leste en etterforsker fra Kripos opp 600 av de mer enn 13.000 tekstmeldingene som ble sendt mellom Angelica, moren og mormorens mobiltelefoner. De siste meldingene før Angelica døde i hytta i Valdres, gir inntrykk av at moren var klar over at datteren var livstruende avmagret.«Om man er døden nær som deg, eller så avmagret, er det farlig med så lite…», er blant morens meldinger som ble lest opp.«Jeg ringer sykehuset og sier hvor du er. Når de finner deg er jeg død», er en av meldingene som moren sender til datteren. "https://www.tv2.no/nyheter/9741706?ref=strossle&ref2=widget Anonymkode: fad9c...735 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars 2018 #4302 Del Skrevet 14. mars 2018 (endret) 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Flere av sms-ene: "Onsdag leste en etterforsker fra Kripos opp 600 av de mer enn 13.000 tekstmeldingene som ble sendt mellom Angelica, moren og mormorens mobiltelefoner. De siste meldingene før Angelica døde i hytta i Valdres, gir inntrykk av at moren var klar over at datteren var livstruende avmagret.«Om man er døden nær som deg, eller så avmagret, er det farlig med så lite…», er blant morens meldinger som ble lest opp.«Jeg ringer sykehuset og sier hvor du er. Når de finner deg er jeg død», er en av meldingene som moren sender til datteren. "https://www.tv2.no/nyheter/9741706?ref=strossle&ref2=widget Anonymkode: fad9c...735 Dette er helt villt, at det er mulig og utsette barn for noe slikt, "når de finner deg er jeg død??".......... Anonymkode: 189b9...bb6 Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 15. mars 2018 av Yvonne 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4303 Del Skrevet 15. mars 2018 Så det blir ikke vitner og dermed ikke livemeldinger fra retten hverken i dag eller i morgen? Og hvem vitner neste uke? Anonymkode: 11015...c25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snø_fnugg Skrevet 15. mars 2018 #4304 Del Skrevet 15. mars 2018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 15. mars 2018 #4305 Del Skrevet 15. mars 2018 Det skal nesten bli litt mentalt godt med en pause på 4 dager fra retten. Nå har jeg, og flere her inne, fulgt saken minutt for minutt i 12 dager. Det er mye informasjon som kommer og mange følelser i sving. Da blir man sliten. Jeg tør ikke tenke på hvor utmattende det må være for dem som er mye tettere berørt enn oss i denne tråden. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 15. mars 2018 #4306 Del Skrevet 15. mars 2018 Tråden er ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt, persondebatt, omtale av barn/mindreårig og identifisering av privatpersoner, samt svar til dette. Yvonne (mod) 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4307 Del Skrevet 15. mars 2018 15 hours ago, Snø_fnugg said: Mor visste hvor alvorlig tilstanden var. Hun sendte meldinger til datteren som tydet på det, "du må spise, ellers dør du". Fastlegen og behandlerne på de psykriatiske institusjonene opplyste om at hun hadde god innsikt i sykdommen. Hun valgte samtidig bort all behandling fordi hun ikke var enig i tilbudet, samtidig som hun hindret dem i å gjøre jobben sin ved å sette restriksjoner på opplegget i startfasen. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) snø_fnugg, vær snill å lese hva jeg skriver im du skal kommentere det. Den siste biten er det jeg selv skriver St jeg tror hun blir dømt for. Men det første du skriver, viser akkurat denne type sort/hvit tenkning, manglende psykologisk innsikt og iver etter å dømme som jeg synes preger tråden. Tror du moren til A er den første tenåringsmor i historien som tar frem sterke trusler el skremselsbildet når de vil ha tenåringene til å endre atferd? «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Men mange foreldre får ikke med seg når det faktisk blir kritisk og man må ta frem den sterkeste luten, også fordi det er vondt å innse og fordi barnet skjuler, manipulerer, truer tilbake. Og (som jeg skriver); når man lever i en unntakstilstand der det unormale er normalt, mister man evnen til å se når det unormale blir unormalt unormalt. Det virker som hun var totalt «lost» på hytten, knapt i stand til å ta vare på seg selv, Som sagt tror jeg hun vil bli dømt, pga agerende de siste par månedene, men få en lav straff fordi hun selv mistet gangsynet og lot sykdommen gjennom datteren styre og muligens selv var helt utmattet. (At hun kan ha bidratt til at datteren utviklet anoreksi, gjennom offertankegang og mistenkeliggjøring av nær sagt alle, kan nok være tilfelle, men det er ikke det hun er tiltalt for el kan dømmes for) Men min melding inn i tråden her, er å ikke demonisere moren med å dømme der absolutt alt hun gjør - også ting andre, hjelpeløse, desperate mødre gjør - som ondsinnet, utspekulert og bevisst. Det er ille nok som det er og å sitte på sin høye hest og dømme alt hun har gjort som utenkelig, ubegripelig, bevis på overlegg etc vitner om at man har for lite kontakt med virkeligheten; den er ikke sort/hvit. Anonymkode: f3177...e2d 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 15. mars 2018 #4308 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: snø_fnugg, vær snill å lese hva jeg skriver im du skal kommentere det. Den siste biten er det jeg selv skriver St jeg tror hun blir dømt for. Men det første du skriver, viser akkurat denne type sort/hvit tenkning, manglende psykologisk innsikt og iver etter å dømme som jeg synes preger tråden. Tror du moren til A er den første tenåringsmor i historien som tar frem sterke trusler el skremselsbildet når de vil ha tenåringene til å endre atferd? «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Men mange foreldre får ikke med seg når det faktisk blir kritisk og man må ta frem den sterkeste luten, også fordi det er vondt å innse og fordi barnet skjuler, manipulerer, truer tilbake. Og (som jeg skriver); når man lever i en unntakstilstand der det unormale er normalt, mister man evnen til å se når det unormale blir unormalt unormalt. Det virker som hun var totalt «lost» på hytten, knapt i stand til å ta vare på seg selv, Som sagt tror jeg hun vil bli dømt, pga agerende de siste par månedene, men få en lav straff fordi hun selv mistet gangsynet og lot sykdommen gjennom datteren styre og muligens selv var helt utmattet. (At hun kan ha bidratt til at datteren utviklet anoreksi, gjennom offertankegang og mistenkeliggjøring av nær sagt alle, kan nok være tilfelle, men det er ikke det hun er tiltalt for el kan dømmes for) Men min melding inn i tråden her, er å ikke demonisere moren med å dømme der absolutt alt hun gjør - også ting andre, hjelpeløse, desperate mødre gjør - som ondsinnet, utspekulert og bevisst. Det er ille nok som det er og å sitte på sin høye hest og dømme alt hun har gjort som utenkelig, ubegripelig, bevis på overlegg etc vitner om at man har for lite kontakt med virkeligheten; den er ikke sort/hvit. Anonymkode: f3177...e2d Som om jeg skulle skrevet det selv Endret 15. mars 2018 av skruf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4309 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) 11 timer siden, AnonymBruker skrev: «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Men mange foreldre får ikke med seg når det faktisk blir kritisk og man må ta frem den sterkeste luten, også fordi det er vondt å innse og fordi barnet skjuler, manipulerer, truer tilbake. Anonymkode: f3177...e2d Det er ganske sstort forskjell på disse trusslen, og det å true med å ta livet sitt. Anonymkode: 112e7...42d Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 15. mars 2018 av Yvonne 30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Snø_fnugg Skrevet 15. mars 2018 #4310 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: snø_fnugg, vær snill å lese hva jeg skriver im du skal kommentere det. Den siste biten er det jeg selv skriver St jeg tror hun blir dømt for. Men det første du skriver, viser akkurat denne type sort/hvit tenkning, manglende psykologisk innsikt og iver etter å dømme som jeg synes preger tråden. Tror du moren til A er den første tenåringsmor i historien som tar frem sterke trusler el skremselsbildet når de vil ha tenåringene til å endre atferd? «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Men mange foreldre får ikke med seg når det faktisk blir kritisk og man må ta frem den sterkeste luten, også fordi det er vondt å innse og fordi barnet skjuler, manipulerer, truer tilbake. Og (som jeg skriver); når man lever i en unntakstilstand der det unormale er normalt, mister man evnen til å se når det unormale blir unormalt unormalt. Det virker som hun var totalt «lost» på hytten, knapt i stand til å ta vare på seg selv, Som sagt tror jeg hun vil bli dømt, pga agerende de siste par månedene, men få en lav straff fordi hun selv mistet gangsynet og lot sykdommen gjennom datteren styre og muligens selv var helt utmattet. (At hun kan ha bidratt til at datteren utviklet anoreksi, gjennom offertankegang og mistenkeliggjøring av nær sagt alle, kan nok være tilfelle, men det er ikke det hun er tiltalt for el kan dømmes for) Men min melding inn i tråden her, er å ikke demonisere moren med å dømme der absolutt alt hun gjør - også ting andre, hjelpeløse, desperate mødre gjør - som ondsinnet, utspekulert og bevisst. Det er ille nok som det er og å sitte på sin høye hest og dømme alt hun har gjort som utenkelig, ubegripelig, bevis på overlegg etc vitner om at man har for lite kontakt med virkeligheten; den er ikke sort/hvit. Anonymkode: f3177...e2d Jeg av alle forstår at ting ikke er sort/hvitt, med et liv som absolutt ikke er A4 fra jeg var liten. Skal ikke utbrodere det her, men jeg vet hva foreldre kan være i stand til fordi de har nok ned seg selv og orker ikke sette grenser eller følge opp i særlig grad. Så jeg vet at enkelte foreldre er slik. Og vi skal ikke spekulere. Men vi har alle her rett til å mene hva vi vil. Jeg synes at statsadvokat Dymbe i en ny Tv2 artikkel summerte det bra: Dymbe sier meldingene mellom Angelica og moren er sentrale i siktelsen, fordi han mener de viser hvilken kunnskap tiltalte hadde og hvordan hun unnlater å gi datteren hjelp. – Hva tenker du om at mor kommer med trusler istedenfor å ringe ambulanse? – Det mener vi er høyst uakseptabelt. I en sånn situasjon skulle man kontaktet legehjelp eller fått barnet inn på sykehus, sier statsadvokaten, og fortsetter: – Med morens trusler, og det at hun gjør aktive handlinger for at andre ikke skal få kunnskap om det som foregår på hytta, mener vi totalt sett at det dreier seg om mishandling. Uavhengig om mor var sliten, lei, sur og grinete (jeg er mor selv, jeg klikker i vinkel noen ganger) så var det hennes ansvar å påse at jenta fikk hjelp, uavhengig av om hun truet med både det ene og det andre. Hun visste hva hun risikerte (kunnskap) ved å holde henne unna hjelp, hun sperret telefonen til jenta for at ingen andre enn familien skulle få kontakt (aktive handlinger). Uavhengig av årsaken til hvorfor dette ble gjort (for å please A så hun spiste, følte seg forfulgt av BV etc -vi vet ikke) så skjedde det. Tiltalen legger heller ikke vekt på hvorfor, men hva. Samtidig er hun kjent tilregnelig. Jeg synes heller ikke noe om å demonisere moren eller tillegge henne djevelske trekk. Men jeg tror mye av hennes adferd sammenfaller med hva rettspsykriaterne vil fortelle rundt diagnostisering og at det da i større grad vil skape mening og forståelse hos mange. Dette innebærer selvsagt ikke aksept eller støtte men at man lettere klarer å se hele bildet. Jeg vet ikke om vi forstår hverandre men nå har jeg prøvd å belyse mitt syn på saken. Endret 15. mars 2018 av Snø_fnugg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4311 Del Skrevet 15. mars 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Helt enig i det du skriver her. Foreldre kan si mye til sine barn i ren desperasjon, og det vil jeg kalle normalt, men når foreldre bikker over til å true om å ta sitt eget liv, så er det ikke lenger normalt, men direkte skadelig. Jeg tviler sterkt på at " normale hvermansen" har for vane å true med selvmord når det koker rundt ørene på en, og det ville nok vært et ekstremt langt skritt for de aller, aller fleste å si noe slikt til sine barn. Anonymkode: 1f603...8e8 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 15. mars 2018 #4312 Del Skrevet 15. mars 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror du moren til A er den første tenåringsmor i historien som tar frem sterke trusler el skremselsbildet når de vil ha tenåringene til å endre atferd? Anonymkode: f3177...e2d I denne saken er det mer enn "vanlige" trusler, gjennom lang tid, der det å true med å ta livet sitt fremstår som noe av det verre. Jeg får meg ikke til å tro at det er vanlige trusler omsorgspersoner gir, selv ikke i kriser. Og så har vi alle disse andre truslene, som vi til dels fikk høre om i går. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4313 Del Skrevet 15. mars 2018 Jeg er tenåringsmor selv, og omgås mange andre tenåringsforeldre. Trusler i desperasjon er veldig vanlig, jeg vet om flere unger som driver med skolevegring, dop, nasking/tyveri osv. Da faller det gjerne trusler som: «vi må flytte, du kommer på institusjon , du blir anmeldt, du får ikke jobb, jeg sender deg på avrusning, du må til psykolog osv. å true med å ta sitt eget liv som forelder er i en helt annen gate. Jeg har sagt mye dumt til barna som jeg angrer på, men der går virkelig grensen altså. Anonymkode: 11015...c25 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chiubi Skrevet 15. mars 2018 #4314 Del Skrevet 15. mars 2018 Èn ting er å true unger med å inndra privilegier som lørdagsgodt eller spilletid på PC. En helt annen ting er når man som eneste forelder truer med å ta sitt eget liv. Det er også temmelig drøyt å true med at "viser du deg på et legekontor, blir du tatt". Og "er du ikke død i morgen, blir du liggende på sykehus i årevis". Som om det å få livreddende helsehjelp er verre enn døden? Det viser også at mor var høyst klar over at datteren hadde en potensielt dødelig sykdom, til tross for at mor påstår at datteren var frisk og rask til hun plutselig døde. 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2018 #4315 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) Vennligst ikke true barna deres med noe som helst. Foreslå heller gode utfall som kan skje om de tar det rette valget. Jeg ble skremt med at jeg kom til å bli uteligger, narkis, arbeidsledig osv, og jeg føler at jeg aaaldri gjør nok. Har en bachelorgrad, eget foretak, aldri rørt narkotika men likevel får jeg en liten stemme som bare kjefter så fort jeg slapper av. Anonymkode: 1df39...e2a Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 15. mars 2018 av Yvonne 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 15. mars 2018 #4316 Del Skrevet 15. mars 2018 Det er da vel ingen her inne som har sagt at trusler om å ta livet av seg er Ok eller at det ikke er mishandling? Men at det er en kontekst her, med en desperat og sannsynligvis utslitt mor med personlighetsforstyrrelse, et i utgangspunktet dysfunksjonelt mor-datterforhold, og to personer som styres av anoreksien, uten at mor klarer å ta grep. Det betyr ikke at hun ikke er skyldig. Men jeg er helt enig i at det er mye svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg synes gårsdagens meldinger, sett i sammenheng med helsepersonell som har vitnet de siste dagene, har forklart mye. Enig med hen over her - jeg tror hun vil bli kjent skyldig (ut fra det som har kommet fram så langt), men at straffen kommer til å bli langt unna max på 15 år. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KatyP Skrevet 15. mars 2018 #4317 Del Skrevet 15. mars 2018 6 minutter siden, Mmmwhatever skrev: Det er da vel ingen her inne som har sagt at trusler om å ta livet av seg er Ok eller at det ikke er mishandling? Men at det er en kontekst her, med en desperat og sannsynligvis utslitt mor med personlighetsforstyrrelse, et i utgangspunktet dysfunksjonelt mor-datterforhold, og to personer som styres av anoreksien, uten at mor klarer å ta grep. Det betyr ikke at hun ikke er skyldig. Men jeg er helt enig i at det er mye svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg synes gårsdagens meldinger, sett i sammenheng med helsepersonell som har vitnet de siste dagene, har forklart mye. Enig med hen over her - jeg tror hun vil bli kjent skyldig (ut fra det som har kommet fram så langt), men at straffen kommer til å bli langt unna max på 15 år. Enig med deg. Jeg håper hun ikke ender 15 år i fengsel, men får hjelp også. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest chisandra Skrevet 15. mars 2018 #4318 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) 10 timer siden, Mmmwhatever skrev: Det er da vel ingen her inne som har sagt at trusler om å ta livet av seg er Ok eller at det ikke er mishandling? Men at det er en kontekst her, med en desperat og sannsynligvis utslitt mor med personlighetsforstyrrelse, et i utgangspunktet dysfunksjonelt mor-datterforhold, og to personer som styres av anoreksien, uten at mor klarer å ta grep. Det betyr ikke at hun ikke er skyldig. Men jeg er helt enig i at det er mye svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg synes gårsdagens meldinger, sett i sammenheng med helsepersonell som har vitnet de siste dagene, har forklart mye. Enig med hen over her - jeg tror hun vil bli kjent skyldig (ut fra det som har kommet fram så langt), men at straffen kommer til å bli langt unna max på 15 år. Nei, moren klarte ikke å ta grep om datterens sykdom. Det hun derimot klarte å ta grep om, gjennom mange år, var å prøve å detaljstyre hjelpeapparatet, unndra hjelp til datteren sin. Hun klarte å legge en klam hånd over hele livet og den normale utviklingen denne jenta skulle hatt, mer eller mindre helt fra start. Nå er ikke det som sannsynligvis bidro til at jenta utviklet anoreksi en del av tiltalen, men jeg synes det sier noe om hele bildet. Innlegget er ryddet for spekulasjoner. Yvonne (mod) Endret 15. mars 2018 av chisandra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mmmwhatever Skrevet 15. mars 2018 #4319 Del Skrevet 15. mars 2018 (endret) 9 timer siden, chisandra skrev: Nei, moren klarte ikke å ta grep om datterens sykdom. Det hun derimot klarte å ta grep om, gjennom mange år, var å prøve å detaljstyre hjelpeapparatet, unndra hjelp til datteren sin. Hun klarte å legge en klam hånd over hele livet og den normale utviklingen denne jenta skulle hatt, mer eller mindre helt fra start. Nå er ikke det som sannsynligvis bidro til at jenta utviklet anoreksi en del av tiltalen, men jeg synes det sier noe om hele bildet. Da oppfatter du ting som ikke står i mitt innlegg, i alle fall. Det handler ikke om å bagatellisere, det handler om å forsøke å forstå hvordan i huleste heiteste en 13-åring kunne sulte ihjel på ei hytte. Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold. Yvonne (mod) Endret 15. mars 2018 av Yvonne 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveva Skrevet 15. mars 2018 #4320 Del Skrevet 15. mars 2018 På 14.03.2018 den 10.15, chisandra skrev: "Legen opplevde at Angelica satt med en utrolig makt gjennom sykdommen." Det tror jeg på. Hun har tatt kontroll på det eneste området hun faktisk kunne ta kontroll. Det er ikke første gang vi hører om akkurat det i forbindelse med anoreksi. Så enig. Når det ikke er noe annet å kontrollere/å ha "for seg selv", så tar man det som er tilgjengelig. 23 timer siden, hotellpute09 skrev: Ja, fastlegen drar det nok litt langt her. Men jeg tror jeg forstår litt hva hun mener også Mor manipulerer Angelica, Angelica manipulerer det hun kan tilbake. Og da blir det gjennom mat, veiing osv. Ja, tenker det samme. 1 time siden, AnonymBruker skrev: snø_fnugg, vær snill å lese hva jeg skriver im du skal kommentere det. Den siste biten er det jeg selv skriver St jeg tror hun blir dømt for. Men det første du skriver, viser akkurat denne type sort/hvit tenkning, manglende psykologisk innsikt og iver etter å dømme som jeg synes preger tråden. Tror du moren til A er den første tenåringsmor i historien som tar frem sterke trusler el skremselsbildet når de vil ha tenåringene til å endre atferd? «Hvis du ikke gjør lekser, blir du arbeidsledig», «du kan dø av om du fortsetter med røyk/dop/rus». Tror du de alltid tror 100% på det selv eller tenker linjen helt ut? Det tror ikke jeg. Det betyr ikke at trusselen er tom, men at det er Worst case scenarier som brukes i desperasjon, men er vanskelig å se for seg og som man tenker ligger såpass langt frem i tid at man vil kunne agere på flere måter. Men mange foreldre får ikke med seg når det faktisk blir kritisk og man må ta frem den sterkeste luten, også fordi det er vondt å innse og fordi barnet skjuler, manipulerer, truer tilbake. Og (som jeg skriver); når man lever i en unntakstilstand der det unormale er normalt, mister man evnen til å se når det unormale blir unormalt unormalt. Det virker som hun var totalt «lost» på hytten, knapt i stand til å ta vare på seg selv, Som sagt tror jeg hun vil bli dømt, pga agerende de siste par månedene, men få en lav straff fordi hun selv mistet gangsynet og lot sykdommen gjennom datteren styre og muligens selv var helt utmattet. (At hun kan ha bidratt til at datteren utviklet anoreksi, gjennom offertankegang og mistenkeliggjøring av nær sagt alle, kan nok være tilfelle, men det er ikke det hun er tiltalt for el kan dømmes for) Men min melding inn i tråden her, er å ikke demonisere moren med å dømme der absolutt alt hun gjør - også ting andre, hjelpeløse, desperate mødre gjør - som ondsinnet, utspekulert og bevisst. Det er ille nok som det er og å sitte på sin høye hest og dømme alt hun har gjort som utenkelig, ubegripelig, bevis på overlegg etc vitner om at man har for lite kontakt med virkeligheten; den er ikke sort/hvit. Anonymkode: f3177...e2d Nyansert innlegg. Det kommer mange flere nyanser fram i saken nå enn helt i starten. Jeg tenker at den er veldig kompleks og svært vanskelig å forstå fullt ut, men at det er bra at det kommer flere nyanser. 18 minutter siden, Mmmwhatever skrev: Det er da vel ingen her inne som har sagt at trusler om å ta livet av seg er Ok eller at det ikke er mishandling? Men at det er en kontekst her, med en desperat og sannsynligvis utslitt mor med personlighetsforstyrrelse, et i utgangspunktet dysfunksjonelt mor-datterforhold, og to personer som styres av anoreksien, uten at mor klarer å ta grep. Det betyr ikke at hun ikke er skyldig. Men jeg er helt enig i at det er mye svart-hvit tankegang i denne tråden. Jeg synes gårsdagens meldinger, sett i sammenheng med helsepersonell som har vitnet de siste dagene, har forklart mye. Enig med hen over her - jeg tror hun vil bli kjent skyldig (ut fra det som har kommet fram så langt), men at straffen kommer til å bli langt unna max på 15 år. Enig i at det er en kontekst her. Og jeg er ikke ute etter å unnskylde mor, bare for å gjenta meg selv fra tidligere i tråden. Hun har ikke gjort det hun skulle som mor - og det er mildt sagt. Men jeg vet også noe om hvordan det er å føle seg desperat som omsorgsperson, og at man faktisk kan bli så fortvilet at man sier ting man angrer på i ettertid. Men da ber man om hjelp og man setter seg ikke i en situasjon hvor man står mutters alene med alt. "Jeg står i en vanskelig situasjon, jeg blir ikke en god mor oppi dette, hjelp meg å løse denne situasjonen, det er for tøft for meg alene." Og der sviktet tiltalte totalt. Det er kanskje der noe av hennes pf kommer inn i bildet - for de fleste andre fortvilte foreldre ville ha hengt seg på hjelpeapparatet uansett hvor vondt det gjorde for en selv å tvinge sitt barn. De fleste foreldre ville ha innsett at de alene ikke kunne få barnet sitt friskt. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå