Gå til innhold

Avalon og reisen til ICSI


Avalon

Anbefalte innlegg

31 år, samboer gjennom 7 år.

Prøvd siden 2016 uten hell. Fikk beskjed om at jeg har PCO i fjor i tillegg til endometriose. Hadde veldig uregelmessig mens fra jeg sluttet på pillene til september i fjor da det plutselig ble regelmessig igjen. Har nok ikke hatt eggløsning. Eggstokkene mine er fulle av egg som ikke er blitt sluppet ut. Da jeg fikk vite dette fikk jeg meg en salig knekk som varte en god stund.

Så langt har ikke fastlegen vært noe hjelp, så jeg tok saken i egne hender og fikk karret til meg en time hos en gynekolog jeg gikk til før jeg flyttet for noen år siden. Det er god reisevei men verdt det. Fikk time 31 januar.

Det er hele TO private gynekologer her jeg bor. Den ene var jeg hos i fjor men det var en så dårlig opplevelse at jeg ikke ønsker å gå dit igjen. Den andre skal være veldig flink, men de tar ikke inn nye pasienter før kanskje i mars. Synes det er alt for lenge å vente å se om jeg kaaaanskje får komme da eller om de da ikke tar inn nye pasienter før i kaaaanskje april/ mai/ juni osv. Da reiser jeg heller et stykke!

Ser nå frem til denne timen den 31. Håper dagene går fort og at det ikke står så ille til. 

Fant ut at det var like så greit å lage en dagbok her da jeg ikke kan snakke hull på hodet til mannen, stakkars om alt jeg tenker på, lurer på osv :fnise:

 

Venter mensen på torsdag. Er ganske sikker på at den kommer, så sant den ikke har bestemt seg for å tulle igjen. 

Ellers håper jeg at denne dagboken etterhvert blir fylt opp av positive ting, om det så er flere reiser til gynekolog, prøve ut evt medisiner og ikke minst, en positiv test.

Endret av Avalon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jaja, stryk mensen på torsdag. Fikk mensen nå. Det forklarer hvorfor jeg har hatt lyst på nonstop hele dagen :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn da har man vært hos gynekologen.

Rakk akkurat å ta første blodprøve i utredningen. Det blir altså full utredning. Fikk med meg en "bruksanvisning" som han kalte det. 

Så dette blir spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Azumarill skrev:

Hei! :vinke:  Vi er også under utredning, så her vil jeg følge med! :)  Hva ble det gjort på timen i dag og fikk du noe inntrykk av veien videre? Hva innebærer den bruksanvisningen du fikk med deg? 

Det ble tatt vanlig gynekologisk undersøkelse. Ble også sett på under mikroskop, har ikke vært med på det før :fnise: 

Ble også tatt ny celleprøve, og noen prøver til som jeg regner med er for sopp, klamydia osv.

 

Så rakk jeg den første blodprøven som skulle bli tatt i dag 3-5 i syklusen, tror også han tok serologiprøve av meg, HIV, hepatitt osv.

De to andre prøvene skal jeg ta dag 22-25 i syklusen men skal ta disse hos fastlege. En denne mnd og en neste måned. 

Så skal mannen også ha en serologiprøve, jeg tror jeg får den rekvisisjonen i posten sammen med de to andre (gynekologen er i en annen by). Og sædprøve.

 

Jeg trodde jeg skjønte alt da han gikk gjennom denne listen, men etterpå ble jeg kjempe usikker. Han sa at mannen skulle være med på en time, men jeg fikk ikke helt fatt i NÅR, om det når sædprøven leveres eller hva. Så det må jeg dobbelsjekke.

Og helt til slutt på listen en kontrolltime etter at alle prøver er tatt og levert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke er det dags for den første progesteronprøven. Akkurat nå er jeg ganske dritt lei av at det aldri klaffer, og jeg er dritt lei sex.. Lysten har dalt kraftig for både meg og samboer. 

Blæh. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nicket ditt gjør meg alltid så glad, avalon et fantastisk morsomt spill 😊

Det dere går gjennom nå er knallhardt. Vi startet selv prøvingen i 2016, og til slutt viste det seg at mannen hadde for få og dårlige svømmere. Måtte IVF og ICSI til for vår del, men nå har vi hvertfall fått noen positive graviditetstester, så det er absolutt håp!

Blir det bedre å se på det som at dere faktisk gjør noe? Selv om dere har noen hindre dere må gjennom, så gjør dere faktisk noe aktivt for å kartlegge sjansene deres. Og kanskje må dere ha litt hjelp, som det finnes mange varianter av, og som faktisk er helt overkommelig. Det er kanskje en lang vei, men er det ikke bedre å vite ståa?

Krysser fingrene for dere, det er håp 💜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det hjelper at utredning endelig er i gang, men er samtidig så veldig slitne begge to. Derfor blir det kino og spise ute-date på lørdag. Håper det også kan hjelpe litt, komme oss ut og bare kose oss. Trekke pusten rette og lett.

Går veldig opp og ned dette, ikke første gangen jeg er lei :fnise: kommer og går litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en veldig fin date med fantastisk mat :rodmer:

Sitter her å vurderer om jeg skal gidde å ta en graviditetstest når jeg står opp eller ikke. Er veldig sikker på at det ikke har skjedd noe, men så er det jo bedre å vite også enn å gå å lure på om mensen kommer eller ikke.

Fikk også brev fra gynekologen i dag, det var et lite avvik på et av hormonene (dette er da den første blodprøven som blir tatt tidlig i syklusen). Det stod også at det ikke trengte å bety noe, men at det måtte kontrolleres. Så ska da ta en ny prøve der også, tenker å ta den på torsdag sammen med den første progesteron prøven. Jeg googlet for å finne ut hva det hormonet gjør/ styrer, men google var ikke til noe hjelp og tviler på at det gamle skrellet som tar prøvene på legekontoret mitt vet hva det er heller :hoho:

Så hvis noen vet hva deoksykortisol gjør så hyl ut! Jeg liker å vite hva kroppen min bedriver. 

Må minne mannen på at han må roe litt ned i andre uke av mars. Han har en fysisk krevende jobb og de er bare to stk som jobber der. Greit at han er i form til å prestere.

Ellers prøver jeg å ta det mer med ro, det har jeg også klart nå til en viss grad. Er godt at utredning endelig er i gang, og det er nok derfor jeg kjenner ekstra på at jeg er sliten. Da jeg endelig ble tatt på alvor så senket skuldrene seg litt. Får bare håpe det ikke er helt dødt hos noen av oss. Finner de noe håper jeg det er noe av det man kan få medisiner for, jo mindre invasivt jo bedre. Håper å slippe IVF.

Hadde vært så fint om man hadde sex stand-ins i slike situasjoner som dette :Knegg: Så kunne noen andre gjort jobben for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så tok jeg en test i dag da.... og fikk det som nok kalles for falsk positiv :sukk:tok da to til for jeg håpte jo, og de var begge blenda hvite. Ble lei-seg-dag i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blodprøver ble tatt i dag, to ting å krysse av listen. Håper den ene ble tatt rett, de på legesenteret hadde ikke hørt om den prøven før og det var en annen type rekvisisjon enn den du vanligvis får når du tar blodprøve som de heller ikke hadde sett før. Så det blir jo spennende. Hvis den kommer tilbake fordi den er blitt tatt feil eller noe får jeg heller spørre gyn om jeg kan stikke innom sykehuset å ta den der på nytt.

Neste uke skal mannen ta serologiprøven, og vi må diskutere logistikken rundt den andre prøven. Er litt reise vei og den skal leveres før klokken 10.00. 

Fikk trøst av mannen i går, det hjalp litt. Dagen i dag er litt bedre. Bare til å telle ned dagene til mensen nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sove på dagen vet jeg ikke er lurt meeeen, klarte jo ikke å la være i går. Så da sitter jeg her da. Begynt så smått, og da mener jeg smått også, å rydde litt. En smule rydding. Blir alene helg på meg så da satser jeg på å få gjort noe fornuftig. Det er også en god mulighet til å se noen episoder av et par serier mannen ikke gidder å se (har gjemt unna en godtepose også) :Knegg:

Har i teorien en date med min mor i dag, akkurat hva vi skal har vi ikke bestemt enda. Blir godt å komme seg ut litt uansett hva vi finner på. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen har hanglet litt en god stund. Endelig fått han til legen. De vet ikke sikkert hva det er enda, men han ble sykemeldt. Håper bare det er en seig virus infeksjon, men det var noen symptomer som tyder på noe annet. Han hadde trøbbel med for høyt stoffskifte for noen år siden. Er mulig det også er en oppblomstring av det igjen. Håper virkelig ikke det. Får se når alle prøvene hans kommer neste uke hva de finner ut. Er det blant annet stoffskiftet igjen må nok jeg ordne meg en time hos min lege da mannen synes det er dødelig flaut å spørre sin lege om babylaging og evt. hva div medisiner o.l gjør/ kan gjøre med sæden. 

Får krysse fingrene for en seig infeksjon og at han kan klare å roe litt ned. Han blir ikke bedre av å stresse rundt med skole, jobb og så hobby dagen lang. Forstår godt at sesongen er rett rundt hjørnet og at han vil ha ting klart til sommeren, men hvis helsen hans skranter kan han heller ikke reise på tur i sommer. Han er motorsykkelmekaniker.

Jeg har slitt enormt med insomnia siden jul. Har det litt i perioder, men denne gangen satt det skikkelig og har vart alt for lenge. Egentlig er jeg for gammel til å døgne :Knegg: men i dag har jeg døgnet. Klart å holde meg godt opptatt i dag så det har faktisk gått ganske greit. Kjenner det godt nå da. Skulle gjerne ha lagt meg. Bør holde ut til 20-21tiden ellers våkner jeg igjen før midnatt. Det slår aldri feil.

Kjøpt inn sink i dag, får presse det i mannen også. Har ekstra godt av det nå som han ikke er helt frisk. Bør nok også gi beskjed til gyn om det når vi får levert den sædprøven. Det er forresten ikke sånn at den prøven er "avgitt" og ligger å råtner i glasset altså, sånn i tilfelle noen skulle lure :hoho:Er en litt logistikk i forhold til den som vi må finne ut av først.

Kjøpte meg en bok i dag også, håper det er en god bok. Belgravia av Julian Fellowes. Begynner nok ikke i dag for å si det sånn. 

Gleden ble stor i dag da jeg fant en uåpnet flaske med solo i veska mi etter forrige gang jeg prøvde å døgne. Gikk ikke så bra det. Glemte helt ut den brusen. Små gleder.

Jaja, får håpe jeg klarer å holde ut i 2 timer til, minst!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Azumarill skrev:

Klarte du å holde deg våken? Greit å øve seg litt på søvnmangel før man får barn :Knegg: 

Kjenner til logistikk vedrørende levering av sædprøve. Det var enklest av jeg leverte den på vei til jobb, , så jeg hadde prøveglasset nedi BHen på veien, det var mange minusgrader ute :fnise: Hva gjør man ikke for den gode sak?

 

Ja! jeg sov godt også! Ikke ukjent med insomnia :Knegg:

Vi bor ca 2 timer unna der prøven skal leveres. Må ta kystbussen og ferje og greier :P Så er det det at prøven skal jo helst ikke være eldre enn 2 timer, det kan den da bli hvis det f.eks er trafikk eller man ikke rekker akkurat den ferja for en eller annen grunn. Og så er det sånn at for at den prøven da skal være ferskes mulig så må nesten mannen ha lyst på seg selv i bilen på parkeringsplassen mens jeg venter på bussen :alice: Og det er ikke spesielt fristende, og kan slå uheldig ut. Nå er han jo sykemeldt 50% i en liten uke, hvis han får forlenget den alt etter hva prøvene sier så kan vi kanskje få til å oss hotell der en natt. Det hadde absolutt vært best.

Prøven skal også leveres før klokka 10.00 og kan ikke leveres på en fredag :P Tenker også på det at om vi må ta prøven hjemme og jeg skal levere, så må stakkaren opp før fuglene fiser omtrent for å prestere. Bussen går i halv 07 tiden (ca, 30-40 min kjøring til bussen først) og da skal bussen være fremme litt over kl 08.

Men tenker at aller først så må vi se hva prøvene hans sier, de han tok i går. finne ut hva som feiler han akkurat nå. Han ser heller ikke frem til å være totalt avholds i 4 dager. Er det som står på papirene vi fikk av min gyn. Ser at flere bare har fått 2 dager uten sex og onani :P 

Glasset i bhen er en god ide! Har tenkt på det. Her er det ikke sååå kaldt, men kaldt nok. Litt redd da at det kan bli for varmt for innholdet også. Må nesten ta meg en telefon til gyn akkurat ang det og levering, tid osv når vi får planlagt når det skal til pers. Må bare ta en ting om gangen, spesielt når han nå er syk også. Trenger ikke mer stress for å si det sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen var på plass i går. Er veldig nysgjerrig på hva disse blodprøvene vil si selv om jeg gruer meg også. Jeg har blødd veldig lite og fått kortere syklus, føler ikke det er så normalt. Gyn sa at blodprøvene kunne gi svar på det også. 

Har kjøpt prøveglass og 1ml sprøyter. Vi har snakket om å prøve "hjemme inseminering" i mars. Til de dagene vi ikke orker sex. Jeg får en vanvittig spenningshodepine i løpet av den fertile perioden. Den er så vond at jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å ligge i fosterstilling og vri meg. Av erfaring vet jeg også at det ikke er noe som tar knekken på denne annet enn å bite tennene sammen og bare vente til den gir seg. Forrige gang fikk jeg denne dagen jeg fikk positiv eggløsningstest. Så det er også en dag hvor det kan prøves sprøytemetoden. 

Mannen er litt skeptisk, synes heller vi bør ha sex. Jeg ser den, men han ser også mitt poeng med pliktsex og den hodeverken. Vi får se hva det blir til, er jo en stund til neste runde. 

Hvis noen skulle lure så kan denne metoden fungere, kjenner noen som har brukt den selv og har flere barn laget på den måten.

 

I går holdt jeg ut helt til kl 18, da måtte jeg kaste inn håndkle å legge meg :Knegg: Sov som en sten. Det var skrekkelig tidlig, men får håpe det går bedre i dag. Sover jo om natten da!! Yey! Endelig! Våkner gryyy tidlig, men er bedre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Burde nok bestille meg flere graviditetstester snart, har bare en digital igjen og den er jeg litt gnien på :Knegg: 

Håper neste uke går fort unna. Vil begynne å teste for eggløsning NÅ, aller helst i går. Litt utålmodig kan man si. Det har i grunn vært godt med disse ukene siden siste fertile vindu. Ble så mye mer lei meg enn det jeg trodde da den ene testen viste positiv, så den "pausen" var god. Kjenner jeg begynner å bli klar for neste vindu. Uken etter har jeg siste blodprøve, så da begynner det å nærme seg kontrolltime for oss også. Den gruer jeg meg til. Er mest redd for at det skal være noe veldig galt med sædkvaliteten til mannen. Om jeg ikke slipper egg så er jo det noe man kan prøve å gjøre noe med. Uff, nei må ikke tenke så mye på akkurat det. Den tid den sorg osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raven Emerald skrev:

Hei, søte! Bare lager spor, for her skal det følges med! =D

:rodmer: Du altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var det stoffskiftet hos mannen som har begynt å tulle igjen. Fant det heldigvis ut tidlig denne gangen. Han hadde også for lite folsyre, så nå deler vi på boksen :Knegg: Og han fikk vit D i større dose enn sist. Han mener han allerede kjenner forskjell på energinivået, så det er bra!

Til uken blir det å legge inn så mange aksjer som vi kan, satser på å få lagt inn flere enn det vi har fått til i det siste nå som mannen sitt energinivå er på vei opp! Krysser alt vi har, bortsett fra tissen :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...