Gå til innhold

Vasker dere dere nedentil hver dag?

Fremhevede innlegg

Skrevet

– Veldig ofte så tror jeg faktisk folk vasker på seg lukt, sier Trine Aarvold, lege på klinikken Sex og Samfunn i Oslo til Helsekontrollen.

Hun forklarer at i underlivet til både menn og kvinner finnes det en fin slimhinnehud, og den slipper ut væske som skal smøre og sørge for at alt er fint nedentil.

– Hvis du vasker bort denne smøringen, så må jo ofte kroppen kompensere litt, og det blir det mer lukt, sier Aarvold.

https://www.tv2.no/a/9148570/

Anonymkode: 5af10...bc3

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror du har mistolket situasjonen jeg. At vaginaen selvrenser seg betyr ikke at basseluskene renner ut derfra

Tror du ser for deg en rennene nese...

Må nok lære deg litt mer om kropp

Anonymkode: 8cb9c...9ac

Hørt om utflod? Kommer den fra nesen? :) 

Anonymkode: b6626...59e

• Liker 4
Skrevet

Dette er min normale hygiene, som jeg trodde gjaldt alle, og som jeg har vokst opp med :

Vulvaen (utenpå musa ikke inni vagina) burde vaskes med vann eller ibtinsåpe hver dag,og selvfølgelig ræva... Vi har samme svettekjertler i underlivet som vi har under armene. 

Ellers bytte truse hver dag, inkludert sokker.  Vaske seg med klut under armene hver dag før deo. Og ansikt og krem.  

Dusje og vaske håret trenger ikke å gjøre mer en 2-3 ganger i uka ellers utenom. Med mindre man trener, svetter mye, mye sex, har en jobb hvor man må dusje hver dag.  

Å vaske seg i ræva etter man har driti er da også normalt (bruke vann på papir el vaskeklut etter tørk) . 

Vaske hendene etter dobesøk og før matlaging. 

Anonymkode: 94a73...2c8

• Liker 3
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på om de som banker i bordet med at vagina er selvrensende faktisk forstår hva det betyr. Det betyr at basseluskene renner ut derfra og havner på vulvaen, der man selvsagt skal vaske seg. Det hjelper ikke at selve skjeden er ren når kjønnsleppene ser ut som en lefse med smør og ost...

Du misforstår underlivet.

Selv om du vasker deg godt hver dag og bruker mild og såpefri rens i underlivet, kan feil hygiene i og rundt skjeden gi deg flere symptomer og plager. 

Irriterer skjeden 

Utflod, vond lukt, kløe og svie, sår, soppinfeksjon eller urinveisplager er bare noe av det du kan oppleve. For visste du at skjeden helst skal være 'sur'? 

I underlivet finner man en rekke bakterier som skal holde skjeden ren og frisk, men for at dette skal fungere skikkelig, må bakterien Lactobacillus produsere nok melkesyre. På denne måten holdes miljøet i skjeden 'surt', men hvis du vasker deg for ofte og for mye, fjerner du denne surheten, og dermed er underlivet mer sårbart og utsatt for infeksjoner. 

.............

Jeg tror du bør vaske deg mindre hvis underlivet ditt blir såpass surt og guffent etter 1 døgn. Det er tydelig at underlivet ditt prøver å fortelle deg noe

Underlivet til vaske freaksa stinker, mugner og lukter lefse - da er det definitivt et underliv som forsøker å kompensere og har lav PH-verdi.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om utflod? Kommer den fra nesen? :) 

Du produserer mye mer utflod på grunn av rengjøringen din

Underlivet ditt trenger melkesyrer og slimhinnene. Du vasker det bort. Ergo produserer underlivet ditt MER av det du trenger.

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du misforstår underlivet.

Selv om du vasker deg godt hver dag og bruker mild og såpefri rens i underlivet, kan feil hygiene i og rundt skjeden gi deg flere symptomer og plager. 

Irriterer skjeden 

Utflod, vond lukt, kløe og svie, sår, soppinfeksjon eller urinveisplager er bare noe av det du kan oppleve. For visste du at skjeden helst skal være 'sur'? 

I underlivet finner man en rekke bakterier som skal holde skjeden ren og frisk, men for at dette skal fungere skikkelig, må bakterien Lactobacillus produsere nok melkesyre. På denne måten holdes miljøet i skjeden 'surt', men hvis du vasker deg for ofte og for mye, fjerner du denne surheten, og dermed er underlivet mer sårbart og utsatt for infeksjoner. 

.............

Jeg tror du bør vaske deg mindre hvis underlivet ditt blir såpass surt og guffent etter 1 døgn. Det er tydelig at underlivet ditt prøver å fortelle deg noe

Underlivet til vaske freaksa stinker, mugner og lukter lefse - da er det definitivt et underliv som forsøker å kompensere og har lav PH-verdi.

Underlivet mitt lukter supert det, fordi jeg vasker det hver dag. Jeg har aldri hatt sopp eller infeksjoner heller :) 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Underlivet mitt lukter supert det, fordi jeg vasker det hver dag. Jeg har aldri hatt sopp eller infeksjoner heller :) 

Ikke jeg heller. Jeg har aldri hatt utflod heller, med unntak av dagen før mens. Da kommer det litt på papiret. Men ettersom jeg vasker meg daglig burde jeg jo vært syk og illeluktende. 

Anonymkode: e7ea3...9c0

Skrevet

Jeg vakset underlivet mitt senest i går kveld, i 22 tiden. Før jeg la meg.

Tok en kjapp sjekk på hvordan det står til der nede nå.

Ingen lukt på fingrene mine etter at jeg tok meg selv der nede, ikke masse utflod heller.

Jeg er ganske sikker på at dere som har et underliv som ser ut som gørr og grøt etter 1 døgn har et underliv som forsøker å fortelle dere noe.

Anonymkode: afa30...867

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du produserer mye mer utflod på grunn av rengjøringen din

Underlivet ditt trenger melkesyrer og slimhinnene. Du vasker det bort. Ergo produserer underlivet ditt MER av det du trenger.

Nettopp!

Normalt er det mange ufarlige bakterier i skjeden. De hjelper til å holde ph lavt og skjeden frisk. Når en eller flere av de andre mikrobene får muligheten til å vokse seg større enn laktobasillen så skaper en ubalanse i underlivet. De «snille» bakteriene i skjeden må være i likevekt for at det skal være bra miljø - og da vil man få en nøytral pH.
Noen bakterier gir sur pH, andre gir høy pH. Blir de i ubalanse, kan man få endring i utflod som man kan se ved å sjekke pH.

– Nesten alle kvinner får soppinfeksjon i løpet av livet. Utfloden er hvit, klumpete, det kan være hovent, klø og svi i underlivet. Hvis det er for sur eller høy pH i underlivet er det lettere å få soppinfeksjon, sier Aarvold.

Ofte vil en soppinfeksjon gå over av seg selv, men den er også lett å behandle. 20 prosent av dem som har soppinfeksjon opplever ikke plager.

– Hvis det blir for mye melkesyrebakterier i skjeden, blir miljøet surt. Dette kan gjøre utfloden hvit og det vil klø og svi litt. Det er ikke en soppinfeksjon, forteller Aarvold.

Utfloden holder skjeden fuktig, noe som er helt essensielt for at slimhinnene i underlivet skal ha det bra.

– Det er mye skam knyttet til utflod. Utflod som lukter kan oppleves som sjenerende og gi inntrykk av at man har dårlig hygiene, sier Aarvold.

Siden utflod blir koblet til dårlig hygiene, er det mange kvinner som vasker underlivet for godt.

– Man kan vaske på seg en del problemer. Noen har som hygieneregime at de spyler rett inn i skjeden for å vaske den. Det som skjer da er at de fjerner en del av normalfloraen og da kan det bli enda verre

Soppinfeksjoner oppstår gjerne hvis den normale bakteriefloraen i underlivet blir forstyrret, eller hvis kroppens immunforsvar er svekket. Dette kan gi soppen bedre vekstbetingelser, slik at det blir unormalt mye av den. Noen av faktorene, som alene eller i kombinasjon, kan føre til soppinfeksjon i underlivet, er bl.a. menstruasjon, antibiotikakur, endring i hormonbalanse, diabetes, overdreven vask av underlivet, varme, fuktighet og tette klær. 

Hvis underlivet ditt stinker veldig mye, har klumpete og gørrete utflod, "du kan ikke ha sex/det lukter fra underlivet ditt gjennom plagg" etter 1 døgn, så bør du gå til legen og få gode råd.

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nettopp!

Normalt er det mange ufarlige bakterier i skjeden. De hjelper til å holde ph lavt og skjeden frisk. Når en eller flere av de andre mikrobene får muligheten til å vokse seg større enn laktobasillen så skaper en ubalanse i underlivet. De «snille» bakteriene i skjeden må være i likevekt for at det skal være bra miljø - og da vil man få en nøytral pH.
Noen bakterier gir sur pH, andre gir høy pH. Blir de i ubalanse, kan man få endring i utflod som man kan se ved å sjekke pH.

– Nesten alle kvinner får soppinfeksjon i løpet av livet. Utfloden er hvit, klumpete, det kan være hovent, klø og svi i underlivet. Hvis det er for sur eller høy pH i underlivet er det lettere å få soppinfeksjon, sier Aarvold.

Ofte vil en soppinfeksjon gå over av seg selv, men den er også lett å behandle. 20 prosent av dem som har soppinfeksjon opplever ikke plager.

– Hvis det blir for mye melkesyrebakterier i skjeden, blir miljøet surt. Dette kan gjøre utfloden hvit og det vil klø og svi litt. Det er ikke en soppinfeksjon, forteller Aarvold.

Utfloden holder skjeden fuktig, noe som er helt essensielt for at slimhinnene i underlivet skal ha det bra.

– Det er mye skam knyttet til utflod. Utflod som lukter kan oppleves som sjenerende og gi inntrykk av at man har dårlig hygiene, sier Aarvold.

Siden utflod blir koblet til dårlig hygiene, er det mange kvinner som vasker underlivet for godt.

– Man kan vaske på seg en del problemer. Noen har som hygieneregime at de spyler rett inn i skjeden for å vaske den. Det som skjer da er at de fjerner en del av normalfloraen og da kan det bli enda verre

Det er da ingen av oss såkalte hygienefreaks som har skrevet at man skal spyle opp i skjeden med vann. Selvfølgelig skaper det problemer men det gjør vi altså ikke.

• Liker 4
Skrevet

Jeg unngår å vaske underlivet mitt daglig. Hvis jeg skal ha sex i kveld så vasker jeg det grundigere, men ellers får underlivet mitt så mye ro og fred som mulig. 

Det er bare den seksuelle delen som gjør at underlivet mitt får ekstra pleie.

Anonymkode: 6a1b0...eef

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er da ingen av oss såkalte hygienefreaks som har skrevet at man skal spyle opp i skjeden med vann. Selvfølgelig skaper det problemer men det gjør vi altså ikke.

Enkelte her forteller at underlivet deres må vaskes daglig hvis ikke stinker det urin, bæsj, muggen sopp og smør.

Det er nok et skrik om hjelp fra underlivet, spør du meg!

• Liker 5
Skrevet

Enkelte her forteller at underlivet deres må vaskes daglig hvis ikke stinker det urin, bæsj, muggen sopp og smør.

Det er nok et skrik om hjelp fra underlivet, spør du meg!

Jeg vasker underlivet daglig jeg, men jeg spyler ikke skjeden. Jeg lukter ikke men det lukter jo ofte uvasket underliv på trikk og buss, det har jeg også lagt merke til. Og jeg vet hvordan uvasket underliv lukter fordi underlivsvask ikke alltid ble prioritert i militæret og på lange fjellturer...

