AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #21 Skrevet 25. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er enslig og alene om alle regninger, jeg har middels inntekt og relativt dyr hobby med mye reising og utstyr. Jeg har nedbetalt liten leilighet, veldig sentralt, i en av de største byene i Norge, bil og motorsykkel. Jeg var sent ute på boligmarkedet, hadde ikke BSU, men arbeidsgiver gikk god for 20% av kjøpesummen da jeg kjøpte.. Jeg har ikke arvet eller fått penger av andre, men hadde to jobber i ca. 10 år, ikke godt betalt, men arbeidet mye i perioder av året. Har vel lagt meg opp ca. 1 million på bok, fondsavkastning inkludert. Det går an hvis en ikke er lat eller har ufornuftig pengebruk. Anonymkode: 52fbd...f9c Nå handler ikke tråden om deg. Hadde vært fint om du kunne diskutere tema i stedet Anonymkode: fb236...9e3 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #22 Skrevet 25. desember 2017 Det var et mer likeverdig samfunn i etterkrigsårene og helt frem til og med 70 tallet og begynnelsen av 80 tallet, men så kom jappetiden, og etter det så har bare velstanden vokst, og nå i 2017 er det store forskjeller, vi kan vel si at vi har fått en øvre middelklasse. Jeg tenker at med automatisering der jobbene forsvinner, og etterhvert borgerlønn innføres, så kommer vi ned på europeisk nivå rimelig kjapt tror jeg. Anonymkode: 8dd07...640 2
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #23 Skrevet 25. desember 2017 At det er 15000å som sliter med p fp endene til å mltes i jula betur ikkr at det er 150000 fattigr. Det betyr at 100-130000 ikke forstår pengers versi, og resten er fattige. Anonymkode: ccdd3...fd8 3
Druid Skrevet 25. desember 2017 #24 Skrevet 25. desember 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor lenge kan vi realistisk sett ha høye trygder som gir normal norsk levestandard, uavhengig av regjering, på dette tidspuktet? Genuint spørsmål. ... Anonymkode: 56c57...16e Gitt vi får løst noen mindre issues; veldig overkommelig. Har ikke bestemt meg om hvilken løsning som fungerer best, men tror det må være en miks mellom å gjøre flere trygder utbetalt kommunalt og en høyere og mer generell kildeskatt.
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #25 Skrevet 25. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om du har hatt private forsikringer er jo det noe helt annet enn å få minstesats som ufør, de fleste har ikke private forsikringer. Private forsikringer er private bedrifter, de er ikke sponset av staten, så de pengene er ikke skattepenger. Ser ikke helt hvorfor det skal ha noe å si for trygdeordningen i Norge Anonymkode: fb236...9e3 Selvfølgelig, men jeg lever i praksis på det som er minstesatsen allerede, med en inntekt lik mange trygdede. Private forsikringer har jeg fordi jeg regner med at trygdesystemet får en overhaling før jeg blir gammel. Vet jo ikke hvordan det vil bli i framtiden. Anonymkode: 56c57...16e 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #26 Skrevet 25. desember 2017 Sikkert noen som blir sure for å bli minnet på det, men hele økningen skyldes innvandring av fattige asylsøkere og familiegjenforening som ikke kan eller vil bidra i et moderne samfunn. Det gir en kraftig belastning på velferdssystemet, og det gjør at de fattigste etnisk norske får mindre og blir fattigere enn de ellers ville vært. https://www.nrk.no/norge/klar-okning-av-fattige-barn-i-norge-1.11613897 Anonymkode: cb0da...dfc 6
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #27 Skrevet 25. desember 2017 Har vært uten arbeid i 15 år, bare fått strøjobber og arbeidsutplassering gjennom NAV (som vi alle bør vite hvor godt fungerer nå som det er kommet så mye frem i nyheter også).. men hvem får disse jobbene fremfor en veltalende nordmann med iver etter å komme i jobb for å brødfø familien sin tror du? Jo det er innvandrere som tar jobben, og gjerne de yngste ungdommene. En mann i 40årene som har vært utenfor arbeidslivet er det ingen som vil ha. Er det slik vi ønsker å bygge fattigdommen videre på? Anonymkode: baf3e...b86
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #28 Skrevet 25. desember 2017 14 hours ago, AnonymBruker said: Interessant debatt. Jeg bor i en liten by hvor hvem som arver seg til goder er veldig synlig. Ikke alle disse arver kroner og ører men de arver sommerjobb hos onkel så fort de fyller 15, fast jobb så fort de er ferdige på vgs. Stiger fort i gradene og åpner egen butikk hvor jobbeme går til venner. Samtidig står mange med søknaden i hånda og håper på ett halvt bein innforbi fordi de ikke vil havne på trygd eller sosial slik som foreldrene har, disse bli raskt forbigått da disse bedriftseierne har nok familie og venner å ta av. Trist men slik er det og noe må gjøres. Hva om jobbene ble fordelt på flere mot at alle jobbet litt mindre? Om 20% av sosialklienter hadde fått seg en 60% jobb ville staten fått mindre utgifter og i stede litt mere skatt inn. Men nei, her skal alle jobbe minst 100 eller mere, enten det eller ingenting. Hvis det bare hadde vert ett valg å jobbe eller ikke jobbe men det er det desverre ikke for mange. Anonymkode: 2f551...485 Dette har jeg merket også som noe som ødelegger for mange som ikke får en fot innafor. Her hadde staten gjort det lurt i å gi alle en sjanse. Vi vet at praktis og arbeidsutprøvning gjennom NAV virker mot sin hensikt og bare setter folk på vent på luselønning. Har selv vært i NAV systemet i 15 år og enda har jeg ikke noe fast arbeid. Er så lei. Skulle ønske vi tok mer vare på hverandre når det kommer til å delta i arbeidslivet og tjene våre egne penger. Anonymkode: baf3e...b86 2
Drizzt Skrevet 25. desember 2017 #29 Skrevet 25. desember 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikkert noen som blir sure for å bli minnet på det, men hele økningen skyldes innvandring av fattige asylsøkere og familiegjenforening som ikke kan eller vil bidra i et moderne samfunn. Det gir en kraftig belastning på velferdssystemet, og det gjør at de fattigste etnisk norske får mindre og blir fattigere enn de ellers ville vært. https://www.nrk.no/norge/klar-okning-av-fattige-barn-i-norge-1.11613897 Anonymkode: cb0da...dfc Det er veldig viktig og riktig det du skriver her. 2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #30 Skrevet 26. desember 2017 På 24.12.2017 den 22.33, O.G. skrev: Rein høyrepolitikk er hva det er. Hvordan kan det ha seg da? Alle partiene på stortinget er jo sosialister som støtter velferdsstaten, er ikke velferdsstaten som staten stjeler 80% av lønna vår for å betale god nok sier dere? Anonymkode: 9f2c3...7e2
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #31 Skrevet 26. desember 2017 Dette er en sosial krutt tønne som har eksplodert for lenge siden. Den heter folk blir suicidale og sinte permanent og mistet livsgnist og håpet for fremtiden og gjelder absolutt alle i dette landet unntatt de 6-10 % aller rikeste; de 15% som har lært å klare seg selv og de som har sluttet å bry seg for leeeeengst. Anonymkode: 69f11...cdc
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #32 Skrevet 26. desember 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette har jeg merket også som noe som ødelegger for mange som ikke får en fot innafor. Her hadde staten gjort det lurt i å gi alle en sjanse. Vi vet at praktis og arbeidsutprøvning gjennom NAV virker mot sin hensikt og bare setter folk på vent på luselønning. Har selv vært i NAV systemet i 15 år og enda har jeg ikke noe fast arbeid. Er så lei. Skulle ønske vi tok mer vare på hverandre når det kommer til å delta i arbeidslivet og tjene våre egne penger. Anonymkode: baf3e...b86 Ja. Fordele den goden det er å ha en jobb på flere. Har slitt i arbeidslivet i 20 år, går bare fra små vikarjobber til nav til enda en vikarjobb. Trenger ikke mye penger men jeg trenger til mat og rimelig husleie. Anonymkode: 2f551...485
Nicathv Skrevet 26. desember 2017 #33 Skrevet 26. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan kan det ha seg da? Alle partiene på stortinget er jo sosialister som støtter velferdsstaten, er ikke velferdsstaten som staten stjeler 80% av lønna vår for å betale god nok sier dere? Anonymkode: 9f2c3...7e2 Det er kun to sosialistiske partier på stortinget: SV og Rødt. Skjønt, SV er vel blitt mindre sosialistisk og mer sosialdemokratisk de siste tiårene. Hvis du betaler 80% i skatt så anbefaler jeg å dobbeltsjekke selvangivelsen din. Det er lettere å få gehør for kritikken din hvis du faktisk kritiserer virkeligheten. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #34 Skrevet 26. desember 2017 1 time siden, Nicathv skrev: Det er kun to sosialistiske partier på stortinget: SV og Rødt. Skjønt, SV er vel blitt mindre sosialistisk og mer sosialdemokratisk de siste tiårene. Hvis du betaler 80% i skatt så anbefaler jeg å dobbeltsjekke selvangivelsen din. Det er lettere å få gehør for kritikken din hvis du faktisk kritiserer virkeligheten. Nei, alle er sosialister, det er knapt mulig å skille de ulike partienes politikk. Alle støtter tyveri (skatt) for å betale for velferdsstaten, forbud, reguleringer. Totalt gjør de aller fleste det. Noen og tjue prosent inntektsskatt, moms på alt man kjøper, elavgift, alkohol og tobakksavgifter, bilavgifter, bompenger og så videre. Sammenlagt kommer man fort opp i 80% til sammen, om ikke mer. Anonymkode: 9f2c3...7e2 1
Nicathv Skrevet 26. desember 2017 #35 Skrevet 26. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, alle er sosialister, det er knapt mulig å skille de ulike partienes politikk. Alle støtter tyveri (skatt) for å betale for velferdsstaten, forbud, reguleringer. Totalt gjør de aller fleste det. Noen og tjue prosent inntektsskatt, moms på alt man kjøper, elavgift, alkohol og tobakksavgifter, bilavgifter, bompenger og så videre. Sammenlagt kommer man fort opp i 80% til sammen, om ikke mer. Anonymkode: 9f2c3...7e2 Å støtte skattlegging betyr ikke at man er sosialist. Og det er - iallefall for meg og alle andre jeg har snakket med politikk om - veldig lett å skille politikken til f.eks Rødt og Høyre. Å kalle skatt for tyveri viser at du er så full av misinformasjon om vårt økonomisk-politiske system at jeg ikke tror det er noen vits i å diskutere med deg. Ha en god jul videre. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #36 Skrevet 26. desember 2017 Han snakker fornuft! Det er ikke uforenelig med kapitalisme å være opptatt av solidaritet og samfunnsansvar. Det er derimot veldig viktig 👍 Anonymkode: c5810...519 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #37 Skrevet 26. desember 2017 Uansett er det feil å betale skatt på de samme pengene mange ganger, (arv/formue). Det kan ikke være slik at folk som står på og tar initiativ til å tjene penger skal fø på de som ikke gidder. På det viset vil det bli alt for mange snyltere, (slik som det er nå). Anonymkode: 52fbd...f9c
FrodeF Skrevet 26. desember 2017 #38 Skrevet 26. desember 2017 På 25.12.2017 den 0.47, Leo skrev: Det er dessverre svært få i Norge som kan nok om historie og sosialøkonomi til å forstå hvor galt det kommer til å gå dersom vi lar oss lede til å tro at skatteletter for de rikeste og strengere straff for de fattige i form av lavere utbetalinger til syke/uføre etc. vil føre til store besparelser for det offentlige Norge. Jeg har bl.a. oppholdt meg lengre perioder i USA og synes det har vært helt forferdelig å se en høygravid serveringsdame løpe fra bord til bord med en hånd på hoften/ryggen og med åpenbare smerter. Og i Afrika med en dame med to barn rundt beina og en på ryggen som liksom skal vaske klærne mine for å få nok penger til mat i morgen. Hva som gjør meg lynende forbannet? Idioter som tror at noen er villige til å risikere livet for å havne i Norge. De er villige til å risikere livet for å havne hvor som helst. Sydpolen kan av og til virke som et fristende alternativ. Hvis damen i Afrika ikke har råd tid mat burde hun ikke få tre barn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. desember 2017 #39 Skrevet 26. desember 2017 På 25.12.2017 den 1.38, AnonymBruker skrev: Men hvorfor går du rett på trygden? Hvorfor tror du vi i det hele tatt har høye trygder? Du vet der er mange områder vi kan øke eller kutte skatt før vi angriper de svakeste i samfunnet? For eks, om Norge var i en kritisk situasjon, ville det ikke vært mer logisk å kutte støtte til kunst, før man kutter støtte til fattige? Så lenge Norge ikke kutter i "luksus"budsjettet, så tenker jeg at vi blir lurt når de kutter for de svakeste Anonymkode: fb236...9e3 Fordi trygdeytelser er en enorm utgiftspost for Norge. I 2016 var denne posten (uføre, sykmeldte, pensjon) på vel 400 mrd kroner. Vet ikke hvor stor del av statsbudsjettet som går til kunst, men vil gjette at den er forsvinnende liten i det store bildet. De norske velferdsytelsene har gjort Norge til et av verdens beste land å bo i, men de har også gjort oss nordmenn kravstore. Vi forventer at «han stat» skal ordne opp for oss når vi sliter. Når uføre og andre svake opplever seg uglesett og uthengt i dag, så har det jo sammenheng med at mange forstår at systemet vakler under hurtig voksende utgifter til velferdsytelser. Politikerne vet det også, men vegrer seg for å gjøre noe da de vet at man ikke blir populær av å rokke ved disse ytelsene. Endringer vil imidlertid tvinge seg frem, det er jeg overbevist om. Ser at noen her i tråden maler et bilde av et kaldere samfunn fordi kårene blir dårligere for fattige. Underforstått fordi staten ikke stiller opp. Jeg tror imidlertid det er vi folket som bidrar til et kaldere samfunn der vi alltid skal ha mer, og blir forbannet når ikke staten fikser biffen for oss. Varmere blir det kanskje også når vi - som familie, venner og samfunn - må stiller mer opp for hverandre der staten ikke makter det. Da kommer vi tilbake til mer gammeldagse verdier, og der det ikke lenger er anledning til at det materielle skal stå i høysetet som i dag. Anonymkode: 386bf...4ec 2
RoH Skrevet 26. desember 2017 #40 Skrevet 26. desember 2017 30 minutter siden, FrodeF skrev: Hvis damen i Afrika ikke har råd tid mat burde hun ikke få tre barn. Nei det burde hun ikke, la oss straffe henne og barna. God ide. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå