Gå til innhold

Avalon og reisen til ICSI

Avalon

Anbefalte innlegg

21 timer siden, Marisana skrev:

Jeg kjenner meg sånn igjen i å ikke føle at man strekker til og mangelen på den morsfølelsen alle snakker om! Jeg hadde så ekstremt lav selvtillit i tiden etter fødsel, og jeg følte meg helt ubrukelig og at datteren min fortjente mye bedre enn meg. Gikk rundt og gråt hele tiden, var ikke noe koselig i det hele tatt, med unntak av noen få stunder en gang i blant. Taklet ikke å være alene, men ble samtidig irritert over mangelen på alenetid og lista er lang... 

Jeg valgte tilslutt å være veldig ærlig med helsestasjonen om det, og fikk tilbud om hjelp og litt ekstra oppfølgning. Jeg fikk Marte Meo-veiledning, og den var gull verdt! Vet ikke hvordan du stiller deg til det, mange som synes det høres veldig skummelt ut, men det var altså så godt for meg at jeg gjerne gjør det igjen. Helsesøster kom hjem til oss og filmet meg og baby i helt hverdagslige situasjoner - som regel stell. Så satte jeg meg ned med helsesøster i en egen time og gikk gjennom filmen. Det er med på å styrke mors selvtillit og samspillet mellom mor og barn/far og barn. Jeg hadde Marte Meo-veiledning fra januar til juni, men jeg kunne når som helst velge å avslutte behandlingen. Anbefaler å iallfall sjekke det ut eller bare be om en samtale med helsesøster, det er gull verdt :) 

Jeg velger heller å gå til fastlegen. Helsesøstera her er litt vel la-di-da, alt er sukkersøtt og svevende og man får aldri et svar ut av henne. Hun andre som er der av og til er pokker så sur at hun begynner å ligne en sitron. Men, får ikke kommet meg til legen før ut i september. Skjer så mye for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I går klarte jeg endelig å si til samboer at jeg ikke har hatt det noe bra siden den dagen jeg hos legen alene med O. Den dagen der så revnet det litt rett og slett. Har ikke klart å sagt det før, har vært så sint på han. Gjorde godt å bare få det ut.

Nå har O også hatt 3 timer hos kiropraktor, skal tilbake i slutten på neste uke og så pleier de å ha en siste avsluttende time noen uker etterpå. Virker som nakken er blitt bedre, og han er nå blitt ganske flink til å holde hodet oppe når han ligger på magen.

Altheraen virker å ha god effekt fremdeles. Han har hatt noe vondt i magen som kommer til samme klokkeslett, men det er så langt i fra det kaliberet det var. Gråten er ikke like intens og det varer veldig kort tid nå. Lettere å få i han mat mens det står på og det er lengre pauser mellom "knipene". Han har vært en blidfis de siste dagene.

Stuen i det nye huset begynner å ta form. Litt småtterier å gjøre i kjøkkendelen og så er det soverommet vårt som står for tur. Soverom til O tar vi senere siden han allikevel sover inne hos oss. Gleder oss til vi kan flytte inn. Er slitsomt å bo slik vi gjør, spesielt nå når vi også har O. Herregud så godt det skal bli å komme for oss selv. Jeg skal gå naken i huset bare fordi jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Avalon skrev:

Jeg velger heller å gå til fastlegen. Helsesøstera her er litt vel la-di-da, alt er sukkersøtt og svevende og man får aldri et svar ut av henne. Hun andre som er der av og til er pokker så sur at hun begynner å ligne en sitron. Men, får ikke kommet meg til legen før ut i september. Skjer så mye for tiden.

Det forstår jeg. Her har jeg heldigvis vært veldig heldig med helsesøster :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
På 2.9.2019 den 22.51, Mynona skrev:

Hvordan går det med deg og lille O? 

Det går på et vis. Noen dager og netter er bedre enn andre. O har enda en del magevondt til tross for melkefri mme, men det er blitt noe bedre allikevel. Er det som har fungert best av alt som er prøvd. Når han ikke har vondt er han som regel en liten blidfis, og trilleturer ser det ut som han kan liker bedre nå enn før. Så noe går på fram og en del annet er det fremdeles bare det å overleve som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Avalon skrev:

Det går på et vis. Noen dager og netter er bedre enn andre. O har enda en del magevondt til tross for melkefri mme, men det er blitt noe bedre allikevel. Er det som har fungert best av alt som er prøvd. Når han ikke har vondt er han som regel en liten blidfis, og trilleturer ser det ut som han kan liker bedre nå enn før. Så noe går på fram og en del annet er det fremdeles bare det å overleve som gjelder. 

Hold ut! Husk at du gjør en kjempejobb! 

Har lest at det kan ta opptil 8 uker før all melkeprotein er ute av kroppen. Så vi kan jo håpe at alt er ute snart og at han blir bedre og bedre! :klem: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.9.2019 den 9.56, Mynona skrev:

Hold ut! Husk at du gjør en kjempejobb! 

Har lest at det kan ta opptil 8 uker før all melkeprotein er ute av kroppen. Så vi kan jo håpe at alt er ute snart og at han blir bedre og bedre! :klem: 

Takk! Det er ikke lett å helt tro selv at man er "god" nok i en sånn situasjon. Han har fått melkefritt i 4 uker denne uken. Jeg har litt lyst til å prøve en som også er uten laktose. 

De siste dagene har det virket på oss som han har mer vondt. Timene er redusert, men tilgjengjeld ser det ut som at smertene er verre. 

Jeg har vært hissig på tlf til legekontoret i dag. Fikk ikke time før på torsdag, og de kunne så kjekt informere om at fastlegen vår, han skal være borte i et helt år han.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skulle endelig til sykehuset i dag, men klokken 20.30 i går kveld fikk vi sms om at timen til O er avlyst. Så nå venter vi på ny time....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal vi se om jeg får tid til å faktisk skrive litt, har hatt lyst lenge men lite tid og energi.

O er nå 3 måneder og kolikken henger godt i enda. Han hadde en god periode for ca. 2 uker siden (tror jeg det var, husker knapt hva jeg gjorde i går) da hadde han i alle fall 4 døgn på rad uten kolikken. Siden da har det vært full rulle igjen, hver eneste dag. Utrolig slitsomt og ganske fælt.

Håper vi får beskjed allerede i morgen eller tirsdag om ny time på sykehuset. Ble helt matt da timen ble avlyst kvelden før. Kunne seriøst ha kringlevridd noen.

Utenom kolikken vil jeg si O har det fint. Morgenene og formiddagene er som regel veldig greie. Kolikken kan dukke opp så tidlig som på ettermiddagen noen ganger. Men, han har flere stunder på dagen hvor han er en skikkelig blidfis. Prater og gliser. Han har også ledd, uten så mye lyd da men ser tydelig at det er latter. Hendene bor omtrent inne i munnen og han har begynt å putte leker i munnen også. Han kjenner igjen mommo og han har vist godt at han vil komme til meg og pappaen om vi har vært ute en tur uten han. Noe vi må når vi pusser opp hus.

Ang. huset så er nå soverommet påbegynt, så om kanskje 1-3 uker kan vi begynne å flytte på saker og ting! 

I morgen skal vi til helsestasjonen. 3 mndrs kontroll. Gruer meg til vaksinene. Morsfølelsen kommer seg, men kjenner ikke noen forelskelse. Vil egentlig tro at det er litt logisk at det ikke kjennes likt ut for alle heller.

Han har lært seg masse nye lyder som nå prøves ut, og vi har mange lange og dype samtaler med ooooooaaaa, røøøøør osv :strix:

Ellers så er jeg mer eller mindre konstant sliten og trøtt :sFun_sleeping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Lille O har fått seperasjonsangst så kan ikke hu mor lure seg ut på shopping til huset osv uten O på slep lenger :fnise: Blir nok ganske tragisk for farmor dette, som helst vil ha han alene.

Begynner å glede meg skikkelig til vi skal i gang med smaksprøver om en månedstid! Selv om farmor og pappaen allerede har lurt grøt i melka hans uten at jeg ble konferert... Da var han hele 2 måneder gammel... Jeg var ikke særlig blid eller imponert over det stuntet. Svigermor gav grøt til samboer da han var 6 uker gammel fordi noen sykepleierstudenter hadde sagt til henne for 35 år siden at de gjorde sånn at de fikk studere i fred. Og fordi svigermor er helt besatt av at han MÅ sove på natten. Kolikken kommer på de samme, men allikevel forskjellige tidene døgnet rundt så vi går rundt klokka hele tiden og slik har det vært siden han ble født. Han må jo sove på natten må vite! 

1. Kolikken forsvinner ikke på natten fordi han får grøt i melka

2. Det er ikke anbefalt, jeg driiiter en så lang drolle i hva som ble anbefalt, og eller gjort på 70 og 80-tallet. Jeg følger DAGENS rettningslinjer.

3. Er ikke interessert i å føkke opp magen hans enda mer.

Og da jeg sa at jamen herregud, når han først sovner for natten, når enn "natten" blir for han så sover han i alt fra 7,5t-12t i STREKK, sååå var det også galt gitt :murvegg:Sover aaaalt for mye, og må ikke la han sove så mye på dagen...:nocomment:

I dag er det forresten 1 år siden O ble laget på sykehuset i Haugesund :nordvesta: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• 1 måned senere...

O har blitt 5 mnd og har to tenner på vei. Vi har kommet oss inn i huset! Fremdeles mye å gjøre og alt er enda et salig kaos, men sånn er det jo med flytting. 

Det ble 4,5 mndr med kolikk. Nå har det endelig tatt slutt. Har tidvis hatt luftsmerter, men det varer max 20 min så er det over. 

Finnes null overskudd og spareblussen er tom, men det er uansett så mye bedre å være en halv dau zombie hele døgnet uten kolikken! 

Nå bare gruer jeg meg intenst til den hersens førjulskosen hele svigerbølingen har forlangt. Vi fikk i det minste kranglet oss til at de kommer til oss. Vi har ikke noe lyst til å kjøre i 3 timer (6 timer i bil tur/retur) med O i bil og føkke til det bittelille av rutiner vi endelig begynner å få inn. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så godt å høre at ting er bedre! Jeg kan på ingen måte forstå hvordan det er med kolikkbaby, men du har det jeg kan oppdrive av sympati! Og hurra for hus! Kan tenke meg det er skikkelig godt 😃

Angående førjulskos hos svigers så skal visst vi på fredag. Bare at vi må hjem på lørdag, så det blir 7 timer i bil på to dager. Det kan bli gøy 🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 27.11.2019 den 18.16, Ginny skrev:

Så godt å høre at ting er bedre! Jeg kan på ingen måte forstå hvordan det er med kolikkbaby, men du har det jeg kan oppdrive av sympati! Og hurra for hus! Kan tenke meg det er skikkelig godt 😃

Angående førjulskos hos svigers så skal visst vi på fredag. Bare at vi må hjem på lørdag, så det blir 7 timer i bil på to dager. Det kan bli gøy 🙄

Takk! 

Gotta love svigers 🥴 Fått dem litt i halsen etter all synsing og formaninger ang O. Skal bli godt å få det unnagjort i alle fall! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Om jeg ikke hadde svigermor i halsen tidligere, har jeg henne 10 ganger mer i halsen nå. 

Den påtvungne "førjulskooooozen" gikk som forventet. De kastet seg over O som en gjeng gribber. O ble såklart redd. Gav tydelig beskjed om at nå tar vi det rolig fra avstand, men det gikk for døve ører. Jeg prøvde å roe O mens svigermor bokstavelig talt hang over meg og O. 

Han fikk ikke et minutt i fred. Det resulterte i en ekstremt overstimulert baby. Han hylskrek hele kvelden, natten og dagen etter. De påfølgende dagene gikk jeg på ca 45 minutters søvn i døgnet. Det ble bedre, men helvete heller. Gruer meg til neste gang, håper det blir lenge til. 

Det er visst også veldig viktig at O har alt etter pappaen... Gutten er 6mndr gammel og er som babyer flest. Svigermor liker også å snakke om han som om det er hennes barn. Det får meg til å klikke. 

Dagen etter fikk jeg en mld av henne med en formaning om at hun kom til å legge ut bilde av O, henne og søskenbarnet på instagram... "jeg vil legge ut dette bildet av barnebarna mine nå til jul". Det var ikke et spørsmål fra hennes side i det hele tatt. Jeg gikk panikk og ble redd hun allerede hadde lagt det ut. Heldigvis rakk jeg å si nei før hun la det ut. Jeg ringte også samboer bare sånn i tilfelle hun skulle klage sin nød. 

Akkurat nå er jeg en av de som ikke kan fordra svigermor og som aller helst ønsker å skjerme ungen for henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt svett på dine vegne! Hva er greia med sånne svigermødre? 🤬 Hva er det som gjør at de tror de kan bestemme alt og overkjøre foreldrene på den måten?

Håper dere fikk en fin og rolig julefeiring ❤️🎄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.12.2019 den 8.13, Ginny skrev:

Blir helt svett på dine vegne! Hva er greia med sånne svigermødre? 🤬 Hva er det som gjør at de tror de kan bestemme alt og overkjøre foreldrene på den måten?

Håper dere fikk en fin og rolig julefeiring ❤️🎄

De er noe for seg selv de svigermødrene. 

Resten av jula gikk nå greit. Ble mye mer stress enn det jeg så for meg, jeg lå som et slakt med stresshodepine hver kveld. Gikk over da alle julegjestene var reist 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...