AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #21 Skrevet 15. desember 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan være du har stoffskifteproblemer med mindre dette er sjekket. Så det er veldig relevant, egentlig. Anonymkode: 63219...82c Det kan være alt mulig sånn sett. Takk for tips, men det er umulig å diagnostisere noe her. Utgangspunktet for tråden var egentlig en diskusjon om fastleger, og om min lege er mer «tiltaksløs» enn vanlig. Hva kan jeg som pasient forvente, liksom? Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #22 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, Luckiness skrev: Selv om dette gjerne er det kjedeligste å høre: kan det være psykisk? Angst feks? Kanskje du har hatt symptomer, som egentlig er vekke, men har/er redd for hva det kan være og de har fortsatt? Men symptomene nå skyldes angst? Nei, jeg er rolig som skjæra på tunet sånn sett Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #23 Skrevet 15. desember 2017 Hva definerer du som lav puls? Anonymkode: 0c071...757
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #24 Skrevet 15. desember 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at legen kunne ha sagt: disse prøvene viser ikke noe galt, men jeg anerkjenner at du har fysiske plager, og dette er hva vi/du må gjøre for å finne ut av det/bli bedre. Det er jo noe galt et sted når man kjenner på en viss fortvilelse over at CT ikke påviser kreft, liksom (selvfølgelig sammen med lettelsen over at man ikke har det) Anonymkode: db597...83e Legen har fulgt deg forsvarlig opp, etter min vurdering. At det ikke har vært noe å påvise betyr ikke at du ikke at legen skal bruke kjempe mye resurser på å undersøke deg på alle bauer og kanter. Har legen undersøkt deg for psykiske plager i form av depresjon? Noen ganger må bare pasienten slå seg til ro med at der ikke er mulig å påvise noen fysisk galt i eller med kroppen. Det kan skyldes alt fra psyken til normale variasjoner i en menneskekropp. At pasientene ikke vil slå seg til ro med at noe galt ikke er mulig å påvise er jo nesten en diagnose i seg selv. Anonymkode: 6c329...a98 11
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #25 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva definerer du som lav puls? Anonymkode: 0c071...757 Under 60. Er ikke trent, og har heller ikke ligget der normalt tidligere. Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #26 Skrevet 15. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Legen har fulgt deg forsvarlig opp, etter min vurdering. At det ikke har vært noe å påvise betyr ikke at du ikke at legen skal bruke kjempe mye resurser på å undersøke deg på alle bauer og kanter. Har legen undersøkt deg for psykiske plager i form av depresjon? Noen ganger må bare pasienten slå seg til ro med at der ikke er mulig å påvise noen fysisk galt i eller med kroppen. Det kan skyldes alt fra psyken til normale variasjoner i en menneskekropp. At pasientene ikke vil slå seg til ro med at noe galt ikke er mulig å påvise er jo nesten en diagnose i seg selv. Anonymkode: 6c329...a98 Om så alle plagene (som er høyst fysiske) skyldes psyken - burde han ikke da ta opp det, da? Enten å ta samtaler om det med meg selv, eller henvise til psykolog? Anonymkode: db597...83e 3
Gjest supernova_87 Skrevet 15. desember 2017 #27 Skrevet 15. desember 2017 Har du spurt ham da? "Hvis dette "bare" er psykisk, hva skal/kan jeg gjøre med det? Jeg orker ikke å ha det sånn lenger og trenger aktiv hjelp til å hjelpe meg selv." Ellers finner man mange gode forslag til hvordan håndtere stress på nettet. Hvis man stresser er jo hovedsaklig løsningen å roe ned. Spise sunt, trene og få bukt med evt. tankekjør. Dersom du mener du sliter så mye psykisk at du trenger psykolog så kan du høre hva legen tenker om det, eller du kan oppsøke privat psykolog. Jeg tror nok fastleger forventer at man skal ta vare på seg selv litt selv, og om man ikke klarer det må man nok være tydelig på det. Min oppfatning er at fastleger er veldig opptatt og at de sjelden setter opp oppfølgingstimer men at dette er noe pasienten selv må ta ansvar for.
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #28 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, Rainstorm skrev: Har du spurt ham da? "Hvis dette "bare" er psykisk, hva skal/kan jeg gjøre med det? Jeg orker ikke å ha det sånn lenger og trenger aktiv hjelp til å hjelpe meg selv." Ellers finner man mange gode forslag til hvordan håndtere stress på nettet. Hvis man stresser er jo hovedsaklig løsningen å roe ned. Spise sunt, trene og få bukt med evt. tankekjør. Dersom du mener du sliter så mye psykisk at du trenger psykolog så kan du høre hva legen tenker om det, eller du kan oppsøke privat psykolog. Jeg tror nok fastleger forventer at man skal ta vare på seg selv litt selv, og om man ikke klarer det må man nok være tydelig på det. Min oppfatning er at fastleger er veldig opptatt og at de sjelden setter opp oppfølgingstimer men at dette er noe pasienten selv må ta ansvar for. Ja, jeg har spurt og jeg har grått, men egentlig ikke fått noe svar. Og jeg skjønner jo at fastlegene er travle. Kanskje det bare er meg som ønsker meg en Dr. House Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #29 Skrevet 15. desember 2017 Ja, jeg synes man burde kunne forvente mer. Opplevd akkurat det samme selv. Helt OK at fastlegen ikke har inngående kunnskap om alt mulig. Men da burde man bli henvist. Synes også man bør kunne forvente at legen har et ønske om å finne ut hva som er problemet. Og også at de klarer å forstå at det er snakk om livet mitt. Er det slitsomt å høre på at jeg ikke er i form burde man ikke vært lege. Eneste jeg nå bruker fastlegen til er resept på p-piller og sykemelding om jeg skulle få influensa. Det fikser han. Men ikke noe særlig mer. Anonymkode: fce2a...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #30 Skrevet 15. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg har spurt og jeg har grått, men egentlig ikke fått noe svar. Og jeg skjønner jo at fastlegene er travle. Kanskje det bare er meg som ønsker meg en Dr. House Anonymkode: db597...83e Nettopp. Du er overbevist om at du feiler noe fysisk samtidig som du over lang til har slitt og ikke blitt fornøyd med det legen har gjort og tilbudt. At legen ikke klarer å påvise noe galt, gjør det til et skjeldent og høyst uvanlig dr. House -tilfelle? Anonymkode: 6c329...a98 5
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #31 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, jeg synes man burde kunne forvente mer. Opplevd akkurat det samme selv. Helt OK at fastlegen ikke har inngående kunnskap om alt mulig. Men da burde man bli henvist. Synes også man bør kunne forvente at legen har et ønske om å finne ut hva som er problemet. Og også at de klarer å forstå at det er snakk om livet mitt. Er det slitsomt å høre på at jeg ikke er i form burde man ikke vært lege. Eneste jeg nå bruker fastlegen til er resept på p-piller og sykemelding om jeg skulle få influensa. Det fikser han. Men ikke noe særlig mer. Anonymkode: fce2a...2ff Ja, det er nettopp disse tankene jeg har hatt dette året også. Ikke så kult å føle seg som sjefshypokonderen, når man egentlig ikke har hypokonderhistorie 😏 Anonymkode: db597...83e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #32 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nettopp. Du er overbevist om at du feiler noe fysisk samtidig som du over lang til har slitt og ikke blitt fornøyd med det legen har gjort og tilbudt. At legen ikke klarer å påvise noe galt, gjør det til et skjeldent og høyst uvanlig dr. House -tilfelle? Anonymkode: 6c329...a98 Nei, sikkert ikke. Jeg prøvde meg på en spøk der, gitt. Poenget mitt er at jeg har disse fysiske plagene. Plagene forsvinner ikke selv om CT av mage ikke fant noe galt. Da stusser jeg litt over at legen ikke tenker videre, f.eks irritabel tarm. Hvis jeg skal utredes for mulig irritabel tarm, må jeg selv foreslå det. Jeg er jo ingen lege. Anonymkode: db597...83e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #33 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er nettopp disse tankene jeg har hatt dette året også. Ikke så kult å føle seg som sjefshypokonderen, når man egentlig ikke har hypokonderhistorie 😏 Anonymkode: db597...83e Ikke sant! Og det hadde hjulpet så innmari om han bare sa han forstår noe er galt, men at han ikke finner ut av hva det er. At det går an å være syk selv om prøvene han har tatt ikke viser det. Jeg tenker egentlig at vi utdanner feil folk til leger. Trenger ikke nødvendigvis være de skolesmarte som er flinkest med mennesker. Og en lege bør være begge deler. Anonymkode: fce2a...2ff
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #34 Skrevet 15. desember 2017 Jeg syns det høres ut som du er meget godt utredet mtp undersøkelser i spesialisthelsetjenesten. Så sånn sett syns jeg det høres ut som en flink lege, som henviser dersom han ikke finner svar selv. Hvor gammel er du, og er du i jobb? Er det noe i livet ditt som tynger deg, eller du burde endre på? Jeg tenker på venner som tapper deg for energi, bekymringer, røyker og drikker du? Slike diffuse relativt milde plager som du har, har ikke alltid en konkret årsak som kan behandles. De fleste mennesker har litt plager og vondter. Test ut litt om mageproblemene blir bedre om du reduserer litt på melk feks. Kjøp fet fuktighetskrem på apoteket. Legg til rette for mindre stress og mer hygge i hverdagen osv. Fastlegen er ingen mirakelmann dessverre. Men det er jo også lov å bytte lege dersom du er misfornøyd. Anonymkode: a38f9...f53 2
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #35 Skrevet 15. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke sant! Og det hadde hjulpet så innmari om han bare sa han forstår noe er galt, men at han ikke finner ut av hva det er. At det går an å være syk selv om prøvene han har tatt ikke viser det. Jeg tenker egentlig at vi utdanner feil folk til leger. Trenger ikke nødvendigvis være de skolesmarte som er flinkest med mennesker. Og en lege bør være begge deler. Anonymkode: fce2a...2ff Det kan godt være. Min kjære jobber i helsevesenet, og han sier at man gjerne vil unngå å få folk inn i systemet, fordi det er dyrt. Og slik kan det føles, ja. Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #36 Skrevet 15. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg syns det høres ut som du er meget godt utredet mtp undersøkelser i spesialisthelsetjenesten. Så sånn sett syns jeg det høres ut som en flink lege, som henviser dersom han ikke finner svar selv. Hvor gammel er du, og er du i jobb? Er det noe i livet ditt som tynger deg, eller du burde endre på? Jeg tenker på venner som tapper deg for energi, bekymringer, røyker og drikker du? Slike diffuse relativt milde plager som du har, har ikke alltid en konkret årsak som kan behandles. De fleste mennesker har litt plager og vondter. Test ut litt om mageproblemene blir bedre om du reduserer litt på melk feks. Kjøp fet fuktighetskrem på apoteket. Legg til rette for mindre stress og mer hygge i hverdagen osv. Fastlegen er ingen mirakelmann dessverre. Men det er jo også lov å bytte lege dersom du er misfornøyd. Anonymkode: a38f9...f53 Joda, han er ikke helgæærn, og jeg er helt enig i at han ha kred for å ha sendt meg på undersøkelser. Men problemet er at undersøkelsene er ganske «snevre» og har tatt for seg begrensete deler hvis du forstår. Og like sliten og «syk» er jeg Jeg er over 40 og i fast jobb. Jeg har heller ingen historie med å renne ned dørene hos fastlegen, det er først i år at det har ballet seg på med plagsomme greier. Anonymkode: db597...83e
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #37 Skrevet 15. desember 2017 Jeg skjønner problemet ditt, men samtidig høres det jo ut som at du er særdeles godt utredet med gjentagende blodprøver, bildediagnostikk og i gastromedisinsk regi i sekundærsektoren (?). Jeg ser ikke helt hva legen din kan gjøre videre annet enn å gå videre i et mer psykisk/funksjonelt spor, når paraklinikken er upåfallende og en CT - abdomen (?) ikke har avdekket tegn til patologi. Symptomene dine er ikke forenelige med irritabel tarm, hvis diagnose er basert på strenge kriterier, og en puls under 60 er heller ikke nevneverdig lavt. Jeg synes du har blitt godt fulgt opp og er relevant utredet. Anonymkode: 0d488...cc8 3
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #38 Skrevet 15. desember 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg skjønner problemet ditt, men samtidig høres det jo ut som at du er særdeles godt utredet med gjentagende blodprøver, bildediagnostikk og i gastromedisinsk regi i sekundærsektoren (?). Jeg ser ikke helt hva legen din kan gjøre videre annet enn å gå videre i et mer psykisk/funksjonelt spor, når paraklinikken er upåfallende og en CT - abdomen (?) ikke har avdekket tegn til patologi. Symptomene dine er ikke forenelige med irritabel tarm, hvis diagnose er basert på strenge kriterier, og en puls under 60 er heller ikke nevneverdig lavt. Jeg synes du har blitt godt fulgt opp og er relevant utredet. Anonymkode: 0d488...cc8 Tja, har vel egentlig bare funnet ut to ting som ikke feiler meg (tarmkreft og lavt stoffskifte). Man har jo ikke funnet ut hva som feiler meg, og da tenker jeg at utredningen er mangelfull. Anonymkode: db597...83e 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #39 Skrevet 15. desember 2017 Dessverre er det slik du beskriver i Norsk helsevesen. Om du har plager, og går til fastlege, er der en utlukkelses diagnosering som ofte brukes. Det kan dermed ta veldig lang tid få en diagnose. Har opplevd det samme selv. Synes det er skremmende hvor «tilfeldig» alt fungerer i Norsk helsevesen. Legene har null ansvar om du kommer inn med en problematikk. Vet om folk som har gått med diverse plager i åresvis og når diagnosen kommer er det dessverre for sent gjøre noe da det har gått for lang tid. Og dette er 2017, dessverre. Anonymkode: 0c071...757 1
AnonymBruker Skrevet 15. desember 2017 #40 Skrevet 15. desember 2017 Det er kun en person som virkelig kjenner din tilstand, og det er du selv. Du er godt voksen, har livserfaring, kjenner dine egne mønstre og din egen kropp. Jeg har vært alvorlig syk, jeg har hatt mange operasjoner, og være hos en haug med leger og spesialister. Jeg har også gjennom den erfaringen blitt kjent med andre alvorlig syke pasienter, som har gått gjennom omfattende operasjoner og behandlingsløp. Det første jeg ville spurt folk som har meninger om, er hva slags erfaring de faktisk har. For er det noe jeg lærte som syk, er at det er mange som har meninger, uten erfaring eller kunnskap. Og når de sitter å avviser andres potensielle sykdom over Internet, med 0 innsikt i fakta, så sier det seg selv hvor ansvarsfulle de er. Her er en fattig trøst, som jeg har lært av erfaring. Skulle du være alvorlig syk, så har sykdom en tendens til å forverre seg over tid. Dermed kan det som er vagt i dag, bli veldig tydelig senere. Og når det skjer, så har ikke alle disse meningsmiklene så mye å bidra med lengre. Derfor sier jeg, stol på deg selv. Jeg tenkte i ettertid at jeg ville heller ha vært en crazy masete bitch, enn at sykdommen fikk utvikle seg. For det er svarteperen man sitter igjen med. Og som kronisk syk pasient, så blir man kjent med interne problemstillinger som at det er vanlig at det kan ta 7 - 10 år med plager for å få diagnose for enkelte sykdommer. Slike ting vet man ikke før man har blitt en del av disse gruppene, og da skjønner man at det må mases. Anonymkode: 50929...856 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå