Tillion Skrevet 25. desember 2017 #61 Skrevet 25. desember 2017 30 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Men en baserer jo sin virkelighetsoppfatning fult og helt på det vitenskaplige om en fraskriver seg alt det overmenneskelige/guddommelige. Det er som nevnt ikke verken vitenskap eller ateisme som nødvendigvis er religion alene, men når noe blir allment akseptert som sannhet av en stor gruppe mennesker som på ingen måte selv kan gjøre rede for det bakenforliggende snakker vi jo om typisk religiøse tendenser. Det finnes overhode ingen krav om at religionens forklaringer for alt mellom himmel og jord og mere til må erstattes med en ny overbevisende forklaring som man subjektivt føler er bevist over all tvil. Behovet for å ha en virkelighetsoppfatning som er hugget i stein er, igjen, en religiøs tankegang. Ikke hverken en vitenskapelig eller ateistisk tankegang. Noen ateister har større interesse for vitenskap enn andre, noen ateister er ikke bare ateister, men anti-teister og aktivister. De fleste er bare vanlige mennesker som ikke syns religion gir så mye mening, hverken mer eller mindre. 1
Gjøksuppe Skrevet 25. desember 2017 #62 Skrevet 25. desember 2017 5 minutter siden, Tillion skrev: Det finnes overhode ingen krav om at religionens forklaringer for alt mellom himmel og jord og mere til må erstattes med en ny overbevisende forklaring som man subjektivt føler er bevist over all tvil. Behovet for å ha en virkelighetsoppfatning som er hugget i stein er, igjen, en religiøs tankegang. Ikke hverken en vitenskapelig eller ateistisk tankegang. Noen ateister har større interesse for vitenskap enn andre, noen ateister er ikke bare ateister, men anti-teister og aktivister. De fleste er bare vanlige mennesker som ikke syns religion gir så mye mening, hverken mer eller mindre. Religion gir ikke en absolutt forklaring på alle universets spørsmål, heller en fortolkningsramme. Men vil det da si at den jevne ateist ikke har særlig interesse i de eksistensielle spørsmål og er tilfreds med å leve i uvitenhet/uten mening?
Tillion Skrevet 25. desember 2017 #63 Skrevet 25. desember 2017 2 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Men vil det da si at den jevne ateist ikke har særlig interesse i de eksistensielle spørsmål og er tilfreds med å leve i uvitenhet/uten mening? Noen finner en filosofisk eller semi-religiøs (kulturell) mening med livet som er framlagt av andre, noen finner sin egen mening, andre er tilfreds med å leve i uvitenhet, med eller uten håp om å en dag vite. Hva som er mest vanlig kan ikke jeg uttale meg om, alt jeg vet er at det ikke finnes noen fasit. 3
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #64 Skrevet 25. desember 2017 40 minutter siden, Gjøksuppe skrev: Men vil det da si at den jevne ateist ikke har særlig interesse i de eksistensielle spørsmål og er tilfreds med å leve i uvitenhet/uten mening? Det vil nok variere fra person til person. Personlig tenker jeg ikke så mye over meningen med livet, men jeg leser litt filosofi i blant. Ellers tilbringer jeg dagene mine med å gjøre det samme som alle andre: jobbe, hobbier, familie, sove. Vil tro det er veldig begrenset hvor ofte religiøse personer tenker over meningen med livet også. Spesielt siden de fleste ser ut til å mene at meningen med livet først kommer etter døden. Anonymkode: dbfc7...c05 1
linsejesus Skrevet 25. desember 2017 #65 Skrevet 25. desember 2017 2 hours ago, Example said: Jeg vil si det. Vil si det er hakket mer rasjonelt å være imot omskjæring av barn fordi jeg synes det er mishandling av barn, enn å være for det av religiøse grunner. Jeg er enig i det, men dypest sett er ingen etiske forestillinger basert på fornuft eller vitenskap. Enten man argumenterer mot slaveri fordi alle har rett til frihet, eller at dyr skal slippe å leve i bur, blir begrunnelsen til syvende og sist at "det bare er sånn". Det ser ut til at med sekulariseringens og humanismens fremgang, blir flere og flere mennesker inkludert i "oss" og vi mener de skal ha like rettigheter. Det samme gjelder (andre) dyr, det ser ut til at bevisstheten om, og motstanden mot, å påføre dyr lidelser blir større.
Gjøksuppe Skrevet 25. desember 2017 #66 Skrevet 25. desember 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil nok variere fra person til person. Personlig tenker jeg ikke så mye over meningen med livet, men jeg leser litt filosofi i blant. Ellers tilbringer jeg dagene mine med å gjøre det samme som alle andre: jobbe, hobbier, familie, sove. Vil tro det er veldig begrenset hvor ofte religiøse personer tenker over meningen med livet også. Spesielt siden de fleste ser ut til å mene at meningen med livet først kommer etter døden. Anonymkode: dbfc7...c05 Religiøse er ofte mer reflektert enn hva en skulle tro. Det er ikke uten grunn mange bruker store deler av livene sine til nettop å studere sine hellige skrifter, det være i alene, i husgrupper, forsamlinger eller akademisk. Dette for å kunne vokse i sin tro og forståelse av både det menneskelige og det guddommelige. Om alt jeg levde for var å være et tannhjul i økonomiens veldige maskineri ville jeg nok for ikke opplevd noe særlig livskvalitet. 1
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2017 #67 Skrevet 25. desember 2017 1 time siden, Gjøksuppe skrev: Om alt jeg levde for var å være et tannhjul i økonomiens veldige maskineri ville jeg nok for ikke opplevd noe særlig livskvalitet. Vil ikke akkurat si at jeg lever for å holde samfunnet i gang. Jeg jobber for å tjene penger til å leve, akkurat som alle andre. Pengene jeg tjener bruker jeg til å oppleve verden og nærområdet og på ha det hyggelig med venner/familie. Anonymkode: dbfc7...c05
Example Skrevet 26. desember 2017 #68 Skrevet 26. desember 2017 17 timer siden, Gjøksuppe skrev: Men hvilket formål har så misjon til fattige folkegrupper med budskap om at deres synder er tilgitt i Jesus Kristus, vederlagsfritt. At alle er lik i Jesu legeme, ingen forskjell på fattig og rik, jøde eller greker. Kjærlighet til Gud og nestekjærlighet. Hva skal jeg med makt over en håndfull av bergens narkomane? Nei, som jeg sier er de nok overbeviste, og går etter de svakeste når de sprer sin religion.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå