Gå til innhold

Hvordan motivere feit dame til å slanke seg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har vært med samme kjerring i mange år og hun var normal i vekt når vi møttes (standard historie). Nå 2 barn senere, er hun rett og slett tjukk. Lubben går fint, men hun er feit. De sa under sist svangerskap at det ikke var bra å være så overvektig og gravid samtidig. 

 

Uansett etter å ha plumpet ut barnet, så har hun gått opp enda mer i vekt. Det er snart 2 år siden hun fødte siste ungen. Hun bruker opp all sin energi på jobb og kommer hjem for å ligge på sofaen. Hun har en ganske mentalt krevende jobb, men løfter ikke på annen en fingrene der, skulle jeg tro. 

 

Hun sier selv at hvis hun presser seg selv for fort, så får hun fysiske plager. Skal ikke nevne hva. Så da blir resultatet at hun ikke gjør noen ting.

 

Hvis jeg forsiktig tar opp temaet, blir hun lei seg og kan begynne å gråte, eller bli sint. Og da tar jeg opp temaet kjempe forsiktig, Hvis jeg nevner at hun spiser for mye, blir hun sint. Og det gjør hun, spiser som 2 voksne menn. Ikke usunt, men bare masse mat. Hun sier ofte at hun skal trene, men det blir med snakket. En og annen gang tar hun seg en gåtur. 

 

Hvis jeg lager mat og det er for lite, blir hun hysterisk. Jeg blir da anklaget for å forsøke å presse henne til å spise mindre. Noe jeg faktisk ikke gjør. Var så uheldig å stekte 3 pannekaker hver en gang og da sa jeg at d var 3 til hver. Da ble hun veldig fornærmet og trodde at jeg forsøkte å få henne til å spise bare litt. 

 

Så jada, det er fint lite jeg kan gjøre eller fint lite jeg har fått til å gjøre. Men hun er så tjukk at det går ut over forholdet. Jeg klarer nesten ikke ha sex med henne og hun klarer ikke være med på fysiske ting lengre. 

 

Så hvordan i huleste, klarer man å få tjukke folk til å slanke seg. Hun vil jo, det vet jeg. Men det kommer aldri først i prioritetskøen. Er redd for at dette også smitter over til barna. Begge hennes foreldre er feite, samt hennes søsken. De spiser som om det er fest hver dag. 

Anonymkode: 6f2a5...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dere kan i hvert fall fortsette å snakke om det selv om hun gråter. Si at hun fint kan gråte, men at dere fortsatt må snakke om det. Kanskje burde hun gå til legen slik at de kan fortelle henne at hun kanskje kommer til å leve 10 år mindre eller verre hvis hun ikke slanker seg. 

Anonymkode: 3ff51...8e1

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begge hennes foreldre er feite, samt hennes søsken. De spiser som om det er fest hver dag. 

Anonymkode: 6f2a5...943

Dette oppdaget du nå nylig, eller?

Anonymkode: 16a67...f5b

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten du formulerer deg på får deg jammen meg til å stå frem som en sympatisk fyr ... :murvegg:

Endret av Miklo Velka
  • Liker 45
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun blir gjerne kvitt 80-90 kilo hvis hun dumper deg.

Anonymkode: a4538...3b1

  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun skal få lyst/ork/vilje til å gå ned i vekt må det være pga indre motivasjon og egen vilje, ikke på pga ditt gnål og mas fra deg samt din matrasjoneringsstrategi.

Endret av Perle
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at det er en situasjon du er fortvilet over når vekta hennes påvirker store deler av samliv og familieliv, men må si meg enig med det en sier lenger opp i tråden her, nemlig at du ikke akkurat ordlegger deg sjarmerende. Håper ikke det er slik du tar opp tematikken med mor til dine barn.

Har vel ingen andre råd å gi enn at du ikke må fortsette å ta opp temaet, samt forklare hvordan hennes fedme påvirker deg og barna, selv om hun reagerer med å gråte og bli lei seg. Det er et vondt samtaleemne, og det tar sikkert tid å ta inn det du sier. Men la henne for all del vite at du tar det opp fordi du er glad i henne, for det er du vel?

Anonymkode: 925cc...06c

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen lekser til å måren, ts?

Anonymkode: 16a67...f5b

Han kommer nok til å misse bussen. Garentert. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Hun bruker opp all sin energi på jobb og kommer hjem for å ligge på sofaen.

 

Anonymkode: 6f2a5...943

Har hun vært hos fastlegen og blitt utredet? Det kan være mange årsaker til manglende energi. D-vitaminmangel er en av mange mulige årsaker til manglende energi. Du kan oppfordre henne til å kontakte sin fastlege.

Anonymkode: 16a67...f5b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Perle skrev:

Han kommer nok til å misse bussen. Garentert. 

:Nikke: Jeg må si at det er noget spesielt av en mann/ "mann" å omtale sin kvinnelige samboer slik som ts gjør, på et kvinneforum.

Anonymkode: 16a67...f5b

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sette deg ned med henne, ta en ordentlig prat og si du er bekymret for helsen hennes istedenfor å oppføre deg som en dritt som skal forandre henne. 

Anonymkode: e680e...02c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere har en toåring og ett eldre barn og hun ligger på sofaen hele ettermiddagen? Er du sikker? 

Be henne ta en tur til legen for å sjekke vitaminnivåer. Eller kanskje det er noe annet galt? Og så bør hun spise sunnere og trene litt for å få opp energinivået, ikke nødvendigvis for å gå ned i vekt. 

Anonymkode: 50bd4...7fe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars henne som må leve med " i huleste" og pannekaker.

Enhver oppegående person vet jo hvor usunt det er.

 

Anonymkode: bfcc4...28b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du får det til å høres ut som hovedproblemet for deg er utseendet hennes. Det bør du bare droppe. Du bør ha fokus på helsa. Og barna. Tror det beste er hjelp utenfra. Treningssenter med "kostholdkurs" er en mulighet. Der er det mange i samme situasjon. Og oppfølging av lege kan være lurt. Noen andre må snakke med henne og hun må ville det selv. 

Anonymkode: 62cef...70c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis jeg lager mat og det er for lite, blir hun hysterisk. Jeg blir da anklaget for å forsøke å presse henne til å spise mindre. Noe jeg faktisk ikke gjør. Var så uheldig å stekte 3 pannekaker hver en gang og da sa jeg at d var 3 til hver. Da ble hun veldig fornærmet og trodde at jeg forsøkte å få henne til å spise bare litt.

Kan du ikke i hvert fall lage skikkelig mat, og ikke pannekaker? Vanlige pannekaker med hvetemel og sukker/syltetøy/bacon er jo knapt nok greit som dessert? 3 sånne pannekaker blir man hverken mett eller sunn av! Er jo stort sett bare fett og sukker. Selv usøtede fullkornspannekaker fyllt med grønnsaker og ost er litt tvilsom middag synes jeg, men må innrømme at det hender vi har det da ungene liker det.

Start med å tilberede skikkelig mat når du lager middag, som grønnsaker, salat og fisk.

Foreslår også at du jobber med å være hyggelig å være sammen med. Måten du skriver på tyder på at du kanskje ikke er verdens mest omgjengelige og sjarmerede type. Kanskje hun orker å gjøre noe trivelig og aktivt sammen med deg og ungene etter jobb, framfor å punktere på sofaen, om du forandrer instillinga di?

Anonymkode: 98283...291

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

En ting er at denne personen er overvektig men du har ingenting med å prøve å overtale / presse henne til å gå ned i vekt. Jeg synes du er ganske frekk som holder på slik du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje hun er deprimert av forholdet og det at hun vet du syns hun er feit? Kanskje du oppfører deg umodent? Det er en veldig turn off.  Og uansett, hun er en mor med krevende jobb og to barn.. Du burde vise henne respekt. La henne få sove ut, hjelp til mer hjemme og vær hyggelig. 

Anonymkode: ca68a...adf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...