Gå til innhold

Datter på 23 bo hjemme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Datter på 23 er i utdanning, og bor normalt 2 timer unna i en by. I flere år har hun hatt sommerjobb her hjemme på et sykehjem, og i andre ferier (jul, påske) kommer hun også hjem for å jobbe. Dette er en jobb hun trives godt i, og vi liker å ha henne hjemme, hun legger seg tidlig, lager mat, vasker og bidrar når hun er hjemme.

Men jeg tenker det kanskje er på høy tid at hun slutter å bo hjemme sånn, spesielt i sommerferien, da hun er hjemme 2-3 måneder? Da bruker hun vår strøm, og spiser maten i huset vårt. Og så er drt kanskje litt flaut å ha en 23-åring hjemme sommer etter sommer for jobb? Hun begynner å bli vel voksen, er redd for hva de andre i bygda kommer til å si/tro om henne. Hvor normalt er det egentlig?

Anonymkode: a33a9...f00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun er under utdanning, da er det helt normalt.

Til sammenligning vil min ungdom være hjemme i sommerferien fram til hun er 25. Hun studerer i utlandet og har dermed ikke annen mulighet enn å bo hjemme mens hun har sommerjobb. 

 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaut at eget barn bor hjemme i ferier grunnet jobb? Nei. Men tankegangen din er flau. Skam deg

 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun er under utdanning er det da normalt for mange familier at barna fortsatt er innom hjemme, enten ved at de bor der fast for å spare eller i ferier osv. Det er smart. 

Dere er flaue fordi hun er hjemme om sommeren? Dere får be om en liten husleie siden hun «bruker deres strøm». Drit nå i hva bygda sier, eller lar dere bygda diktere alt dere skal foreta dere? 

Anonymkode: 52b78...0b9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er helt normalt. Kanskje du burde snakket med en profesjonell om bekymringene dine? :)

Anonymkode: cca86...d59

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så dere ønsker at datteren deres skal leie to leiligheter? En som hun bor i når hun studerer, og en som hun bor i når hun jobber i ferien?

Synes det er hårreisende at det er viktigere for dere hva bygda tenker, enn å hjelpe deres egen datter til å få utdannelse.

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer normalt at datter bor hjemme om sommeren og har en sommerjobb, enn at hun må leie seg hybel og husrom andre steder for å få jobbet i sommerjobben sin. Hadde hun bodd hos venninner istede for hjemme pga mor sa nei, så hadde det blitt snakket om på bygda.. Og det hadde vært flaut. Flaut for mor!!!

Anonymkode: ed82c...937

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss...glad jeg hadde foreldre som brydde seg om meg og aldri oppførte seg om at jeg var en byrde når jeg var hjemme fra universitet på sommerferier, da jeg hadde av og til 3 jobb.  

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud. Skjerp deg. Det er helt normalt. Når man studerer så skal man ikke betale noe for å være hjemme i feriene

Anonymkode: 65930...1b4

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en følelse at dette er stedatteren din og at du er litt lei. Sånn gjør man bare ikke. Det må være en grunn til dette... det er din manns barn; er det ikke?

Anonymkode: 65930...1b4

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hvor normalt er det egentlig?

Anonymkode: a33a9...f00

Min sønn på 24 er arbeidsledig etter utdannelse, og bor hjemme til han får inntekt. Alternativet er å belaste samfunnet ved å gå på sosialstønad.

Den ene naboen har en 23 år gammel datter som bor fulltid hjemme under studietiden for å slippe ta opp studielån, og en annen nabo har en 27 år gammel datter boende hjemme fordi de trives med å ha det slik.

Dette er bare tre eksempler, men jeg kan komme med et titalls tilsvarende eksempler hvis du vil.

Det er, av ulike årsaker, mer vanlig å ha voksne hjemmeboende barn, periodevis eller fulltid, enn du synes å tro.

Anonymkode: 83e42...d01

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datter på 23 er i utdanning, og bor normalt 2 timer unna i en by. I flere år har hun hatt sommerjobb her hjemme på et sykehjem, og i andre ferier (jul, påske) kommer hun også hjem for å jobbe. Dette er en jobb hun trives godt i, og vi liker å ha henne hjemme, hun legger seg tidlig, lager mat, vasker og bidrar når hun er hjemme.

Men jeg tenker det kanskje er på høy tid at hun slutter å bo hjemme sånn, spesielt i sommerferien, da hun er hjemme 2-3 måneder? Da bruker hun vår strøm, og spiser maten i huset vårt. Og så er drt kanskje litt flaut å ha en 23-åring hjemme sommer etter sommer for jobb? Hun begynner å bli vel voksen, er redd for hva de andre i bygda kommer til å si/tro om henne. Hvor normalt er det egentlig?

Anonymkode: a33a9...f00

Herrejesus, en økning i utgifter på, tja.. si - 3000 kr x 2 måneder av årets 12 måneder, plager deg? Attpåtil er det ditt eget kjøtt og blod. Tenk hvis en prekær og invalidiserende situasjon skulle ramme deg, eller henne. Hvor mye er de 6000 kr verdt da? Jeg hadde ledd av deg for å "kreve" gjenytelse av din datter, eller for å ønske å kaste henne ut. Samme om hun er bio-, eller stedatter. Familie er familie.

...og folk lurer på hvorfor jeg ikke vil ta risken på å få barn: individualismen i dette samfunnet er til å spy av...:natti:

Anonymkode: ac1cd...e26

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Stakkars deg som må tilbringe tid med datteren din om sommeren»

hun jobber, gjør rent etter seg og er ordentlig. Og du irriterer deg over å ha henne hjemme i noen måneder? forsett med den holdningen, og vi får se hvor mye hun besøker det når du er gammel og skrøpelig og ønsker besøk 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess

Når det er negativt snakk om hjemmeboende store barn så er det fordi de driver dank hele dagen og ikke løfter en finger for å hjelpe til. Da er det bare å hive ut. 

Datteren din jobber, studerer og er hyggelig. Da ser jeg ikke ptoblemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt normalt når en fortsatt er under utdanning. Selv boddejeg hjemme til jeg var 25 (nesten 26) år. Jeg tok 5 år på universitet langt hjemme fra, og kom hjem i ferier. Da hadde jeg som oftest en sommer jobb å sysle med. 

De siste 2 årene med utdanning tok jeg ved det lokale universitetet, da bodde jeg hjemme. Studielånet ble spart opp til egenkapital. Da jeg fikk fast jobb i slutten av utdanningen, kjøpte jeg meg leilighet og flyttet ut rett før ferien (og før jeg ble 26).

Jeg kjente selvsagt litt selv på det å fortsatt bo hjemme, men er det ikke bedre å bo hjemme (gratis) og hjelpe til med det daglige der, og klare å spare seg opp litt egenkapital som gjør det enklere å flytte ut...? 

Er nå super glad at det var filosofien til mine foreldre! 

Anonymkode: 7a684...a3d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette tull? 

Jeg er selv 23 år og bor hjemme i sommerferiene når jeg har sommerjobb (håper for Guds skyld at TS ikke er mammaen min :fnise: ). 

Det er helt normalt og jeg tror faktisk samtlige av mine studievenner gjør det samme. Såååå mye strøm bruker vi da virkelig ikke :rolleyes:

Grunnen til at jeg (og min familie) velger å gjøre det sånn er at jeg sparer så mye penger jeg kan for framtidig boligkjøp. Altså hjelper de meg jo egentlig til å bli selvstendig ved endt utdanning. Jeg tør påstå at dette er en vinn-vinn situasjon. 

Anonymkode: 3a394...673

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Hva naboene mener har null niks å si. 

2. Det er helt normalt at barn som studerer borte, bor hjemme i feriene. Alternativet hennes er jo å finne seg sommerjobb på studiestedet da hun neppe har råd til å leie to steder om sommeren. Da utsetter du henne for ensomhet da studiesteder ofte blir tømt i ferien, og du risikerer å knapt se din datter. 

3. Hvis du har presset økonomi er det normalt å ta en prat om hun kan bidra litt, til strøm og mat. Men foreldre med normal god råd krever ikke slikt av flinke "barn" som står på og studerer og jobber. 

4. ...og på toppen av alt tar hun i et tak, vasker, rydder, lager mat og lager ikke noe støy eller bråk. Og dere liker å ha henne hjemme.... Så å ønske henne ut høres jo helt urimelig ut. Hadde det vært meg hadde jeg nytt denne tiden så lenge det varer. 

Anonymkode: 0afa9...c90

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mine barn er hjemme i dugelig tid, ikke skaper sur stemning hjemme  og bidrar på alle områder, skal de få bo hjemme på heltid til de er 25 år. Minst. Hvis de er i jobb, vil jeg forutsette at de setter minst 10 000 kr av lønna si av til BSU. Så ja, TS tenker veldig merkelig. 

Anonymkode: f53aa...c92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...