Gå til innhold

Arbeidsmarkedstiltak  

280 stemmer

1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

• Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      143
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37

Anbefalte innlegg

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor er din ære og arbeidsmoral bedre når du sniker deg unna på mobiltelefonen eller pc-en i arbeidstiden? 

Anonymkode: 70571...d19

Hva jeg gjør på min arbeidsplass har forferdelig lite med tiltak for arbeidsledige å gjøre. Vi skal ikke få denne tråden til å handle om meg som privatperson. Jeg kan forsikre deg om at alt er på stell.

Gå etter sak, ikke person du.

Anonymkode: f705a...040

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Argumentet som ikke er et argument fremstår likevel som et argument og er i tillegg sært...?

Hva med å komme med ordentlige argumenter, heller enn å hevde at du har rett fordi Høyre og Frp mener det samme?

Skrevet
17 hours ago, Tha_M34 said:

Tviler på at det er noen som blander noe her - problemet er som blant annet den fanatiske troll-koden som ender på 040, ikke tar til seg - og de som eventuelt deler synet til trollet - er at kategorien som du har skissert (tiltak / praksis) fungerer IKKE. Det er overhodet IKKE relevant om de får jobb i denne kategorien, da arb.givere som de sender søknader til ETTER at de har blitt utnyttet på tiltaksplassen, liker IKKE at disse folkene har vært der i regi av NAV. Igjen, disse tiltakene fører til ingenting positivt for CV-en for de det gjelder. 

(Fjernet innhold pga plass)

Hva tenker du en person som befinner seg i en av disse kategoriene skal gjøre hvis han/hun ikke får seg en jobb ved å søke på normalt vis eller har noen utfordringer? Hvis man har vært syk noen år eller ute av arbeidslivet av andre grunner tegner du et ganske dystert bilde med tanke på forhåpninger om jobb. Mange har ikke andre alternativer enn tiltaksplasser. 

Anonymkode: 2cc8a...6d8

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva jeg gjør på min arbeidsplass har forferdelig lite med tiltak for arbeidsledige å gjøre. Vi skal ikke få denne tråden til å handle om meg som privatperson. Jeg kan forsikre deg om at alt er på stell.

Okay, er du ferdig å trolle nå? For en pinlig opptreden av et voksent menneske. Jeg antar du er voksen? Du har gjentatt deg selv i det evinnelige i over et døgn nå, og du har ikke tilført diskusjonen noe annet enn ditt repeterende vissvass om rutiner som om du selv ser ut til å sitte i en vernet bedrift og har mistet fullstendig forstanden. Hvordan i all verden kan man rettferdiggjøre det å sette et menneske til å spa grus 8 timer om dagen i 3 jævla år for en månedeslønn på 13 000? Kvalifiserer ikke det at man sitter fast i en sånn uholdbar situasjon nettopp det at man har nedsatte funksjonsevner og har rett til et mer tilpasset opplegg enn å bli utnyttet sånn?

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Avslørt. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva tenker du en person som befinner seg i en av disse kategoriene skal gjøre hvis han/hun ikke får seg en jobb ved å søke på normalt vis eller har noen utfordringer? Hvis man har vært syk noen år eller ute av arbeidslivet av andre grunner tegner du et ganske dystert bilde med tanke på forhåpninger om jobb. Mange har ikke andre alternativer enn tiltaksplasser. 

Tiktaksplass er jo en ting, men de må jo ha en hensikt. Hva gir det denne jenta å stå å spe grus hele dagen annet enn å bryte henne ned både mentalt og fysisk? Blir hun mer attraktiv på markedet av å kunne vise til dette utnytelsesopplegget? Det er jo mer eller mindre like relevant som om du hadde sonet for noe eller vært utsatt for en eller annen form for frihetsberøvelse eller tortur? Alt det gir henne er jo arr og slitasje å vise til - ingen kompetanse. TIltaksplasser burde jo være satt i en bestemt periode med klare og utformede mål for hva som skal oppnås i løpet av den perioden, og det burde også være innført en karantenetid slik at bedrifter faktisk må kjenne at det svir litt når en person er ferdig i tiltak hos dem så de ikke umiddelbart bare kan erstatte den tapte arbeidskraften, som gjør at det fortsatt lønner seg å ha folk ansatt og ikke bare erstatte dem med gratisarbeidere. Dette spesielt viktig i bransjer som ikke krever veldig mye formell utdannelse eller opplæring. Denne ordningen begynner jo å bli en slags standard slaveordning som kun gagner bedrifter og som undergraver jobbesøkeres muligheter.

• Liker 4
Skrevet
22 minutter siden, Jens Even skrev:

Okay, er du ferdig å trolle nå? For en pinlig opptreden av et voksent menneske. Jeg antar du er voksen? Du har gjentatt deg selv i det evinnelige i over et døgn nå, og du har ikke tilført diskusjonen noe annet enn ditt repeterende vissvass om rutiner som om du selv ser ut til å sitte i en vernet bedrift og har mistet fullstendig forstanden. Hvordan i all verden kan man rettferdiggjøre det å sette et menneske til å spa grus 8 timer om dagen i 3 jævla år for en månedeslønn på 13 000? Kvalifiserer ikke det at man sitter fast i en sånn uholdbar situasjon nettopp det at man har nedsatte funksjonsevner og har rett til et mer tilpasset opplegg enn å bli utnyttet sånn?

Å komme med personangrep er til svært liten nytte. Å si at jeg har mistet forstanden bare fordi jeg støtter god politikk, bare fordummer deg selv. Greit at du ikke er enig, men å si at folk har mistet forstanden, blir lavmål.

Skrevet
50 minutter siden, PeeWee skrev:

Hva med å komme med ordentlige argumenter, heller enn å hevde at du har rett fordi Høyre og Frp mener det samme?

Fordi jeg mener de har rett. Det er et ordentlig argument.

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, Jens Even said:

Tiktaksplass er jo en ting, men de må jo ha en hensikt. Hva gir det denne jenta å stå å spe grus hele dagen annet enn å bryte henne ned både mentalt og fysisk? Blir hun mer attraktiv på markedet av å kunne vise til dette utnytelsesopplegget? Det er jo mer eller mindre like relevant som om du hadde sonet for noe eller vært utsatt for en eller annen form for frihetsberøvelse eller tortur? Alt det gir henne er jo arr og slitasje å vise til - ingen kompetanse. TIltaksplasser burde jo være satt i en bestemt periode med klare og utformede mål for hva som skal oppnås i løpet av den perioden, og det burde også være innført en karantenetid slik at bedrifter faktisk må kjenne at det svir litt når en person er ferdig i tiltak hos dem så de ikke umiddelbart bare kan erstatte den tapte arbeidskraften, som gjør at det fortsatt lønner seg å ha folk ansatt og ikke bare erstatte dem med gratisarbeidere. Dette spesielt viktig i bransjer som ikke krever veldig mye formell utdannelse eller opplæring. Denne ordningen begynner jo å bli en slags standard slaveordning som kun gagner bedrifter og som undergraver jobbesøkeres muligheter.

Er enig i alt det du skriver, men samtidig hjelper det lite for folk som er i en sitasjon hvor de må spa grus for slavelønn å vite at systemet fungerer sånn. Poenget mitt er at mange ikke har noen andre alternativer enn å spille spillet selv om de vet det er lagt opp slik at de aldri kan vinne.

Generelt sett så er jeg egentlig litt overrasket at så mange i tråden gir uttrykk for å systemet ikke fungerer og at de ser at mange står i en vanskelig situasjon og at det er dårlig utnyttelse av skattepengene å betale lønnsutigiftene til bedrifter. Burde være mulig å tvinge frem en endring til det bedre for alle.

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Å komme med personangrep er til svært liten nytte. Å si at jeg har mistet forstanden bare fordi jeg støtter god politikk, bare fordummer deg selv. Greit at du ikke er enig, men å si at folk har mistet forstanden, blir lavmål.

Jeg biter ikke på ditt troll. Vekk.

Skrevet
3 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Nettopp. Det må være en ekte og seriøs hensikt med klare mål, noe man ikke har idag. Derfor er hele ordningen slik det er idag helt latterlig, og det fungerer heller ikke da forskningen viser det gang på gang. Denne ferske rapporten er faktisk ikke den første som sier at disse tiltakene ikke fungerer overhodet, men psykoene i regjeringen fortsetter i samme sporet til tross for 20 MRD NOK ut av vinduet siden 2013. 

Ser for meg når de skal sende CV-en og skrive nøkkelkvalifikasjoner, da står det:

Arb.erfaring: Tiltak fra NAV = kvalifikasjon, sniffe støv inn i lungene fra grus og ellers flink til å spa grus.

Kompetanse som følge av tiltaket = Dårligere helse, med dårligere rygg, knær / bein + enda verre psykisk helse, med ekstra krydder som heter depresjon, noe som øker sjansen for uførhet på permanent basis. 

For det er faktisk dette man sitter igjen med som "erfaring og kompetanse" etter slike tiltak. Dette minner på fangene i oransje drakt fra amerikanske filmer, der de sitter sånn lenket sammen og graver i grøfta. Der er også argumentet at de "jobber for maten de får, røyk, tilgang til TV og ikke minst seng å sove i" samtidig som de soner.

Jeg leste ett sted for ikke så lenge siden at det å ha noen på trygd hele livet koster 12,000,000 kroner. Når man vet at det er denne veien mange av disse risikerer å havne i når man suger restene av livet ut av disse sårbare og fattige menneskene, så er det som sagt helt vilt at man har disse tiltakene og holder på slik. Dette er ikke annen enn kvalm ideologisk (ekstrem-kapitalistisk) politikk, som viser at såkalt "Offentlig-Privat Samarbeid" har tatt helt av og gir helt andre bivirkninger, som heter slavearbeid i praksis, og det igjen betyr fattigdom for mange mennesker.

Som du riktig påpeker, systemet burde vært radikalt annerledes. Enten å støtte folk med høyere utdanning eller fagutdanning etter å ha kartlagt hva deres sterke sider er i tillegg til interesser eller å gi dem 100% relevante tiltak som betaler betydelig mer og har klare mål. Supplere dette med fysisk rehabilitering eller psykisk behandling for de som trenger det. Det må være langt bedre å bruke 20 MRD NOK på dette over 4 år enn å vase rundt med slavearbeid. 

Nå om dagen ser man ikke lenger enn selveste nesa når det gjelder økonomisk planlegging og det skal spares til beinet overalt, mens ironien i det forsvinner og ironien er at det blir langt dyrere på sikt å gjøre dette med mennesker. Imellomtiden fortsetter arb.givere (Selveste Gud) for regjeringen og enkelte andre, å ha det som plommen i egget og putter profitten rett i lomma si. Etterpå stemmer de på partier som vil gi dem enda mer skattelettelser, som tar ut penger fra felleskassa, slik at man må kutte enda mer ovenfor de fattige i fremtiden for det er alltid de sårbare som er lettest å "kjøre over" politisk og økonomisk. En ond sirkel.

Ikke meg du siterer, men må bare få påpeke at du tar feil. Du misforstår fullstendig poenget med ordningen. Det er klart den ikke virker i den hensikt du legger fram her, da den aldri var ment for det.

En ordning må diskuteres i den hensikt den er tenkt å virke, ikke tillegges ting den ikke er ment å løse. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke meg du siterer, men må bare få påpeke at du tar feil. Du misforstår fullstendig poenget med ordningen. Det er klart den ikke virker i den hensikt du legger fram her, da den aldri var ment for det.

En ordning må diskuteres i den hensikt den er tenkt å virke, ikke tillegges ting den ikke er ment å løse. 

Tha_m34 skriver et langt og reflektert innlegg

Du svarer med dette svada her der du ikke en gang argumenterer. Du har ingen sak

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det er ikke det som er poenget til folk. Poenget er at denne ordning da ikke har noen HENSIKT og at det vi i praksis driver med er å nærmest gi disse menneskene en betinget dom for at de ikke klarer å komme inn på arbeidsmarkedet. Skjønner du det? Tiltaket, slik du hevder det er ment, er problemet. Dette er våre skattepenger som går til å ikke bare utnytte, men å straffe mennesker i en sårbar situasjon og belønne bedrifter som kan benytte seg av dette som videre undergraver jobbsøkernes muligheter til å komme inn på markedet. Det er fullstendig motbydelig å drive å la mennesker gå rundt sånn for å opprettholde rutiner som du sier - altså å sende dem i fangeleir, der de også prater om folk på samme måte som du gjør. Det er du som ikke har tatt poenget her, fordi alle har allerede forstått at meningen med tiltaket - meningen er meningsløs. Den skal nok både virke avskrekkende og opprettholde en illusjon om at det brukes penger på å hjelpe disse menneskene, men det resten prøver å fortelle deg er at det ikke er greit. Vi ønsker ikke at penger skal brukes til å fornedre, bryte ned, og slite ut mennesker på denne måten. Jeg hadde oppriktig talt heller sonet enn å gjøre det denne jenta må gjøre. Det er jo i praksis det hun gjør egentlig og - betinget dom ser det ut som.

• Liker 4
Skrevet
På 12. desember 2017 den 10.31, AnonymBruker skrev:

Den sedvanlige misforståelsen. Får prøve å oppklare for n'te gang:

Man er selv ansvarlig for å få seg en jobb. Man kan søke på alle mulige jobber over hele landet og utlandet.

Disse tiltakene er noe man blir satt til mens man får penger av NAV i overgangstiden det tar å få seg en jobb. Hele tiltaket er ment for å unngå passivisering og KAN fungere som arbeidstrening og føre til en jobb.

Om du ikke får deg jobb på år og dag mens du er i disse tiltakene, er det neppe NAV sin feil...

Heldigvis tror jeg dette tiltaket nå står for fall. 

Anonymkode: 63e63...ef5

• Liker 1
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heldigvis tror jeg dette tiltaket nå står for fall. 

Ja. det som bekymrer meg nå, er at arbeidsministeren og regjeringen forøvrig, evt med stortingsflertallet i ryggen, skal "ordne opp" og kommer med en ny og lite gjennomtenkt reform som gjør ting enda verre enn de er. Det er stort sett det som skjer når sittende regjering skal vise handlekraft.

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, straamann skrev:

Ja. det som bekymrer meg nå, er at arbeidsministeren og regjeringen forøvrig, evt med stortingsflertallet i ryggen, skal "ordne opp" og kommer med en ny og lite gjennomtenkt reform som gjør ting enda verre enn de er. Det er stort sett det som skjer når sittende regjering skal vise handlekraft.

Kan det bli verre enn å jobbe fulle uker for 50kr timen? Eventuelt at de setter ned lønna til 20 kr timen. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg mener de har rett. Det er et ordentlig argument.

Nei, du må begrunne hvorfor du har rett, noe du ikke har gjort. Du bruker deres meninger i seg selv som et argument, noe som er en klassisk feilslutning. 

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da var dette meningen hele tiden. Det er ikke slik at de som har tiltaksplasser hos seg i sin bedrift sitter og lurer på om de skal ansette den eller den da og da. Dette er kontrakter som er inngått med NAV over en lengre eller kortere periode.

Tiltaksplasser er forskjellige og har forskjellige formål til forskjellige brukere. En fellesbetegnelse på disse er tiltaksplasser. Dette har jeg sagt flerfoldige ganger i tråden. Man vet at noen bedrifter inngår en 6 mnd avtale med NAV med sikte på en ansettelse. Andre har løpende avtaler med NAV som går over mange år.

Det er godt mulig du har sagt det flere ganger, men jeg orket ikke lese en tråd på 20 sider. Så der får du nesten ha meg unnskyldt..

Skrevet
32 minutter siden, PeeWee skrev:

Nei, du må begrunne hvorfor du har rett, noe du ikke har gjort. Du bruker deres meninger i seg selv som et argument, noe som er en klassisk feilslutning. 

Ikke mat trollet. Du kan aldri vinne den diskusjonen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...