Janis1980 Skrevet 23. januar 2022 #1641 Del Skrevet 23. januar 2022 Så er jeg kanskje naiv, men jeg sammenlignet eksponeringen av barna dere snakker om med de kongelige fordi det var blant annet Martha som ble dratt frem som en av de som ikke likte søkelyset. Man må vel fysisk oppsøke disse som eksponerer barna? Hvis man ikke følger dem så ser man dem ikke, og jo flere som aktivt følger dem jo større blir de. Det virker som de fleste her inne følger/oppsøker de fleste. Jeg følger ikke en eneste av de men ser innom de av og til,og jeg har med hånda på hjertet ikke kunnet gjenkjenne noen av disse ungene. Men ja så er jeg sikkert naiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiara07 Skrevet 23. januar 2022 #1642 Del Skrevet 23. januar 2022 Lopploella skrev (1 time siden): Barna til kronprins Håkon, Petter Stordalen og Morten Harket har aldri vært eksponert for offentligheten på den måten som disse barna utsettes for daglig. Ikke i nærheten. Enig! Kan ikke sammenliknes! 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 23. januar 2022 #1643 Del Skrevet 23. januar 2022 Janis1980 skrev (29 minutter siden): Så er jeg kanskje naiv, men jeg sammenlignet eksponeringen av barna dere snakker om med de kongelige fordi det var blant annet Martha som ble dratt frem som en av de som ikke likte søkelyset. Man må vel fysisk oppsøke disse som eksponerer barna? Hvis man ikke følger dem så ser man dem ikke, og jo flere som aktivt følger dem jo større blir de. Det virker som de fleste her inne følger/oppsøker de fleste. Jeg følger ikke en eneste av de men ser innom de av og til,og jeg har med hånda på hjertet ikke kunnet gjenkjenne noen av disse ungene. Men ja så er jeg sikkert naiv. Barna til influencere som eksponerer barn gis ofte spesifikke «markører» som gjør at man kan kjenne dem igjen etter å ha sett dem få ganger. Ser du tre (4?) unger kledd i like klær, vil hjernen din automatisk scanne noe å sammenligne det med, nemlig barna i denne familien. Slik fungerer markedsføring (samme med jentene til CBE; langt flettet hår på begge, ofte matchende klær, de gjenkjennes også uten at man ser ansiktene). 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aidensfield Skrevet 23. januar 2022 #1644 Del Skrevet 23. januar 2022 Janis1980 skrev (54 minutter siden): Så er jeg kanskje naiv, men jeg sammenlignet eksponeringen av barna dere snakker om med de kongelige fordi det var blant annet Martha som ble dratt frem som en av de som ikke likte søkelyset. Man må vel fysisk oppsøke disse som eksponerer barna? Hvis man ikke følger dem så ser man dem ikke, og jo flere som aktivt følger dem jo større blir de. Det virker som de fleste her inne følger/oppsøker de fleste. Jeg følger ikke en eneste av de men ser innom de av og til,og jeg har med hånda på hjertet ikke kunnet gjenkjenne noen av disse ungene. Men ja så er jeg sikkert naiv. Så lenge det finnes IG, snapchat og reklame så vil dette paret eksponere barna sine. Jeg prøver bevist og ikke handle fra noen av de firma som paret reklamerer for. Handler ikke noen av de plaggene de har designet.. Hadde flere gjort det samme så ville det hjulpet. Ser jo på dette babybox konseptet. Første gangen var det vel utsolgt på 5 min og det var da mødre med små barn som kjøpte. Dvs at de støtter den massive eksponering 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 23. januar 2022 #1645 Del Skrevet 23. januar 2022 Janis1980 skrev (19 timer siden): Jeg prøver å finne barn i Norge som har vært utsatt for eksponering som har fått problemer med det i ettertid: jeg har enda ikke funnet noen saker. Det virker som om barn som vokser opp i sosiale medier heller velger samme vei selv? Og det må vel bety at det ikke er så ille som mange her vil ha det til? Det finnes noen tilfeller i det store utland der det er et noen som har et overdrevet bruk av barn for å få millioner av følgere, men det er stor forskjell på lille Norge som har like mange innbyggere som en hytteby i Usa. De barna som er på daglig utstilling- og får hverdagslivet sitt utlevert til hvemsomhelst har ikke blitt voksne enda. For 20 år siden var det kanskje en hjemme-hos reportasje i se og hør en sjelden gang i blant. Internett ble ikke brukt på den måten da som nå. 15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aidensfield Skrevet 23. januar 2022 #1646 Del Skrevet 23. januar 2022 Zenhouse skrev (43 minutter siden): De barna som er på daglig utstilling- og får hverdagslivet sitt utlevert til hvemsomhelst har ikke blitt voksne enda. For 20 år siden var det kanskje en hjemme-hos reportasje i se og hør en sjelden gang i blant. Internett ble ikke brukt på den måten da som nå. Å noen kan da ikke seriøst mene at vi skal vente i 10-20 år med og si at disse influencerbarna tar skade av all denne eksponering? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janis1980 Skrevet 23. januar 2022 #1647 Del Skrevet 23. januar 2022 Zenhouse skrev (2 timer siden): De barna som er på daglig utstilling- og får hverdagslivet sitt utlevert til hvemsomhelst har ikke blitt voksne enda. For 20 år siden var det kanskje en hjemme-hos reportasje i se og hør en sjelden gang i blant. Internett ble ikke brukt på den måten da som nå. Det er nettopp det jeg siktet til,da jeg mente at de for 20 år siden kan ikke ha tatt skade av et par HjemmeHos-reportasjer. Så da må det være at de kanskje ikke likte om kjendistilværelsen generellt. Man kan nesten ikke slutte å ha kjendiser i en verden så det hadde vært bedre om disse fikk livsmestringshjelp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kollontaj Skrevet 23. januar 2022 #1648 Del Skrevet 23. januar 2022 Janis1980 skrev (1 time siden): Det er nettopp det jeg siktet til,da jeg mente at de for 20 år siden kan ikke ha tatt skade av et par HjemmeHos-reportasjer. Så da må det være at de kanskje ikke likte om kjendistilværelsen generellt. Man kan nesten ikke slutte å ha kjendiser i en verden så det hadde vært bedre om disse fikk livsmestringshjelp? Eh. Greit nok at voksne velger kjendistilværelsen, men å legge til rette for at ungene dine skal kjennes igjen? Uten andre talenter enn å være kjendisbarn? Og hvilke talenter har influencerne, som barna kan være stolte av, annet enn at de er «flinke» til å selge klær og krimskrams? Det er liksom noe annet å være barn av Arve Tellefsen enn av Monica Nyhus. 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MiominMio Skrevet 23. januar 2022 #1649 Del Skrevet 23. januar 2022 Vel Kongefamilien, Stordalen etc. de skal ikke selge produkter på bekostning av sine barn skal de det? Nyhus familien er desidert verst i kategorien om å bruke barna til reklame og utbretting av livene. De er barn og bør få være barn uten at resten av Norge/verden skal ha innsyn. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 23. januar 2022 #1650 Del Skrevet 23. januar 2022 Janis1980 skrev (2 timer siden): Det er nettopp det jeg siktet til,da jeg mente at de for 20 år siden kan ikke ha tatt skade av et par HjemmeHos-reportasjer. Så da må det være at de kanskje ikke likte om kjendistilværelsen generellt. Man kan nesten ikke slutte å ha kjendiser i en verden så det hadde vært bedre om disse fikk livsmestringshjelp? Men det er jo ekstremt stor forskjell på å være avbildet et par ganger i året i Se og Hør kontra daglig eksponering av dagliglivet som Nyhus gjør. Når dagens barn av influencere blir ungdommer/voksne vil vi få svaret deres. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zenhouse Skrevet 23. januar 2022 #1651 Del Skrevet 23. januar 2022 Aidensfield skrev (3 timer siden): Å noen kan da ikke seriøst mene at vi skal vente i 10-20 år med og si at disse influencerbarna tar skade av all denne eksponering? Noen mener tydeligvis det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aidensfield Skrevet 23. januar 2022 #1652 Del Skrevet 23. januar 2022 MiominMio skrev (2 timer siden): Vel Kongefamilien, Stordalen etc. de skal ikke selge produkter på bekostning av sine barn skal de det? Nyhus familien er desidert verst i kategorien om å bruke barna til reklame og utbretting av livene. De er barn og bør få være barn uten at resten av Norge/verden skal ha innsyn. Nyhus er desidert vært. Ser mange i tråden til CBE er oppgitt over hennes eksponering av de små men det er jo bare en brøkdel iforhold til nyhus. Synd at mange av de som er i den tråden ikke er her også slik at man kunne fått denne eksponering enda mere frem. Men jeg mener så klart at CBE også bør slutte og filme de små 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yesohyes Skrevet 24. januar 2022 #1653 Del Skrevet 24. januar 2022 Janis1980 skrev (På 23.1.2022 den 10.58): Jeg tror alle har rett på et privatliv, men straks noen trør inn i det offentlige blir det vanskelig å være privat. Alle de amerikanske barnestjernene du nevner er kjent for sin egen suksess, og det vil være helt umulig om det ikke fantes barn som ble skuespillere eller fikk utvikle talentet sitt innen sang eller annet. Så at barn havner i rampelyset er en uunngåelig ting. Du skriver at Martha og Sara har vært skjermet for det offentlige, men de har likevel har følger av rampelyset. Da kan det jo være at nettopp disse to har personligheter/egenskaper som gjør at de bare ikke trives med den tilværelsen. Håkon har jo ikke (så vidt jeg vet) de samme følelsene rundt det. Og ikke barna til feks Morten Harket, Petter Stordalen etc. Kan det være at diskusjoner og kritikk rundt de barna, og deres foreldre, som nå eksponeres for mye gjør at de blir mer preget av det enn selve eksponeringen? Jeg er forøvrig helt enig i at enkelte burde både skjerme barna og seg selv i forhold til livet de lever. Å være kjent for å dumme seg ut offentlig i form av feks store psykiske problemer/stoffmisbruk/fronting av plastisk kirurgi etc - er noe som burde kvalifisere til å få inndratt sosiale kanaler. Så lenge de har barn som kan lide av de tingene. Men jeg syns ikke at en «vanlig influenser» som har med barna i det rampelyset er i den kategorien. Barnets beste er alltid en forelders prioritet, tror hverken foreldrene til Teigen, Martha, Løvebarna eller Fru Eriksen har noe annet i tankene. Men det er absolutt tilfeller hvor det føles feil, både enkelttilfeller og generelle. Fingern og Jenny Skavland da? De klarer det jo? Tone Damli osv? Sandra lyng? KE? De klarer det fordi de er kjent for det DE driver med. Monica og Chris er ikke kjent for noe de driver med. Media skriver til og med som introduksjon til bloggerne at de er kjent for å eksponere familien (ergo ungene). Noe som gjør barna til inntektskilde. Uten dem hadde de ikke vært noe som helst. Det er ungene som er noe. Ja de holder på med mange spennende prosjekter som de har fått mulighet til etter flere års eksponering av barna sine, slik at de ble kjent. Uten det, ville de bare vært som alle andre og verken kjoler eller podkaster eller noe ville sett dagens lys. Jeg ELSKER Fingern og Jenny Skavland for måten de er på. Det er vakkert og det er med så respekt for barna sine!❤❤❤❤ 22 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa Skrevet 24. januar 2022 #1654 Del Skrevet 24. januar 2022 Janis1980 skrev (På 23.1.2022 den 10.58): Du skriver at Martha og Sara har vært skjermet for det offentlige, men de har likevel har følger av rampelyset. Da kan det jo være at nettopp disse to har personligheter/egenskaper som gjør at de bare ikke trives med den tilværelsen. Hva hvis bare ett av Nyhusbarna har personlige egenskaper som gjør at de ikke trives med å være kjent? Er det da en risiko verdt å ta? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Janis1980 Skrevet 24. januar 2022 #1655 Del Skrevet 24. januar 2022 Jeg føler kanskje ikke at jeg kan si noe annet i denne diskusjonen, det er fort gjort å bli kalt naiv og andre ting så snart jeg prøver å argumentere for å se hele bredden i diskusjonen. Det er egentlig ikke så godt å bli kalt ting bare fordi man ikke har samme mening. For det er bare meninger, ingen her kan annet enn å mene så lenge ingen gjør noe som ikke er ulovlig. Hvis man er oppriktig bekymret for et barns beste så burde de som er det kanskje heller prøve gjøre noe med det? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pøbelsara Skrevet 24. januar 2022 #1656 Del Skrevet 24. januar 2022 (endret) Janis1980 skrev (1 time siden): Jeg føler kanskje ikke at jeg kan si noe annet i denne diskusjonen, det er fort gjort å bli kalt naiv og andre ting så snart jeg prøver å argumentere for å se hele bredden i diskusjonen. Det er egentlig ikke så godt å bli kalt ting bare fordi man ikke har samme mening. For det er bare meninger, ingen her kan annet enn å mene så lenge ingen gjør noe som ikke er ulovlig. Hvis man er oppriktig bekymret for et barns beste så burde de som er det kanskje heller prøve gjøre noe med det? Dette handler ikke bare om enkeltbarn. Vi vet ikke noe om hvilke barn som kan synes dette er greit og hvem som kan bli traumatisert av det. Og da skjermer man selvsagt alle til de blir gamle nok til å selv ta klntroll over sin digitale identitet. Det kalles føre-var-prinsippet, og er noe alle foreldre bør kjenne til og ta hensyn til. Å velge å eksponere barn er virkelig ikke greit. Foreldrenes oppgave er å beskytte ungene. Ikke selge dem til hele internett. Endret 24. januar 2022 av pøbelsara 12 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maydis8 Skrevet 24. januar 2022 #1657 Del Skrevet 24. januar 2022 Aidensfield skrev (På 23.1.2022 den 21.10): Nyhus er desidert vært. Ser mange i tråden til CBE er oppgitt over hennes eksponering av de små men det er jo bare en brøkdel iforhold til nyhus. Synd at mange av de som er i den tråden ikke er her også slik at man kunne fått denne eksponering enda mere frem. Men jeg mener så klart at CBE også bør slutte og filme de små CBE fronter små dukker. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
totti_1 Skrevet 25. januar 2022 #1658 Del Skrevet 25. januar 2022 tuppa skrev (13 timer siden): Hva hvis bare ett av Nyhusbarna har personlige egenskaper som gjør at de ikke trives med å være kjent? Er det da en risiko verdt å ta? Jo, skjønner hva du mener. Jeg tror hvis du utvikler sosial angst osv. så er ikke det å være eks-bloggebarn en fordel akkurat. Men jeg tror det er peanøtter sml. med alkoholisme eller kranglete foreldre. Sistnevnte absorberer barna mer negativt og alkoholisme kan være helt forferdelig. Så jeg er enig med deg, men synes kritikken tar uforholdsmessig mye plass på KG. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tuppa Skrevet 25. januar 2022 #1659 Del Skrevet 25. januar 2022 totti_1 skrev (10 timer siden): Jo, skjønner hva du mener. Jeg tror hvis du utvikler sosial angst osv. så er ikke det å være eks-bloggebarn en fordel akkurat. Men jeg tror det er peanøtter sml. med alkoholisme eller kranglete foreldre. Sistnevnte absorberer barna mer negativt og alkoholisme kan være helt forferdelig. Så jeg er enig med deg, men synes kritikken tar uforholdsmessig mye plass på KG. Jeg tror det kan være vanskelig for mange av oss å forstå hvordan det er å vokse opp med et stort omfang av eksponering i some, da dette ikke var aktuelt da vi var små. Det jeg kan relatere til, er da jeg som ung tenåring lagde piczo-blogg og postet masse selfies, quotes og skreiv lange kjærlighetserklæringer om venner på blink. Dette er slettet nå, men jeg er glad det ikke ligger tilgjengelig når man googler meg. Likevel er dette ting jeg er ansvarlig for selv, og ikke noe som foreldrene mine har publisert. På minner på Facebook får jeg opp statuser jeg skreiv for 12 år siden, og selv om jeg ikke skreiv noe ille så blir jeg av og til litt pinlig berørt av å lese de. Bloggerbarna vil ikke kunne slette piczo-blogg eller gamle statuser på Facebook. Syns det blir feil å sammenligne med alkohol og kranglete foreldre. Da kan man jo også si at det er bedre med berusede foreldre enn vold i hjemmet. Det finnes flere nyanser av det, og barn tåler forskjellig. Det betyr ikke at vi burde utsette barn for noe barn potensielt kan ta skade av. 21 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aidensfield Skrevet 26. januar 2022 #1660 Del Skrevet 26. januar 2022 Maydis8 skrev (På 24.1.2022 den 23.38): CBE fronter små dukker. Ja.. Men allikevel er familien nyhus verre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå