AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #1 Skrevet 15. desember 2017 Har i et års tid vært plaget av disse artige, diffuse symptomene - utslitthet, mageproblemer, hjertebank, lav puls, hudkløe, sykdomsfølelse i kroppen osv. osv. Kontaktet legen fortrinnsvis for B12-sprøyte, da dette har hjulpet tidligere. Han ville ikke gi meg det, men ville ta noen blodprøver. Alle blodprøvene var fine. Vel, formen var like ræva, så jeg avventet et par måneder for å se om det ble bedre, det ble det ikke, så jeg kontaktet legen igjen. Nye blodprøver og henvisning til ultralyd. Alle prøver fine, ultralyden viste litt gallestein og polypp i galleblæra - så den ble fjernet. Takk skal du ha. Etter å ha avventet i nye par måneder for å kjenne om dette kunne hjelpe på den jævlige formen måtte jeg kontakte legen igjen for nye blodprøver. Litt høye leververdier på denne, men det stabiliserte seg på kontrollprøven - ha en god dag. Nå er formen fortsatt laber. Kløen, mageproblemene, hjertebanken og det andre er fortsatt på topp. Tok selv kontakt med hudlege, uten å finne noe, men ble anbefalt sjekk av tarmene. Det fikk jeg henvisning til, og alt er selvfølgelig normalt, god jul og godt nytt år! Spørsmålet/saken er da: er det kravstort av meg å forvente at legen kommer med forslag/råd om hva jeg bør gjøre videre? Det tærer på å hele tiden måtte kontakte legen med de samme symptomene, uten at han følger opp når de ikke finner noe på akkurat de prøvene som blir tatt. Det er godt mulig det "bare" er stress/utbrenthet, men bør ikke legen da hjelpe meg med forslag på hvordan komme meg ovenpå igjen? Er det ikke vanlig at fastlegen skal følge opp pasientene, eller er det forventet at pasientene selv må følge opp, så lenge symptomer er status quo? Det er godt mulig dette er helt normalt, noen som vet? Anonymkode: db597...83e
Kylling Skrevet 15. desember 2017 #2 Skrevet 15. desember 2017 Legen følger deg jo opp når han henviser videre? 10
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #3 Skrevet 15. desember 2017 7 minutter siden, Kylling skrev: Legen følger deg jo opp når han henviser videre? Nei, han henviser videre fordi jeg selv følger opp. Plagene mine er der jo like fordømt, selv om ct og blodprøver ikke viser at noe er feil. Anonymkode: db597...83e 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #4 Skrevet 15. desember 2017 Får du i deg nok jod ved å spise sjømat, jodberiket salt og melk? Anonymkode: dafce...107 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #5 Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Får du i deg nok jod ved å spise sjømat, jodberiket salt og melk? Anonymkode: dafce...107 Det regner jeg med, men det var ikke spørsmålet, egentlig :-) Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #6 Skrevet 15. desember 2017 Dessverre er det slik hos mange leger at man må mase og presse på, også mot deres vilje, og til tider blir man møtt med irritasjon og uvilje. Jeg har vært i potensielt livstruende situasjoner, det var fortsatt slik da. Så det forteller i alle fall meg at det er bare slik det er, man må hyle høyest for å få hjelp, man må mase, og presse på, igjen og igjen. Etter å ha sett holdningene i helsevesenet, så regner jeg med at de er innforstått med denne organiske fremgangsmåten. Altså: Hvis en pasient er alvorlig nok syk, så kommer de igjen snart. Anonymkode: 50929...856 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #7 Skrevet 15. desember 2017 Sånn har jeg det også, nå gir jeg opp. Når man har mange diffuse symptomer så gir de fleste leger opp ganske så fort, er min erfaring. Jeg har ikke noen råd til deg, dessverre. Men du er ikke alene. Hos meg er det også mage problemer, innimellom forhøyet leververdier. Har også fjernet galleblæren uten at det hjalp sånn nevneverdig på plagene. Er i tillegg mye slapp/trøtt og nedstemt. Anonymkode: 9612f...b81
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #8 Skrevet 15. desember 2017 Jeg gikk sånn i 3 år, og byttet fastlege noen ganger fordi jeg ikke ble tatt på alvor. TIlslutt sa jeg at jeg hadde fått nok, og om jeg eventuelt var hypokonder så måtte det iallefall utelukkes ved å utrede meg skikkelig. Jeg sa vel noe sånt som at "jeg går ikke herfra før vi har lagt en plan for utrednign" - selvsagt ikke i en hissig tone, men jeg forklarte at nå var begeret rent litt over for meg. Så han bestilte en undersøkelse, og der ble sykdommen min avdekket. I ettertid opplever jeg noe av det samme, at man ikke får noe hjelp uten at man er veldig konkret og sier man ønsker ditt og datt. I tillegg er erfaringen min at man gjerne på slenge på en "det er selvagt ingenting, men jeg vil bare utelukke" - snålt nok så får jeg somregel det jeg vil ha av undersøkelser da når symptomene er klare. Får det ikke om jeg legger til grunn at noe konkret er galt ved å nevne en diagnose av noe slag. Man må mase, presse og kanskje bytte fastlege. Det er iallefall min erfaring, også etter at diagnosen er satt. Anonymkode: 99d69...425 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #9 Skrevet 15. desember 2017 Mange opplever at de selv må være den som tar avgjørelser og vurdering i møte med fastlegen, dette gjelder spesielt mennesker som har diffuse symptomer som etterhvert viser seg å være kroniske sykdommer eller begynnelse på sykdom. Kjenner alt for mange som ikke ble tatt seriøst av fastlegene sine, og da sikter jeg ikke til klagende og hysteriske mennesker, men for eks den gjengse elektrikeren som føler seg dårlig, moren til 3 som sliter med smerter osv. Man tenker gjerne at man går til en kompetent person som kan ta slike vurderinger bedre enn seg selv, men det viser seg i mange tilfeller at det ikke er tilfelle. Det verste tilfellet jeg vet om var en som var døden nær da han valgte gå til privatlege 5 timers kjøretid unna fordi han følte seg veldig syk og legen hadde for 4 gang over flere måneder sagt at det bare var et virus. Heldigvis tok privatlegen prøver og han ble sendt rett på sykehus for operasjon. Anonymkode: 2d565...44c 2
Luckiness Skrevet 15. desember 2017 #10 Skrevet 15. desember 2017 Har stoffskiftet ditt vært sjekket? Vil selvfølgelig tro at blodprøver ifht dette er tatt. Er hjertet ditt sjekket? Tenker da mest pga. lav puls, hjertebank, utslitthet...Men andre symptomer kan også oppstå. Symptomene trenger jo ikke i og for seg å være symptomer på det samme. Det kan hende flere symptomer tilfeldigvis har dukket opp ca samtidig. Hudkløen f.eks. kan det hende den kan komme av tørr hud? eksem? 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #11 Skrevet 15. desember 2017 1 time siden, Luckiness skrev: Har stoffskiftet ditt vært sjekket? Vil selvfølgelig tro at blodprøver ifht dette er tatt. Er hjertet ditt sjekket? Tenker da mest pga. lav puls, hjertebank, utslitthet...Men andre symptomer kan også oppstå. Symptomene trenger jo ikke i og for seg å være symptomer på det samme. Det kan hende flere symptomer tilfeldigvis har dukket opp ca samtidig. Hudkløen f.eks. kan det hende den kan komme av tørr hud? eksem? Stoffskiftet har vært på en eller to av prøvene, ja, men normale verdier. Hjertet er ikke sjekket annet enn på røntgen, men det var egentlig før den verste hjertebanken/pulsuregelmessighetene. Kløen er uten utslett, og er heller ikke tørr-hudkløe. Er bare så fortvilende å gå sånn, jeg er jo ikke noe klokere enn legen. Tror heller ikke jeg orker å mase mer, har nok med å fungere som det er. Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #12 Skrevet 15. desember 2017 En familievenn slet med uidentifiserbar kløe, vedkommende hadde lymfekreft, dog hadde nok dette kommet fram på undersøkelser. En annen familievenn hadde også kløe uten utslett, og vedkommende hadde skabb, men skabb fører kun til kløe og ikke de andre symptomene du beskriver. Anonymkode: 3f6d6...2e8
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #13 Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: En familievenn slet med uidentifiserbar kløe, vedkommende hadde lymfekreft, dog hadde nok dette kommet fram på undersøkelser. En annen familievenn hadde også kløe uten utslett, og vedkommende hadde skabb, men skabb fører kun til kløe og ikke de andre symptomene du beskriver. Anonymkode: 3f6d6...2e8 Ja, nei - har nok ikke kreft. Heller ikke skabb, tror jeg. Bestilte time hos privat hudlege, men hun hadde ingen forklaring. Jeg forventer ingen diagnose her, bare så det er sagt. Er bare så overrasket over hvor lite initiativ jeg føler legen tar, all den tid plagene tydeligvis ikke forsvinner. Som i dag, da jeg fikk svar på CT over SMS, hvor han veldig bastant avslutter med god helg, god jul og godt nytt år. Underforstått: ingen vits å kontakte meg igjen. Ganske utmattende når man er utmattet fra før Anonymkode: db597...83e 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #14 Skrevet 15. desember 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har i et års tid vært plaget av disse artige, diffuse symptomene - utslitthet, mageproblemer, hjertebank, lav puls, hudkløe, sykdomsfølelse i kroppen osv. osv. Kontaktet legen fortrinnsvis for B12-sprøyte, da dette har hjulpet tidligere. Han ville ikke gi meg det, men ville ta noen blodprøver. Alle blodprøvene var fine. Vel, formen var like ræva, så jeg avventet et par måneder for å se om det ble bedre, det ble det ikke, så jeg kontaktet legen igjen. Nye blodprøver og henvisning til ultralyd. Alle prøver fine, ultralyden viste litt gallestein og polypp i galleblæra - så den ble fjernet. Takk skal du ha. Etter å ha avventet i nye par måneder for å kjenne om dette kunne hjelpe på den jævlige formen måtte jeg kontakte legen igjen for nye blodprøver. Litt høye leververdier på denne, men det stabiliserte seg på kontrollprøven - ha en god dag. Nå er formen fortsatt laber. Kløen, mageproblemene, hjertebanken og det andre er fortsatt på topp. Tok selv kontakt med hudlege, uten å finne noe, men ble anbefalt sjekk av tarmene. Det fikk jeg henvisning til, og alt er selvfølgelig normalt, god jul og godt nytt år! Spørsmålet/saken er da: er det kravstort av meg å forvente at legen kommer med forslag/råd om hva jeg bør gjøre videre? Det tærer på å hele tiden måtte kontakte legen med de samme symptomene, uten at han følger opp når de ikke finner noe på akkurat de prøvene som blir tatt. Det er godt mulig det "bare" er stress/utbrenthet, men bør ikke legen da hjelpe meg med forslag på hvordan komme meg ovenpå igjen? Er det ikke vanlig at fastlegen skal følge opp pasientene, eller er det forventet at pasientene selv må følge opp, så lenge symptomer er status quo? Det er godt mulig dette er helt normalt, noen som vet? Anonymkode: db597...83e Det er normalt. Men ikke ønskelig. Probemet ditt er nok mye dette: vestlig medisin legger ingen vekt på mat når det kommer til helse. Så leger har ikke peiling på magelidelser. Alle dine problemer kan fint være symptomer på en og samme ting: mageproblemene. Når fordøyelsen ikke funker kan du få feberfølelse, influensasymptomer, slapphet, skjelvinger, svimmelhet, hjertebank, hurtig puls uten anstrengelse, elveblest og vondter i muskler og ledd. Jeg gikk til fastlege med dine symptomer i vår. Så gikk jeg privat. Han bekreftet at feberfølelse og hurtig puls er helt normale symptomer på en fordøyelse som jobber i motbakke. Mitt tips er dette: ha som førsteantagelse at alle dine problemer er fordøyelsesrelaterte. Dette kan ha vært utløst av stress, ja. Eller ev influensa. Her og nå spiller det ingen trille. For magetrøbbel kan kun behandles ved å innføre en rolig livsstil, avlære deg selv stress og spise (ekstremt) lettfordøyelig og tam mat de neste månedene. Ja: du kan velge medisiner over diett. Men det vil trolig bare forlenge restitusjonsperioden fra 1-2 år og til mange år. Mage tar tid. Kutt ut rå grønnsaker, fiberrikt korn, stivelsesrik mat, krydder, sure matvarer og fete matvarer. Spis kokt ris, enkel dampet kjøttdeig eller fisk og dampede grønnsaker. Unngå alkohol, koffein, sitrus og sukker som pesten. Gi det 3 uker og jeg tipper mange av symptomene dine er borte. Som trøst: etter 1/2 år kan jeg nå spise poteter innimellom. Jeg er fortsatt ikke matlei. Jeg spiser kun utvalgte ting. Men jeg er frisk som en fisk. Anonymkode: 72100...4c7 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #15 Skrevet 15. desember 2017 Pga kronisk sykdom så følger fastlegen meg opp veldig bra. Er der noen ganger i året, men nå kan jeg sende mail til ham. Innimellom svarer han på mailen, innimellom så ringer han. Anonymkode: 4287d...7ef
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #16 Skrevet 15. desember 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pga kronisk sykdom så følger fastlegen meg opp veldig bra. Er der noen ganger i året, men nå kan jeg sende mail til ham. Innimellom svarer han på mailen, innimellom så ringer han. Anonymkode: 4287d...7ef Er glad for at du får oppfølging for diagnosen, og der tror jeg også det norske helsevesenet er bra. Det er veien til diagnose som er problemet mitt... Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #17 Skrevet 15. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det regner jeg med, men det var ikke spørsmålet, egentlig :-) Anonymkode: db597...83e Det kan være du har stoffskifteproblemer med mindre dette er sjekket. Så det er veldig relevant, egentlig. Anonymkode: 63219...82c
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #18 Skrevet 15. desember 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Har i et års tid vært plaget av disse artige, diffuse symptomene - utslitthet, mageproblemer, hjertebank, lav puls, hudkløe, sykdomsfølelse i kroppen osv. osv. Kontaktet legen fortrinnsvis for B12-sprøyte, da dette har hjulpet tidligere. Han ville ikke gi meg det, men ville ta noen blodprøver. Alle blodprøvene var fine. Vel, formen var like ræva, så jeg avventet et par måneder for å se om det ble bedre, det ble det ikke, så jeg kontaktet legen igjen. Nye blodprøver og henvisning til ultralyd. Alle prøver fine, ultralyden viste litt gallestein og polypp i galleblæra - så den ble fjernet. Takk skal du ha. Etter å ha avventet i nye par måneder for å kjenne om dette kunne hjelpe på den jævlige formen måtte jeg kontakte legen igjen for nye blodprøver. Litt høye leververdier på denne, men det stabiliserte seg på kontrollprøven - ha en god dag. Nå er formen fortsatt laber. Kløen, mageproblemene, hjertebanken og det andre er fortsatt på topp. Tok selv kontakt med hudlege, uten å finne noe, men ble anbefalt sjekk av tarmene. Det fikk jeg henvisning til, og alt er selvfølgelig normalt, god jul og godt nytt år! Spørsmålet/saken er da: er det kravstort av meg å forvente at legen kommer med forslag/råd om hva jeg bør gjøre videre? Det tærer på å hele tiden måtte kontakte legen med de samme symptomene, uten at han følger opp når de ikke finner noe på akkurat de prøvene som blir tatt. Det er godt mulig det "bare" er stress/utbrenthet, men bør ikke legen da hjelpe meg med forslag på hvordan komme meg ovenpå igjen? Er det ikke vanlig at fastlegen skal følge opp pasientene, eller er det forventet at pasientene selv må følge opp, så lenge symptomer er status quo? Det er godt mulig dette er helt normalt, noen som vet? Anonymkode: db597...83e Legen avviser deg jo ikke. Hva mer kan legen gjøre, mener du, når det ikke er mulig å påvise noe galt med kroppen din? Lider du av sick building syndrome, kanskje? Da får du "allergisymptomer" i form av mage tarm problemer og hudkløe, samt trett og slapphet. Da nytter det ikke å undersøke kroppen fordi det ikke finnes metoder for dette, men å undersøke huset kan føre til mål. Men om dette er på arbeid eller hjemme er jo umulig å vite. Anonymkode: 6c329...a98 6
Luckiness Skrevet 15. desember 2017 #19 Skrevet 15. desember 2017 Selv om dette gjerne er det kjedeligste å høre: kan det være psykisk? Angst feks? Kanskje du har hatt symptomer, som egentlig er vekke, men har/er redd for hva det kan være og de har fortsatt? Men symptomene nå skyldes angst? 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #20 Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen avviser deg jo ikke. Hva mer kan legen gjøre, mener du, når det ikke er mulig å påvise noe galt med kroppen din? Lider du av sick building syndrome, kanskje? Da får du "allergisymptomer" i form av mage tarm problemer og hudkløe, samt trett og slapphet. Da nytter det ikke å undersøke kroppen fordi det ikke finnes metoder for dette, men å undersøke huset kan føre til mål. Men om dette er på arbeid eller hjemme er jo umulig å vite. Anonymkode: 6c329...a98 Jeg mener at legen kunne ha sagt: disse prøvene viser ikke noe galt, men jeg anerkjenner at du har fysiske plager, og dette er hva vi/du må gjøre for å finne ut av det/bli bedre. Det er jo noe galt et sted når man kjenner på en viss fortvilelse over at CT ikke påviser kreft, liksom (selvfølgelig sammen med lettelsen over at man ikke har det) Anonymkode: db597...83e 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå