Gå til innhold

Annenhver fjortenåring er på slankekur....


waco

Anbefalte innlegg

I dagens aftenposten står det beskrevet litt om hvordan kvinners forhold til egen kropp og fornuft er.... annenhver dame slanker seg... Ida Marie (15) skriver, mye er merkeklærnes skld. Hvis de hadde vært litt større, hadde slankepresset vært mindre...

Akkurat ja.

Si meg, skal denne ansvarsfraskrivelsen noengang ta slutt?

Skal dere alltid skylde på alle andre?

Aldri ta konsekvensene av deres egne handlinger?

Nürnberg prosessene gjorde det krystallklart, man er alltid ansvarlig for egne holdninger.

Er det ukebladene sin skyld?

Nei.

Det er rett og slett mødre og jenter og de er de eneste skyld vi har i dette tullballet.

Waco

Men det er kanskje slik... svært få kvinner er egentlig villige til å gå inn i egen væremåte....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som jentene sa til Aftenposten var det mange av merkene de brukte som bare hadde størrelser opp til 38. Det er nok en ganske stor del av norske kvinner som er større enn det, de fleste kanskje. Men som ung og usikker begynner man lett å lure når man ikke finner klær som er så store som en selv?

Ellers innrømmer jo fx. BikBokekspeditrisene at klærne deres er mye mindre i størrelsene enn vanlig. Som en slank, størrelse 36/small jente har jeg for lengst sluttet å prøve bukser på BikBok, for der føler jeg meg elefantisk.

Så jeg skjønner jentene i Aftenposten godt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik som det ser ut i dag, bestemmer klesprodusentene hvordan folk skal se ut.

Og folk, særlig unge, slanker vettet av seg for å kunne passe inn i merketøy som knapt er laget for mennesker.

Det skal da være motsatt? At det er produsentene som skal dekke et behov?

Når det gjelder klær ser det ut som alt dette er snudd fullstendig på hodet.

Jeg bruker størrelse 42. Har ikke butikken dette, handler jeg et annet

sted.

Hvis alle gjorde dette i stedet for å forsøke å tilpasse kroppen til klærne, ville man fort sørge for klær folk kunne bruke.

Eller gå konk..

Slik ser jeg det :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege hvis alle hadde tenkt som deg så hadde vil heller ikke hatt disse problemene.... men noe må vi jo finne på.....?

Klips... nå motsier du deg selv så det holder.... først sier du, bare hadde størrelser opp til 38. Det er nok en ganske stor del av norske kvinner som er større enn det, de fleste kanskje.

Vi vet at bedriftsjefer og menn er både markedsorientert og bedrift økonomisk mest lønnsomt.

Man tjener ved å selge, det er noe alle vet, dersom flerparten av norske kvinner ikke passer i det tøyet vil de heller ikke klare å få solgt nok! Ergo tjener de penger på at kvinner.... helt i sin egen frie verden.... slanker seg for å passe i tøy som allerede er for smått!

Skjønner du egentlig hvor teit dette er?

Waco

Jeg blir mer og mer overbevist.... på hvorfor det er viktig og holde jentene hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, men du er over 15, er du ikke Hege?

Jeg er også ganske så sikker på meg selv NÅ, men for 15 år siden var jeg det IKKE. Og det er UNGDOMSBUTIKKENE som kun har mini-str-38.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseende og kroppsideal er veldig viktig for jenter. Det er lett å se hva som opptar dem. Det er ikke rart at en del gutter begynner å lure... (slik som jeg) når jeg prøver å diskutere med dere.

Alle "vet" at det er det indre som teller. Allikevel så klarer faktisk jenter å få dårlig selvtillit dersom de ikke hadde riktig størrelse i butikken.

Jeg ville som gutt (innehaver av fornuft) tenkt at butikken går glipp av inntekter dersom de ikke førte på varelager de produkter jeg ønsker.

For jeg vet butikker er helt underlagt hva kunder søker til enhver tid.

Ergo vet jeg også at dersom jenter hadde etterspurt tøy i større størrelser så ville butikkene også ført disse....

Waco

Skjønner du nå hvorfor det er best å utelukke kvinner fra politikken sånn som tankegangen deres er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, jeg er ikke 15 :)

Men likevel da! Hvorfor må en 15 åring tilpasse kroppen til klærne? Det er jo tøyet som skal passe kroppen.

Mye at det tøyet unge jenter presser seg inn i, passer best for unge gutter. Anatomisk sett.

Fordi moteskaperne vil ha det slik. Det er det jeg mener er så galt.

Jeg skjønner jo godt at ungdom vil ha det tøyet som er IN, jeg har da vært 15 en gang jeg også..en gang i forrige århundre. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier IKKE at 15 åringen skal tilpasse kroppen. Jeg sier at 15 åringen kanskje ikke har mot til å tenke som du, at butikken taper penger, men derimot vil PRØVE å tilpasse kroppen sin. Skjønner?

Og, ja: NÅ vet jeg at det er det indre som teller. Som 15 åring trodde jeg nok ikke helt på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klips det var dårlig gjort å ødelegge illusjonen min om at femten år gamle kvinner ikke var utseende og fasadefiksert. Jeg trodde dette var noe som kom senere i kvinners liv...

Sukk...

Menmen... da jeg var femten og gikk inn i en butikk... om jeg skulle kjøpe sykkel eller pensko, - hadde dem ikke min størrelse så antok jeg at butikken som lite markedsorientert og ville tape til konkurrentenes fordel.

Men sånn er tydeligvis ikke jenter.

Waco

*oppgitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, Klips, jeg skjønner hva du mener. Og moteskaperne utnytter det. Desverre. Hvorfor tror du de retter seg mot de unge? Fordi de vet at det stemmer det du sier, unge mennesker er usikre. Og de utnytter det.

Og unge mennesker begynner å slanke seg midt i den tiden av livet da de er i kraftig utvikling. Og ikke burde slanke seg i det hele tatt. Kynisk er det.

Jeg dømmer ikke de unge her, Klips, jeg forstår dem. Men jeg er passe sinna på de som utnytter en slik mulighet til å tjene penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hege, - Er det mennesker som bestemmer produkter eller produktene som bestemmer mennesket?

Jeg er så lei av at enkelte årsaksforklarer bedrifter kontra enkeltbrukere. Jeg tror ikke det er multiselskaper som dikterer våre liv, hvor vi er viljeløse individer som kjøper klær fri for egenvilje...

Butikkene er bare sluttstykket av det matrielle jaget mennesker har. Man skylder altså på enden?

Snakk om å angripe problemstillingen feil!

Kleskjeder tilfredstiller kun et behov, vi mennesker må ta et oppgjør med oss selv og det er det vi burde lære ungjentene istedetfor å skylde på industrien....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moteskapere skaper moter. Produsenter lager tøyet. Butikkene selger det.

Alle skal tjene penger.

Når man lager ungdomsmote, utnytter man den muligheten at unge mennesker er usikre. Og skaper et behov! Der det fra før ikke er behov, der lager man et behov. Det er det reklame er godt for.

Når så reklamen retter seg mot unge usikre mennesker, for å skape et behov, i dette tilfellet klær som er slik at man begynner å slanke seg for å komme inn i dem, da har de en del av skylda for at en del unge får spiseforstyrrelser!

Fordi de utnytter denne usikkerheten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis ikke du som er voksen vet det, Waco, da skal du spørre et barn.

Et barn som for eksempel ser Kaptein Sabeltann. Hvorfor finnes det så mange Sabeltann effekter? Som barn bare må ha!

Overfør denne effekten til andre ting. For eksempel klær. Eller videospiller. "Alle" har det, derfor må også jeg.

Og behovet er skapt.

Går ut fra at du skjønner dette, Waco, om du bare tenker deg om. Dum er du ikke!

Ha en fin kveld! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Når skal dere forstå da?

Det er som waco sier, hadde vi ønsket større klær hadde det kommet større klær, klesprodusentene lager klær etter hva kundene VIL HA, vi VIL HA små små størrelser, stramme bukser som henger på hoftene, stramme korte topper som fremhever fasongen, fordi det er sexy, pent, stilig, 'kul' (=moteriktig) sånn er det.

Greit å skylde på noe man når ikke kommer inn i de minste klærne, de sier 'åh de slemme designerne lager så små klær', hadde de ikke villet ha de klærne hadde de gått på en annen butikk å kjøpt klærne som passer dems former, men det vil de ikke, de VIL HA de små klærne å være like sexy som de andre... ser dere poenget mitt?

hadde man hatt en kropp som passet hadde man gått med det... istede for å kjøpe klær som er litt større og som passer, velger de å slanke seg, MEN de skylder på 'dem andre'

vi unge jentene vet det der, er ikke nødvendig å skrive side opp og side ned.

snakk om dobbeltmoral...

slutt å skap dere jenter, alt til alt er det deres egen og kun deres egen skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Valeria

'Man' vil ha for små klær fordi det er det de andre kler seg i, de som har pene kropper. Ingen jente vil gå rundt med klær man ikke ser sexy ut i, vi vil ha de klærne som er populære.

Gå i hvilken som helst motebutikk; de eneste størrelsene som er igjen (bukser av type Miss Sixty, Killah Babe, Lois osv) er størrelsene som er 32/33/noen ganger også 34 (tilsvarer: large/x-large og xx-large) hvorfor tror dere de er de eneste buksene som henger igjen? de ingen vil ha?hvorfor er det de som det alltid er 50% avslag på?

Det burde svare på spørsmålet ditt Hege!

hvis man vil følge moten gjør man det av egen fri vilje, man kan følge den ved å være litt go' å rund, de størrelsene som er nevnt over er faktisk for STORE unge jenter, (_unge_ fordi jeg ikke kan sammenligne jenter på 15-16 og "jenter" som nekter å bli eldre, på 26, som dere sikkert forstår uten videre utdypning) jenter med rompe å lår å det hele.... Men de vil ikke ha de klærne, de vil ha de små... å da blir det slanking gitt!

"Vi" er ikke så dumme å stakkarslige som det virker i avisa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Man' vil ha for små klær fordi det er det de andre kler seg i, de som har pene kropper. Ingen jente vil gå rundt med klær man ikke ser sexy ut i, vi vil ha de klærne som er populære.

Der svarte du i alle fall å Wacos spørsmål. "Hvordan skaper man behov?"

Ellers skjønner jeg godt hva du mener, Valeria.

Det er bare så synd at alt det flotte tøyet stort sett er laget med tanke på "modellkropper". Hvor mange har det egentlig?

Og slik som disse modellkroppene skal være, det er det moteskapere som avgjør.

En kvinnelig modell skal så vidt jeg har forstått kunne komme inn i størrelse 34-36. Max.

Er det rart at slike modeller stadig slanker seg? Ellers mister de jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valeria

Hadde du turt utdype deg litt mer Gjest, eller er du redd for å dette på rævva hvis du kan finne på å skrive noe du ikke helt vet om du kan stå for/forklare videre?

Hegemor:

Ikke mange har modellkropper (= som du beskriver her str 34-36 max)

Og bra er det, de er hverken sjarmerende, vakre eller tiltrekkende for gutter eller jenter... (kun moteskaperne isåfall?) Heldigvis higer ikke så mange etter denne kroppen... det er intet mål i seg selv å kunne bruke den minste størrelsen Miss Sixty har (hvis du ikke er liten av vekst fra før såklart )

De jentene som beskrevet i avisa slanker seg for å være stramme/slanke og se bra ut i de klærne, og jeg klandrer ikke de, det er ok å være obs på hvordan du ser ut på en sunn måte, det eneste dumme er at de slanker seg feil; de slutter å spise.

Som danser ser jeg jenter som trener beinhardt daglig og ender opp som velformede flotte slanke og sunne figurer som smetter i de fleste moteriktige klær uten å se bleike å syke ut... og de fleste spiser som mannfolk.

Skal be Aftenposten skrive om dem jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...