Gå til innhold

Katt som angriper ALT

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en to års gammel kastrert hannkatt som angriper alt, både stort og smått, to bein eller fire bein. Klorer og biter både store og små, også andre dyr. Eier ikke respekt for noe som helst, og jeg går snart på veggen på grunn av den katten. Han er min lille hjertestein, muligens noe bortskjemt også.

Fikk ham når han var tretten uker, og har hele tiden satt grenser for katten, noe han overhodet ikke bryr seg om. Armene mine er fulle av klor og bitt. Fått klager fra naboer om at katten min angriper deres dyr; både katter og hunder som går løst. Når jeg får besøk av barn lar jeg katten hilse på, men når halen blir dobbelt så tykk og katten skyter rygg så stenger jeg ham inne på katterommet, ettersom han tidligere har angrepet de barna det gjelder.

Katten har masse leker, leker både på egenhånd og med meg. Hvis jeg slutter å leke så angriper ham. Hvis jeg snakker til katten når han klorer på møbler så angriper ham. Det eneste som virker er å distrahere katten med godbiter. Men når jeg slutter å gi godbiter, så angriper han da også.. og det er ikke forsiktig biting i pekefingeren; han angriper virkelig. 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre lenger, og håper sårt at dere har noen tips.. 

Anonymkode: 7d7fb...b56

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eh, hvor har du fått denne katten fra? Dette er aldeles ikke normalt. Har han vært sjekket hos dyrlegen? Er ikke umulig at han har en kronisk sykdom med mye smerter som gjør han sinna. Synes det er litt vanskelig å se for meg at en katt kan bli så aggressiv "bare" ved å bli bortskjemt

Er dere to voksne og barn i familien? Er det noen av barna som plager katten når du ikke ser det? Er der andre dyr i familien? Har de vært slemme mot katten da den var yngre? 

Enten så er katten syk eller mistrives ekstremt hos dere. Dersom det er det sistnevnte ser jeg for meg at noen må irritere den relativt ofte, sannsynligvis uten at du vet om det. 

Anonymkode: b9719...c40

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Eh, hvor har du fått denne katten fra? Dette er aldeles ikke normalt. Har han vært sjekket hos dyrlegen? Er ikke umulig at han har en kronisk sykdom med mye smerter som gjør han sinna. Synes det er litt vanskelig å se for meg at en katt kan bli så aggressiv "bare" ved å bli bortskjemt

Er dere to voksne og barn i familien? Er det noen av barna som plager katten når du ikke ser det? Er der andre dyr i familien? Har de vært slemme mot katten da den var yngre? 

Enten så er katten syk eller mistrives ekstremt hos dere. Dersom det er det sistnevnte ser jeg for meg at noen må irritere den relativt ofte, sannsynligvis uten at du vet om det. 

Hei, og takk for svar. Katten kjøpte jeg hos en familie et par timer unna. Der var det barn, samt to hunder, og selvfølgelig katter. Katten er halvt maine coon. I huset er det kun meg og katten. Forsøkte for ett år siden å ha en katt til, men min katt var så slem mot den andre katten - så det gikk ikke. Det samme gjelder hund; har forsøkt uten hell. Før vi flyttet til dette huset bodde vi med to andre voksne, flere hunder og katter, og katten oppførte seg på samme måte da.  

Katten har hatt helsjekk hos veterinær, ettersom den tanken også har streifet meg. De finner ingenting feil med katten. 

Jeg klarer ikke å se for meg at katten mistrives hos/med meg. Han er verdens herligste katt når han er «snill». Da kan han ligge på fanget mitt i timesvis, og kose seg skikkelig. Så plutselig, helt uprovosert kan han angripe. 

Alle, utenom meg, omtaler katten som gal, spinnvill, etc. Han er en herlig katt, med ekstremt mye personlighet. Men nesten daglig angriper han meg.. «raptusene» varer i et par minutter, før han igjen er «seg selv» igjen.. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei, og takk for svar. Katten kjøpte jeg hos en familie et par timer unna. Der var det barn, samt to hunder, og selvfølgelig katter. Katten er halvt maine coon. I huset er det kun meg og katten. Forsøkte for ett år siden å ha en katt til, men min katt var så slem mot den andre katten - så det gikk ikke. Det samme gjelder hund; har forsøkt uten hell. Før vi flyttet til dette huset bodde vi med to andre voksne, flere hunder og katter, og katten oppførte seg på samme måte da.  

Katten har hatt helsjekk hos veterinær, ettersom den tanken også har streifet meg. De finner ingenting feil med katten. 

Jeg klarer ikke å se for meg at katten mistrives hos/med meg. Han er verdens herligste katt når han er «snill». Da kan han ligge på fanget mitt i timesvis, og kose seg skikkelig. Så plutselig, helt uprovosert kan han angripe. 

Alle, utenom meg, omtaler katten som gal, spinnvill, etc. Han er en herlig katt, med ekstremt mye personlighet. Men nesten daglig angriper han meg.. «raptusene» varer i et par minutter, før han igjen er «seg selv» igjen.. 

Mulig at katten er preget av et kaotisk familieliv fra tidligere

Har du forsøkt å være litt strengere når han blir sint? Lag en skarp høy lyd og gå bort fra katten når den biter eller klorer. Det kan ta lang tid når den er såpass sinna, men om katten er frisk og "normal" så vil man i de fleste tilfeller se forbedring etter noen måneder. Overtok en katt som var litt å skulle bite og klore, men etter å ha vært konsistent i flere måneder er det veldig sjelden han gjør det, og jeg tror han vil slutte helt etterhvert. Han er fortsatt bare 2 år, så han har jo litt kattunge i seg enda

Det er jo litt skummelt om katten er så aggressiv at den angriper mennesker og dyr ute, om det ikke skjer en endring er der nok en risiko for at du en dag vil få noen på døren som krever at du avliver den. Katter kan gjøre skade om de klorer på feil sted. 

Om katten var så vill når du fikk den, så burde du tatt den med tilbake til de du kjøpte den av, men det er kanskje litt sent nå. Håper ikke de driver med oppdrett, ihvertfall....

Skrevet

En bekjent hadde en katte som oppførte seg nøyaktig slik du beskriver det. 

I dette tilfellet viste det seg at det faktisk var noe feil med katta. Den var full av godartede cyster som gjorde at den ble helt rabiat pga smertene. 

Etter en operasjon, der veterinæren fjernet cystene, endret katta oppførsel omtrent med en gang. Så jeg ville bedt dyrlegen gjennomlyse katta med MR/CT for å se om det er noe der inne som ikke burde være der. (jeg leser at den har blitt sjekket ut, men en CT/MR undersøkelse har vel ikke blitt gjort??) 

Jeg ville nok ha vurdert å forsikre katta på forhånd før du begynner på en slik behandlingsrunde, da det fort kan koste et feriebudsjett skulle det vise seg at de faktisk finner noe.. 

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig at katten er preget av et kaotisk familieliv fra tidligere

Har du forsøkt å være litt strengere når han blir sint? Lag en skarp høy lyd og gå bort fra katten når den biter eller klorer. Det kan ta lang tid når den er såpass sinna, men om katten er frisk og "normal" så vil man i de fleste tilfeller se forbedring etter noen måneder. Overtok en katt som var litt å skulle bite og klore, men etter å ha vært konsistent i flere måneder er det veldig sjelden han gjør det, og jeg tror han vil slutte helt etterhvert. Han er fortsatt bare 2 år, så han har jo litt kattunge i seg enda

Det er jo litt skummelt om katten er så aggressiv at den angriper mennesker og dyr ute, om det ikke skjer en endring er der nok en risiko for at du en dag vil få noen på døren som krever at du avliver den. Katter kan gjøre skade om de klorer på feil sted. 

Om katten var så vill når du fikk den, så burde du tatt den med tilbake til de du kjøpte den av, men det er kanskje litt sent nå. Håper ikke de driver med oppdrett, ihvertfall....

Føler at jeg har forsøkt ALT når det kommer til denne katten. Jeg er det man kan kalle crazy cat lady. Er vant med katter, alltid hatt katter gjennom oppveksten, men aldri sett maken til katt.. Jeg har forsøkt spruteflaske (ikke mot katten, men som distrahering), forsøkt å heve stemmen, forsøkt å dytte ham bort, godprate.. Alt.

Tidligere i dag skvatt jeg så fælt at jeg skreik høyt som refleks. Da løp katten i andre enden av huset (lang gang), og når jeg snudde ryggen til ham kom han løpende i hundre og ti og beit/klora seg fast i låret mitt. Når jeg hever stemmen mot ham blir han enda mer intens i biting og kloring. Det samme når jeg bruker spruteflaske som distrahering. 

Katten har vært omtalt på en lokal dyregruppe på Facebook allerede, fordi den har gitt juling til flere nabokatten. Hva katten gjør den er ute kan ikke jeg kontrollere, men jeg har full forståelse for om noen banker på døra her, i og med at jeg vet hvordan han kan være. Men samtidig; verdens herligste katt når han vil. 

Familien jeg kjøpte katten av hevdet det var tjuvparing. Jeg hilste på katten to ganger før jeg tok den med meg, og han var jo så herlig. Rampete, ja, men det er vel alle kattunger. Problemet er bare at han forble rampete.. Sendte en SMS til moren i familien hvor jeg beskrev oppførselen til katten, men understrekte hvor herlig han er - og hvor glad jeg er i ham. Dette har jeg gjort to ganger, uten å få svar.. 

Skrevet
5 minutter siden, mr.cuac skrev:

En bekjent hadde en katte som oppførte seg nøyaktig slik du beskriver det. 

I dette tilfellet viste det seg at det faktisk var noe feil med katta. Den var full av godartede cyster som gjorde at den ble helt rabiat pga smertene. 

Etter en operasjon, der veterinæren fjernet cystene, endret katta oppførsel omtrent med en gang. Så jeg ville bedt dyrlegen gjennomlyse katta med MR/CT for å se om det er noe der inne som ikke burde være der. (jeg leser at den har blitt sjekket ut, men en CT/MR undersøkelse har vel ikke blitt gjort??) 

Jeg ville nok ha vurdert å forsikre katta på forhånd før du begynner på en slik behandlingsrunde, da det fort kan koste et feriebudsjett skulle det vise seg at de faktisk finner noe.. 

Hei, og takk for svar. MR/CT har ikke blitt gjort. Katten er selvfølgelig forsikret så godt som en katt kan være, i og med at han er «lille ungen» min, det mest dyrebare jeg har.  Jeg skal få gjennomført en MR og/eller CT på katten. De fleste jeg beskriver katten for mener at han burde vært avlivet. Dette er uaktuelt for meg - før alt er prøvd. I skrivende stund ligger han som en ball i fanget mitt og maler. For bare en time siden rant blodet fra armen min.. 

• Liker 3
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Katten er halvt maine coon.

Aggressiveness in the Maine coons is the biggest problem in this breed. And, it is quite a frustrating situation for the owners. It is most likely risky even under the least favorable conditions. Aggressive cats might bite, hiss, or scratch different pets. Much worse, they also sometimes attack people.

http://mainecoonadmirer.com/aggressiveness-main-coons/

Anonymkode: 57518...3a7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aggressiveness in the Maine coons is the biggest problem in this breed. And, it is quite a frustrating situation for the owners. It is most likely risky even under the least favorable conditions. Aggressive cats might bite, hiss, or scratch different pets. Much worse, they also sometimes attack people.

http://mainecoonadmirer.com/aggressiveness-main-coons/

Leste gjennom den artikkelen nå. Og den beskriver min katt veldig godt. Kan glemme å ha andre dyr. Eneste dyret han ikke angriper er hunden til leietakeren min. Nabokatten får virkelig gjennomgå, både på min eiendom og på naboens. 

Det jeg ikke forstår er at angrepene ofte kommer helt uprovosert. Midt i kos, feks. Og hvis han ikke får viljen sin - da får jeg gjennomgå. Det er så ille at jeg til tider er redd - og føler meg terrorisert i mitt eget hjem. Av en katt! 

Men som oftest er han utrolig snill. Ligget på fanget mitt i en time nå. 

Skrevet

Har fått disse midlene anbefalt men aner ikke om det virker. Prøvde noe lignende for problemer med leddene hos hunden min og det så ut til å virke iallefall. Har tenkt å prøve et for nerver hos henne også (bjeffer på alt, alt, alt) men har ikke kommet så langt: https://www.hawaiipharm.com/veterinary-liquid-herbal-extracts/for-cats/antiaggression-pet-extract

Skrevet

Herregud. Kjip situasjon TS, men den katten bør du holde inne til du har fått den utreda og behandlet/normal igjen.. Dersom den angriper folk, barn og hunder ute også mener jeg. Hadde vært veldig irritert som nabo om jeg måtte gått i frykt for katten når jeg luftet hunden, eller slapp ut egen katt. Dessuten hørtes det veldig slitsomt ut for deg også å leve med en sånn bombe.

Anonymkode: dd03a...074

• Liker 3
Skrevet

Herregud, tror dette er det verste jeg har lest om oppførsel til en katt noensinne...! Jeg fatter ikke at du tør, jeg hadde sovet med døra igjen og aldri snudd ryggen til udyret igjen. Enda verre var det å lese at dette er vanlig hos katterasen, da skjønner jeg alvorlig talt ikke vitsen med å avle frem den rasen. Utrolig useriøst av katteselgerene å ikke svare deg, de kunne ha stilt opp og prøvd å hjelpe deg, denne lille krabaten her er jo helt rabiat. Kanskje den skulle hatt noe antidepressiva eller beroligende...?

Anonymkode: b18a2...5c4

Gjest Lilleprinsesse
Skrevet

Er det en kattunge? Isåfall er det helt normalt. Katten er leken og jakter. Slik er bare veldig mange kattunger. Jeg regner med at den ikke biter som i angripe? Men napper litt, den klorer også fordi den er leken. Jeg har 4 katter, og i fjor solgte jeg 3 kattunger. De alle har vært slik. Ble katten trent opp av mor til å jakte?

For å sette grenser, så må du vise at du er sjefen. Begynn med katte godis. Er den snill og koser, gir du en godtebit. Er den leken og jakter, sier du FYY (med mørk stemme. Hvis man sier det med lys stemme, tar katten det for at du er positiv og liker det den gjør). Klipp også klørne til katten. Katten må trenes opp. Katter er ikke voksne før de er 3-4 år gamle. Før den tid er det bare et vanlig lite barn i oppførsel. Leker dere nok med katten? Kan være at katten kjeder seg og trenger og få utløpt for kjedsomheten. Husker når jeg bodde hjemme på jenterommet og jeg fikk kattunge av mamma, de første 2-3 årene stod katta klar ved trappa hver morgen. Når jeg gikk ut fra døren min på soverommet som var på siden av trappa, så løp katten alltid superfort mens den sikta på føttene mine og angreip de.  Hver morgen. Trodde jeg skulle bli sprø. Men jeg har aldri vært så trist som da katten døde 5 år etterpå.

Skrevet
1 minutt siden, Lilleprinsesse skrev:

Er det en kattunge? Isåfall er det helt normalt. Katten er leken og jakter. Slik er bare veldig mange kattunger. Jeg regner med at den ikke biter som i angripe? Men napper litt, den klorer også fordi den er leken. Jeg har 4 katter, og i fjor solgte jeg 3 kattunger. De alle har vært slik. Ble katten trent opp av mor til å jakte?

For å sette grenser, så må du vise at du er sjefen. Begynn med katte godis. Er den snill og koser, gir du en godtebit. Er den leken og jakter, sier du FYY (med mørk stemme. Hvis man sier det med lys stemme, tar katten det for at du er positiv og liker det den gjør). Klipp også klørne til katten. Katten må trenes opp. Katter er ikke voksne før de er 3-4 år gamle. Før den tid er det bare et vanlig lite barn i oppførsel. Leker dere nok med katten? Kan være at katten kjeder seg og trenger og få utløpt for kjedsomheten. Husker når jeg bodde hjemme på jenterommet og jeg fikk kattunge av mamma, de første 2-3 årene stod katta klar ved trappa hver morgen. Når jeg gikk ut fra døren min på soverommet som var på siden av trappa, så løp katten alltid superfort mens den sikta på føttene mine og angreip de.  Hver morgen. Trodde jeg skulle bli sprø. Men jeg har aldri vært så trist som da katten døde 5 år etterpå.

Har du i det hele tatt lest hva ts skriver? Katten banker både folk og dyr  og angriper ta daglig. Og biter veldig hardt.

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Lilleprinsesse skrev:

Hadde satt pris på om du leste alt før du kommenterte, men takk for svar. Katten er to år gammel. Den biter og klorer meg til blods, og nei, jeg har ikke skjør hud at jeg blør av at den «napper» litt. Den BITER og KLORER. Det er IKKE lek fra katten sin side. 

Resten finner du svar på ved å lese resten av innleggene. 

• Liker 2
Skrevet

Noen katteeiere er ganske pysete må jeg si også da. Tåler ingenting liksom. 

Anonymkode: 1c7fc...10d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen katteeiere er ganske pysete må jeg si også da. Tåler ingenting liksom. 

Anonymkode: 1c7fc...10d

Gå og troll et annet sted. 

• Liker 4
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud, tror dette er det verste jeg har lest om oppførsel til en katt noensinne...! Jeg fatter ikke at du tør, jeg hadde sovet med døra igjen og aldri snudd ryggen til udyret igjen. Enda verre var det å lese at dette er vanlig hos katterasen, da skjønner jeg alvorlig talt ikke vitsen med å avle frem den rasen. Utrolig useriøst av katteselgerene å ikke svare deg, de kunne ha stilt opp og prøvd å hjelpe deg, denne lille krabaten her er jo helt rabiat. Kanskje den skulle hatt noe antidepressiva eller beroligende...?

Haha, altså.. Det er en katt, ikke en løve :ninuskapus: og som jeg har skrevet tidligere; katten er jo for det meste snill, og er det noe jeg har blitt god på - så er det å lese den. Den er med meg i senga hver kveld. Jakter litt tær og alt som rører seg under dyna, men det er jo bare instinktet hans. 

Jeg ønsker ikke å gi katten beroligende eller antidepressiva. Dette er det ingen som anbefaler. 

Skrevet
1 minutt siden, kineknute skrev:

Haha, altså.. Det er en katt, ikke en løve :ninuskapus: og som jeg har skrevet tidligere; katten er jo for det meste snill, og er det noe jeg har blitt god på - så er det å lese den. Den er med meg i senga hver kveld. Jakter litt tær og alt som rører seg under dyna, men det er jo bare instinktet hans. 

Jeg ønsker ikke å gi katten beroligende eller antidepressiva. Dette er det ingen som anbefaler. 

Haha, blr bare litt sjokkert av det fu skrev. Har selv hatt katter hele livet og husker når de hadde slike perioder som du beskriver, hvor sykt vondt det gjorde. Kanskje hu eine oppi her er inne på noe, han er jo bare 2 år, kanskje dette roer aeg med alderen? Ellers får du bare ta på deg sånne ovnshansker og lekeslåss med ham til han blir så sliten at han bare sover

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud. Kjip situasjon TS, men den katten bør du holde inne til du har fått den utreda og behandlet/normal igjen.. Dersom den angriper folk, barn og hunder ute også mener jeg. Hadde vært veldig irritert som nabo om jeg måtte gått i frykt for katten når jeg luftet hunden, eller slapp ut egen katt. Dessuten hørtes det veldig slitsomt ut for deg også å leve med en sånn bombe.

Anonymkode: dd03a...074

Hvis jeg er nødt til å holde katten inne så skal den heller få slippe. Han er gaaaal etter å komme ut, og jeg har ikke samvittighet til å nekte ham det. Jeg har aldri hørt noe om at han angriper andre mennesker ute, det er nok noe som bare skjer innenfor veggene her. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...