Gå til innhold

Babydrømmen - vi venter på nr to!

Kaiaermeg

Anbefalte innlegg

10+3

Gikk en tur i går for første gang på 3 uker! Har ikke tørt å bevege meg mtp. blødningene, men nå var det grønt lys. Det var så deilig! Men samtidig veldig rart; vi gikk i et veldig bedagelig tempo, men likevel pustet og peset jeg som om jeg hadde jogget i flere km, i tillegg til pulsen og varmen som slo over meg flere ganger. Har nok med at jeg ikke har bevegd meg på en stund, men jeg antar at det er pga graviditeten også? Jeg er i grei form ellers, så det føltes så rart at jeg ble så andpusten når jeg ikke følte meg sliten 😂

Ellers nevnte vi såvidt til gyn i går at vi lurte på å bestille oss en reise litt ut i 2. trimester, rundt uke 20. Hun ble litt "rar", og skjønte ikke hvorfor vi måtte ut å reise nå når vi var gravide. Jeg sa at siden vi ikke reiste noen plass i sommer pga alle bekymringene og blødningene, tenkte vi at det hadde vært gøy å ta igjen. Men hun hadde lite forståelse og sa at hun ikkje skjønte hvorfor "alle" absolutt skulle ut å reise under graviditeten, når en graviditet kun varer i 9 mnd og man kan reise resten av livet. Jeg skjønner hva hun mener, for all del. Hun nevnte også at om det skulle gå galt, så vil ikke vi være langt hjemmefra, i tillegg til alle bakteriene som finnes på sykehus i utlandet... Så, vi ble litt demotivert, og tenker at vi prøver å finne noe gøy i Norge :) Jeg har egentlig mest lyst på varme, basseng og total avkobling... vet ikke hvor man kan oppdrive det i Norge? Kanskje sjekke inn på et hotell med varme basseng? 😂 Er snakk om ila. oktober at vi ønsker å finne på noe :)  Kom gjerne med tips! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Godt å høre at du har fått gått deg en tur! Husker jeg ble veeeldig anpusten selv også i første trimester. 

Merkelig ting å si av gynekologen. Er i uke 24 nå og reiser til utkanten av Roma neste uke. Reisen ble bestilt før graviditeten, og tok dette opp med jordmor. Hun mente at så lenge jeg følte meg bra, var det ingenting i veien for å reise. 

Er jo ikke det at man må, men syns man skal kunne leve også som gravid og ikke måtte tenke hva hvis enn om hele tiden :) Alle må jo kjenne etter hva som føles rett for de, men gynekologen du har snakket med virket litt overivrig... Uke 20 er vel heller ikke den verste tiden å reise på vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til det der med å bli andpusten "for ingenting" :fnise: Jeg blir andpusten bare av å gå opp noen trapper liksom.

Jeg er enig med Aryamili altså. Merkelig ting å si av gynekologen. Jeg var i Praha når jeg var rundt 24-26 uker på vei med eldste. Null problem. Selvfølgelig KAN det gå galt og da er det selvfølgelig best å være hjemme, men sannsynligheten er jo veldig liten. Man kan rett og slett ikke gå å bekymre seg for alt hele svangerskapet. Du må kjenne på det selv, men ikke la den teite gynekologen ødelegge for deg :kjefte::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart å si at dere ikke bør reise på ferie! De fleste anbefaler jo at man reiser i 2. trimester, hvis man vil det. Vet ikke om en chartertur er uaktuelt, men der får man mye lagt til rette. Hvis dere tenker dere et feriemål som ikke er for langt borte (3-4 timer i fly?), du sitter ved midtgangen, og det er kort vei fra flyplassen til hotellet, er det vel helt supert? Ta forhåndsregler som å ikke spise salat osv, så går det helt sikkert fint. Ellers kan det være fint i Norge også, men litt kjipt i oktober kanskje :ler: Følg magefølelsen, gjør det som føles riktig for dere! Snakk gjerne med legen og jordmor, jeg regner nok med at de gir dere tommel opp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Aryamili skrev:

Godt å høre at du har fått gått deg en tur! Husker jeg ble veeeldig anpusten selv også i første trimester. 

Merkelig ting å si av gynekologen. Er i uke 24 nå og reiser til utkanten av Roma neste uke. Reisen ble bestilt før graviditeten, og tok dette opp med jordmor. Hun mente at så lenge jeg følte meg bra, var det ingenting i veien for å reise. 

