Gå til innhold

Egypt : Ateisme skal bli straffbart.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det egyptiske parlamentet skal snart gjøre det straffbart å være ateist.

https://independent.ng/egyptian-parliament-to-enact-law-to-criminalise-atheism/

Det er jo ganske alvorlig at man skal kunne straffes for å si at man ikke tror på noen relgion. Forslaget vil i praksis gjøre det vanskelig med relgionskritikk eller noen form for diskusjon i hvilken grad Islam skal få påvirke samfunnet.

Hva som er like alvorlig er at det gir mange muligheten til å flytte / søke asyl i Europa ved å hevde at de er ateister. Egypt er et av de landene med raskest voksende befolkning, og landet vil trolig passere 100 millioner om 10 år.

Anonymkode: 859c9...bf3

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ateisme er en religion. Det er den barnslige benektelsen av alle andres guder.

Agnostikere er de uten religion.

• Liker 7
Skrevet

Er du redd dette skal påvirke deg, ts?

Anonymkode: bba64...da0

Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei, det er fraværet av en gudstro. Teisme er troen på en guddom, derfor er ateisme det motsatte. A- teisme. 

Agnostisisme er at man ikke tar et standpunkt til om hvorvidt Gud eller overnaturlige fenomener eksisterer eller ikke, men jeg tror noen av disse også heller mot ateisme. 

• Liker 17
Skrevet
2 minutter siden, Mari Y skrev:

Nei, det er fraværet av en gudstro. Teisme er troen på en guddom, derfor er ateisme det motsatte. A- teisme. 

Agnostisisme er at man ikke tar et standpunkt til om hvorvidt Gud eller overnaturlige fenomener eksisterer eller ikke, men jeg tror noen av disse også heller mot ateisme. 

Nei. Ateisme betyr gudsfornektelse. Det er barnsling og smålig.

Terroristorganisasjonen human-etisk forbund prøver å omdefinere det til noe annet.

Stalin og Mao var ateister. De forfulgte religiøse og hatet religion. Dette er ateisme. En agnostiker ville aldri gjort noe slikt.

Å ikke ta et standpunkt er det eneste vitenskapelige ståstedet. Å benekte at noe finnes er uvitenskaplig. En null hypotese kan aldri bevises. Så alle som står bak en slik hypotese er dumme.

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det egyptiske parlamentet skal snart gjøre det straffbart å være ateist.

https://independent.ng/egyptian-parliament-to-enact-law-to-criminalise-atheism/

Det er jo ganske alvorlig at man skal kunne straffes for å si at man ikke tror på noen relgion. Forslaget vil i praksis gjøre det vanskelig med relgionskritikk eller noen form for diskusjon i hvilken grad Islam skal få påvirke samfunnet.

Hva som er like alvorlig er at det gir mange muligheten til å flytte / søke asyl i Europa ved å hevde at de er ateister. Egypt er et av de landene med raskest voksende befolkning, og landet vil trolig passere 100 millioner om 10 år.

Anonymkode: 859c9...bf3

Tja. Bevis? Har faktisk inntrykk av at religion er mer vevd sammen i arabiske land enn i Vesten. Det er ikke første gang ateister forfølges i arabiske land, at utallige mennesker plutselig skulle begynne å søke asyl i Europa for å forsøke å endre på våre lover, bør man ta med en viss forsiktighet. Ateisme har vel egentlig aldri vært noe spesielt normalt i arabiske land, tror jeg. Eller jeg tviler sterkt. Selv med sekulær arabisk nasjonalisme. 

Skrevet
6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Nei. Ateisme betyr gudsfornektelse. Det er barnsling og smålig.

Terroristorganisasjonen human-etisk forbund prøver å omdefinere det til noe annet.

Stalin og Mao var ateister. De forfulgte religiøse og hatet religion. Dette er ateisme. En agnostiker ville aldri gjort noe slikt.

Å ikke ta et standpunkt er det eneste vitenskapelige ståstedet. Å benekte at noe finnes er uvitenskaplig. En null hypotese kan aldri bevises. Så alle som står bak en slik hypotese er dumme.

Nettopp. Derfor kan ikke ateisme kalles en religion. Det er bare fraværet av en gudstro 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Mari Y skrev:

Nettopp. Derfor kan ikke ateisme kalles en religion. Det er bare fraværet av en gudstro 

De fleste religioner består av å fornekte guder. Ateisme fornekter bare en gud mer enn de fleste religioner.

Dessuten har de doktriner og alt en religion trenger. Og de driver med misjon.

Det er som den vitsen:

Hvordan vet du at det er en ateist rundt middagsbordet?

Han forteller deg det.

• Liker 3
Skrevet

Relgion er overtro og tull. Verden hadde blitt mye bedre uten, nå blir det enda vanskeligere å bli kvitt overtro. I tillegg er det en spiker til i kista for Europa.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

De fleste religioner består av å fornekte guder. Ateisme fornekter bare en gud mer enn de fleste religioner.

Dessuten har de doktriner og alt en religion trenger. Og de driver med misjon.

Det er som den vitsen:

Hvordan vet du at det er en ateist rundt middagsbordet?

Han forteller deg det.

De har jo guder også. Har du ikke hørt om Hitchens, Harris og den Hellige Dawkins?

• Liker 2
Skrevet

Gleder meg til menneskeheten omsider klarer å utrydde seg selv. På tide snart...

Anonymkode: 0fe4c...f7c

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har jo guder også. Har du ikke hørt om Hitchens, Harris og den Hellige Dawkins?

Og mer fornuftige mennesker skal man lete lenge etter 😉

• Liker 1
Skrevet

Islam er noe forbaska herk.

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Eventuelt benektelse av andres barnslige tro på deres guder.

Og ironisk nok overlever disse religionene av en grunn, nemlig indoktrinering av barn i oppveksten. 

• Liker 4
Skrevet

Ateisme består av en liten gruppe fanatikere som tilber og helliggjør sin «vitenskap» uten selv å kunne legge frem selv den mest elementære vitenskaplige teori for hva deres påstander omhandler. Deres «kunnskap» er som oftest basert på morsomme religionskritiske filmsnutter på YouTube eller hentet fra vitenskapens vugge; Reddit. De er kjennetegnes av sin hatefulle, intolerante og høylytte framtreden, og nytter hver mulighet til å forkynne sin «ikketro». Men påskeferie vil de ha :fnise:

• Liker 1
Skrevet

Nei til religidiotfascister. I Saudi-Arabia er ateister definert som terrorister, har jeg hørt. Merkelig, for det er jo et veldig venstrevridd samfunn ellers. :sarkasme:

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Ateisme består av en liten gruppe fanatikere som tilber og helliggjør sin «vitenskap» uten selv å kunne legge frem selv den mest elementære vitenskaplige teori for hva deres påstander omhandler. Deres «kunnskap» er som oftest basert på morsomme religionskritiske filmsnutter på YouTube eller hentet fra vitenskapens vugge; Reddit. De er kjennetegnes av sin hatefulle, intolerante og høylytte framtreden, og nytter hver mulighet til å forkynne sin «ikketro». Men påskeferie vil de ha :fnise:

Jeg tror du snakker om de såkalte "New atheists". De kan være veldig krasse og fordømmende, ja. De ser ofte bare det verste i religiøse folk. Dømmer en svær gruppe med mennesker fordi de har en (annen) tro. Godt det ikke er noen religiøse som oppfører seg sånn.

Endret av Nicathv
  • Liker 7
Skrevet
3 minutter siden, Nicathv skrev:

Jeg tror du snakker om de såkalte "New atheists". De kan være veldig krasse og fordømmende, ja. De ser ofte bare det verste i religiøse folk. Dømmer en svær gruppe med mennesker fordi de har en (annen) tro. Godt det ikke er noen religiøse som oppfører seg sånn.

Den største utfordringen med ateisme, det være ny eller gammel, er at de ser på alle som ikke deler deres «ikketro» som undermennesker, dumme rett og slett. En slik tankegang har vi sett før, både bandt ikkereligiøse som Stalin eller Mao, men også blandt kristne under kolonitiden. Under andre verdenskrig var sto fremdeles tankegangen om undermennesker sterkt, også i Norge fikk samer, kvener og romfolk føle på å dette når barna deres ble tatt fra dem og de selv tvangskastrert. Ikke noe jeg som kristen ønsker vår framtid skal inneholde.

• Liker 1
Skrevet

Ateister holder aldri kjeft.

Skrevet
1 minutt siden, Gjøksuppe skrev:

Den største utfordringen med ateisme, det være ny eller gammel, er at de ser på alle som ikke deler deres «ikketro» som undermennesker, dumme rett og slett.

Wow, snakk om generalisering av millioner av Norges befolkning. Det er jo også helt usant. Jeg kjenner mange ateister som har gitt uttrykk for at de ikke synes troende er undermennesker eller dumme. Inkludert meg selv.

4 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Under andre verdenskrig var sto fremdeles tankegangen om undermennesker sterkt, også i Norge fikk samer, kvener og romfolk føle på å dette når barna deres ble tatt fra dem og de selv tvangskastrert. Ikke noe jeg som kristen ønsker vår framtid skal inneholde.

Men dette har jo ingenting med ateisme å gjøre? De fleste som utførte disse ugjerningene var jo kristne. Kristne tyske nazister og kristne norske embetsmenn.

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...