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg unngår å vaske underlivet mitt daglig. Hvis jeg skal ha sex i kveld så vasker jeg det grundigere, men ellers får underlivet mitt så mye ro og fred som mulig. 

Det er bare den seksuelle delen som gjør at underlivet mitt får ekstra pleie.

Ps.

Og hvis jeg gir underlivet ekstra stell på grunn av den seksuelle delen så snakker vi oralsex. Jeg kan fint ha sex i kveld uten en dusj først, da vil det være et døgn uten trening og dusj imellom. 

Underlivet mitt skal ikke lukte såpe og det skal ikke lukte sur-PH/sopp.

Dere som må vaske dere 1 eller 2 ganger for dagen, bør sørge for å gjøre det så skånsomt som mulig. Ikke bruk såpe hver gang og ikke forstyrr slimhinnene.

Det gjør ikke underlivet deres renere og det gjør overhodet ikke underlivet en tjeneste.

• Liker 2
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg vakset underlivet mitt senest i går kveld, i 22 tiden. Før jeg la meg.

Tok en kjapp sjekk på hvordan det står til der nede nå.

Ingen lukt på fingrene mine etter at jeg tok meg selv der nede, ikke masse utflod heller.

Jeg er ganske sikker på at dere som har et underliv som ser ut som gørr og grøt etter 1 døgn har et underliv som forsøker å fortelle dere noe.

Det er ikke mer en et døgn siden 22- tiden i går altså. Bare nevner det.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mer en et døgn siden 22- tiden i går altså. Bare nevner det.

Ja.. underlivet kommer sikkert til å mugne, stinke gjennom tøyet og slimre ut mugne bakterier som havner på trusa HVERT ØYEBLIKK.

:scorpis:

• Liker 4
Skrevet

Ja.. underlivet kommer sikkert til å mugne, stinke gjennom tøyet og slimre ut mugne bakterier som havner på trusa HVERT ØYEBLIKK.

:scorpis:

Nei, men du kommer til å svette i lysken og svetten kommer til å blande seg med resten av «glufse»lukten og så har du det gående. Lukten av klam hufse.

• Liker 3
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det overhodet noen av dere vaskefantaster som vet hvorfor dere vasker dere hver dag eller flere ganger for dagen? For det virker seriøst ikke som det er noen rasjonell grunn bak dette. Mer tanketomt fjas ala "for å være på den sikre siden"/"Oppdratt til det". Litt som å insistere på gulvvask på plettfrie gulv. Meningsløst.

Anonymkode: a72df...e59

Å vaske seg under armene og nedentil med klut etter 24 timer er det de fleste siviliserte mennesker i 2018 gjør.  Man MÅ ikke dusje hver dag men man MÅ vaske seg på essensielle steder og bytte undertøy hver dag.  Ellers vil man ikke passe inn i samfunnet.  Bor du i en hytte i skogen og ikke omgåes mennesker,  greit.  Omgås du andre mennesker, vask deg!

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er faktisk ikke normalt å kjenne en odør fra underlivet sitt etter 8 timer. Da bør man kanskje bruke luftigere undertøy, eller man bare en har veldig sterk lukt.

Men hvis man kjenner lukt av underlivet sitt så raskt, skjønner jeg grunnen til all vaskingen. Bakteriell vaginose o.l. kan dog ikke vaskes bort med all  verdens såpe, kan jo hende noen sliter med det?

Anonymkode: 19675...18f

Jeg har ikke bakteriell vaginose, men jeg lukter ikke blomster etter 8 timer.  Det gjør ikke du heller.  Urin, svette og utflod lukter.  Hvis du mangler lukt nedentil er det heller deg det er noe galt med, og du burde oppsøke lege.  Det er ikke normalt.

Skrevet

Underlivet mitt oppdagering: 

Det står fortstat like bra til :fnise: Ingen stygg lukt eller noe annet.

Er verken urin eller bæsj eller sopp eller mugg eller svette 

Anonymkode: af6cf...627

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...