Er jo ikke det at man må, men syns man skal kunne leve også som gravid og ikke måtte tenke hva hvis enn om hele tiden :) Alle må jo kjenne etter hva som føles rett for de, men gynekologen du har snakket med virket litt overivrig... Uke 20 er vel heller ikke den verste tiden å reise på vil jeg tro :)

Ja, det var deilig! 😍 Ååh, blir det bedre i andre?? 😄

Så deilig, det blir nok fint å få seg en tur! Hmm, ja hun er nok litt spesiell - det synes vi begge fra før av, og hun var ganske bastant i denne holdningen. Typ "lev som normalt, men i NORGE". Som at det var egoistisk av oss å ville ha "en siste reise" kun vi to. Vi reiste ikke bort nå i sommer både pga. økonomi, men også pga. blødningene og svangerskapet generelt, så det hadde vært deilig å få luftet seg litt... 

9 timer siden, Pjusk skrev:

Kjenner til det der med å bli andpusten "for ingenting" :fnise: Jeg blir andpusten bare av å gå opp noen trapper liksom.

Jeg er enig med Aryamili altså. Merkelig ting å si av gynekologen. Jeg var i Praha når jeg var rundt 24-26 uker på vei med eldste. Null problem. Selvfølgelig KAN det gå galt og da er det selvfølgelig best å være hjemme, men sannsynligheten er jo veldig liten. Man kan rett og slett ikke gå å bekymre seg for alt hele svangerskapet. Du må kjenne på det selv, men ikke la den teite gynekologen ødelegge for deg :kjefte::fnise:

😂 Huff, håper det blir bedre. Skal kanskje gå en fjelltur med svigers før vi forteller de om graviditeten, men tror faktisk det vil være veldig avslørende 😂

Godt å høre at flere har reist under graviditeten! Enig i at man ikke kan tenke på worst case scenario hele tiden, i hvert fall ikke om vi kommer oss så langt i graviditeten... Jeg skjønner hva hun mener, hadde jeg vært i et annet land under forrige SA hadde jeg kanskje følt meg både redd, utrygg og ukomfortabel. Vi får se om vi finner et land som har få "nye" bakterier og har gode sykehus osv :)  Hun sa blant annet at "på de fleste sykehus i utlandet er der mange ekle, nye bakterier - og det vil du virkelig ikke! Det er bare ekkelt"...

9 timer siden, sullå skrev:

Så rart å si at dere ikke bør reise på ferie! De fleste anbefaler jo at man reiser i 2. trimester, hvis man vil det. Vet ikke om en chartertur er uaktuelt, men der får man mye lagt til rette. Hvis dere tenker dere et feriemål som ikke er for langt borte (3-4 timer i fly?), du sitter ved midtgangen, og det er kort vei fra flyplassen til hotellet, er det vel helt supert? Ta forhåndsregler som å ikke spise salat osv, så går det helt sikkert fint. Ellers kan det være fint i Norge også, men litt kjipt i oktober kanskje :ler: Følg magefølelsen, gjør det som føles riktig for dere! Snakk gjerne med legen og jordmor, jeg regner nok med at de gir dere tommel opp...

Ja! 😮 Er nettopp det jeg tenker, at om vi finner slike faktorer så kan jo det bli en fin og behagelig tur :) Haha, ja Norge er litt kjipt i oktober... litt av poenget var å komme seg unna mørket og regnet - jeg blir så nedfor og lei når mørket kommer!

Skal faktisk til jordmor i neste uke, og lege uken etter, så skal høre hva de også sier :) Kanskje de har noen land å anbefale. Forresten, er det vanlig at jordmor bruker doppler/sjekker hjertelyd? Er første time hos henne i neste uke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke vanlig å sjekke hjertelyd så tidlig nei. Min jordmor sa tiiiidligst uke 16. Hun sjekker ingen før den tid, da fosteret er lite og omringet av mye vann, noe som resulterer i at det kan være vanskelig å finne hjertelyden, som igjen skaper unødig bekymring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Aryamili skrev:

Det er ikke vanlig å sjekke hjertelyd så tidlig nei. Min jordmor sa tiiiidligst uke 16. Hun sjekker ingen før den tid, da fosteret er lite og omringet av mye vann, noe som resulterer i at det kan være vanskelig å finne hjertelyden, som igjen skaper unødig bekymring :)

Søren 😭 Hadde vært så deilig å faktisk høre noe. Jeg sliter sånn med å tro på at det er ekte... Håper legen min går med på UL, hun har utstyr på kontoret. Skal til henne uka etterpå, i uke 12 :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen første gang i uke 12. Da fikk jeg høre hjertelyd - men det tok lang tid før hun fant den! Så når de prøver så tidlig, er det ikke sikkert at man får høre noe. Og det kan selvsagt være stressende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, sullå skrev:

Jeg var hos legen første gang i uke 12. Da fikk jeg høre hjertelyd - men det tok lang tid før hun fant den! Så når de prøver så tidlig, er det ikke sikkert at man får høre noe. Og det kan selvsagt være stressende...

Hmm, ja skjønner :) tenker å spørre de om å prøve uansett, for nå har jeg lest om mange som ikke finner den før senere, så jeg tror ikke jeg tar det fryktelig ille dersom hun ikke finner den :) merkelig, for det står i gravidoppdateringen i uke 11 at det skal gå an å finne den ca nå 😮

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kaiaermeg skrev:

Hmm, ja skjønner :) tenker å spørre de om å prøve uansett, for nå har jeg lest om mange som ikke finner den før senere, så jeg tror ikke jeg tar det fryktelig ille dersom hun ikke finner den :) merkelig, for det står i gravidoppdateringen i uke 11 at det skal gå an å finne den ca nå 😮

Joda, det er mulig! Men det kommer helt an på hvor babyen ligger, ditt kroppsfett, legens/jordmoras kompetanse osv. Tror nok mange ønsker å vente for å forhindre at den gravide blir stresset uten grunn. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, sullå skrev:

Joda, det er mulig! Men det kommer helt an på hvor babyen ligger, ditt kroppsfett, legens/jordmoras kompetanse osv. Tror nok mange ønsker å vente for å forhindre at den gravide blir stresset uten grunn. :)

Skjønner! Vi får se 😁 hadde vært fantastisk om det gikk. Har lav/normalt fettprosent, bmi i nedre av normal sjiktet, så det gir kanskje et godt utgangspunkt 😮 vi får se 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+0

Nå føles det ut som at tiden går fort! Sikkert fordi hverdagen er tilbake, og dagene fyller seg selv med ting å gjøre og tenke på. Er veldig spent på jordmor på onsdag, håper alt føles litt mer realistisk etter å ha snakket med henne. Og så er det time med fastlegen på mandag om en uke, for blodprøver og div. Om jeg ikke får mulighet til doppler eller UL med noen av de, bestiller vi oss nok en UL i uke 14 eller noe, usikker. Helt frem til ordinær UL klarer jeg i hvert fall ikke å holde meg... 

Tenk om dette går bra ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, usikker på om jeg har lagt igjen spor før. Jeg er et par uker lenger på vei enn deg. Vil gjerne følge deg videre 😀 Jeg har kjøpt doppler selv, og fant hjertelyden rundt uke 10. Finner den nesten alltid i løpet av 1 min. Utrolig betryggende å kunne "sjekke om ungen lever" akkurat når jeg vil 😀 Det hender jeg ikke finner den, men så prøver jeg bare igjen senere. Har bestemt meg for å ikke bli hysterisk hvis jeg ikke finner den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Pupsilure skrev:

Hei, usikker på om jeg har lagt igjen spor før. Jeg er et par uker lenger på vei enn deg. Vil gjerne følge deg videre 😀 Jeg har kjøpt doppler selv, og fant hjertelyden rundt uke 10. Finner den nesten alltid i løpet av 1 min. Utrolig betryggende å kunne "sjekke om ungen lever" akkurat når jeg vil 😀 Det hender jeg ikke finner den, men så prøver jeg bare igjen senere. Har bestemt meg for å ikke bli hysterisk hvis jeg ikke finner den.

Så hyggelig 😄 

Ååh, det må være deilig! Jeg tenker å låne fra svigerinnen min etter at vi har delt nyheten i uke 15 :) Tror hun fant den fra uke 9 allerede... Ja, man må nesten være mentalt innstilt på at den kan være vanskelig å finne! Men håper virkelig at jordmor vil gjøre et forsøk i morgen, hadde vært deilig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11+1

Jeg er langt i fra bekymret knyttet til vekt, men synes at det er gøy å følge med. Hittil har jeg gått opp 1,1 kg :) Haha, jeg var sikker på at det var mer, det har vært så vanskelig å få i seg mat, så det har blitt noen usunne løsninger... typ kanelboller til middag 😂I tillegg spiste jeg som en ulv fra uke 7-10, så jeg skjønner ikke at det ikke har "festet seg"... menmen. Så lenge jeg går jevnt og trutt opp, er jeg fornøyd 😄

I følge div nettsider kan de med normal BMI forvente å legge på seg ca. 12,5 kg. Dette vil nok variere veldig, men jeg skjønner ikke hvor de 12 kg skal 😂Skikkelig rart å tenke på at de 12 +- kg skal (forhåpentligvis) sitte frempå magen min (+ litt ekstra blod og vann ellers i kroppen). Dette blir gøy, kjenner jeg! 

Leste også at man på en eller annen merkelig måte kan komme i sitt livs form under graviditeten. Dette er fordi blodet pumper mer, hjertet slår hardere osv, og derfor trener man egentlig hardere enn vanlig, selv om det er med samme belastning 😄 Hittil har ikke jeg vært på treningssenter ennå, men heller gått mini-fjellturer nå etter at jeg ble "friskmeldt". Gleder meg veldig til å komme i gang på treningssenter, jeg liker det egentlig kjempegodt 😄 

Endret av Kaiaermeg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers tror jeg at jeg kanskje begynner å kjenne livmoren? Er veldig usikker, men har prøvd noen ganger nå å ligge på rygg og kjenne/trykke lett på magen fra ribbeina og nedover, og det føles annerledes ut når jeg er rett over symfysen. Det er ikke vondt, men litt rart? Ømt? Følsomt, nesten kilent? Og konsistensen er hardere enn rett ovenfor, men jeg har ikke trykket hardt nok til å kjenne om det er noen spesiell form... Men jeg har ikke peiling, dette får jordmor finne ut i morgen 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er normalvektig, og har i uke 30 gått opp 10 kg allerede. Det meste er samlet på magen, men merker at hofter og lår har fått litt ekstra. Ellers kan jeg egentlig ikke forstå at jeg har lagt på meg 10 kg, jeg kan ikke se alle kiloene, for å si det sånn. Regner uansett med at jeg går opp mer enn 12,5 kg totalt, og det får jo bare være greit...

Tror nok at det er normalt at livmoren begynner å bevege seg oppover nå? Det tok lang tid før jeg kjente min, selv om det sto at jeg skulle kunne gjøre det i ulike apper. :ler:Jordmor kan finne ut av det i morgen, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, sullå skrev:

Jeg er normalvektig, og har i uke 30 gått opp 10 kg allerede. Det meste er samlet på magen, men merker at hofter og lår har fått litt ekstra. Ellers kan jeg egentlig ikke forstå at jeg har lagt på meg 10 kg, jeg kan ikke se alle kiloene, for å si det sånn. Regner uansett med at jeg går opp mer enn 12,5 kg totalt, og det får jo bare være greit...

Tror nok at det er normalt at livmoren begynner å bevege seg oppover nå? Det tok lang tid før jeg kjente min, selv om det sto at jeg skulle kunne gjøre det i ulike apper. :ler:Jordmor kan finne ut av det i morgen, ja!

Det er vell godt innenfor "normalen"? 😄  Ja, jeg regner med at hofter og lår vil få litt ekstra, det er vanligvis der jeg legger på meg... elsker hip dips 😂Har lest litt forskjellig nå, og det virker som det varierer veldig. Men mange som går opp "mye" i andre trimester, går kanskje opp mindre i tredje :) Tiden får vise!

Ja, er derfor jeg har begynt å kjenne etter, pga. det står at noen kan kjenne det i appene 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk opp mye i andre trimester. 0,5 kg - 1,0 kg i uka. Det var helt forferdelig - syntes jeg. Uansett, jeg var mye sengeliggende og trening var noe jeg kunne glemme... :( uansett, jeg har lagt på meg 13 kg så langt... og jeg har 5 uker til termin. Jeg spiser ikke mye, men likevel føler jeg meg som en ballong.  😭 Gleder meg til hard trening etter fødsel 😛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Gakkepus skrev:

Jeg gikk opp mye i andre trimester. 0,5 kg - 1,0 kg i uka. Det var helt forferdelig - syntes jeg. Uansett, jeg var mye sengeliggende og trening var noe jeg kunne glemme... :( uansett, jeg har lagt på meg 13 kg så langt... og jeg har 5 uker til termin. Jeg spiser ikke mye, men likevel føler jeg meg som en ballong.  😭 Gleder meg til hard trening etter fødsel 😛

Kan skjønne at det ikke føltes godt! Håper bare at jeg klarer både trening og fjellturer fremover, så jeg i hvert fall føler at jeg får bevegd meg. Da føles det kanskje litt mer ok å gå opp i vekt :) 13 kg er da vell ikke mye?? 😮 Kan jeg spørre om høyde og vekt før svangerskapet? :)

Det blir nok godt, ja! 😄 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...