lille_frosk Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter #421 Del Skrevet 26. oktober 2018 På 25.10.2018 den 8.52, Tyah skrev: Så bra du er blitt fullt sykemeldt nå Og det høres koselig ut med jule- og baby forberedelser Med tanke på forrige fødselsopplevelse er det forståelig at du bekymrer deg mye nå som hun ligger i seteleie. Jeg vil bare ønske deg masse lykke til på fredag, både med tanke på leie og størrelse på den lille Tusen takk søte du! Dessverre gikk ikke kontrollen sånn som jeg ønsket. Lille har vokst dårlig siden sist, og vekstavviket er nå på -22%. Faktisk det samme avviket som storesøster var da hun ble født. Nå blir det et litt annet løp fremover, med kontroller et par ganger i uken. Faen altså. Jeg ønsket meg ikke akkurat dette! For øvrig ligger trollungen fremdeles godt fornøyd i seteleie, tøysejenta. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleMy1989 Skrevet 26. oktober 2018 #422 Del Skrevet 26. oktober 2018 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azumarill Skrevet 26. oktober 2018 #423 Del Skrevet 26. oktober 2018 Det var ikke det vi ønsket oss nei Hvordan var det med blodgjennomstrømming da? CTG? Fostervannslommer? Generell trivsel er viktigst, men selvsagt, et stort vekstavvik er ikke bra. Tenker på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 26. oktober 2018 Forfatter #424 Del Skrevet 26. oktober 2018 19 minutter siden, LilleMy1989 skrev: Takk! 9 minutter siden, Azumarill skrev: Det var ikke det vi ønsket oss nei Hvordan var det med blodgjennomstrømming da? CTG? Fostervannslommer? Generell trivsel er viktigst, men selvsagt, et stort vekstavvik er ikke bra. Tenker på deg Heldigvis er alt annet bra enda, så morkaken fungerer bra nok til å holde henne fornøyd enn så lenge. Det er jo veeeldig likt sist dette, da var alle andre mål enn vekst også fine helt til de plutselig virkelig ikke var fine lenger. Håper bare hun kan få vokse litt til og være der noen uker til! Jeg vet det ikke har noe å si - men jeg har kjøpt godteri, laget kake og har fryseren full av is Kan umulig skade med noen ekstra kalorier heller! Tusen takk for omtanke. Du vet jo dette du - men det er en pyton følelse å ikke klare å livnære barnet sitt altså. Der hun skal være tryggest ER hun ikke det. Heldigvis at vi bor i Norge ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azumarill Skrevet 26. oktober 2018 #425 Del Skrevet 26. oktober 2018 Godt at de anre mål var fine! Men ja, det er klart at hver kontroll fremover nå blir en prøvelse; angst før hver kontroll om hvordan det ligger an i dag. Og det er en helt forferdelig følelse når man ikke klarer å få barnet sitt til å vokse. Og jeg veit akkurat hvordan du har det nå. Der du i dag møtte opp, med håp om at alt var fint, du skulle få se jenta di på ultralyd, du skulle høre hjertelyden hennes, du skulle forhåpentligvis få se henne ha snudd seg. Så setter legen proben på magen og gjør sine målinger; i stedet får du høre at babyen din ikke vokser som hun skal. Jeg kan føle hvordan hjertet ditt verker og hvordan øynene kanskje fylles med tårer. Vi har begge vært der før, og jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne være der for deg nå. Disse babyene, javisst er de kanskje små, men med en livsvilje og et pågangsmot vi ikke har sett maken til. Du vet jo mye om hva det dreier seg om, har du behov for mer info eller utveksling av erfaringer er jeg medlem at et par veldig bra IUGR-grupper på Facebook. Støttende damer som alle har vært der du er nå. Om ikke annet så viser det deg at du ikke er alene, det er flere av oss som har opplevd det selv, om ingen historie selvsagt er lik. Jeg må advare - ikke alle historiene de deler er like lystige. men det er også historier fulle av håp Folk som ikke har vært gjennom det selv - vel, deres råd er ikke verdt like mye. Heller er ikke Google din venn i denne sammenhengen, men det er lettere å formane andre enn å etterleve det... De er tøffe, de to jentene dine. Jeg krysser fingrene for et videre ukomplisert svangerskap (så godt det lar seg gjøre) og at lillesøster vokser seg akkurat like perfekt som storesøster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 26. oktober 2018 #426 Del Skrevet 26. oktober 2018 Uff, så kjedelig beskjed å få! Nå gjelder det bare å fokusere på at alt er bra sånn ellers, og at hver dag i magen er en bonus for både baby og deg, samtidig som at veslejenta både er stor nok og langt nok på vei til å klare seg kjempefint utenfor magen, om det er det som må til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plastfolien Skrevet 26. oktober 2018 #427 Del Skrevet 26. oktober 2018 Å nei, så kjedelig Tenker på deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 26. oktober 2018 #428 Del Skrevet 26. oktober 2018 Aldri kjekt med vekstavvik 😣 så bra vi får god oppfølging her i Norge! Ble det morkakesvikt hos storesøster? Storebror her hadde også et avvik på rundt 30% men holdt seg på det frem til termin. ❤ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 1. november 2018 #429 Del Skrevet 1. november 2018 Hvordan går det med deg, @lille_frosk? ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 2. november 2018 Forfatter #430 Del Skrevet 2. november 2018 På 26.10.2018 den 14.42, Azumarill skrev: Godt at de anre mål var fine! Men ja, det er klart at hver kontroll fremover nå blir en prøvelse; angst før hver kontroll om hvordan det ligger an i dag. Og det er en helt forferdelig følelse når man ikke klarer å få barnet sitt til å vokse. Og jeg veit akkurat hvordan du har det nå. Der du i dag møtte opp, med håp om at alt var fint, du skulle få se jenta di på ultralyd, du skulle høre hjertelyden hennes, du skulle forhåpentligvis få se henne ha snudd seg. Så setter legen proben på magen og gjør sine målinger; i stedet får du høre at babyen din ikke vokser som hun skal. Jeg kan føle hvordan hjertet ditt verker og hvordan øynene kanskje fylles med tårer. Vi har begge vært der før, og jeg skulle gjerne ønske at jeg kunne være der for deg nå. Disse babyene, javisst er de kanskje små, men med en livsvilje og et pågangsmot vi ikke har sett maken til. Du vet jo mye om hva det dreier seg om, har du behov for mer info eller utveksling av erfaringer er jeg medlem at et par veldig bra IUGR-grupper på Facebook. Støttende damer som alle har vært der du er nå. Om ikke annet så viser det deg at du ikke er alene, det er flere av oss som har opplevd det selv, om ingen historie selvsagt er lik. Jeg må advare - ikke alle historiene de deler er like lystige. men det er også historier fulle av håp Folk som ikke har vært gjennom det selv - vel, deres råd er ikke verdt like mye. Heller er ikke Google din venn i denne sammenhengen, men det er lettere å formane andre enn å etterleve det... De er tøffe, de to jentene dine. Jeg krysser fingrene for et videre ukomplisert svangerskap (så godt det lar seg gjøre) og at lillesøster vokser seg akkurat like perfekt som storesøster. Hver gang jeg leser dette begynner jeg å gråte. Du er så god! På 26.10.2018 den 14.51, Marimba skrev: Uff, så kjedelig beskjed å få! Nå gjelder det bare å fokusere på at alt er bra sånn ellers, og at hver dag i magen er en bonus for både baby og deg, samtidig som at veslejenta både er stor nok og langt nok på vei til å klare seg kjempefint utenfor magen, om det er det som må til. Takk for fint svar, snille du På 26.10.2018 den 18.39, plastfolien skrev: Å nei, så kjedelig Tenker på deg Tusen takk fine du! På 26.10.2018 den 19.38, lillemeg90 skrev: Aldri kjekt med vekstavvik 😣 så bra vi får god oppfølging her i Norge! Ble det morkakesvikt hos storesøster? Storebror her hadde også et avvik på rundt 30% men holdt seg på det frem til termin. ❤ Ja, takk og pris for helsevesenet vårt! Det var morkakesvikt ja, og hadde hun ikke kommet ut når hun kom ut hadde det sannsynligvis ikke gått så veldig bra. Men vi klarte jo å holde henne inne lenge! Egentlig «skulle» hun ut rundt uke 30. 9 timer siden, Sirinna skrev: Hvordan går det med deg, @lille_frosk? ❤️ Takk som spør! Måtte ta noen dager og fokusere på andre ting, godt å ha en veldig tilstedeværende distraksjon på 2,5 år spinnende rundt! I dag skal jeg på trivselskontroll på sykehuset, og etterpå på spa (!!) og ut og spise tapas med en gravid venninne. Neste uke er planen to turer på sykehuset og en date med fastlege. Jeg er dyr i drift for A/S Norge som gravid! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 2. november 2018 #431 Del Skrevet 2. november 2018 Høres ut som en fin dag! Lykke til med kontrollen først 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sirinna Skrevet 2. november 2018 #432 Del Skrevet 2. november 2018 Høres ut som du har en velfortjent dag foran deg! Kos deg masse. 🐸❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 9. november 2018 Forfatter #433 Del Skrevet 9. november 2018 På 2.11.2018 den 9.19, lillemeg90 skrev: Høres ut som en fin dag! Lykke til med kontrollen først 😊 Tusen takk! På 2.11.2018 den 12.01, Sirinna skrev: Høres ut som du har en velfortjent dag foran deg! Kos deg masse. 🐸❤️ Tusen takk! — 36+3 (ul-termin)/37+2 (mens-termin) — bare for å være pirkete! Jeg er ikke så god på å holde dagboken oppdatert, men synes det er fint å skrible litt etter kontroller, særlig for å huske det selv. Kanskje noen av dere også synes det er litt interessant, hvem vet Ny vekst- og legekontroll i dag. Hun holder seg stabilt på omtrent samme vekstavvik som sist, noe som er positivt! Hun ligger også fremdeles i seteleie, og det er jo her det blir noe spennende fremover! Vi har diskutert dette med sykehuset i dag, og jeg har fått mye god informasjon. Ut fra hovedkriteriene for setefødsel kan jeg gjennomføre det, det er jo det aller viktigste. Men på grunn av tidligere snitt og vekstavvik, samt leiet, vil det ikke bli igangsatt fødsel og jeg vil ikke kunne få riestimulerende drypp underveis. Fødselen må også ha god fremdrift og jeg må ha epidural. Det er leger som foretar selve forløsningen, etter at underkroppen er født. Det er relativt høy sannsynlighet for at en setefødsel ender i akutt ks, men ikke nødvendigvis katastrofesnitt. Vi har blitt enige om å forsøke vending, det skal vi gjøre førstkommende tirsdag, og det blir selvfølgelig spennende! På grunn av tidligere ks og morkakens plassering kan de ikke ta så hardt i, så enten snur hun seg enkelt, eller så må de la det være. Da får jeg velge selv om vi skal gå for planlagt ks eller forsøke setefødsel. Jeg må ha gjort meg opp noen tanker innen tirsdag, så klokken tikker ... Jeg er utrolig usikker! På siden for å prøve vaginal fødsel: - Det er bedre for mor og barn - Det er min eneste mulighet til å oppleve vanlig fødsel - Det føles som det modige, ikke-feige valget - Sykehuset anbefaler det (av første nevnte grunn) På siden for ks: - Jeg har allerede en heftig og traumatisk fødselsopplevelse bak meg. Jeg hadde det veldig tøft psykisk i månedsvis etterpå, og slet med tilknytningen til baby. En ny slik fødsel vil sannynligvis være ganske vanskelig for meg, og jeg er veldig, VELDIG redd for nettopp å oppleve katastrofesnitt og fæl spedbarnstid fylt med angst igjen. - Det er trygt, rolig og forutsigbart for både meg og hele familien. Hva tenker dere? Hva ville dere gjort? Jeg får altså bestemme dette helt selv ... Både positivt og negativt akkurat det da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillemeg90 Skrevet 9. november 2018 #434 Del Skrevet 9. november 2018 (endret) Vanskelig valg! Går det an å prøve å føde vaginalt og ha mye lavere terskel for KS? Om det var meg ville jeg valgt vaginalt tror jeg, men ser med din historie at det er "enklere" med KS. Uansett hva du velger er ikke KS et "feigt" valg her Endret 9. november 2018 av lillemeg90 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marimba Skrevet 9. november 2018 #435 Del Skrevet 9. november 2018 40 minutter siden, lillemeg90 skrev: Vanskelig valg! Går det an å prøve å føde vaginalt og ha mye lavere terskel for KS? Om det var meg ville jeg valgt vaginalt tror jeg, men ser med din historie at det er "enklere" med KS. Uansett hva du velger er ikke KS et "feigt" valg her Jeg hadde denne avtalen på førstemann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LoveTrain Skrevet 9. november 2018 #436 Del Skrevet 9. november 2018 For et tøft valg! Selv tror jeg at jeg ville gått for planlagt ks hvis jeg hadde hatt den samme opplevelsen som deg av første fødsel. Mest fordi jeg ikke ville gått og grublet og gruet meg til alle mulige scenarier, men heller brukt tid på å forberede meg til en fin barseltid, og være mentalt tilstede med familien de neste ukene(?) før fødsel. Heldigvis bor vi her vi bor, og det kommer til å gå bra med dere uansett valg, men tenk nøye gjennom hva som er best for psyken din. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
plastfolien Skrevet 10. november 2018 #437 Del Skrevet 10. november 2018 Hjelp, for et tøft valg. Jeg tror jeg ville prøvd meg på vanlig først, også ha veldig lav terskel for KS dersom det skulle bli nødvendig. Da kan du hvertfall si at du har prøvd! Og så bra at hun holder seg stabilt på samme vekstavvik! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
^^Belle^^ Skrevet 12. november 2018 #438 Del Skrevet 12. november 2018 Stryk den der ''ikke-feige valget'' med én gang. Det er ikke et kriterium du bør bruke for at det evt skal tippe den ene eller andre veien. Jeg prøver å sette meg inn i hvordan hjernen min fungerte som gravid, og jeg tror jeg ville valgt KS om jeg hadde hatt valget. Men så er det innmari enkelt for meg å si også, da jeg har null KS bak meg og har ikke peiling på hva det innebærer. Det må også nevnes at mitt sykehus er ett av få sykehus i Norge som tvinger naturlig setefødsel, uten mulighet for å velge. Så jeg er litt farget av ulike historier rundt den problemstillingen der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Azumarill Skrevet 12. november 2018 #439 Del Skrevet 12. november 2018 Jeg syns det er interessant å lese Så bra at lillesøster holder seg stabilt på samme avvik! Da er det i alle fall ikke avtakende vekst - alle små lyspunkt monner. Hadde det vært meg tror jeg at jeg hadde gått for planlagt sectio, men det er lett for meg å si som heldigvis slipper å ta noe stilling til det. Lykke til med vending i morgen, håper det er det som skal til, og at du slipper å ta noe valg vedrørende forløsningsmetode i det hele tatt!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lille_frosk Skrevet 12. november 2018 Forfatter #440 Del Skrevet 12. november 2018 På 9.11.2018 den 20.42, lillemeg90 skrev: Vanskelig valg! Går det an å prøve å føde vaginalt og ha mye lavere terskel for KS? Om det var meg ville jeg valgt vaginalt tror jeg, men ser med din historie at det er "enklere" med KS. Uansett hva du velger er ikke KS et "feigt" valg her Tusen takk for innspill! Og takk for at du sier det ikke er et feigt valg Jeg tar med meg alt dere sier i vurderingen! På 9.11.2018 den 21.24, Marimba skrev: Jeg hadde denne avtalen på førstemann Egentlig jeg og, men så ble det jo katastrofesnitt likevel. Men sånt kan man bare ikke alltid styre, og det er veldig betryggende å vite at terskelen er lav! Tusen takk for innspill! På 9.11.2018 den 22.39, LoveTrain skrev: For et tøft valg! Selv tror jeg at jeg ville gått for planlagt ks hvis jeg hadde hatt den samme opplevelsen som deg av første fødsel. Mest fordi jeg ikke ville gått og grublet og gruet meg til alle mulige scenarier, men heller brukt tid på å forberede meg til en fin barseltid, og være mentalt tilstede med familien de neste ukene(?) før fødsel. Heldigvis bor vi her vi bor, og det kommer til å gå bra med dere uansett valg, men tenk nøye gjennom hva som er best for psyken din. Tusen takk for innspill, kjære deg. Det er jo fort litt det som skjer, og som overskygger tanken på at det faktisk kommer en baby. På 10.11.2018 den 10.18, plastfolien skrev: Hjelp, for et tøft valg. Jeg tror jeg ville prøvd meg på vanlig først, også ha veldig lav terskel for KS dersom det skulle bli nødvendig. Da kan du hvertfall si at du har prøvd! Og så bra at hun holder seg stabilt på samme vekstavvik! Ja, det er knalltøft! Tusen tusen takk for innspill, tar det med meg! 5 timer siden, ^^Belle^^ skrev: Stryk den der ''ikke-feige valget'' med én gang. Det er ikke et kriterium du bør bruke for at det evt skal tippe den ene eller andre veien. Jeg prøver å sette meg inn i hvordan hjernen min fungerte som gravid, og jeg tror jeg ville valgt KS om jeg hadde hatt valget. Men så er det innmari enkelt for meg å si også, da jeg har null KS bak meg og har ikke peiling på hva det innebærer. Det må også nevnes at mitt sykehus er ett av få sykehus i Norge som tvinger naturlig setefødsel, uten mulighet for å velge. Så jeg er litt farget av ulike historier rundt den problemstillingen der. Fine Belle! Tusen takk! Mitt sykehus har også naturlig setefødsel som hovedregel, og ikke valgmuligheter. Det er bare fordi det er så mye annet inne i bildet her at jeg har fått dette deilige valget ... 4 timer siden, Azumarill skrev: Jeg syns det er interessant å lese Så bra at lillesøster holder seg stabilt på samme avvik! Da er det i alle fall ikke avtakende vekst - alle små lyspunkt monner. Hadde det vært meg tror jeg at jeg hadde gått for planlagt sectio, men det er lett for meg å si som heldigvis slipper å ta noe stilling til det. Lykke til med vending i morgen, håper det er det som skal til, og at du slipper å ta noe valg vedrørende forløsningsmetode i det hele tatt!! Tusen takk for innspill! DET håper jeg og! I dag har jeg vært hos jordmor i kommunen - PG er 36+6! Så lenge har jeg ikke vært gravid før Vi snakket litt om valget mitt, og jeg spurte hva hun ville anbefalt meg - hun er tross alt en erfaren jordmor med mange år på sykehus bak seg, og hun kjenner meg veldig godt. Hun sa at hun helte mot planlagt ks, rett og slett fordi hun vurderte sannsynligheten for at det uansett ender i snitt som så stor. Uten mulighet for igangsettelse eller drypp, sistnevnte er veldig ofte nødvendig ved setefødsel, baby med vekstavvik og tidligere ks - alle disse faktorene øker sjansen ganske drastisk, på toppen av at over 20% av alle setefødsler uansett ender der. Det var så godt å få hennes vurdering, hun er egentlig en ABC-jordmor med veldig fokus på det naturlige, og det at hun hadde en så medisinsk «tung» vurdering av situasjonen var god å ta med seg. Og litt overraskende. I morgen er snudagen, og det gleder jeg meg faktisk litt til! Alt jeg har hørt om vending er at det er vondt og ubehagelig, men jeg er litt sånn medisin-geek og synes det er litt spennende også! Hvis ikke disse «maseriene» eller ordentlig vonde kynnerne jeg har hatt i dag utvikler seg utover dagen da ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå