Gå til innhold

Hvorfor vaske hendene etter dobesøket?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Selv om man bruker toalettpapir som trenger bakteriene gjennom. Jeg så en dokumentar om dette for flere år siden, og jeg tror alle hadde hatt godt av å se hvor forferdelige mange bakterier det var etter at man hadde vært på do. Jeg vasker alltid hendene etter toalettbesøk, det har jeg alltid gjort. Noe annet er helt utenkelig, det er utrolig ekkelt når folk ikke gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett, så skal det mye til for at man ikke kommer borti noe som helst når man er på do. Hadde jeg vært hos deg og du skulle lage mat, og kom rett fra doen uten å ha vasket hendene hadde jeg nok sagt til deg ja.

Alle vet vel at man skal vaske seg etter å ha vært på do? Trodde det var noe alle hadde "inne".

Riktig det at det kan smitte gjennom såpe og krana osv også. Derfor lønner det seg og ha såpe på dispenser og egentlig skal man bruke papir i stedet for håndkle til å tørke seg på. (Noe ingen gjør hjemme hos seg selv) Men på offentlige steder er det jo sånn.

Selvom du vasker doen en gang i uka er den full av bakterier. Tenk deg bare etter avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest happyending

Vi er jo faktisk bare helt fullstendig livredde for bakterier her i Norge jo.. Det er ikke rart vi er så mye syke..

Vi tok bakterietester av følgende ting på toalettet på skolen ei gang: snora (som man trykker på/drar i for å skylle ned), dørhåndtak inn og ut til selve toalettet og bås, kraner og såpedispenser.. Jentene er mer renslige enn gutter, men verken gutter eller jenter hadde urovekkende høye bakterieverdier.. Og dette var på en SKOLE!!

Om man vasker badet en gang i uka, gjerne bruker sånn ting i doen som man fester på kanten og ikke gidder å vaske seg på hendene etterpå, så er det man oppnår, hvis man er skikkelig uheldig, løs mage eller å bare bli mer resistente mot bakterier..

Så hvorfor vi vasker hendene etter hvert dobesøk når man er hjemme og på offentlige toalett er bare fordi det er blitt "politisk korrekt".. Fordi vi er så livredde for å bli skitne og at andre skal se på oss som skitne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Selv om man bruker toalettpapir som trenger bakteriene gjennom. Jeg så en dokumentar om dette for flere år siden' date= og jeg tror alle hadde hatt godt av å se hvor forferdelige mange bakterier det var etter at man hadde vært på do. Jeg vasker alltid hendene etter toalettbesøk, det har jeg alltid gjort. Noe annet er helt utenkelig, det er utrolig ekkelt når folk ikke gjør det.

Jeg tror jeg har sett dette programmet også. Husker at jeg ble overrasket over at bakteriene faktisk kommer seg gjennom papiret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Vi er jo faktisk bare helt fullstendig livredde for bakterier her i Norge jo.. Det er ikke rart vi er så mye syke..

Det er faktisk bevist at når man vasker seg på hendene etter toalettbesøk og før man spiser, så blir man faktisk mindre syk.

Om man vasker badet en gang i uka, gjerne bruker sånn ting i doen som man fester på kanten og ikke gidder å vaske seg på hendene etterpå, så er det man oppnår, hvis man er skikkelig uheldig, løs mage eller å bare bli mer resistente mot bakterier..

Det er mer enn tydelig at du ikke ANER hva du snakker om. Man blir ikke resistent mot tarmbakterier! Og i verste fall kan man faktisk bli alvorlig syk.

Så hvorfor vi vasker hendene etter hvert dobesøk når man er hjemme og på offentlige toalett er bare fordi det er blitt "politisk korrekt".. Fordi vi er så livredde for å bli skitne og at andre skal se på oss som skitne..

Jeg vasker hendene etter å ha vært på toalettet fordi jeg ikke vil "søle rundt" med mine bakterier, ta i barna mine eller risikere at min kjære kan bli syk. Du virker for å si det rett ut som en skikkelig gris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har man sett hvor mange bakterier som faktisk sitter på hendene etter man har tørket seg (når man ikke tror man har vært nær noe) så vil man GARANTERT vaske seg godt etterpå. Det er MYE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Greit nok, jeg føler ikke behov for å sterilisere doen min hver dag eller skifte håndkle etter hver dusj, og jeg er ikke redd for littegranne skitt. Men tarmbakterier er faktisk noe av det man lett kan bli syk av, i motsetning til mye av den andre skitten. Og man trenger ikke synlig bæsj på hånda for å ha bakterier på seg - de er faktisk usynlige og så små at de svever i lufta rundt rompa di. Leger kritiserer faktisk våre hygienevaner; vi dusjer hver dag, ca, noe som fjerner fuktbeskyttelse i huden osv, mens vi ikke er nøye nok med grundig håndhygiene, som er mye viktigere for å unngå reell smittefare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man trenger ikke synlig bæsj på hånda for å ha bakterier på seg - de er faktisk usynlige og så små at de svever i lufta rundt rompa di.

Vil de ikke da også sveve rundt i lufta og sette seg her og der etter at man har vasket seg?

God håndhygiene er vikitg, ingen tvil om det. Men det jeg er aller mest nøye med er å vaske meg på henda når jeg kommer hjem fra jobb ol, og ellers et par ganger i løpet av dagen, dobesøk eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil de ikke da også sveve rundt i lufta og sette seg her og der etter at man har vasket seg?

Stemmer visst det... På lørdag fortalte søsteren min oss at de hadde sett et program på Discovery eller noe sånt, der de hadde tatt bakterieprøver på tannbørster etter dobesøk.

Og det testene viste var faktisk at uansett hvor langt unna tannbørstene sto i rommet så hadde de like stort bakterieinnhold på seg... Etter at man har vært på do og bæsja og trukket ned etter seg...

Og når det er sagt... jeg vasker meg alltid på hendene etter dobesøk og har lært opp både mine sønner og sambo til å gjøre det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker nesten som om disse bæsjebasseluskene er noe vi må leve med da, siden de visstnok er overalt...

Går det ikke an å vaske seg fordi man føler seg ren etterpå? Og for at andre folk skal slippe å forestille seg at de tar på bæsjen din... Jeg vasker meg i alle fall for eget velvære og delvis folkeskikk :) og ikke av basselusk-redsel.

Endelig en tråd jeg kan si bæsj i :lol:

Bæsj!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tror bestemt at bakterier trenger gjennom papiret. Spesielt etter at Vatikanet, men paven i spissen hevder at HIV-smitte trenger gjennom et kondom og at det av den grunn ikke er noen vits i å bruke dette. Dette hevder de ovenfor flere afrikanske land som har nettopp HIV/ AIDS som den største dødsårsaken. Og paven skal liksom være den øverste kristelige leder??

Dette var en liten digresjon, but still!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det naturleg å avslutte dobesøket med handvask. Men at me har mykje bakteriar rundt oss elles også er nok heilt sikkert. Dette sitatet er henta frå nettsidene til Kontorspar og er utdrag av ei produktomtale:

"Workstation PC-Rent, 0,75 l

Trodde du at det fantes mange bakterier på toalettskålen??!

7000 prøver fra kontorarbeidsplasser ble analysert av microbiologer ved University of Arizona og de oppdaget at det finnes 400 ganger flere bakterier på et gjennomsnittlig skrivebord enn på en gjennomsnittlig toalettskål. Mest bakterier fant en på telefonen, tastatur og faksapparater. Workstation brukes på PC – skjerm/ tastatur, telefoner og annet PC tilbehør."

Handvask før matlaging/-eting er kanskje på sin plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, visst er det bakterier på telefonrøret, tastaturet o.l...men vi trenger bakterier! Noen er farligere enn andre, blant dem tarmbakterier. Og om man ikke vasker seg etter dobesøk, så finner man tarmbakterier på tastaturet også. Eller i maten på et sykehus i Kristiansand!

Men som jeg startet, vi trenger bakterier, er vi ikke i kontakt med dem, produserer ikke kroppen antistoffer og vi blir syke. Så f.eks den antibakterielle utgaven av Zalo er verre å bruke på kjøkkenet enn vanlig Zalo.

Bakteriefrykten er meget overdrevet, men pass opp for de skumle typene. Vaks hendene etter dobesøk, og du har fjernet en mulighet for å få spraybæsj :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor IKKE vaske hendene??

Det kan ha kommet bakterier på hendene du ikke merker. Tar jo ikke lang tid å vaske hendene.

Jeg hadde kviet meg for å feks ta i maten jeg spiste etterpå, æsjjj

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Husker for mange år siden leste jeg om en undersøkelse. Det ble satt fram en bolle med peanøtter på bardisken i en bar. Etter at gjestene hadde forsynt seg med peanøtter ble det på slutten av kvelden målt et svært høyt nivå av tarmbakterier i peanøttskålen. :kvalm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Hva er det som er så farlig med å snu på kranen, ta litt såpe på hånden, for så å vaske av såpa? Altfor mye jobb, eller? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det fremkommer her så er det ikke mye bevis for at vask etter dobesøk har så mye for seg.

Jeg gjør det selv, mest av gammel vane, oppdragelse og at det er "æsj" å ikke gjøre det.

De undersøkelsene mht å vaske hendene for å forhindre sykdom er basert på at man vasker hendene rett før man spiser, har ikke noe med dobesøk å gjøre.

Alle må huske på at de gangene man har vært på et offentlig toalett og vasket seg - så er hele håndhygienen ødelagt etter at man tar i dørhåndtaket på vei ut.

Jeg kan garantere at på akkurat dette håndtaket florerer bakteriene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GreenSky

Men da kan en la være å ta direkte i dørhåndtaket, da. Ved å ta et tørkepapir og åpne døra med. Eller et råd jeg leste en gang, nemlig i influensatider å åpne dører med albuene. Så det, så. :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men da kan en la være å ta direkte i dørhåndtaket' date= da. Ved å ta et tørkepapir og åpne døra med. Eller et råd jeg leste en gang, nemlig i influensatider å åpne dører med albuene. Så det, så. :tunge1:

Ja, helt klart.

Men hvor mange gjør det i virkeligheten? (Det hadde forøvrig vært å se på)

Isteden har man hengt seg opp i akkurat vaskingen.

Mer fokus på dodører som kan åpnes uten å bruke hendene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...