Gå til innhold

Kravstor familie...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kanskje det er stygt å si, men "grow some balls"!!!

Med det mener jeg at du må stå opp for deg selv, selvutstettelse de lux :huh: Nei er et fint ord:hjerte:

Anonymkode: 17d47...1ce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Konfliktsky som jeg er, ville jeg sagt at jeg har fått senebetennelse i skulderen og må legge alle håndarbeidsprodjekter på is i ubestemt fremtid...

Anonymkode: d8d2c...d98

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nappetass1 skrev:

Trivelig familie du har!

I tillegg til det du skriver er jo ikke materialene gratis heller, har du påpekt dette? At det er mulig å være så frekk! Og altså ikke bare én, men tre(!) godt voksne kvinner så vidt jeg forsto ignorerer dette momentet totalt.

Kvinn deg opp, fortell familien din sannheten om at dette rett og slett ikke lenger er en koselig fritidssyssel, men noe du gjør ut av pliktfølelse (og ikke lenger egentlig ønsker å gjøre). Om de ikke kan se det fra din side er de gedigne rasshøl! 

All ære til deg forøvrig, du virker å ha et stort hjerte<3

Jeg får ikke sitert dere alle. 

Siterer noen. Nappetass og andre, dere har rett. Jeg må få sagt fra at jeg trenger å kose meg med prosjektene ellers går det i stå. Samtidig så river det i meg for jeg vil jo så gjerne hjelpe, spesielt sånn som svigermor meg slitt skjorte. Og svigerinnen min med ødelagt skjorte. Min søster som krevde cape for endel år siden, samt min svigerinnes ønske om hel ny bunad, når hun har en fin bunad som ikke sitter optimalt er jeg mindre begeistret for... 

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må sette foten ned! Absolutt ikke ok oppførsel. Dette er mennesker som skal vise deg takknemlighet over at du faktisk syr bunader til deres barn. Er de klar over hvor mye de sparer på at du syr?

Jeg er også så heldig at vi har et nærme familiemedlem som syr til våre barn. Vi betaler selvsagt for stoff og utstyr selv, men selve arbeidet er gaven til konfirmasjonen fra henne. Vi er så utrolig takknemlig!! 

Jeg kjenner jeg blir provosert på dine vegne og flau på deres vegne. 

Anonymkode: 9375c...18d

De er svært klar over hva de sparer og hva en bunad koster. Min søster og ene svigerinne er veldig flinke til å skryte av meg, den andre svigerinnen min kommer med noen sårende stikk om at "en ORDENTLIG bunad ville trolig kostet godt over 30 000". Med trykk på ordentlig, eller skikkelig. Jeg har gått kurs og jeg gjør det ordentlig, en dame i husfliden så over de første jeg lagde. 

Men det har ikke klart å få meg til å angre, for tantebarna er alle kjempesøte og så glade. De presiserer så ofte at bunaden er ekstra spesiell fordi jeg har sydd den. 

8 minutter siden, GoldenLioness skrev:

NEI!

Et ord. NEI!

Stå foran speilet, se deg selv rett inn i øynene og si NEI inntil du overbeviser deg selv.

Du skal ikke bry deg om hva de måtte mene om noe vedrørende dette. De utnytter deg grovt og de har klart å gjøre en lidenskap om til tortur. Ikke la noen gjøre der mot deg. Du sier de er familie og du vil ikke gjøre de sur. De er din familie og burde aldri utnytte deg som de gjør!

Du må stå opp for deg selv. 

Skriv eller si det rett ut:

«Det koster enormt mye tid å sy bunader og tilbehør. De som driver dette profesjonelt jobber fulle dager og overtid og de tar i tillegg godt betalt for det. At jeg velger å gi bunader i gave er mitt valg og jeg har gjort det med glede.

Det betyr ikke at jeg er familiens personlige syerske som tar imot bestillinger. Med mindre dere vil at jeg skal fakturere dere for arbeid dere ønsker utført slik at jeg kan jobbe mindre i min vanlige jobb, så får dere være takknemlig for gaver jeg gir dere av hjemmelagde ting.

Jeg lager det jeg lager alt ettersom hva jeg orket, ønsker og har tid til. Noen ganger liker jeg å sy, andre ganger liker jeg å hekle eller å strikke. 

Jeg må dessverre si nei til alt dere har «bestilt» da jeg ikke har overskudd til å gjøre det. Jeg har et liv som innebærer mer enn å stå til disposisjon til deres ønsker. Om dere trenger ting så får dere gå til en som syr bunader som sin dagjobb»

 

Tusen takk for et konkret og godt råd. 

Jeg må litt i tenkeboksen, men lurer litt på å lage en messenger melding og sende. Og kanskje innlede med "Hei, denne meldingen sender jeg kopi av til alle dere som venter på prosjekt.." eller noe, kanskje de tror jeg har veldig mye mer. For det er litt av grunnen til at det er så tøft å si nei til to prosjekt. De er begge overkommelige, men bare litt kortere frister enn jeg liker. 

Dette er pyton. 

Anonymkode: 7b96d...c04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg får ikke sitert dere alle. 

Siterer noen. Nappetass og andre, dere har rett. Jeg må få sagt fra at jeg trenger å kose meg med prosjektene ellers går det i stå. Samtidig så river det i meg for jeg vil jo så gjerne hjelpe, spesielt sånn som svigermor meg slitt skjorte. Og svigerinnen min med ødelagt skjorte. Min søster som krevde cape for endel år siden, samt min svigerinnes ønske om hel ny bunad, når hun har en fin bunad som ikke sitter optimalt er jeg mindre begeistret for... 

De er svært klar over hva de sparer og hva en bunad koster. Min søster og ene svigerinne er veldig flinke til å skryte av meg, den andre svigerinnen min kommer med noen sårende stikk om at "en ORDENTLIG bunad ville trolig kostet godt over 30 000". Med trykk på ordentlig, eller skikkelig. Jeg har gått kurs og jeg gjør det ordentlig, en dame i husfliden så over de første jeg lagde. 

Men det har ikke klart å få meg til å angre, for tantebarna er alle kjempesøte og så glade. De presiserer så ofte at bunaden er ekstra spesiell fordi jeg har sydd den. 

Tusen takk for et konkret og godt råd. 

Jeg må litt i tenkeboksen, men lurer litt på å lage en messenger melding og sende. Og kanskje innlede med "Hei, denne meldingen sender jeg kopi av til alle dere som venter på prosjekt.." eller noe, kanskje de tror jeg har veldig mye mer. For det er litt av grunnen til at det er så tøft å si nei til to prosjekt. De er begge overkommelige, men bare litt kortere frister enn jeg liker. 

Dette er pyton. 

Anonymkode: 7b96d...c04

De kommer over det ;) 

Det er ditt liv. Sett deg selv først og gjør det som gir deg glede og gjør deg lykkelig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Konfliktsky som jeg er, ville jeg sagt at jeg har fått senebetennelse i skulderen og må legge alle håndarbeidsprodjekter på is i ubestemt fremtid...

Anonymkode: d8d2c...d98

Vet du, akkurat denne tenkte jeg på!  

Men fordi vi alle er i samme by og ofte på besøk hos hverandre så ville det bety endel skuespill for meg som nesten alltid har broderingsnål, heklenål eller strikkepinner i hendene. 

Anonymkode: 7b96d...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vet du, akkurat denne tenkte jeg på!  

Men fordi vi alle er i samme by og ofte på besøk hos hverandre så ville det bety endel skuespill for meg som nesten alltid har broderingsnål, heklenål eller strikkepinner i hendene. 

Anonymkode: 7b96d...c04

Maser de om det så kan du be dem lære seg å sy selv slik at de kan sy sine egne greier 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kanskje det er stygt å si, men "grow some balls"!!!

Med det mener jeg at du må stå opp for deg selv, selvutstettelse de lux :huh: Nei er et fint ord:hjerte:

Anonymkode: 17d47...1ce

Hvis du har mønster på å få meg noen baller, så strikker jeg gjerne. Store, lodne og skremmende baller.

Du har helt rett. Og jeg tror jeg er så tøff som sier nei, men jeg klarer ikke holde ved Nei'et når jeg møter argumenter som jeg ikke klarer å kontre med noen annet enn mine diffuse følelser. 

 

2 minutter siden, GoldenLioness skrev:

Maser de om det så kan du be dem lære seg å sy selv slik at de kan sy sine egne greier 😅

Hah, ja, jeg har noen mentale samtaler i hodet for tiden, hvor jeg er kjempetøff. Prøver å øve meg til vi sees, men feiger alltid ut. Endel av mine mentale samtaler er jeg svært så rappkjeftet i! 

Anonymkode: 7b96d...c04

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mønster på å få meg noen baller, så strikker jeg gjerne. Store, lodne og skremmende baller.

Du har helt rett. Og jeg tror jeg er så tøff som sier nei, men jeg klarer ikke holde ved Nei'et når jeg møter argumenter som jeg ikke klarer å kontre med noen annet enn mine diffuse følelser. 

 

Hah, ja, jeg har noen mentale samtaler i hodet for tiden, hvor jeg er kjempetøff. Prøver å øve meg til vi sees, men feiger alltid ut. Endel av mine mentale samtaler er jeg svært så rappkjeftet i! 

Anonymkode: 7b96d...c04

Ha med deg et kurshefte så slipper du å si noe 😅 Bare gi dem det 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GoldenLioness
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du har mønster på å få meg noen baller, så strikker jeg gjerne. Store, lodne og skremmende baller.

Du har helt rett. Og jeg tror jeg er så tøff som sier nei, men jeg klarer ikke holde ved Nei'et når jeg møter argumenter som jeg ikke klarer å kontre med noen annet enn mine diffuse følelser. 

 

Hah, ja, jeg har noen mentale samtaler i hodet for tiden, hvor jeg er kjempetøff. Prøver å øve meg til vi sees, men feiger alltid ut. Endel av mine mentale samtaler er jeg svært så rappkjeftet i! 

Anonymkode: 7b96d...c04

Neste gave!!!

https://issuu.com/gyldendalnorskforlag/docs/laer_aa_sy

 

🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg bare lurer... er det ingen andre rundt deg som reagerer på dette? Mannen din f.eks?

Anonymkode: 418d1...73e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WOW! Jeg trodde ikke jeg kunne bli mer sjokkert over andre menneskers frekkhet, men dette tar kaka!!

Sånn jeg forstår det så betaler de deg ikke engang? Altså, det er en grunn til at bunader ofte koster rundt 30.000 kr. At du gjør dette gratis for dem er helt utrolig! Og de virker ikke litt takknemlige engang. 

Her må du bare sette foren ned. Ingen flere bestillinger! Ønsker de seg bunad så får de gjøre som alle andre og gå til en profesjonell. Du syr fordi det gir deg glede, og du må få bestemme selv hva du vil sy. 

Har du ikke en mann som kan støtte deg og gi beskjed til «sin» side av familien? Kanskje det hjelper om han også sier tydelig i fra at de skal slutte å mase fordi du er utslitt. 

Ønsker deg lykke til, TS. Ikke finn deg i dette!

Anonymkode: 09a9e...af2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, jeg bare lurer... er det ingen andre rundt deg som reagerer på dette? Mannen din f.eks?

Anonymkode: 418d1...73e

Jo, og han synes jeg er flink og for flittig og bør si nei. Men jeg har ikke vært helt ærlig om den vonde magen min, og han har jo overhørt at jeg har sagt nei et par ganger og så gitt meg eller gått med på et kompromiss som ikke føles helt ut på mine premisser. 

Jeg burde nok prate litt mer med ham. 

Han er også veldig streng på at de burde og bør betale materialer og noenganger gjør de det, og jeg synes det er pinlig. Det er ikke kostnader som plager med, det er deadlines og press om å prestere, om dere forstår. 

Det er svigerinnen på min side (min brors kone) som krever den fulle bunader. Han søster fikk ny skjorte av meg for endel år siden. Så det er vel kanskje min side som er verst på å kreve for mye av meg. 

Anonymkode: 7b96d...c04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, og han synes jeg er flink og for flittig og bør si nei. Men jeg har ikke vært helt ærlig om den vonde magen min, og han har jo overhørt at jeg har sagt nei et par ganger og så gitt meg eller gått med på et kompromiss som ikke føles helt ut på mine premisser. 

Jeg burde nok prate litt mer med ham. 

Han er også veldig streng på at de burde og bør betale materialer og noenganger gjør de det, og jeg synes det er pinlig. Det er ikke kostnader som plager med, det er deadlines og press om å prestere, om dere forstår. 

Det er svigerinnen på min side (min brors kone) som krever den fulle bunader. Han søster fikk ny skjorte av meg for endel år siden. Så det er vel kanskje min side som er verst på å kreve for mye av meg. 

Anonymkode: 7b96d...c04

Høres ut som det er lurt å støtte deg litt mer på han :) Og om nødvendig be han om å være streng med deg om du ikke begynner å ta mer vare på deg selv!:hug: De bør ikke få lov til å ta deg og gavene for gitt.

Skjønner at det ikke handler om penger for deg, men jeg tenker at det kanskje sender et signal til dem da, om at dette her er ikke produkter som bare trylles frem liksom... Det krever jo råmaterialer av høy kvalitet og masse masse arbeid. Det er ikke knockoff-bunader, det er jo ordentlige saker. 

Nå vet jeg ingenting om hva slags bunad det er snakk om da, men går det an å dele opp arbeidet? At du ikke syr absolutt hele greia ned til hvert minste sting, men at de selv betaler for at noen andre syr også tar du på deg montering samt å sy de delene av bunaden du har lyst til? Jeg har hardangerbunad og der kan det være naturlig å kjøpe f.eks den perlebroderte bringkluten også fikse resten selv eller hos noen andre. Eller må det være ditt arbeid alt sammen? Mener ikke i tilfellet konfirmasjonsgave altså, der er det jo en personlig gave, det høres jo ut som om de setter ordentlig pris på arbeidet ditt og at det betyr noe at det er nettopp du som har sydd den :) 

Anonymkode: 418d1...73e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk gjerne messenger, da er det enklere å være bestemt. Bare si at du dessverre ikke har mulighet, og ikke gi dem en åpning til å protestere. Hvis det likevel kommer protester, ignorerer du bare, det minst smarte er nok å gå inn i diskusjoner, for da lar du deg kanskje overtale, og så er du like langt. Og forresten, den kommentarer om "ordentlige bunader" ble jeg faktisk sjokkert over! Hadde jeg vært deg, hadde jeg omgående stoppet  det jeg drev med for henne og aldri laget noe til henne igjen. Forbanna respektløst, rett og slett.

Anonymkode: 5910d...81e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner kjempegodt hvordan du føler det, TS. Jeg syr selv (dog ikke bunader) og det å ha bestillinger eller liknende hengende over meg tar helt all glede bort fra det jeg gjør. Å sy gaver er noe annet, det er på egne premisser. 

Den møkkakjærringa av en svigerinne du har skulle jeg gjerne sagt et par sannhetens ord. 'En ekte bunad?! Jeg hadde blitt så rasende! 

Du må bare stå opp for deg selv, selv om det er vanskelig.  Snakk med mannen din og vær helt ærlig i hvordan du har det.

Lykke til! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har helt rett. Og jeg tror jeg er så tøff som sier nei, men jeg klarer ikke holde ved Nei'et når jeg møter argumenter som jeg ikke klarer å kontre med noen annet enn mine diffuse følelser. 

 

Greia er at du ikke trenger å svare på argumenter. Det er så fort gjort å gå i fella og begrunne en avgjørelse, og da kan den som er pågående og frekk nok plukke begrunnelsen din i småbiter. Sannheten er at ingen av dem har krav på din tid og innsats.

At svigermor har slitt skjorte, er ikke ditt problem. At svigerinna di har en bunad som ikke helt passer og ingen vilje til å betale for den nye hun heller vil ha, er ikke din sak.

Ingen av dem kommer i en knipe fordi du ikke vil sy for dem. De kan betale for tjenester med enten penger eller gjentjenester slik som alle andre. Det må jo også du, dersom du vil ha noe gjort du ikke kan gjøre selv. 

Jeg vet ikke om du helt ser det, men disse folkene er så frekke at du har grunn til å bli rasende. Hvem er svigermor til å si at du ikke får strikke gensere fordi du skal sy skjorte til henne. Altså, ærlig talt, når ble det bestemt at du skal være hennes Askepott?

Avlys oppdragene, gjerne med fellesmelding på messenger, dersom det gjør det lettere. Du har blitt presset til å si ja av folk som visste du ikke ville, men som presset det helt til du ga deg. De har ikke vondt av å få vite at du nå har fått nok, og at et nei er et nei.

Deretter sier du nei til alt av oppdrag andre kommer med. Bare nei, det passer ikke. Helt til du står trygt i vissheten om at ingen andre ikke har noen som helst slags rett til å bestemme hva du skal gjøre med din hobby. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk også til Hactar og Dorey. 

Jeg føler dere skyver meg i riktig retning. Jeg har skikkelig lyst. Men det er familieniddag hos min mor på lørdag, så jeg tror jeg bare utsetter eventuelt konfronterings-melding til mandag... 

Ja, jeg er veldig feig. Er bare redd for å sende en bestemt skriftlig meldinga bli plukket fra hverandre igjen, som du sier Hactar. 

Men jeg har bestemt meg. 

Min mors lomme er fikset. 

Mitt tantebarn før bunad om tre år. 

Min svigermor og min svigerinne vil få nei, at jeg ikke har kapasitet og begynner å kiste lidenskap for sying igjen. 

Så får vi se. Så kan jeg sy til de to til bursdagereller jul mange år i fremtiden om lysten skulle kommer over meg til å ville det på egen maskin. Det var jo ofte sånn før. Da jeg fikk høre om første svigerinnes ødelagte skjorte og sydde og broderte som en gal for å bli ferdig til 17 mai, uten at hun visste. Hele tiden motivert av overraskelse og glede hos henne. Og litt stolthet når hun trakk i bunaden igjen pga meg. 

Men den motivasjonen finnes ikke når det blir bestillingsoppdrag med deadlines. 

Jeg er glad jeg ikke syr profesjonelt! Da hadde jeg mistet piffen tror jeg. Selv om alle sier jeg burde jobbet fulltid med dette, jeg som liker det så godt. :)

Anonymkode: 7b96d...c04

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...