Gå til innhold

Hvorfor vaske hendene etter dobesøket?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Som det fremkommer her så er det ikke mye bevis for at vask etter dobesøk har så mye for seg.

Jeg gjør det selv, mest av gammel vane, oppdragelse og at det er "æsj" å ikke gjøre det.

De undersøkelsene mht å vaske hendene for å forhindre sykdom er basert på at man vasker hendene rett før man spiser, har ikke noe med dobesøk å gjøre.

Alle må huske på at de gangene man har vært på et offentlig toalett og vasket seg - så er hele håndhygienen ødelagt etter at man tar i dørhåndtaket på vei ut.

Jeg kan garantere at på akkurat dette håndtaket florerer bakteriene.

Nå har det seg slik, at sykehuset i Kristiansans hadde flere tilfeller av salmonellasmitte. Etter å ha forsket på årsaken i lengre tid, fant de ut at smittekilen var en ansatt på kjøkkenet som ikke hadde vasket hendene etter dobesøk! Det beviser vel at man bør vake hendene, eller?

Du kan kanskje si at det ikke gjelder deg, fordi du ikke jobber på noe kjøkken. Men tenk da på de du indirekte er i kontakt med via f.eks dørhåndtaket, handlevogna...ja, alt hva flere mennesker tar i, og tenk da på om den personen f.eks biter negler, eller et barn som sitter i handlevogna biter i håndtaket (små barn putter alt i munnen), ja da kan du med stor sanynlighet ha ført smitten videre. Vi trenger bakterier, men vær så snill, vask hendne deres etter dobesøket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Nå har det seg slik, at sykehuset i Kristiansans hadde flere tilfeller av salmonellasmitte. Etter å ha forsket på årsaken i lengre tid, fant de ut at smittekilen var en ansatt på kjøkkenet som ikke hadde vasket hendene etter dobesøk! Det beviser vel at man bør vake hendene, eller?

Du kan kanskje si at det ikke gjelder deg, fordi du ikke jobber på noe kjøkken. Men tenk da på de du indirekte er i kontakt med via f.eks dørhåndtaket, handlevogna...ja, alt hva flere mennesker tar i, og tenk da på om den personen f.eks biter negler, eller et barn som sitter i handlevogna biter i håndtaket (små barn putter alt i munnen), ja da kan du med stor sanynlighet ha ført smitten videre. Vi trenger bakterier, men vær så snill, vask hendne deres etter dobesøket!

Som jeg påpekte har dette sammenheng med at du bør vaske hendene rett før du skal spise. Det samme gjelder selvfølgelig i ennå høyere grad de som jobber med mat. Det er nettopp det som er det kritiske her, ikke hvorvidt du vasker hendene etter å ha vært på do.

Om du begynner å tenke gjennom saken så er det langt flere steder det kommer bakterier fra enn etter et dobesøk.

Hver gang du tar i et dørhåndtak har du sannsynligvis ført en haug med bakterier videre, og sannsynligvis en masse smitsomme sykdommer også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke i håndtaket med papir etter dovask. Jeg viderefører mao disse bakteriene til andre steder jeg måtte ta.

Kanskej jeg har tatt på nettop DIN utgangsdør eller kjøkkendør..

*skummel musikk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvfølgelig er jeg klar over at det er mange steder det er mere bakterier enn akkurat på do, og endetarmen. Et kyss f.eks er vel den aller største bakteriebomben man kommer ut for. Men mitt poeng er at om man vasker seg slik det er anbefalt, altså å skru igjen krana etter vask med tørkepapiret, da skal det heller ikke være farlig å ta i dørhåndtaket etterpå heller, i alle fall hva tarmbakterier angår.

Men, på mange ofentlige toaletter har man ikke denne muligheten, siden de ofte sverger til lufttørkere....hater lufttørkere som aldri får deg tørr på henda!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De undersøkelsene mht å vaske hendene for å forhindre sykdom er basert på at man vasker hendene rett før man spiser, har ikke noe med dobesøk å gjøre.

Ikke alltid. Siste utbrudd av salmonella i Norge viste seg å være forårsaket av en kjøkkenansatt på en helseinstitusjon som ikke hadde vasket hendene etter toalettbesøk. Han spredte salmonella til alle smørbrødene, som så ble servert til pasientene som ble syke. Om han hadde vasket hendene etter toalettbesøk hadde ingen blitt syke.

Øyeinfeksjoner hindres heller ikke av å vaske hendene før man spiser, men derimot av å vaske hendene etter toalettbesøk. En viktig årsak til øyeinfeksjoner er tarmbakterier som smittes fra hendene, og selv om tarmbakteriene som tidligere nevnt er over alt så har det mye å si hvor stor konsentrasjon det er av bakteriene. Noen få bakterier er ikke farlig og det kan vi heller ikke unngå, men dårlig håndhygiene kan føre til at det blir for mange og da spesielt av de bakteriene som ikke naturlig hører hjemme på hendene våre, noe som lettere fører til sykdom.

Grundig informasjon og dokumentasjon av at riktig håndhygiene er fiktig og forebyggende forebygger smitte finnes i denne brosjyren (pdf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alltid. Siste utbrudd av salmonella i Norge viste seg å være forårsaket av en kjøkkenansatt på en helseinstitusjon som ikke hadde vasket hendene etter toalettbesøk. Han spredte salmonella til alle smørbrødene, som så ble servert til pasientene som ble syke. Om han hadde vasket hendene etter toalettbesøk hadde ingen blitt syke.

Ja, det som var problemet var at han ikke vasket hendene før han behandlet maten. Sekundært at han ikke vasket hendene etter å ha vært på toalettet.

Øyeinfeksjoner hindres heller ikke av å vaske hendene før man spiser, men derimot av å vaske hendene etter toalettbesøk. En viktig årsak til øyeinfeksjoner er tarmbakterier som smittes fra hendene, og selv om tarmbakteriene som tidligere nevnt er over alt så har det mye å si hvor stor konsentrasjon det er av bakteriene. Noen få bakterier er ikke farlig og det kan vi heller ikke unngå, men dårlig håndhygiene kan føre til at det blir for mange og da spesielt av de bakteriene som ikke naturlig hører hjemme på hendene våre, noe som lettere fører til sykdom.

Helt greit å vaske hendene etter å ha vært på toalettet. Men for å få perspektiv på akkurat denne problemstillingen så bare påpeker jeg at det er masse annen adferd som er minst like ille.

Når du nevner øyeninfeksjoner så er kanskje håndhilsing en av de store synderne. Vedkommende har sannsynligvis klødd seg i øynene og sprer det videre til deg.

Andre ting er å holde seg for munnen når man nyser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt greit å vaske hendene etter å ha vært på toalettet. Men for å få perspektiv på akkurat denne problemstillingen så bare påpeker jeg at det er masse annen adferd som er minst like ille.

Ja, det er vel i grunnen hovedsaken her. Mens man ellers er overhysteriske for bakterier både på badehåndklær og kjøkkengulv, så er håndhygienen for dårlig enten det er før mat eller etter toalettbesøk. Det er jo en grunn til at mye smitte spres ved håndhilsing som du sier, og det er fordi vi ikke holder hendene rene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det som er så farlig med å snu på kranen' date=' ta litt såpe på hånden, for så å vaske av såpa? Altfor mye jobb, eller? :roll:[/quote']

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en grunn til at mye smitte spres ved håndhilsing som du sier' date=' og det er fordi vi ikke holder hendene rene.[/quote']

Sant nok.

Samtidig er hendene naturlige oppsamlere for bakterier - de er stadig i kontakt med bakterier og man kan ikke løpe og vaske dem hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring et mikrobiologisk laboratorium og spør om å få komme på besøk. La være å vaske hendene, og be dem vise deg hva som finnes der... Jeg er på ingen måte hysterisk når det gjelder bakterier (jobber tross alt med dem), men det er tre helt essensielle håndvasker som de fleste burde klare:

- Før man spiser/lager mat

- Etter at man har vært på do

- Når man kommer hjem (mye rart man tar på i løpet av en alminnelig dag)

Håndvask betyr for øvrig varmt vann og såpe, alle fingrene og hele hånden skal gnis skikkelig. Kranen stenges med albuen eller evt. med tørkepapir hvis det er skrukran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi trenger bakterier, og jo mer "vant" til bakterier vi blir, jo mindre syk blir vi.. Sånn er det.. Og selvom man aldri blir resistent mot tarmbakterier, så kan du jo spørre deg om hvordan folk i afrika overlever, med alle de bakteriene de lever i...?? Hadde vi levd slik som dem sånn plutselig, så hadde vi daua og blitt alvolig syke alle som en..  

Og folk i Afrika blir ofte åtti år og sliter ikke med dysenteri, tufus, kronisk diare, kolera osv?

Ellers, sånn i forhold til å være hysterisk, så er det jo ikke slik at man MÅ bli syk av å utsettes for bakterier heller. Bakteriene må jo ha "grobunn", både der de sitter og er smittekilder (våte dørhåndtak osv), og man må være mottakelig for dem, blant annet ved manglende resistens, dårlig allmenntilstand osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok.

Samtidig er hendene naturlige oppsamlere for bakterier - de er stadig i kontakt med bakterier og man kan ikke løpe og vaske dem hele tiden.

Det er vel heller ingen som sier at man skal vaske hendene hele tiden. Virvel sine "regler" er det som anbefales for folk flest, og for helsepersonell og mennesker som jobber med mat gjelder det egne retningslinjer for hygiene. Og det finnes jo ikke akkurat noen god grunn til å la være å vaske hendene når man har vært på toalettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Det er vel heller ingen som sier at man skal vaske hendene hele tiden. Virvel sine "regler" er det som anbefales for folk flest' date=' og for helsepersonell og mennesker som jobber med mat gjelder det egne retningslinjer for hygiene. Og det finnes jo ikke akkurat noen god grunn til å la være å vaske hendene når man har vært på toalettet.[/quote']

Nei, men det finnes mange gode grunner for å kutte ut håndhilsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns denne tråden begynner å utarte seg. Jeg kommer til å fortsette å håndhilse på mennesker. Jeg kommer antakelig til å få i meg MASSE bakterier bare på grunn av det, men himmel og hav, et bakteriefritt samfunn er jo i hvertfall skadelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne tråden begynner å utarte seg. Jeg kommer til å fortsette å håndhilse på mennesker. Jeg kommer antakelig til å få i meg MASSE bakterier bare på grunn av det' date=' men himmel og hav, et bakteriefritt samfunn er jo i hvertfall skadelig![/quote']

Poenget mitt er bare å rokke ved noen såkalte "sannheter".

Alle synes det er "super-æsj" å ikke vaske seg etter å ha vært på do, mens ingen synes det er ekkelt å gni bakterier på andre mennesker(håndhilse), gjerne etter å ha spyttet noen millioner bakterier i hånden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, vi kan jo begynne å snuse hverandre i rompa som hundene gjør i stede :ler:

Kanskje skulle vi lære litt av asiater i stedet.

Men for all del, om rompesnusing funker for deg..... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært testet flere bedrifter og det stedet det er mest svineri er faktisk på telefon og tastatur, ikke toalett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har vært testet flere bedrifter og det stedet det er mest svineri er faktisk på telefon og tastatur' date=' ikke toalett...[/quote']

Helt riktig. :Nikke:

Poenget er ikke at toalettet i seg selv er skittent, men at man overfører bakterier fra underlivet til hendene når man tørker seg. Toaletter er generelt ganske rene, faktisk. Det er bare tull å legge papir på ringen før man setter seg, det er tross alt bare huden på lårene som er i kontakt med dosetet, og det finnes ingen bakterier som klarer å krabbe gjennom hel hud.

Jeg så forresten en britisk dokumentar for en stund siden, hvor de analyserte alt som kan analyseres i en helt gjennomsnittlig familie - alt fra hvor ofte foreldrene hadde sex til hva som fikk barna til å krangle, og ikke minst: Hvor skittent huset deres var. Den gjenstanden i huset med høyest bakterieinnhold var kjøkkenkluten. Flere bakterier der enn oppi doen, for eksempel. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lambda, ikke innlogget

ja, men så var det dette her med farlige vs ufarlige bakterier da! Vasker man seg på hendene etter et dobesøk, så overfører man heller ikke tarmbakterier (farlige) over til tastaturet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...