Gå til innhold

Mora til døde Angelica

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 hours ago, AnonymBruker said:

Spørsmålet er jo om mor i det hele tatt var på Kiwi. Er det lagt frem bevis for dette, eller er det bare noe mor har forklart at hun har gjort? For det er jo mye hun sier som ikke stemmer overens med bevis ellers. Jeg vil tro at dersom det uansett kan bevises at A var død på det tidspunktet meldingene ble sendt, så er det vel ganske klart hvem som sendte meldingene. 

Anonymkode: a874a...060

Den 9. mars skrev Budstikka's referent i rettsaken: "Like før klokken 17.00 nyttårsaften 2015 satte Camilla Heggelund Hovd seg i bilen. Hun kjørte fra Kiwi Beitostølen tilbake til hytta, dit en ambulanse rykket ut til noen timer senere".
Dette står i en fyldigere +artikkel om dagens rettsforhandlinger hvor bl.a. SMS'ene var tema; "Tiltalt mor har et forklaringsproblem: Tre timer -  to ulike historier". Det tyder på at sannhetsgehalten i Kiwi-besøket har vært efterforsket og funnet bevist. Budstikka's referent/journalist har efter mitt skjønn ellers gjordt en god jobb med å få frem det som er relevant i rettssaken på en nøytral måte, så vi kan nok gå ut fra at det samme gjelder dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, Kitcat skrev:

Er det flere enn meg som reagerer på at denne typen alvorlige samtaler ble ført pr SMS?! Jeg mener, de to var alene sammen på en hytte. Hvorfor denne massive sms kommunikasjonen? Satt de ved siden av hverandre i sofaen og sendte meldinger liksom? Hva gjorde at de ikke klarte å diskutere disse tingene face-to-face, eller er dette en vanlig problemstilling i anoreksi?

Dette er vanlig hos oss ihvertfall. Jeg har en frisk 13-åring i hus, men oppfarende og full av hormoner. Et par ganger i uka når det skjærer seg litt, så hjelper det å sende meldinger for å oppklare i stedet. Jeg kan også gjøre det med mannen min når jeg er oppfarende og hormonell, bare så det er sagt. 

Husker også jeg gjorde det da jeg var ungdom, om jeg følte min mor ikke forstod så sendte jeg melding for å få sagt det jeg trengte. 

Men mengden meldinger her i denne saken, den er ekstrem... Jeg anslår vi har ca ti-tolv meldinger på en uke, det er inkludert "husk å kjøpe med brunost", "kan du overføre 20 kr", "Jeg får ikke sove, kan du komme opp med vann" osv. 

Anonymkode: c66e7...29e

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Kripos-etterforskeren er ferdig med sin presentasjon og rettsmøtet er over for i dag. Hovedforhandlingen fortsetter først mandag 19. mars. "

Betyr dette at det er pause i rettsaken frem til 19. mars?

Anonymkode: fad9c...735

Ja. Rettssaker som varer over litt tid pleier å ha noen rettsfrie dager, sånn at partene i saken kommer a jour med arbeidet. 

Anonymkode: 5085c...839

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest om meldingene, synes jeg for første gang oppriktig synd på tiltalte. Hun ble manipulert av sin svært syke datter - eller rettere sagt, av sykdommen hennes. Et vitne i går omtalte anoreksien nærmest som en egen person, og det er slik jeg leser dette: truslene og manipuleringen kommer ikke egentlig fra A, men fra anoreksien. 

Dessverre evnet ikke tiltalte å be om hjelp, selv om hun så at datteren ble dårligere og dårligere. Anoreksien styrte mor gjennom trusler om å spise enda

mindre (eller ikke i det hele tatt), hvis mor ba om hjelp. Og siden tiltalte lyktes i å falle mellom maskene i oppfølgingsnettet vha flyttingen til Valdres, ble den toksiske situasjonen mellom mor og datteren(s sykdom) det som til slutt førte til det tiltalte var redd for, nemlig at datteren døde. For et mareritt den høsten må ha vært for dem begge. 

Det fritar ikke tiltalte for skyld, men disse meldingene - sett i sammenheng med vitnene som har forklart seg tidligere (særlig i helsevesenet) - gir nok det beste innblikket vi kan få rundt hva som skjedde på den hytta. Siden tiltalte ikke kan eller vil forklare seg. 

For en tragedie. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Kripos-etterforskeren er ferdig med sin presentasjon og rettsmøtet er over for i dag. Hovedforhandlingen fortsetter først mandag 19. mars. "

Betyr dette at det er pause i rettsaken frem til 19. mars?

Ja. Hvorfor vet jeg ikke, men det er det det betyr. Kan hende tiltalte trenger en pause, men det kan være andre grunner også. Rettens leder er sorenskriver i Valdres tingrett på Fagernes, men har sittet på Gjøvik lenge nå. Det er to meddommere som kan ha andre forpliktelser. Det er både et aktorat og et forsvar som kan ha fengslingsmøter, andre hovedforhandlinger eller forpliktelser på hjemmebane. Det kan være vitner osm ikke får møtt før mandag, eller bare at man har lagt opp til enda bedre tid enn man har trengt. Eller noe helt annet. Jeg skal ikke spekulere i årsaken, bare at det er en haug med mulige, helt udramatiske forklaringer på det.

Så lange saker som denne pleier å være berammet mandag til fredag, men i praksis ofte ha fire rettsdager (fredagen er den vanligste dagen å stå over, men det tilpasses jo aktørene behov og ønsker) fremfor å bruke alle fem. Denne saken har tre akkurat denne uken. Ville ikke lagt noe særlig i det. Men det betyr at retten er hevet og ikke settes igjen før neste uke, det er riktig.

Anonymkode: d18de...5d1

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra NRK

Forsvarer Bugge  «Hvis mor har sittet i et rom med et dødt barn er hun så sinnsforvirret at det må bli opprettet en ny sakkyndig»

Kilde https://www.nrk.no/ho/uenighet-rundt-sms-er-mellom-mor-og-datter-1.13947143

Dette ble uttalt etter de første antydningene om at dødsfallet hadde skjedd før mor ringte AMK.

Så da kan man anta hvilken vei forsvaret vil gå hvis dette blir bevist.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Etter å ha lest om meldingene, synes jeg for første gang oppriktig synd på tiltalte. Hun ble manipulert av sin svært syke datter - eller rettere sagt, av sykdommen hennes. Et vitne i går omtalte anoreksien nærmest som en egen person, og det er slik jeg leser dette: truslene og manipuleringen kommer ikke egentlig fra A, men fra anoreksien. 

Dessverre evnet ikke tiltalte å be om hjelp, selv om hun så at datteren ble dårligere og dårligere. Anoreksien styrte mor gjennom trusler om å spise enda

mindre (eller ikke i det hele tatt), hvis mor ba om hjelp. Og siden tiltalte lyktes i å falle mellom maskene i oppfølgingsnettet vha flyttingen til Valdres, ble den toksiske situasjonen mellom mor og datteren(s sykdom) det som til slutt førte til det tiltalte var redd for, nemlig at datteren døde. For et mareritt den høsten må ha vært for dem begge. 

Det fritar ikke tiltalte for skyld, men disse meldingene - sett i sammenheng med vitnene som har forklart seg tidligere (særlig i helsevesenet) - gir nok det beste innblikket vi kan få rundt hva som skjedde på den hytta. Siden tiltalte ikke kan eller vil forklare seg. 

For en tragedie. 

Hun ble manipulert mens datteren var sterk nok til å manipulere. Da datteren lå på sitt dødsleie, så var det nok veldig begrenset hvor mye hun fikk manipulert. Mor har rett og slett ikke tatt sitt ansvar alvorlig nok. Hun har sett at hun har vært døende. Og valgt å forsette og se på det

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. Hvorfor vet jeg ikke, men det er det det betyr. Kan hende tiltalte trenger en pause, men det kan være andre grunner også. Rettens leder er sorenskriver i Valdres tingrett på Fagernes, men har sittet på Gjøvik lenge nå. Det er to meddommere som kan ha andre forpliktelser. Det er både et aktorat og et forsvar som kan ha fengslingsmøter, andre hovedforhandlinger eller forpliktelser på hjemmebane. Det kan være vitner osm ikke får møtt før mandag, eller bare at man har lagt opp til enda bedre tid enn man har trengt. Eller noe helt annet. Jeg skal ikke spekulere i årsaken, bare at det er en haug med mulige, helt udramatiske forklaringer på det.

Så lange saker som denne pleier å være berammet mandag til fredag, men i praksis ofte ha fire rettsdager (fredagen er den vanligste dagen å stå over, men det tilpasses jo aktørene behov og ønsker) fremfor å bruke alle fem. Denne saken har tre akkurat denne uken. Ville ikke lagt noe særlig i det. Men det betyr at retten er hevet og ikke settes igjen før neste uke, det er riktig.

Å kjære....

Anonymkode: ed385...65b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Ellam skrev:

Fra NRK

Forsvarer Bugge  «Hvis mor har sittet i et rom med et dødt barn er hun så sinnsforvirret at det må bli opprettet en ny sakkyndig»

Kilde https://www.nrk.no/ho/uenighet-rundt-sms-er-mellom-mor-og-datter-1.13947143

Dette ble uttalt etter de første antydningene om at dødsfallet hadde skjedd før mor ringte AMK.

Så da kan man anta hvilken vei forsvaret vil gå hvis dette blir bevist.

Må hun ha vært sinnsforrvirret hvis hun har sittet i et rom med et dødt barn? Støttes denne uttalelsen av fagfolk?

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Mmmwhatever said:

For en tragedie. 

Falle mellom maskene? Hun sperret telefonen så ingen skulle få tak i dem, mens datteren lå og døde? Tiltalte har mistet et barn, og at både det og rettsaken må være opprivende har jeg forståelse og sympati for. Men det er i min bok en ENORM forskjell i ikke å evne og be om hjelp, og aktivt å motarbeide ALLE hjelpeinstanser fra å ta kontakt, og å gi datteren behandling.

• Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Å kjære....

Anonymkode: ed385...65b

Hva for noe?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må hun ha vært sinnsforrvirret hvis hun har sittet i et rom med et dødt barn? Støttes denne uttalelsen av fagfolk?

Tiltalte har av tre rettsoppnevnte sakkyndige blitt erklært å være tilregnelig på dødstidspunktet for avdøde og etterpå. Hva hun eller måtte lide av er ikke relevant for skyldsspørsmålet i seg selv. 

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, viren skrev:

Falle mellom maskene? Hun sperret telefonen så ingen skulle få tak i dem, mens datteren lå og døde? Tiltalte har mistet et barn, og at både det og rettsaken må være opprivende har jeg forståelse og sympati for. Men det er i min bok en ENORM forskjell i ikke å evne og be om hjelp, og aktivt å motarbeide ALLE hjelpeinstanser fra å ta kontakt, og å gi datteren behandling.

Med «falle mellom maskene» mente jeg at barnevern og helsevesen ikke gjorde jobben sin med oppfølging. De skulle aldri ha fått være så lenge alene på den hytta. Det er ikke uten grunn at BV har fått kraftig kritikk. Her er jo det å aktivt motarbeide offentlige instanser og å ikke evne å be om hjelp to sider av samme sak. 

Jeg mener ikke dette fritar mor fra skyld, men dette er med på å forklare hvordan det kunne skje. 

Innlegget er ryddet for spekulasjoner.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir nok synsing; men kan mora i prinsippet slippe straff hvis dommeren skulle erkjenne hennes vinkling av saken? Altså, hun unnlot å ta datteren til sykehus, mens datteren sakte ble dårligere, så dødsfallet inntraff tvilsomt plutselig. Det hjelper heller ikke at mora prøver å overbevise om at hun prøvde å beskytte datteren og tror at skal være en formildende omstendighet. 

Anonymkode: 985c3...f18

Jeg er litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt. Moren er hittil ikke dømt for noe. Kjennes hun skyldig etter en eller flere av tiltalepunktene idømmes hun straff. Kjennes hun ikke skyldig får hun selvsagt ingen straff. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

For en tragedie. 

Jeg driter i om hun ble manipulert. Hun lot bevisst være å gi datteren hjelp og holdt alle instanser unna mens datteren døde alene på ei hytte. Og det er nettopp dette saken handler om.

Anonymkode: ab505...bab

• Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest chisandra
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg driter i om hun ble manipulert. Hun lot bevisst være å gi datteren hjelp og holdt alle instanser unna mens datteren døde alene på ei hytte. Og det er nettopp dette saken handler om.

Anonymkode: ab505...bab

Ja, det holder egentlig å repetere denne:

"3. desember 2015 sender tiltalte en melding til Angelica hvor hun uttrykker bekymring for at fastlegen skal ringe. «Mobilen er sperret for alle bortsett fra familien», skriver hun i meldingen til datteren."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tiltalte har av tre rettsoppnevnte sakkyndige blitt erklært å være tilregnelig på dødstidspunktet for avdøde og etterpå. Hva hun eller måtte lide av er ikke relevant for skyldsspørsmålet i seg selv. 

Ser at jeg siterte helt feil. Men poenget står vel likevel. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Mmmwhatever skrev:

Med «falle mellom maskene» mente jeg at barnevern og helsevesen ikke gjorde jobben sin med oppfølging. De skulle aldri ha fått være så lenge alene på den hytta. Det er ikke uten grunn at BV har fått kraftig kritikk. Her er jo det å aktivt motarbeide offentlige instanser og å ikke evne å be om hjelp to sider av samme sak. 

Jeg mener ikke dette fritar mor fra skyld, men dette er med på å forklare hvordan det kunne skje. Tidligere i tråden er det flere som har mer enn insinuert at mor har sultet ihjel datteren med vilje. Disse meldingene gir et helt annet bilde. Anoreksien vant. 

Ikke rart anoreksien vant, når mor ikke gadd i kjempe mot den en gang. Angelica døde ikke fordi hun hadde anoreksi, hun døde fordi mor gjemte henne på en hytte helt alene

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...