AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #61 Skrevet 17. desember 2017 Jeg tenker folk her har ett veldig urealistisk syn på hva fastlegen kan bidra med. 1. De har 1300-1500 pasienter som skal følges opp. 2.De har ett enormt press fra Nav både ved dokumentasjon, møter, telefoner osv. 3. De har papirfjell de må komme igjennom hver dag. Gjerne 300 blodprøver som må leses daglig. De er gørr fortvilet over alt byråkratiet de blir tvunget til. 4. Døgnet har ett visst antall timer og de er mennesker som resten av oss. Ofte starter de 8 og jobber til 18-19. Deretter er det pålagte legevakter ca en gang i uka. Det vil da si at de først jobber på kontoret fra 8-15, deretter legevakt 15-8, så kontor igjen fra 8 og til sent på kveld fordi de må ta igjen tapt arbeidstid. Er det noen andre av dere som har 36 timers sammenhengende arbeidsdag en gang i uken. Nei vent....normal arbeidstid er 37,5 i UKA for vanlige lønnsmottakere...altså oss. 5. Hver eneste prøve, henvisning, resept, sykemelding osv må kunne rettferdiggjøres. De kan ikke henvise eller ta prøver "bare fordi". Sånn er systemet lagt opp og når staten betaler for helsehjelpen så må kostnader hele tiden holdes nede. Feks hvos en fastlege skriver ut for mye sykemelding uten godt grunnlag så kan han miste retten til å skrive det. Om det er noe dere burde være forbannet på så er det staten og systemet. Fastlegen er bare en ansatt som har i mot sin vilje fått altfor mye arbeidsoppgaver mot sin vilje, som tar vekk pasienttid. Det er en grunn til at rekruteringen til fastlegeyrket er i krise. Ingen vil ha ett sånt liv. Ingen vil bli faatleger. Egentlig er det helt sykt at ikke fler feil blir gjort enn det som det er nå. Anonymkode: 2ecc8...85b 4
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #62 Skrevet 17. desember 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Skal legen finne ut hva som er galt, må h*n i det minste tåle å få presentert det fullstendige symptombildet og hele sykehistorien fra første konsultasjon. Etter dette bør legen ha plikt til å stille korrekt diagnose innen en viss tidsfrist, enten på egen hånd eller med hjelp fra spesialister. Det bør innføres en pasientrettighetslov som garanterer alle pasienter korrekt diagnose og igangsatt behandling innen en tidsfrist regnet fra første konsultasjon, for eksempel 4 uker, uansett sykdom. Ved brudd på fristen eller feil/ ufullstendig diagnose bør pasienten har rett på erstatning. Dette kunne trolig effektivisert helsevesenet betraktelig. Anonymkode: c41f0...832 Også hadde det gjort at det ikke var en eneste lege igjen siden diagnostisering består hovedsakelig av utelukkelse av sykdom hvor de begynner med de mest sannsynlige. "Om det ser ut som en and, snakker som en and og går som en and så er det mest sannsynlig en and". Anonymkode: 2ecc8...85b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #63 Skrevet 17. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tenker folk her har ett veldig urealistisk syn på hva fastlegen kan bidra med. 1. De har 1300-1500 pasienter som skal følges opp. 2.De har ett enormt press fra Nav både ved dokumentasjon, møter, telefoner osv. 3. De har papirfjell de må komme igjennom hver dag. Gjerne 300 blodprøver som må leses daglig. De er gørr fortvilet over alt byråkratiet de blir tvunget til. 4. Døgnet har ett visst antall timer og de er mennesker som resten av oss. Ofte starter de 8 og jobber til 18-19. Deretter er det pålagte legevakter ca en gang i uka. Det vil da si at de først jobber på kontoret fra 8-15, deretter legevakt 15-8, så kontor igjen fra 8 og til sent på kveld fordi de må ta igjen tapt arbeidstid. Er det noen andre av dere som har 36 timers sammenhengende arbeidsdag en gang i uken. Nei vent....normal arbeidstid er 37,5 i UKA for vanlige lønnsmottakere...altså oss. 5. Hver eneste prøve, henvisning, resept, sykemelding osv må kunne rettferdiggjøres. De kan ikke henvise eller ta prøver "bare fordi". Sånn er systemet lagt opp og når staten betaler for helsehjelpen så må kostnader hele tiden holdes nede. Feks hvos en fastlege skriver ut for mye sykemelding uten godt grunnlag så kan han miste retten til å skrive det. Om det er noe dere burde være forbannet på så er det staten og systemet. Fastlegen er bare en ansatt som har i mot sin vilje fått altfor mye arbeidsoppgaver mot sin vilje, som tar vekk pasienttid. Det er en grunn til at rekruteringen til fastlegeyrket er i krise. Ingen vil ha ett sånt liv. Ingen vil bli faatleger. Egentlig er det helt sykt at ikke fler feil blir gjort enn det som det er nå. Anonymkode: 2ecc8...85b Ja, som jeg har skrevet har jeg stor forståelse for at det er travelt. Jeg er også enig i at det er systemet som er feil. En ting, bare - selv om fastlegene kan ha pasientlister på 1300 pasienter, så er det langt fra alle som benytter seg av legetjenesten. Så spørsmålet er - hva kan vi som samfunn gjøre for å lette hverdagen til fastlegene, slik at fastlegeordningen kan funke? For slik ordningen er nå funker den ikke for mange. Det er jo også en kjensgjerning at det er en del hypokondere der ute, som stjeler mye av legenes tid. Men så er det det å skille på hypokondere og reelle plager. Mine plager er for meg høyst reelle, men legen ser ikke det, fordi prøvene ikke tilsier at noe er galt. Er jeg da en hypokonder? Eller får jeg ikke hjelpen jeg burde ha krav på? Anonymkode: db597...83e 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #64 Skrevet 17. desember 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Også hadde det gjort at det ikke var en eneste lege igjen siden diagnostisering består hovedsakelig av utelukkelse av sykdom hvor de begynner med de mest sannsynlige. "Om det ser ut som en and, snakker som en and og går som en and så er det mest sannsynlig en and". Anonymkode: 2ecc8...85b Og problemet er at når de finner ut at det ikke er en and, så er de fornøyd med det. De prøver ikke å finne ut om det kan være en måke, liksom. Anonymkode: db597...83e 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #65 Skrevet 17. desember 2017 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og problemet er at når de finner ut at det ikke er en and, så er de fornøyd med det. De prøver ikke å finne ut om det kan være en måke, liksom. Anonymkode: db597...83e Vises det ikke noe på tenkelige prøver så er det jo ikke noen årsak til å lete etter en måke. Det er ditt ansvar å følge opp om plagene vedvarer til tross for ingen funn på prøver. Anonymkode: 2ecc8...85b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #66 Skrevet 17. desember 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, som jeg har skrevet har jeg stor forståelse for at det er travelt. Jeg er også enig i at det er systemet som er feil. En ting, bare - selv om fastlegene kan ha pasientlister på 1300 pasienter, så er det langt fra alle som benytter seg av legetjenesten. Så spørsmålet er - hva kan vi som samfunn gjøre for å lette hverdagen til fastlegene, slik at fastlegeordningen kan funke? For slik ordningen er nå funker den ikke for mange. Det er jo også en kjensgjerning at det er en del hypokondere der ute, som stjeler mye av legenes tid. Men så er det det å skille på hypokondere og reelle plager. Mine plager er for meg høyst reelle, men legen ser ikke det, fordi prøvene ikke tilsier at noe er galt. Er jeg da en hypokonder? Eller får jeg ikke hjelpen jeg burde ha krav på? Anonymkode: db597...83e Du får hjelpen du har krav på når du har fått prøver og henvisninger. Om ubehaget vedvarer er det ditt eget ansvar å følge opp. Er det ikke funn på prøver, er det heller ikke noe å følge opp for en lege. Anonymkode: 2ecc8...85b 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #67 Skrevet 17. desember 2017 Tips: Be alltid om en ny legetime uansett hvor du er henvist og hvilke prøver som er tatt. Mens du er hos legen. Nettopp fordi det skal være oppfølging, uansett hva prøvene viser. Finner de feilen så skal det behandling til, finner de den ikke må man lete etter noe nytt. Tør å sette krav til legen! Anonymkode: 37910...288
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #68 Skrevet 17. desember 2017 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du får hjelpen du har krav på når du har fått prøver og henvisninger. Om ubehaget vedvarer er det ditt eget ansvar å følge opp. Er det ikke funn på prøver, er det heller ikke noe å følge opp for en lege. Anonymkode: 2ecc8...85b Og det er nettopp det jeg mener er feil med hele systemet. Er det ikke noe funn mener jeg at legen bør tenke videre for å finne ut hva som er feil. For både legen og jeg er enige i at noe er feil. Og for en pasient som er langt nede på energi fra før vil det kreve mye mer å hele tiden måtte følge opp på egenhånd. Enden på visa vil være at pasienten blir langtidssykemeldt, og hvor bra er det for samfunnet? Anonymkode: db597...83e 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #69 Skrevet 17. desember 2017 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Og det er nettopp det jeg mener er feil med hele systemet. Er det ikke noe funn mener jeg at legen bør tenke videre for å finne ut hva som er feil. For både legen og jeg er enige i at noe er feil. Og for en pasient som er langt nede på energi fra før vil det kreve mye mer å hele tiden måtte følge opp på egenhånd. Enden på visa vil være at pasienten blir langtidssykemeldt, og hvor bra er det for samfunnet? Anonymkode: db597...83e Det er derfor du må følge opp å bestille deg en ny time. Det er ikke legens ansvar. Du må selv ta ansvar for egen helse å ta kontakt når du ennå er syk. Anonymkode: 2ecc8...85b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #70 Skrevet 17. desember 2017 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor du må følge opp å bestille deg en ny time. Det er ikke legens ansvar. Du må selv ta ansvar for egen helse å ta kontakt når du ennå er syk. Anonymkode: 2ecc8...85b Ja, jeg ser du skriver det. Og jeg mener at det burde ha vært en automatikk i at man utredes ferdig til problemet ikke er det lenger eller til man finner ut hva det skyldes. Anonymkode: db597...83e 3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #72 Skrevet 17. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er derfor du må følge opp å bestille deg en ny time. Det er ikke legens ansvar. Du må selv ta ansvar for egen helse å ta kontakt når du ennå er syk. Anonymkode: 2ecc8...85b Nå er det snakk om pasienter som har tatt kontakt med helsevesenet mange ganger. Hva mener du pasienten skal gjøre for å bli tatt på alvor når de har kontakt med helsevesenet? Hvor høyt skal man hyle liksom? Anonymkode: 50929...856 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #73 Skrevet 17. desember 2017 Enig. Når man har vert innom legekontoret med forsjellige sympt- og de ikke finner noe, og ikke setter oppfølgingstime- da orker man ikke lenger stå på. Man slutter, for man orker ikke å ikke bli trodd, man blir deppa(og tenker man er hypokonder). Rett og slett. Jeg har også erfaringer med kjente som har vert innom å forklart sånn og sånn- sendt ut, med « drikk mer vann», sov mer/ bedre, spis ditt og datt- også har det vert kreft eks. Ene døde, kreften var kommet for langt før det ble oppdaget. Fastlegene er under ett enormt press- all ære til de. Men det er en svikt i oppfølging/ prioritering av pasienter. Det er synd at de som hyler høyest/ oftest( og gjerne har helseangst(innom ganger x i uka) blir prioritert. Men fru hansen på 45 med diffuse( dog kansje alvorlige symp. Blir glemt så snart hun er ute av legekontoret). Anonymkode: 1c4bb...972 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #74 Skrevet 17. desember 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg ser du skriver det. Og jeg mener at det burde ha vært en automatikk i at man utredes ferdig til problemet ikke er det lenger eller til man finner ut hva det skyldes. Anonymkode: db597...83e Det er slik det er nå ikke mulighet til. Da må hele systemet forandres og lista til fastlegen må minskes med minst 1000 for å klare så tett oppfølging av hver eneste en. Anonymkode: 2ecc8...85b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #75 Skrevet 17. desember 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå er det snakk om pasienter som har tatt kontakt med helsevesenet mange ganger. Hva mener du pasienten skal gjøre for å bli tatt på alvor når de har kontakt med helsevesenet? Hvor høyt skal man hyle liksom? Anonymkode: 50929...856 Man må hyle til man er frisk. Så lenge prøver er negative så får ikke legen eller spesialistene gjort mer. Du må si i fra om problemene vedvarer så nye tester kan taes og nye henvisninger sendes. Er du ikke fornøyd med fastlegen så bytt. Anonymkode: 2ecc8...85b
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #76 Skrevet 17. desember 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Når man har vert innom legekontoret med forsjellige sympt- og de ikke finner noe, og ikke setter oppfølgingstime- da orker man ikke lenger stå på. Man slutter, for man orker ikke å ikke bli trodd, man blir deppa(og tenker man er hypokonder). Rett og slett. Jeg har også erfaringer med kjente som har vert innom å forklart sånn og sånn- sendt ut, med « drikk mer vann», sov mer/ bedre, spis ditt og datt- også har det vert kreft eks. Ene døde, kreften var kommet for langt før det ble oppdaget. Fastlegene er under ett enormt press- all ære til de. Men det er en svikt i oppfølging/ prioritering av pasienter. Det er synd at de som hyler høyest/ oftest( og gjerne har helseangst(innom ganger x i uka) blir prioritert. Men fru hansen på 45 med diffuse( dog kansje alvorlige symp. Blir glemt så snart hun er ute av legekontoret). Anonymkode: 1c4bb...972 For noe tull. Pasienter blir prioritert etter alvorlighetsgrad, ikke hyling. Ser det ut som en and, går som en and og snakker som en and så er det mest sannsynlig en and. Du er selv ansvarlig for å følge opp egen helse. Slik systemet er lagt opp er det hverken tid eller ressurser til at en lege skal holde en pasient med helseangst i handa som ett barnehagebarn. Om du vil ha tettere oppfølging så må du gå privat. Det offentlige har ikke ressurser til det. Anonymkode: 2ecc8...85b 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #77 Skrevet 17. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må hyle til man er frisk. Så lenge prøver er negative så får ikke legen eller spesialistene gjort mer. Du må si i fra om problemene vedvarer så nye tester kan taes og nye henvisninger sendes. Er du ikke fornøyd med fastlegen så bytt. Anonymkode: 2ecc8...85b Har du opplevd å være alvorlig syk? Det høres veldig lettvint ut for deg. Jeg har opplevd det. Har hatt mange smertefulle store operasjoner, vært livstruende syk, ligger på intensiven og blitt rullet rundt i senga av sykepleiere fordi jeg ikke har vært i stand til å snu meg selv over på siden. Det er ikke slik at man som oftest blir frisk, men for at man skal bli fungerende, må helsevesenet også ta på seg ansvar for hvordan de møter pasienter, og ta dem på alvor. Anonymkode: 50929...856 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #78 Skrevet 17. desember 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: For noe tull. Pasienter blir prioritert etter alvorlighetsgrad, ikke hyling. Ser det ut som en and, går som en and og snakker som en and så er det mest sannsynlig en and. Du er selv ansvarlig for å følge opp egen helse. Slik systemet er lagt opp er det hverken tid eller ressurser til at en lege skal holde en pasient med helseangst i handa som ett barnehagebarn. Om du vil ha tettere oppfølging så må du gå privat. Det offentlige har ikke ressurser til det. Anonymkode: 2ecc8...85b Jeg har hatt livstruende komplikasjoner, det ble ikke prioritert, fordi det ikke ble tatt på alvor. Jeg var alt for syk til å være ekspert på egen helse, noe som også er et spesialistfelt. Jeg hadde alle tegn på komplikasjonen, som kunne blitt plukket opp av den store mengden med helsepersonell som jeg møtte. Det så ut som en and, gikk som en and, men oppfattet ble det ikke. Jeg satt foran spesialistkirurger med behov for akutt operasjon flere ganger, uten at det ble oppfattet. Det er en del holdningsproblemer i helsevesenet, som må tas tak i. Anonymkode: 50929...856 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #79 Skrevet 17. desember 2017 Det høres så lettvindt ut for noen her, og for ett par år siden kunne det sikkert vert meg som skrev det. Men av erfaring er jeg smertelig klar over at man kan (som du så fint skriver) se ut som en and, gå som en and- men legene tar seg ikke tid til å finne ut at det er en and. Ja alle har annsvar for egen helse- men en hvermannsen i gata som ikke har kompetanse skal måtte slippe å google seg frem i en jungel av diagnoser- for fastlegen har ikke tid eller engasjemang til å følge opp. Og er man syk- orker man heller ikke dette! Spesiellt gjelder dette psyk. Lidelser. Man følger opp i ploms, pleie og omsorg er meget flink. Hvorfor kan ikke legene? Anonymkode: 1c4bb...972 2
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2017 #80 Skrevet 17. desember 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du opplevd å være alvorlig syk? Det høres veldig lettvint ut for deg. Jeg har opplevd det. Har hatt mange smertefulle store operasjoner, vært livstruende syk, ligger på intensiven og blitt rullet rundt i senga av sykepleiere fordi jeg ikke har vært i stand til å snu meg selv over på siden. Det er ikke slik at man som oftest blir frisk, men for at man skal bli fungerende, må helsevesenet også ta på seg ansvar for hvordan de møter pasienter, og ta dem på alvor. Anonymkode: 50929...856 Men du må da forstå at når prøver er negative og ingenting blir funnet hps spesialistene, ei heller pasienten tar kontakt igjen så vil systemet tenke du er frisk. Om dette ikke stemmer så må du jo si i fra. De har ikke kapasitet til å fotfølge alle pasienter. Om du vil forfølges så må du ta å betale for privat. Din helse er faktisk ditt eget ansvar. Anonymkode: 2ecc8...85b 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå