Gå til innhold

Barnebidrag og ny dame/familie for barnefar


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har vært dumsnill og aldri krevd barnebidrag. Han har en gjennomsnittlig inntekt.

Anonymkode: fe2ff...d08

Du har ikke vært dumsnill, du har vært en dårlig mor som har satt forholdet ditt til far over barnets behov for forsørgelse. Det er ditt ansvar som mor å sørge for at barnet får det det har rett på, inkludert bidrag fra far. Det er en plikt du har faktisk. Du har ikke lov til å frasi bidrag for barnet, det er en rettighet ungen har, ikke du. 

Ordne bidrag med en eneste gang, og samtidig så dobbeltsjekker du at ferieturen også inkluderer barnet du har med far. 

Anonymkode: 87b18...e6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han sa selv at han betalte for sydenturen siden kjæresten ikke hadde råd. Jeg la ut for litt av den da han ikke hadde råd til å cashe ut alt akkurat da. Pengene jeg la ut har han betalt tilbake.

Anonymkode: fe2ff...d08

What?? 

Anonymkode: b033d...9f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, ViljaH skrev:

Du må jo vurdere formål og risiko opp mot hverandre i hvert tilfelle. Er hans ferietur så viktig at det er verdt risiko for at du ikke får betalt husleie/mat/barnehage? I dette tilfellet nei, formålet med pengene veide ikke tungt nok til å rettferdiggjøre risiko. Ferie kan han kjøpe når han har penger selv. 

Det var aldri noen risiko. Fikk tilbake pengene som avtalt (ved lønning 3-4 dager senere).

Anonymkode: fe2ff...d08

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke vært dumsnill, du har vært en dårlig mor som har satt forholdet ditt til far over barnets behov for forsørgelse. Det er ditt ansvar som mor å sørge for at barnet får det det har rett på, inkludert bidrag fra far. Det er en plikt du har faktisk. Du har ikke lov til å frasi bidrag for barnet, det er en rettighet ungen har, ikke du. 

Ordne bidrag med en eneste gang, og samtidig så dobbeltsjekker du at ferieturen også inkluderer barnet du har med far. 

Anonymkode: 87b18...e6c

Takk for den :sjokkbla:

Jeg mener det er viktig å ha et godt samarbeid foreldre imellom. Det har vi hatt og det ønsker jeg fortsatt å opprettholde.

Anonymkode: fe2ff...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Elsker du han fortsatt? 

Anonymkode: b3198...613

Nei. Dette handler kun om barnebidrag og ingenting annet som jeg har forsøkt å si tidligere også. Vi er venner og det er kjæresten hans og jeg også.

Anonymkode: fe2ff...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig vulgært å banne skriftlig til fremmede. Er du med i Blitz, du.

Anonymkode: 5082f...e0c

:fnise: Blitz! 1986 kaller...

Anonymkode: 81195...195

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dummeste jeg har hørt. Vert snill, og ikke bedt far betale det barnet har krav på?? For å ha råd til å gjøre div? Spare? Altså hallo. Du har vert snill med far- men ikke med barnet ditt. Dumsnill har du vert 😳 har du aldri tenkt tanken om hva viss/når han får ny?? Dette må du snakke med far om.

Anonymkode: 71eb2...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hadde ikke sammarbeidet vert godt om han hadde betalt bidrag? Da er han en kronidiot som ikke bidrar til at barnet har det bra. 

Anonymkode: 71eb2...1e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar du dette fra?

Ja, barnet har hatt rett på barnebidrag hele tiden, men siden jeg har klart å forsørge barnet alene uten bidrag fra far har jeg latt være å kreve inn barnebidrag. Hvorfor har jeg ikke krevd det inn tidligere? Vel, jeg har vel ønsket å være grei og belaste barnefar minst mulig økonomisk. Nå som det har gått noen år tenker jeg vel at det ikke er en selvfølge å fortsette med null i barnebidrag. Ihvertfall ikke dersom han blir samboer og har noen å dele månedlige utgifter sammen med. Mener selvsagt ikke at ekséns nye kjæreste/samboer (barnets fremtidige stemor) skal stå økonomisk ansvarlig for dette. Men er det virkelig så urimelig å tenke at barnefar bør betale også for eget barn fremfor at alt av hans skal inn i husholdningen til andres særkullsbarn? Dette siste vil da utvilsomt ha stor betydning for vårt felles barn fremover.

Synes du jeg er urimelig hvis jeg krever barnebidrag for barnet vårt dersom barnefar sin økonomiske situasjon endrer seg i form av at han blir samboer og medforsørger for tre andre barn?

Anonymkode: fe2ff...d08

Nei og atter nei. Han skal selvsagt være med å betale på barnet sitt uavhengig av om han er singel eller ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for den :sjokkbla:

Jeg mener det er viktig å ha et godt samarbeid foreldre imellom. Det har vi hatt og det ønsker jeg fortsatt å opprettholde.

Anonymkode: fe2ff...d08

Hvis samarbeidet er avhengig av at far slipper å bidra, så har det da ikke vært godt! Synes far selv det er helt greit å dumpe alle utgiftene på barnet på deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer litt på hvordan det fungerer med barnebidrag dersom barnefar blir samboer med ny familie?

Til nå har ingen av oss hatt nye partnere og barnet har hatt fast bosted hos meg med samvær med far annenhver helg + 1 ettermiddag i uka. Jeg har ikke krevd barnebidrag frem til nå. Nå har barnefar fått seg kjæreste med tre barn (alder 2-10) og de snakker om å flytte sammen. Jeg ser da at barnefar vil få fire barn å forsørge sammen med ny dame og tenker at dersom de er to om økonomien og jeg er alene synes jeg det er riktig å begynne å kreve barnebidrag. Hva tenker dere? Jeg ønsker ikke å være kjip eks som brått begynner å kreve inn penger, men det er da bare rett og rimelig at barnet mitt får det hxn har rett på fremfor at pengene brukes på tre andre barn og deres mor? Har ikke ønsket å kreve inn penger når barnefar har bodd alene og ikke har mye penger å rutte med selv, men ser annerledes på situasjonen dersom han nå blir samboer med ny dame og flere stebarn. Barnefar tjener greit, men røyker og fester litt over snittet og bruker nok også en del penger på sportsutstyr og annet som koster mere penger enn jeg selv har mulighet til å ta meg råd til. Tror ikke han er klar over hva barnebidraget innebærer (hverken formålet eller kostnaden med det), og vil nok garantert bli både sjokkert og sint dersom jeg plutselig krever inn dette. Min tanke er da å heller spare disse pengene til vårt felles barn dersom jeg har mulighet til det. Heller dette enn at barnet vårt ikke får noe fra far og fremover vil oppleve at det går mye penger til andre slik at det blir enda mindre på vårt felles barn enn hva det har vært til nå. Jeg klarer meg i utgangspunktet greit, men har det trangt økonomisk og det er klart ønskelig å kunne gi barnet mitt en så god oppvekst som mulig! Til info er det jeg som betaler alt av klær og utstyr til barnet. Jeg har også alle utgifter med fritidsaktiviteter og barnehage/SFO. Hender barnefar har kjøpt et klesplagg eller et par sko, men det tilhører sjeldenhetene.

Anonymkode: fe2ff...d08

Ja du bør gå til NAV for å få fastsatt bidrag. Jeg ville også tatt en prat med far om at  barnet ditt trenger disse pengene. Bestill gjerne en time på familievernkontoret, hvis du synes det er vanskelig å snakke med han om det på egen hånd. Da kan dere samtidig snakke om samvær og hva dere ser for dere i fremtiden. Jeg ville IKKE inngått en privat avtale, det er bare barnet som lider hvis ikke begge bidrar etter evne. 
Hvis han lurer på hvorfor det kommer nå og ikke du har krevd bidrag før, så hadde jeg sagt noe om trang økonomi og at unger koster mer jo eldre de blir. Og at du har tenkt på det en stund, men følt det er et vanskelig tema og at du ikke helt har visst hvordan du skal ta det opp uten at det går utover samarbeidet dere imellom. 
Jeg hadde ikke nevnt noe om ny samboer og at han er med å forsørger hennes barn. Det får deg bare til å virke smålig og hevngjerrig. 
Jeg skjønner tankegangen din godt, her har du gått rundt å "skånet" eksen for bidrag, siden han har hatt lite å rutte med. Så viser det seg å være feil, han har nok penger til å betale barnebidrag likevel. Men siden du aldri har krevd de inn så bruker han de opp på den nye familien sin. Fint at du endelig krever inn pengene, og er du økonomisk å sparer til barnet så er det enda bedre. Men prøv å legge det frem på en annen måte, hvis ikke tror jeg at samarbeidet dere imellom vil ta skade av det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor tar du dette fra?

Ja, barnet har hatt rett på barnebidrag hele tiden, men siden jeg har klart å forsørge barnet alene uten bidrag fra far har jeg latt være å kreve inn barnebidrag. Hvorfor har jeg ikke krevd det inn tidligere? Vel, jeg har vel ønsket å være grei og belaste barnefar minst mulig økonomisk. Nå som det har gått noen år tenker jeg vel at det ikke er en selvfølge å fortsette med null i barnebidrag. Ihvertfall ikke dersom han blir samboer og har noen å dele månedlige utgifter sammen med. Mener selvsagt ikke at ekséns nye kjæreste/samboer (barnets fremtidige stemor) skal stå økonomisk ansvarlig for dette. Men er det virkelig så urimelig å tenke at barnefar bør betale også for eget barn fremfor at alt av hans skal inn i husholdningen til andres særkullsbarn? Dette siste vil da utvilsomt ha stor betydning for vårt felles barn fremover.

Synes du jeg er urimelig hvis jeg krever barnebidrag for barnet vårt dersom barnefar sin økonomiske situasjon endrer seg i form av at han blir samboer og medforsørger for tre andre barn?

Anonymkode: fe2ff...d08

Kanskje hennes x og far til hennes barn søker, og får nedsatt bidrag pga hun bor med din x? Har du tenkt på det? Da blir det dyrt for han. Kan hende de vil ha barn sammen også. 

Ja du burde søkt før.

Anonymkode: 3f5b1...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hennes x og far til hennes barn søker, og får nedsatt bidrag pga hun bor med din x? Har du tenkt på det? Da blir det dyrt for han. Kan hende de vil ha barn sammen også. 

Ja du burde søkt før.

Anonymkode: 3f5b1...c88

Så du mener det er mitt ansvar å opprettholde at han har ekstra penger til å bruke på andre enn eget barn? Mener du at fordi jeg har latt det gå en stund uten å kreve inn barnebidrag er jeg forpliktet til å fortsette med dette av hensyn til eksen sin fremtidige økonomi med ny samboer, stebarn og eventuelt felles barn i fremtiden? Jeg skal akseptere at han skal få ekstra penger til å betale ned felles huslån, ferier og annet mens barnet mitt må leve sparsommelig hos meg? Eksen skal kunne bygge formue til fordel for andres barn, mens hans eget barn ikke får det hxn har rett på? Seriøst? Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det er ønskelig med barnebidrag fra barnefar dersom han innleder felles økonomi med ny partner?

Anonymkode: fe2ff...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Surreal skrev:

Ja du bør gå til NAV for å få fastsatt bidrag. Jeg ville også tatt en prat med far om at  barnet ditt trenger disse pengene. Bestill gjerne en time på familievernkontoret, hvis du synes det er vanskelig å snakke med han om det på egen hånd. Da kan dere samtidig snakke om samvær og hva dere ser for dere i fremtiden. Jeg ville IKKE inngått en privat avtale, det er bare barnet som lider hvis ikke begge bidrar etter evne. 
Hvis han lurer på hvorfor det kommer nå og ikke du har krevd bidrag før, så hadde jeg sagt noe om trang økonomi og at unger koster mer jo eldre de blir. Og at du har tenkt på det en stund, men følt det er et vanskelig tema og at du ikke helt har visst hvordan du skal ta det opp uten at det går utover samarbeidet dere imellom. 
Jeg hadde ikke nevnt noe om ny samboer og at han er med å forsørger hennes barn. Det får deg bare til å virke smålig og hevngjerrig. 
Jeg skjønner tankegangen din godt, her har du gått rundt å "skånet" eksen for bidrag, siden han har hatt lite å rutte med. Så viser det seg å være feil, han har nok penger til å betale barnebidrag likevel. Men siden du aldri har krevd de inn så bruker han de opp på den nye familien sin. Fint at du endelig krever inn pengene, og er du økonomisk å sparer til barnet så er det enda bedre. Men prøv å legge det frem på en annen måte, hvis ikke tror jeg at samarbeidet dere imellom vil ta skade av det.

Tusen takk for et reflektert innlegg!

Ser ut til at 90% her inne har null forståelse for at jeg ønsker å kreve inn barnebidrag og heller ikke forstår hvorfor dette kommer nå. Er enig i at jeg bør legge dette frem med at det ikke lenger går å unnvære disse pengene for meg, noe som også er fakta ettersom utgiftene mine har økt siden tiden i takt med at det koster mere med diverse nødvendige ting til barnet. Likevel står jeg fast ved at det har betydning at han etablerer seg med ny familie. Klart det har innvirkning på felles bolig i.f.t. boliglån versus inntekt og annet dersom han nå må betale barnebidrag som han ikke har gjort tidligere. Penger barnet vårt skulle hatt vil gå til felleseie med ny partner og hennes barn dersom jeg fortsetter å ikke kreve noe. Tidligere kunne barnefar bruke noe mere på eget barn da de var sammen, men nå har han altså tre andre barn å forsørge som ikke er egne. Barnemoren har svært dårlig økonomi selv så eksen påtar seg stort økonomisk ansvar her.

Anonymkode: fe2ff...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sa selv at han betalte for sydenturen siden kjæresten ikke hadde råd. Jeg la ut for litt av den da han ikke hadde råd til å cashe ut alt akkurat da. Pengene jeg la ut har han betalt tilbake.

Anonymkode: fe2ff...d08

Så du har hjulpet far å betale en sydentur hvor hans tre stebarn skal være med, men ikke deres felles barn? Her hadde jeg satt ned foten for lenge siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, smilo skrev:

Så du har hjulpet far å betale en sydentur hvor hans tre stebarn skal være med, men ikke deres felles barn? Her hadde jeg satt ned foten for lenge siden. 

La ut et par tusen kroner som jeg fikk tilbake få dager senere. Har ikke sponset turen, bare midlertidig lagt ut. Er ikke dette jeg anser som problematisk. Vil gjerne fortsette med godt vennskap, samarbeid og å kunne stille opp for hverandre. Er ganske gjensidig sånn.

Anonymkode: fe2ff...d08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde bare lyst til å si at jeg godt forstår argumentet din ts om at barnet skal slippe å se at pappa bruker pengene sine på andre barn - og ikke noe eller mye mindre på seg - når det blir (er?) stort nok til å forstå hva som skjer. Det er i mitt hode en kjempeforskjell på at "pappaen min" er litt egoist og lever sitt eget liv og på at "pappaen min" bruker masse penger på barna til samboer og ikke noe på meg. Det er en forskjellsbehandling ingen barn burde føle på.

Det kan godt diskuteres hvor lurt tidligere løsning har vært, men livet er ikke så svart/hvitt at det bare er et rett valg i slike situasjoner. Selv har jeg det bedre med en litt gi- og ta-innstilling slik du beskriver. Så lenge det er en balanse og går begge veier etter behov. Du bedømmer nok best hvor gjensidig det er - bare pass på at balansen ikke forskyver seg sakte men sikkert uten at du merker det - eller at du tenker du kan strekke deg liiiiitt lenger om det egentlig ikke føles ok. Det kan lett gi bitterhet om han og ny samboer tar det som en selvfølge.

Anonymkode: 206ef...7e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

La ut et par tusen kroner som jeg fikk tilbake få dager senere. Har ikke sponset turen, bare midlertidig lagt ut. Er ikke dette jeg anser som problematisk. Vil gjerne fortsette med godt vennskap, samarbeid og å kunne stille opp for hverandre. Er ganske gjensidig sånn.

Anonymkode: fe2ff...d08

Men ettersom han ikke har trengt å betale bidrag til deres felles barn burde han hatt masse penger til å betale tur med. Du som har dårlig økonomi burde ikke hatt disse pengene å låne han egentlig. Og slik jeg leser dette så får ikke det felles barnet være med på turen engang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så du mener det er mitt ansvar å opprettholde at han har ekstra penger til å bruke på andre enn eget barn? Mener du at fordi jeg har latt det gå en stund uten å kreve inn barnebidrag er jeg forpliktet til å fortsette med dette av hensyn til eksen sin fremtidige økonomi med ny samboer, stebarn og eventuelt felles barn i fremtiden? Jeg skal akseptere at han skal få ekstra penger til å betale ned felles huslån, ferier og annet mens barnet mitt må leve sparsommelig hos meg? Eksen skal kunne bygge formue til fordel for andres barn, mens hans eget barn ikke får det hxn har rett på? Seriøst? Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det er ønskelig med barnebidrag fra barnefar dersom han innleder felles økonomi med ny partner?

Anonymkode: fe2ff...d08

Mener du også han skal betale det samme om han får flere barn? Om han betaler seg inn hos samboer? Hva om du får samboer? Det er lov å ha to tanker i hodet.Klart han skal betale for ungene, men husk folk har og skal ha mulighet til å etablere seg på nytt. Og hans samboer skal ikke betale for dine barn. ? Hva hun sparer opp i formue er ikke din sak.

Anonymkode: 3f5b1...c88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager har du ikke krevd barnebidrag tidligere? Klart at han må betale for sitt eget barn. Har han hatt råd til å feste, har han åpenbart hatt råd til å betale bidrag. Begynner du å kreve bidrag nå, vil eksen din se på det som straff for at han har fått ny kjæreste, og det skjønner jeg godt. Det er jo egentlig det du tenker. Du har selv malt deg opp i et hjørne her.

Anonymkode: 72227...8d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...