Gå til innhold

Mora til døde Angelica


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På ‎01‎.‎03‎.‎2018 den 22.35, AnonymBruker skrev:

Begge disse utsagnene er nevt i tråden:
Moren flyttet til familiehytta sammen med Angelica for at datteren skulle få ro.
Moren flyttet til familiehytta sammen med Angelica grunnet vannlekkasje der de bodde. (Naboene måtte visstnok også flytte grunnet vannlekkasjen).

Hvorfor er det nevnt 2 grunner til flyttingen?

Anonymkode: fad9c...735

Muligens fordi det er normalt at mennesker har flere årsaker til beslutninger de tar.

Anonymkode: 859fc...c2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

A stolte ikke på noen i skole og helsevesen, ifølge 13-åringens mor. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/3jXgwM/Valdres-saken-Moren-fortalte-at-Angelica-ikke-stolte-pa-noen

Det er kanskje ikke så rart? 


Fra Budstikka, om SMS-utvekslingen: I flere av tekstmeldingene til sin 13 år gamle datter omtaler moren behandlere i helsevesenet med ukvemsord som «jævelen» og «hurpa». 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.3.2018 den 15.12, AnonymBruker skrev:

Nøyaktig HVORDAN skulle hjelpeapparat klart å hjelpe mer her med en mor som gikk så langt som å sperre for anrop, oppgi flere adresser og bytte behandlere ved minste motstand!! 

Ja, helsevesen og barnevern burde gjort mer, men de er også bare mennesker prisgitt et sysyem! 

En mer tydelig og passende tiltale enn den som er tatt ut kan knapt finnes...

Anonymkode: 51273...43c

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Jeg leser loggen fra rettssaken daglig, og er fullstendig uenig. Jeg synes også det er enkelt å se hva de ulike partene vil frem til med den informasjonen som kommer frem i rettssalen og refereres.

Mitt inntrykk så langt er at det handler om:

- Et følsomt og sjenert barn som selv følte hun opplevde mobbing og var genetisk disponert for å kunne utvikle anoreksi. 

- En sykdom som utvikles og etter hvert kontrollerer hele familien.

- Et hjelpetilbud som prøver, men ikke kan tilby noe som virkelig er egnet for å behandle barn. Det er enormt stor forskjell på en 11- åring og en 14- årings omsorgsbehov, emosjonell modenhet og så videre. Å legge inn et sykt barn alene på en klinikk uten tilgang på omsorg i ukesvis, vil naturligvis kunne være svært traumatiserende.

- En dypt fortvilet og desperat mor som elsker sitt barn, men som gjør den fatale feilvurderingen å tro at dersom hun får fjernet alle stressmomenter fra Angelicas liv og gitt henne en ny start, så vil sykdommen kunne jobbes med og forsvinne.

 

Anonymkode: 859fc...c2a

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser loggen fra rettssaken daglig, og er fullstendig uenig. Jeg synes også det er enkelt å se hva de ulike partene vil frem til med den informasjonen som kommer frem i rettssalen og refereres.

Mitt inntrykk så langt er at det handler om:

- Et følsomt og sjenert barn som selv følte hun opplevde mobbing og var genetisk disponert for å kunne utvikle anoreksi. 

- En sykdom som utvikles og etter hvert kontrollerer hele familien.

- Et hjelpetilbud som prøver, men ikke kan tilby noe som virkelig er egnet for å behandle barn. Det er enormt stor forskjell på en 11- åring og en 14- årings omsorgsbehov, emosjonell modenhet og så videre. Å legge inn et sykt barn alene på en klinikk uten tilgang på omsorg i ukesvis, vil naturligvis kunne være svært traumatiserende.

- En dypt fortvilet og desperat mor som elsker sitt barn, men som gjør den fatale feilvurderingen å tro at dersom hun får fjernet alle stressmomenter fra Angelicas liv og gitt henne en ny start, så vil sykdommen kunne jobbes med og forsvinne.

Anonymkode: 859fc...c2a

Anoreksi er ikke arvelig 

Barn med anoreksi blir ikke innlagt for behandling alene, mor/far/nærmeste pårørende er der sammen med barnet. Vet om en 12-åring med langtkommen anoreksi som har vært innlagt på barneavd i flere måneder, foreldrene bytter på å være på sykehuset hele tiden, inkludert om natta 

Anonymkode: e2865...fb3

 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Anoreksi er ikke arvelig 

Barn med anoreksi blir ikke innlagt for behandling alene, mor/far/nærmeste pårørende er der sammen med barnet. Vet om en 12-åring med langtkommen anoreksi som har vært innlagt på barneavd i flere måneder, foreldrene bytter på å være på sykehuset hele tiden, inkludert om natta 

Anonymkode: e2865...fb3

Lite oppdatert?

Nyere psykologisk og medisinsk forskning de senere årene har indikert en tydelig genetisk sårbarhet( les: arvelighet) også for lidelser som for eksempel angst og anoreksia:

https://forskning.no/forebyggende-helse-psykiske-lidelser-dna/2017/06/har-funnet-genetisk-sarbarhet-anoreksi

Det er for øvrig også interessant at den samme genvarianten som disponerer for anoreksi i følge artikkelen er den samme som forbindes med genetisk sårbarhet for diabetes 1:

"Genvarianten som er funnet, er altså overrepresentert hos anorektikerne som er med i studien, sammenliknet med de i kontrollgruppen. En genvariant er en spesiell utgave av ett eller flere gener på et spesielt område på et kromosom.

– Det betyr ikke at alle personer som har denne genvarianten utvikler anoreksi. Årsakssammenhengene for sykdommer som dette er kompliserte og innebærer et samspill mellom mange gener og miljøfaktorer, forklarer Reichborn-Kjennerud.

Genetiske faktorer representerer en sårbarhet. Den samme genvarianten er forbundet med diabetes type 1, og autoimmune sykdommer som leddgikt."

Slik jeg ellers har forstått referatene fra retten, så var ikke moren innlagt sammen med Angelica. Det kan tenkes det er annerledes praksis i andre landsdeler.

Anonymkode: 859fc...c2a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Snø_fnugg skrev:

Jeg tenker litt omstendigheter her og jeg. Det er vinter, snø og kaldt. Var vel ingen hytter som lå veldig nære og som det var folk i den romjula? Telefonen blokkert for alle andre enn familien, mens jenta sakte men sikkert svant hen. I praksis var hun en fange der oppe, uten mulighet til å komme seg vekk eller be om hjelp. Men hun kunne ha ringt mormor eller morfar. Hvorfor var det ingen av dem som gjorde det? Hvorfor godtok de begge hva som var i ferd med å skje? Jeg skjønner at anorektikere mister evne til å tenke klart når de mister mange kilo, pluss at det er en psykriatisk diagnose.   Så jeg kan forstå Angelica. Men jeg lurer likevel på hvordan man som mor bare kan sitte og se på sitt eget barn dø litt for hver dag. Jeg bare skjønner det ikke.  

Man har en personlighetsforstyrrelse. Da kan man det.

Virker som om mange her ikke forstår hva personlighetsforstyrrelser kan innebære. 

I stedet for å lete etter motiv og overlegg, som om dere var privatdetektiver, må dere forstå morens avvikende tankesett og forståelse av verden.

Hun burde nok ikke hatt barn. Alt tyder på at hun elsket datteren, og at hun ikke ville at datteren skulle dø. Når datteren ble syk (som gjerne kan være hennes ventil ut av intens kontroll, som mange har vært inne på), ble mor opptatt av å fordele skyld. Dette tatt ut i det ekstreme er ikke en sunn reaksjon. Jeg tror ikke moren evnet å se verden annerledes, på grunn av egen personlighetsforstyrrelse. Hennes paranoide vrangforestillinger var for henne sannhet. Barn, foreldre, lærere, leger og barnevern ble en etter en til fiender i hennes øyne, og hun klarte ikke se noen løsninger eller handle rasjonelt når krisen inntraff.

Så er norske lover slik at hun likevel er strafferettslig tilregnelig, selv om hun gjerne vil oppfattes som sær, rar, småsprø når man ser henne på nært hold og ser hva hun har gjort.

Det er en stor tragedie, men det er ikke lett å se hvordan sånt kan unngås. Nå dør ikke de fleste barn av psykisk forstyrrede eller syke foreldre, heldigvis. Men mange, mange går under radaren og vokser opp i et kaos med psykisk sviktende foreldre. Noen har skrevet i denne tråden. Noen er løvetannbarn og klarer seg, noen utvikler selv store problemer. 

Det er vanskelig å løse, for det kreves ingen helseattest for å få barn. I mediene har det vært saker om hvordan helsevesenet behandler syke voksne uten at noen følger opp barna. DER kan vi gjøre noe. Men mange fanges aldri opp av helsevesenet. De går der paranoide i sin egen verden, de oppfatter seg ikke som syke, de søker ikke hjelp. Det er også vanskelig eller noen ganger umulig å behandle.

Vi må alle holde øynene åpne. Men det er ikke alltid lett å se bak den normale fasaden....

Anonymkode: 9c632...889

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lite oppdatert?

Nyere psykologisk og medisinsk forskning de senere årene har indikert en tydelig genetisk sårbarhet( les: arvelighet) også for lidelser som for eksempel angst og anoreksia:

https://forskning.no/forebyggende-helse-psykiske-lidelser-dna/2017/06/har-funnet-genetisk-sarbarhet-anoreksi

Det er for øvrig også interessant at den samme genvarianten som disponerer for anoreksi i følge artikkelen er den samme som forbindes med genetisk sårbarhet for diabetes 1:

"Genvarianten som er funnet, er altså overrepresentert hos anorektikerne som er med i studien, sammenliknet med de i kontrollgruppen. En genvariant er en spesiell utgave av ett eller flere gener på et spesielt område på et kromosom.

– Det betyr ikke at alle personer som har denne genvarianten utvikler anoreksi. Årsakssammenhengene for sykdommer som dette er kompliserte og innebærer et samspill mellom mange gener og miljøfaktorer, forklarer Reichborn-Kjennerud.

Genetiske faktorer representerer en sårbarhet. Den samme genvarianten er forbundet med diabetes type 1, og autoimmune sykdommer som leddgikt."

Slik jeg ellers har forstått referatene fra retten, så var ikke moren innlagt sammen med Angelica. Det kan tenkes det er annerledes praksis i andre landsdeler.

Anonymkode: 859fc...c2a

Da forsvareren spurte om anoreksi var arvelig, pga faren til A hadde hatt spiseforstyrrelser som ung gutt, så ble det avkreftet at farens spiseforstyrrelse som ung kunne være årsaken til A sin anoreksi 

Anonymkode: e2865...fb3

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leser loggen fra rettssaken daglig, og er fullstendig uenig. Jeg synes også det er enkelt å se hva de ulike partene vil frem til med den informasjonen som kommer frem i rettssalen og refereres.

Mitt inntrykk så langt er at det handler om:

- Et følsomt og sjenert barn som selv følte hun opplevde mobbing og var genetisk disponert for å kunne utvikle anoreksi. 

- En sykdom som utvikles og etter hvert kontrollerer hele familien.

- Et hjelpetilbud som prøver, men ikke kan tilby noe som virkelig er egnet for å behandle barn. Det er enormt stor forskjell på en 11- åring og en 14- årings omsorgsbehov, emosjonell modenhet og så videre. Å legge inn et sykt barn alene på en klinikk uten tilgang på omsorg i ukesvis, vil naturligvis kunne være svært traumatiserende.

- En dypt fortvilet og desperat mor som elsker sitt barn, men som gjør den fatale feilvurderingen å tro at dersom hun får fjernet alle stressmomenter fra Angelicas liv og gitt henne en ny start, så vil sykdommen kunne jobbes med og forsvinne.

Anonymkode: 859fc...c2a

Jeg leser også loggen hver dag og er overrasket over at du kan være så fullstendig uenig i innlegget mitt! Jeg mener fortsatt at mor har vanskeliggjort jentas møte med helsevesenet  (basert på det som er gjengitt i retten) og at det er riktig å ta ut den tiltalen som er gjort! 

Jeg tviler ikke på at mor har vært svært fortvilet, men hun har alikevel unlatt å gi kontrollen fra seg og over til helsevesenet...

Anonymkode: 51273...43c

 

Innlegget er redigert for sitering av slettet innhold.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lite oppdatert?

Nyere psykologisk og medisinsk forskning de senere årene har indikert en tydelig genetisk sårbarhet( les: arvelighet) også for lidelser som for eksempel angst og anoreksia:

https://forskning.no/forebyggende-helse-psykiske-lidelser-dna/2017/06/har-funnet-genetisk-sarbarhet-anoreksi

Det er for øvrig også interessant at den samme genvarianten som disponerer for anoreksi i følge artikkelen er den samme som forbindes med genetisk sårbarhet for diabetes 1:

"Genvarianten som er funnet, er altså overrepresentert hos anorektikerne som er med i studien, sammenliknet med de i kontrollgruppen. En genvariant er en spesiell utgave av ett eller flere gener på et spesielt område på et kromosom.

– Det betyr ikke at alle personer som har denne genvarianten utvikler anoreksi. Årsakssammenhengene for sykdommer som dette er kompliserte og innebærer et samspill mellom mange gener og miljøfaktorer, forklarer Reichborn-Kjennerud.

Genetiske faktorer representerer en sårbarhet. Den samme genvarianten er forbundet med diabetes type 1, og autoimmune sykdommer som leddgikt."

Slik jeg ellers har forstått referatene fra retten, så var ikke moren innlagt sammen med Angelica. Det kan tenkes det er annerledes praksis i andre landsdeler.

Anonymkode: 859fc...c2a

Overlege Embjørg J. Wollen snakker mot bedre vitende hun da?

13:38

– Vet du om anoreksi er arvelig? spør Bugge.

– Man blir påvirket av familien som en miljøfaktor, men det finnes nok ikke noe anoreksi-gen, svarer overlegen.

Anonymkode: 59d11...41f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Overlege Embjørg J. Wollen snakker mot bedre vitende hun da?

13:38

– Vet du om anoreksi er arvelig? spør Bugge.

– Man blir påvirket av familien som en miljøfaktor, men det finnes nok ikke noe anoreksi-gen, svarer overlegen.

Anonymkode: 59d11...41f

Nettopp.

Og for A sin del så kunne hun ikke bli påvirket av faren pga hun vokste ikke opp med han 

Anonymkode: e2865...fb3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er på tide med en oppdatering av tiltalen for noen av dere siste som har bidratt i tråden:

I tiden etter utskrivelse fra Drammen sykehus 5. februar 2015 og frem til 31. desember 2015 (...) unnlot hun gjentatte ganger å sørge for at hennes datter Angelica Heggelund fikk nødvendig helsehjelp og behandling, og vanskeliggjorde at Angelicas helsetilstand kunne oppdages av andre offentlige myndigheter og på annen måte opptrådte krenkende mot henne, blant annet ved at hun: 

– avslo tilbud og anbefalinger om behandling fra spesialisthelsetjenesten, blant annet ved at hun i april 2015 avsluttet behandlingen ved BUPA Drammen til tross for at dette var et vilkår/sterk anbefaling for utskrivelsen fra Drammen sykehus. 

Videre tok hun heller ikke mot tilbud om behandling ved BUP Vinderen våren 2015. 

– den 22. mai 2015 sendte SMS til Angelica og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av Angelica ved Drammen sykehus

– unnlot å ta med Angelica til helsekontroller hos fastlege etter 21. august 2015 til tross for at jevnlige kontroller hos fastlege var forutsatt ved utskrivelsen fra Drammen sykehus 

– den 8. september 2015 nektet å bestille legetime til Angelica, til tross for at Angelica uttrykkelig ba om dette på grunn av bekymring for egen helse 

– den 5. oktober 2015 tok med Angelica og flyttet til ei hytte på Beitostølen og unndro Angelica fra ordinær skolegang, samt at Angelica på dette tidspunkt var svært dårlig som følge av anorexia, og hindret/vanskeliggjorde på denne mtåen at Angelicas helsetilstand kunne bli oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp 

– truet Angelica gjentatta ganger med å ta livet av seg selv 

– oppga uriktige adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet 

– ikke tok med Angelica til møte med skolekontoret i Øystre Slidre den 26. oktober 2015 selv om dette var forutsatt fra rådgiver 

– unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at Angelica ble svakere og at hun tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. 

Dette medførte at Angelica døde som følge av avmagring, eventuelt i kombinasjon med nedkjøling, og hadde en BMI på 8,8 da hun døde på hytta den 31. desember 2015. 

Strafferammen er 15 års fengsel.

Anonymkode: ce6bf...2c3

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genetisk sårbarhet er ikke det samme som arvelig, for det første. For det andre er det et sidespor, om ikke fullstendig avsporing. Hva har det med noenting å gjøre? Ingen er tiltalt for at avdøde utviklet anoreksi. 

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snø_fnugg
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er mulig at det var dagen før hun døde. Jeg har lest et sted at morfar sendte til A. en lang melding angående julenøttene og at det fra A. sin telefon ble sendt et kort svar (med løsningen på en julenøtt) til morfar.
" I avhøret forteller kvinnen at hun og datteren så på «Julenøtter» på TV sammen dagen før hun døde, den 30. desember." https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/4dXKJG/valdres-tiltalt-46-i-politiavhoer-sier-angelica-13-ble-plutselig-slapp-paa-nyttaarsaften

Anonymkode: fad9c...735

Takk for svar😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg så en opplesning av tiltalen, der ble det sagt at mor nektet A en legetime selv om datteren ba om dette, ingenting ble nevnt ang stoffskifte.

Anonymkode: 1f603...8e8

Men det har kommet frem siden om du har fulgt med. 

Moren har også lavt stoffskifte, så A var bekymret for å ha det selv, typisk også noe anorektikere er redd for.

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har kommet frem siden om du har fulgt med. 

Moren har også lavt stoffskifte, så A var bekymret for å ha det selv, typisk også noe anorektikere er redd for.

Anonymkode: f3177...e2d

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her mener det er legitimt å nekte henne legetime pga stoffskifte. Stoffskifte er en hormonforstyrrelse som også påvirker almennhelsa, og kan påvirke anoreksien negativt. Det handler ikke bare om å ha lett eller vanskelig for å legge på seg. Hvis hun var urolig for stoffskiftet sitt burde hun selvsagt fått diskutere dette med en lege. 

Anonymkode: 73f0b...a9c

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har kommet frem siden om du har fulgt med. 

Moren har også lavt stoffskifte, så A var bekymret for å ha det selv, typisk også noe anorektikere er redd for.

Anonymkode: f3177...e2d

Hvor har det kommet frem? Har du link?

Anonymkode: 388ec...0e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men det har kommet frem siden om du har fulgt med. 

Moren har også lavt stoffskifte, så A var bekymret for å ha det selv, typisk også noe anorektikere er redd for.

Anonymkode: f3177...e2d

Har det kommet frem for retten? Jeg har bare sett tiltalte fortelle dette til media. 

Anonymkode: 5085c...839

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her mener det er legitimt å nekte henne legetime pga stoffskifte. Stoffskifte er en hormonforstyrrelse som også påvirker almennhelsa, og kan påvirke anoreksien negativt. Det handler ikke bare om å ha lett eller vanskelig for å legge på seg. Hvis hun var urolig for stoffskiftet sitt burde hun selvsagt fått diskutere dette med en lege. 

Anonymkode: 73f0b...a9c

Ikke minst, hadde mor gått med på å ta A med til legen, ville det kanskje blitt oppdaget at vekten var nedadgående. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange her mener det er legitimt å nekte henne legetime pga stoffskifte. Stoffskifte er en hormonforstyrrelse som også påvirker almennhelsa, og kan påvirke anoreksien negativt. Det handler ikke bare om å ha lett eller vanskelig for å legge på seg. Hvis hun var urolig for stoffskiftet sitt burde hun selvsagt fått diskutere dette med en lege. 

Anonymkode: 73f0b...a9c

Forsåvidt enig, men det er sykdommen - anoreksien - som snakker når hun ville testes for dette. Det arvelige lave stoffskifte er typisk noe som oppstår senere i livet (mulig anorektikere kan få det som en nevnte over). 

Imidlertid kunne moren tatt henne til lege for både dette, allmenn helsesjekk og samtale om vekt/anoreksi og nytt behandlingsopplegg. 

Det som blir feil, er å bruke dette som eksempel på at moren nekter datter legehjelp som datter ønsket for anoreksien, for det var ikke det A ville til lege for.

Anonymkode: f3177...e2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Superc
13 minutter siden, Chiubi skrev:

Ikke minst, hadde mor gått med på å ta A med til legen, ville det kanskje blitt oppdaget at vekten var nedadgående. 

Hypotyreose er arvelig. MEN, hun har anorexi, da blir stoffskifte/ bt og puls lavt, for kroppen tviholder på alle næringsstoffer den kan få i seg. Kroppen setter ned stoffskifte for å overleve. Sansynligvis hadde hennes stoffskifte vert lavt nå om hun hadde sjekket, men dette skal IKKE behandles når det dreier seg om underernæring. Les deg opp på det om du er videre interessert. At moren ikke tar henne med på det grunnlaget er jeg enig i. Er dog ikke enig i noe annet moren har bedrevet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...