Gjest Blondie65 Skrevet 26. februar 2018 #141 Del Skrevet 26. februar 2018 Det er en utbredt holdning i samfunnet at foreldre alltid vil det beste for barnet sitt. Og ja, det tror jeg egentlig er sant i de aller fleste tilfeller. Men spørsmålet er egentlig om alle foreldre vet hva som er det beste for barnet? Jeg tenker at foreldre med rusproblemer, foreldre med en voldelig partner og foreldre som ser myndighetene som farlige fiender når de prøver å gripe inn der foreldrenes mening om hva som er barnets beste klart bryter med det som opplagt er barnets beste mangler vesentlig foreldre kompetanse. Foreldre som er mer redd for å bli stilt kritiske spørsmål enn at barnet får den hjelpen det trenger fra en annen instans enn dem selv, hvor lett er det for skole og øvrig myndighet å forholde seg til dem? Vi har tråd opp og ned i mente om det grusomme barnevernet som bare vil barn vondt her på KG. Er det rart at de kvier seg til å gå til aksjon når de risikerer trusler mot seg og sin familie? "Noen skal få svi" sier denne moren. Dette forteller svært mye om henne og hennes holdning til hjelpeapparatet - som hun beviselig flyktet fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Feeky Skrevet 26. februar 2018 #142 Del Skrevet 26. februar 2018 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes denne saken høres ut som en munchausen by proxy-sak. Kan ikke se noen annen logisk grunn til at man velger å isolere seg med et sykt barn på denne måten, og flykter fra etater og kommuner. Forhåpentligvis vil rettssaken få frem om det er tilfelle eller ikke. Anonymkode: b314f...4df Tenkte det samme. Det eneste som taler imot dette er at hun ikke virker å ha forsøkt å få mest mulig sympati (av det jeg har lest i hvert fall). 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #143 Del Skrevet 26. februar 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men mor har neppe sultet henne ned i den vekten. Anonymkode: c6795...eca Hun har ikke kontaktet hjelpeapparatet heller. 20 kg på noen måneder er graverende. Det vil også si at sist helsevesenet sjekket jentas vekt var hun ikke sykelig tynn. Det er i mors varetekt hun har halvert vekten, og alarmklokkene burde desverre ringt mye før hos mor. Slik jeg leser saken fremstår de siste mnd som omsorgssvikt med døden til følge... Jeg håper mor får den hjelpen hun trenger etterhvert. Men også at rettsaken gjennomføres og at alle foreldre forstår at å rømme fra hjelp dersom man er uenig i hjelpetiltak i verste fall kan få fatale konsekvenser. Anonymkode: 51273...43c 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampyrina Skrevet 26. februar 2018 #144 Del Skrevet 26. februar 2018 Kanskje man må inn på det svenske flashback forumet å diskutere i steden..... 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #145 Del Skrevet 26. februar 2018 2 minutter siden, hind skrev: Har du ikke fått med deg at denne saken bare gjelder Angelikas mor og hennes grad av skyld i dødsfallet? Det er ikke politi, barnevern, skole eller noen andre som er tiltalt her, det er moren. Det er altså du som ikke har riktig fokus her. Det kan man gjerne si, men det er faktisk umulig å vurdere mors skyldspørsmål uten å se på situasjonen rundt dem og hvordan instansene rundt har handlet. Det er en kjent sak at helsevesenet avviser personer med spiseforstyrrelser som har ca forsvarlig vekt f.eks og det er også en kjent sak at ansvaret for de fleste syke barn legges i svært stor grad på pårørende alene helt til helsevesenet ikke kan godskrive å nekte hjelp lenger. De kan fort ha blitt avvist tidligere der mor enten har konkludert med at hun og barnet må klare seg selv, eller konkludert med at det ikke var vits å oppsøke hjelp før datteren var sterkt undervektig. En grad av skyld har hun uansett fordi hennes datter rakk å sulte seg i hjel uten at hun søkte hjelp. Men det kan ha vært helt utilsiktet og at moren ikke har sett hvor ekstremt langt datteren hadde gått. Anonymkode: c6795...eca 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppi Skrevet 26. februar 2018 #146 Del Skrevet 26. februar 2018 Skal ikke ha lest så veldig mye om denne saken/moren, før tanker om hysterisk/dramatiserende personlighetsforstyrrelse dukker opp. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 26. februar 2018 #147 Del Skrevet 26. februar 2018 Prøver på nytt her, korter det et langt innlegg jeg skrev som ble moderert bort. Utifra min oppfatning er mor mer fokusert på seg selv og systemet som er imot henne, og virker å bruke det for alt det er verdt. Dett er altså MIN oppfatning, realiteten kan være en annen. Så håper ikke innlegget blir slettet igjen.. som forsvarer selv uttalte i et intervju sendte mor og datter 100vis av sms seg imellom mens Angelica lå syk på hytta. Man kan jo lure på hvor ofte moren gikk inn og snakket til datteren, men dette skal ifølge forsvareren tas opp i retten. Jeg synes bare det et spesielt.. Kanskje så faktisk ikke mor hvor syk datteren var . Dette er uansett en tragisk sak der barnevern og helsesystemet burde ha fulgt opp bedre. 25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #148 Del Skrevet 26. februar 2018 Forumet legger opp til at man ikke skal spekulere. Og det er vel og bra. Jeg synes likevel at det må være lov til å fortelle at det finnes personlighetsforstyrrelser som bryter totalt med alle forestillinger om den gode mor. Siden denne tråden gjelder en spesiell sak, kan jeg se at det kan gi inntrykk av uheldige koblinger, om man refererer til disse. Men siden det dreier seg om forstyrrelser som er så sjeldne at det kanskje oppstår 2-3 tilfeller i Norge i løpet av et århundre, så mener jeg det er riktig å gjøre oppmerksom på dem. Anonymkode: 4ab7a...a69 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miss spjåk Skrevet 26. februar 2018 #149 Del Skrevet 26. februar 2018 12 minutter siden, Feeky skrev: Tenkte det samme. Det eneste som taler imot dette er at hun ikke virker å ha forsøkt å få mest mulig sympati (av det jeg har lest i hvert fall). Leser du de siste intervjuene med mor, både på tv2 og avisinervjuet der hun selv snakker om rettssystemet, får du et helt annet inntrykk. Hun tekstet også dagbladet mens hun satt i et eget fordi hun mente hun var for dårlig til å sitte i rettsaken. Begynner da å lure på hvor fokuset hennes ligger..Hvorfor dette behovet for å stadig ty til media,hvorfor ikke la rettsaken gå sin gang og forklare sin versjon? Hun sier i intervju at det er bortkastet å snakke om datteren siste dager, da dette er borte fra hukommelsen. Hukommelsestapet kan være et resultat av den posttraumatisk stresslidelsen forsvaret psykolog diagnosierte henne med, men det kan samtidig være hennes måte å manipulere systemet på.. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 26. februar 2018 #150 Del Skrevet 26. februar 2018 Takk til deg som la ut artikkelen fra Budstikka. Selv om det ikke fikk stå var det nyttig å lese det igjen. Det er rystende lesing, men viktig, fordi det belyser mange av de tingene vi sitter her og mener og synser om. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #151 Del Skrevet 26. februar 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Og det gjorde hun på det tidspunktet hvor barnevernet var koblet inn, og hun skjønte at hun var gjennomskuet. Anonymkode: 4ab7a...a69 Gjennomskuet i forhold til hva? at hun ønsket å ta livet av dattra si? Hvor vil du nå? Anonymkode: 37999...62f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 26. februar 2018 #152 Del Skrevet 26. februar 2018 Og bare for å ta en ting mange har synset om her inne, BUPA sendte bekymringsmelding til BV to ganger. Både da mor først motsatte seg behandling OG da hun ikke dukket opp til oppfølging etter utskriving fra sykehuset. 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #153 Del Skrevet 26. februar 2018 Trist at sensureringen gjorde sin innmarsj i denne tråden. Mora er svært sterkt personlighetsforstyrret, så å drive å mene hun burde gjort ditt og datt er meningsløst. Det bør bli et krav om kompetanseøkning i diverse offentlige etater etter dette! Anonymkode: 985c3...f18 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 26. februar 2018 #154 Del Skrevet 26. februar 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det nytter lite å lage nye retningslinjer hvis enkeltmennesker i skole, bv og helsevesen ikke forstår hva deres ansvar er i saken! det burde jo gått en rødglødende telefon til både barnevern og politi når et barn med anoreksi ikke møtte til oppsatt time! Set mennesket som kanskje bare trakk på skuldrene og tenkte « javel, da kom ikke den pasienten i dag da» burde holdes personlig ansvarlig. Anonymkode: 37999...62f Men det ble jo sendt melding til bv når de ikke møtte til time på et eller flere tidspunkt. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det argumentet er litt tynt. Hvis de har vært klar over at moren har forsøkt å hindre behandling så burde de ivhertfall ha reagert. Man trenger ikke høgskoleutdanning for å skjønne når noen prøver å snike seg unna behandling. Anonymkode: 7653a...d2d Og det gjorde de når de skjønte det, da det ble sendt meldinger på dette grunnlaget. Men det var vel også et tidspunkt hvor situasjonen ikke lenger var så alvorlig og hvor mor lovte dyrt og hellig å gå til videre oppfølging hos fastlege etter eget ønske. Mor kan jo på det tidspunktet ha framstått troverdig på det. 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren er jo så sterkt personlighetsforstyrret at tvunget psykisk helsevern bør være utfallet. Det går ikke å snakke om at en psyk person skal ta de samme vurderinger som en frisk person! psykiatrien og hele sulamitten kan få ta ansvaret de dreit i så lenge jenta levde. At ikke barnevernet fysisk i følge med politi gikk å henta jenta er et spørsmål man ikke får svar på. Faktisk minner denne moren om moren til Bering breivik, som også klarte å snakke bv rundt. Spørs om ikke det bør kompetanseøkning inn i psykiatri og barnevern! Når skal kunnskap om disse diagnosene nå distriktene?? Mora var sterkt personlighetsforstyrret, det var neppe bv!! Anonymkode: 985c3...f18 Det blir ikke snakk om tvungent psykisk helsevern på grunnlag av en personlighetsforstyrrelse. Rettslig sett forventer man at de med personlighetsforstyrrelser er i stand til å ta ansvar for egne handlinger, og dermed at de kan straffes på lik linje med andre. Men at barnevernet bør øke sin kunnskap om personlighetsforstyrrelser er jeg helt enig i. 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men mor har neppe sultet henne ned i den vekten. Anonymkode: c6795...eca Nei, ingen påstår det, men at hun har undratt datteren fra livreddende behandling. 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #155 Del Skrevet 26. februar 2018 11 minutter siden, Vampen skrev: Takk til deg som la ut artikkelen fra Budstikka. Selv om det ikke fikk stå var det nyttig å lese det igjen. Det er rystende lesing, men viktig, fordi det belyser mange av de tingene vi sitter her og mener og synser om. Ble artikkelen fra budstikka slettet? Anonymkode: 59d11...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vampen Skrevet 26. februar 2018 #156 Del Skrevet 26. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ble artikkelen fra budstikka slettet? Anonymkode: 59d11...41f Dessverre, ja. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #157 Del Skrevet 26. februar 2018 11 minutter siden, AnonymBruker said: Gjennomskuet i forhold til hva? at hun ønsket å ta livet av dattra si? Hvor vil du nå? Anonymkode: 37999...62f Jeg tror ikke hun ønsket å ta livet av datteren sin. Jeg tror det ble sånn. Anonymkode: 4ab7a...a69 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 Populært innlegg #158 Del Skrevet 26. februar 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Anoreksi er en av de mest utfordrende psykiatriske diagnoser. Det bør man ha som bakteppe når dere uttaler dere..... Denne kommentaren din blir latterlig i et slukt perspektiv ..... Anonymkode: 37999...62f Når min sønn var 11 år kom han til meg og sa han ville ta sitt eget liv. Det tok meg to dager og få han og meg innlagt på barnepsykiatrisk avdeling, og der ble vi lenge. Selv om det også innebar at selvsagt jeg også kom under lupen av de profesjonelle. Sånn må det også være selv om det er ubehagelig. Som mor har man et ansvar om å få hjelp til barnet ditt når det står om den ytterste krise. Om det så innebærer å ta med barnet og la andre ta over når en selv ikke lenger evner å hjelpe det nok. Man tar ikke barnet ut av skole og reiser til gokk og isolerer seg i en hytte. nei her er det dessverre ikke mye sympati fra min kant, til det er jeg for sint på vegne av det hjelpeløse barnet akkurat nå. Anonymkode: 6b93c...aa9 53 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mitral Skrevet 26. februar 2018 #159 Del Skrevet 26. februar 2018 36 minutter siden, Vampyrina skrev: Kanskje man må inn på det svenske flashback forumet å diskutere i steden..... Alltid bedre å diskutere slikt på Flashback 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2018 #160 Del Skrevet 26. februar 2018 15 minutter siden, Vera Vinge skrev: Nei, ingen påstår det, men at hun har undratt datteren fra livreddende behandling. Datteren ivret gjerne ikke etter sonde i nesen hun heller. Ikke glem at anorektikere er svært manipulerende. Anonymkode: c6795...eca 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå