Gå til innhold

Arbeidsmarkedstiltak  

280 stemmer

1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

• Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      143
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må snart ut i disse tiltake hos Nav. Jeg er snart 40 år, og jeg har flere sykdommer og plager som gjør meg helt isolert. eg har v'rt syk i ovr 20 år, har sluttet i rndt 20 jobber pga dette. Det er bekreftet, og legen min og meg vet at det gåt mot ufør.

Men, før jeg kommer videre i systemet, så jeg visst gå igjennom noe tiltak. Jeg skal få 200 kr hver dag (men det er jo skattefritt!. Nav sa de ordene om om det skulle være positivt). Dvs, jeg kommer til å maks 6000 kr utbetalt i mnd. Jeg må da si opp leiliogheten min, og bo i bilen. Ja, jeg MÅ ha bil pga ekstreme plagerog  pga sykdommer.
Så, jeg må bo i bilen  (dvs jeg blir usløs), for å kunne "jobbe" i noe timer noen dager.

Sånn er livet for oss som er alene og syke. Jeg blir husløs, og må leve på c 6000 i mnd før N<v forstår at jeg er for syk.

Anonymkode: 0e191...c28

Du har krav på supplerende sosialstønad, hvis tiltakspengene kun er 6000kr, og da må du søke om det. Men hvis du er syk, så må du jo søke om AAP, og få legen til å dokumentere det. I så tilfelle er det snakk om arbeidsutprøving, som er noe helt annet, og man mister ikke AAP når man går på det. Det er veldig viktig for din del at du er på riktig stønad.  

Anonymkode: a62b5...7cd

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men man kan påvirke hva man skal gjøre i tiltak selv. Har man et godt opplegg å presentere til NAV, så lytter de gjerne.

Gjerne noe som er relevant for utdannelsen din eller yrket du hadde før. Dert er her det er nyttig å ha et nettverk selv.

Anonymkode: f705a...040

Og den påvirkningskraften er ikke helt reel. Det er fortsatt tvang. Jeg har vert ute i praksis innenfor mitt yrke. De fant jo ut at jeg var syk ergo ingen jobb der. Jeg søkte samme sted noen år senere men de ville ikke ta meg inn pga at jeg hadde vert på tiltak der før. Hvor mange barnehager er det i en liten by... du to nye perioder i to ulike barnehager så har jeg vel vi t frem den dårlige helsa for dem alle.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg ble arbeidsledig for noen år siden var jeg ekstremt motivert for å komme i jobb igjen så fort som mulig.  Jeg ble innkalt til orienteringsmøte (tror det het det) et par uker etter at jeg hadde registrert meg som ledig og der ble vi orientert om at flere fagskolekurs i NAVs regi, bl.a. i regnskap, skulle starte opp noen uker senere.  Jeg satte meg opp på liste som interessert i disse kursene og fikk plass, noe jeg da var veldig fornøyd med.  

Kurset hadde lavt faglig nivå - jeg viste kursmateriellet og fortalte hva vi lærte til en kamerat som er utdannet revisor (er statsautorisert) og har en lederstilling i et stort selskap og han bare ristet på hodet og sa at dette (bl.a. veldig grunnleggende Excel ferdigheter og gammeldags regnskapsførsel på papir) er svært lite verdt i arbeidslivet.  I tillegg til det "faglige" hadde vi et antall timer med jobbsøking i uka.   Kurset varte i fire måneder og skulle etterfølges av seks ukers praksis med relevant arbeid i bedrift.   Jeg jobbet hardt for å få meg en relevant praksisplass (hvem kan si nei til gratis arbeidskraft var min holdning), men lykkes ikke på egenhånd.  Det endte med at pappa skaffet meg en plass i kantina på hans arbeidsplass siden jeg var desperat, deprimert og livredd for å miste dagpengene. NAV gav tommel opp og var fornøyde med at jeg fikk praksis i kantine etter å ha fullført et kurs betalt av dem innenfor økonomi/regnskap.  Tok halvannet år fra praksisen etter fagskoleopplegget var over til jeg fikk meg fast jobb. Ikke et spesielt velfungerende system i mine øyne.

Anonymkode: f5edc...26f

• Liker 5
Skrevet
On 12.12.2017 at 3:53 PM, Tba said:

Når eldre ( i 50-årene) velfungerende ansatte blir presset ut, for å bli erstattet med billig arbeidskraft fra NAV er det virkelig noe galt.

Saken er at nordmenn generelt er for kostbare å ha som ansatte i forhold til utlendinger. Den norske arbeideren har priset seg ut; bedrifter foretrekker å ta inn utlendinger i stedet, eller flytte hele produksjonen til land med lavere kostnader. Unntaket  er nordmenn som er sponset av NAV; de er lite effektive (uøvde), men desto billigere til gjengjeld.
Dette regnestykket går i lengda ikke opp, NAV kan ikke sponse alle, og snart har vi pumpet opp oljen. Skolen har vi også klart å ødelegge (dårligste i Europa), og derfor er det spådd at Norge om 40 år er et av de fattigste landa i Europa. (Tenk flyktningeleir-standard).

Anonymkode: b20e5...925

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor er det så viktig å stå opp tidlig? Hva er problemet om noen sover fra 04 til 12, f.eks, i steden for 22-06?

Anonymkode: 328fb...5d9

Nå har den brukeren jeg siterte mast veldig om at mennesker som ikke går på tiltak sover lenge og går hjemme og dasser. Selv sitter hun på kg 10 timer i strekk og snakker om hvor fæl arbeidsmoral andre mennesker har. Så hun bruker tydeligvis mye tid hjemme til å dasse rundt og skrive på kg, da mener jeg det er på sin plass å påpeke hykleriet. Det virker som hun vil ha arbeidsløse mennesker på tiltak fordi hun selv er lat og ikke gidder gjøre noe uten å bli tvunget. Men de fleste mennesker er ikke som henne

Anonymkode: 70571...d19

• Liker 5
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå har den brukeren jeg siterte mast veldig om at mennesker som ikke går på tiltak sover lenge og går hjemme og dasser. Selv sitter hun på kg 10 timer i strekk og snakker om hvor fæl arbeidsmoral andre mennesker har. Så hun bruker tydeligvis mye tid hjemme til å dasse rundt og skrive på kg, da mener jeg det er på sin plass å påpeke hykleriet. Det virker som hun vil ha arbeidsløse mennesker på tiltak fordi hun selv er lat og ikke gidder gjøre noe uten å bli tvunget. Men de fleste mennesker er ikke som henne

Såpass ja.

Anonymkode: 328fb...5d9

Skrevet

Var selv i «arbeidstrening» etter VGS. Fordi min mor mente at jeg måtte melde meg arb.ledig så fort som mulig etter fagbrev mens jeg søkte jobb.

Ble jobbende i en kiosk, med 12 timers skift. Til 200,- kr dagen. Skjedde også ofte at nattevakt ikke dukket opp i tide så endte med å jobbe bortimot 20 timer i strekk. 

Som ung hadde jeg INGEN kunnskap om hva mine krav eller rettigheter - ei heller plikter - i arbeidslivet var. NAV lærte jeg ingen ting av. 

Etter et par måneder med slavearbeid (ja, 20 timer i døgnet for 200,- er sosial dumping) droppet jeg alt. Fikk meg jobb selv og har aldri siden hatt med NAV å gjøre. Kanskje det som var hensikten deres også?

Jeg ser dette hele tiden, og er i dag i ledergruppen i et stort nordisk konsern. Dessverre nekter jeg å ha ansatte på NAV-kontrakter. Vi benytter oss av vikarbyrå. De har i det minste krav på lik lønn og rettigheter selv om sikkerheten ikke bedre.

Anonymkode: 6c682...1fd

• Liker 3
Skrevet

Beklager, det skjedde noe greier her, jeg gikk ikke fullført.
Men selv med 6000 utbetalt i mnd så klarer jeg ikke å leve. Hadde dere klart det?

Både jeg og legen min vet at jeg kommer til å bli ufør. Jeg har flere ulevelige sykdommer, jeg kommer meg ikke ut fra sengen som regel (skal ikke gå videre inn i detaljer). Har vært syk i 15+ år.
Men, før det skjer, så skal Nav sende meg ut på flere arbeidsplasser, så skal de se at det ikke fungerer (det har de selv sagt, men jeg må gjøre det). For 6000 i mnd. Med husleie, strøm, lån, internett, mat. Så ja, det går ikke.

Hva er egentlig selvmordsraten på de i sånne tiltak? Jeg bare spør

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det morer meg faktisk litt hvor ivrig du er å anta og tro ting om meg. Dette gjør det ikke nødvendigvis sant i det hele tatt.

Men det er ofte slik at man går etter person når man ikke klarer å argumentere med ord lengre. Dette skjer ofte på KG.

Skrevet

040: 

Ser du ikke noe som helst galt i at en arbeidsgiver tjener penger på arbeidet som en på tiltak utfører? Synes du ikke at en som utfører en reell arbeidsinnsats skal ha betalt for arbeidet? 

Jeg synes at "tiltak" burde begrenses til arbeidsoppgaver hos ukommersielle aktører. Offentlige etater, frivillige organisasjoner. Og ikke hos bedrifter som tjener penger på at folk som jobber der får utbetalt en brøkdel av det arbeidet er verdt. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

• Liker 4
Skrevet

Ang lønnstilskudd, der målet skal være fast ansettelse.

Eks.aa har jobbet i bedrift i 11 år. Dyktig, leder, så legges bedriften ned. Aa får tilbud om plass til bb om jobb i 4 mnd. Bb får lønnstilskudd. 

Etter 4 mnd får ikke aa jobbe mere. 1 med etterpå får bb en person fra nav i ren sysselsetting. Et misbruk av midler

Ang de som er i butikker. Min lokale kiwi utikk har for øyeblikket tre stk fra nav. Hadde det ikke vært for de, så har butikken måttet ansette folk. Så at de skal ikke erstatte andre, er tull. De har vært rundt på andre butikker, så de kan jobben.

Det er merkelig at nav og andre kommer på banen nå. Takket være tv 2. Hun Bjurstrøm burde vært sparket. Var vel hun som fikk jobben med å reformere og rydde opp i nav. Og det er nå et pengesløseri og ting fungerer ikke

Anonymkode: a3d26...af5

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

040: 

Ser du ikke noe som helst galt i at en arbeidsgiver tjener penger på arbeidet som en på tiltak utfører? Synes du ikke at en som utfører en reell arbeidsinnsats skal ha betalt for arbeidet? 

Jeg synes at "tiltak" burde begrenses til arbeidsoppgaver hos ukommersielle aktører. Offentlige etater, frivillige organisasjoner. Og ikke hos bedrifter som tjener penger på at folk som jobber der får utbetalt en brøkdel av det arbeidet er verdt. 

Anonymkode: 9b17f...2d4

En arbeidsgiver må tjene penger på de som er i bedriften til enhver tid uansett om de er på tiltak eller fast ansatt. Om ikke går bedriften konkurs og vi får enda flere arbeidsledige. Dette er ikke noen tjent med.

En på tiltak kan ikke ha samme lønn som en ansatt. Dette pga at den på tiltak er nettopp på tiltak og søker aktivt jobber som arbeidsledig. Når personen får seg jobb, vil denne ha lønn på lik linje med de andre i bedriften h*n blir ansatt.

Det slår meg at mange her mener det er ansett som slaveri og måtte møte opp en plass for å kunne motta arbeidsledighetstrygd fra Staten. Hvordan det kan oppfattes som slaveri å måtte stå opp om morgenen, gjøre en innsats i form av forskjellige typer tiltak ila dagen for så å gå hjem er for meg en gåte. Det er så historieløst at jeg har ikke ord. Man blir bedt om å yte litt for å få penger fra Staten i en periode. Dette er langt fra slaveri.

Skrevet
På 12.12.2017 den 11.02, AnonymBruker skrev:

Nok en sedvanlig misforståelse.

Bedriftene som NAV subsidierer SKAL IKKE ansette folk fast, men ha gjennomtrekk. Om disse tiltaksstedene skulle ansette fast hele tiden, måtte NAV ha opprettet nye samarbeidsavtaler med tusenvis av firmaer hvert eneste år. Da hadde folk på tiltak gått foran andre med relevant utdannelse, og slik kan vi ikke ha det.

Når en person i tiltak får fast jobb og forsvinner, kommer det en ny bruker til og tar den plassen. Om en person blir svært lenge i tiltak mens h*n søker på andre jobber, er det verken NAV eller tiltaket sin feil at personen ikke får napp andre steder.

Nå kan ikke jeg reglene, men på min jobb kom det en person på tiltak. Hadde noen diagnoser som gjorde det litt vanskelig å få jobb. Etter 6 mnd ble personen ansatt. Ingen ny har kommet inn på tiltak.

Skrevet
2 minutter siden, ViljaH skrev:

Nå kan ikke jeg reglene, men på min jobb kom det en person på tiltak. Hadde noen diagnoser som gjorde det litt vanskelig å få jobb. Etter 6 mnd ble personen ansatt. Ingen ny har kommet inn på tiltak.

Da var dette meningen hele tiden. Det er ikke slik at de som har tiltaksplasser hos seg i sin bedrift sitter og lurer på om de skal ansette den eller den da og da. Dette er kontrakter som er inngått med NAV over en lengre eller kortere periode.

Tiltaksplasser er forskjellige og har forskjellige formål til forskjellige brukere. En fellesbetegnelse på disse er tiltaksplasser. Dette har jeg sagt flerfoldige ganger i tråden. Man vet at noen bedrifter inngår en 6 mnd avtale med NAV med sikte på en ansettelse. Andre har løpende avtaler med NAV som går over mange år.

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er grunnleggende feil å si at tiltaket har 20% «effekt». Alt vi vet, er at 20% (21% for å være nøyaktig, om jeg ikke husker feil) hadde lønnet arbeid seks måneder etter oppstart av det første tiltaket. Vi vet ikke hvor mange som ville vært i arbeid uten tiltak. Vi vet ikke om de er i arbeid på grunn av tiltaket. Og i artikkelen står det også at folk som står langt unna arbeidslivet trenger mer enn seks måneder med ulike tiltak. 

For å kunne snakke om «effekt» måtte man randomisert folk til enten å være på tiltak eller ikke, og sett hvordan det gikk med dem. Forskjellene mellom de to gruppene etter seks måneder kunne vi kalt «effekt». 

Dette er ikke det samme som at tiltak ikke virker. Det er heller ikke det samme som at de virker. 

Jeg stemte på ingen måte for dagens regjering, men jeg er enig i at det er viktig at arbeidsledige ikke passivt sitter hjemme og mottar stønader. Om det er konstruktivt å spa grus kan sikkert diskuteres, men i artikkelen får jeg inntrykk av at personen det er snakk om står langt unna arbeidslivet, og det er ikke pga tiltakene. 

Anonymkode: 8bb14...c81

Nei, ut fra det som foreligger av tall nå, så er det ikke grunnleggende feil å si det. Nei, vi kan ikke vite nøyaktig hvem som har fått jobb på grunn av tiltaket, eller hvem som likevel ville vært i arbeid uten tiltak. Til det trengs mer forskning med kontrollgrupper der man kontrollerer for flere variabler, noe jeg selvsagt håper kommer på plass. Men en ting forskerne har oppgitt å vite allerede nå, er at de som har vært på tiltak har blitt registrert i å større grad ikke få jobb i etterkant, enn de som ikke har vært på tiltak. Det sier ikke nødvendigvis at det må være tiltaket i seg selv som ikke fungerer, men inntil vi får bedre forskning så er det jo nærliggende å tro det - når den ene felles variabelen inntil videre er at de har vært på tiltak (altså uten å skille på forskjellige grupper av arbeidsledige innen tiltaket). Det er god nok grunn til å stanse slike og enormt kostnadsdrivende tiltak, hvertfall inntil forskningen potensielt avdekker at det har noe for seg. 

Anonymkode: 0a94e...4bc

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, Tha_M34 skrev:

Tviler på at det er noen som blander noe her - problemet er som blant annet den fanatiske troll-koden som ender på 040, ikke tar til seg - og de som eventuelt deler synet til trollet - er at kategorien som du har skissert (tiltak / praksis) fungerer IKKE. Det er overhodet IKKE relevant om de får jobb i denne kategorien, da arb.givere som de sender søknader til ETTER at de har blitt utnyttet på tiltaksplassen, liker IKKE at disse folkene har vært der i regi av NAV. Igjen, disse tiltakene fører til ingenting positivt for CV-en for de det gjelder. 

Kategori 2) Lønnstilskudd - igjen, her er det nesten samme opplegg som kategori 1), bare at her håper man å få jobb hos den man slaver hos, fremfor å bli "sendt videre" og håper på jobb hos en annen fremtidig arb.giver slik det er tilfellet med kategori 1). 

Fellesnevneren for kategori både 1 og 2) som du har skissert er at de utnytter folk uansett, og det fører IKKE til at potensielle arb.givere ansetter disse. 

Dette fører til:

1) Massivt tap av tid for de arb.ledige

2) Større psykiske problemer som kan føre til innleggelse, press på psykriatrien, potensielt kriminalitet, og ikke minst selvmord.

3) Massive økonomiske tap for mennesker som lenger på marginer i livet. Samtidig får ikke staten inn skattepenger da disse menneskene blir utnyttet. Den eneste som får penger er altså arb.giveren som kjører alle sårbare og fattige mennesker hardt bak, velsignet av dagens regjering med NAV i spissen.

4) Dette igjen har kostet 20 MRD Kroner siden 2013

= Resultat: 20% i jobb. 80% har overhodet ingen nytte av dette. 

Er selvsagt helt enig med deg i at det er helt sykt at vi sponser bedrifter som overhodet ikke er interessert i ansette mennesker. Og det er nettopp det som er kjernen i saken her - nemlig at arb.givere ansetter IKKE mennesker, uansett om kategorien heter "tiltak / praksisplass" eller "lønnstilskudd", for begge disse betyr SUBSIDIERING av arb.giveren fra regjeringens og statens side, noe som gjør at arb.giveren har det som plommen i egget, mens de svake sliter bare enda mer og synker enda mer i avgrunnen.

Er også helt enig i at ingen ansetter folk som ikke ser presentable ut i klærne, sliter i blikket, osv. Det koster mange tusener av kroner å kunne presentere seg noenlunde greit og ellers holde seg OK i utseende og ikke se ut som et takras man blir skremt av. Alt dette er fullstendig ignorert av de fleste, og man lever på satser som man egentlig ikke kan leve av. Noe som gjør at folk til slutt må leve av kredittkort, og setter seg selv bare i enda større problemer. Noe som igjen kan føre til at man må på gjeldsordning i minst 5 år, om det ikke har allerede klikket for personen innen den tid.

Jeg vet om noen slike skjebner.

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det morer meg faktisk litt hvor ivrig du er å anta og tro ting om meg. Dette gjør det ikke nødvendigvis sant i det hele tatt.

Men det er ofte slik at man går etter person når man ikke klarer å argumentere med ord lengre. Dette skjer ofte på KG.

Jeg er sykmeldt, så jeg har ihvertfall en unnskyldning. Om noen tror jeg lyver, så er det bare bla bak i tråden og se kl slett på alle innleggene dine. Regner ikke med du noengang er sykmeldt, som har en slik ufeilbarlig arbeidsmoral. Burde du strengt tatt sitte og skrive på kg nå i arbeidstiden? Jobb jobb !

3 hours ago, ViljaH said:

Om du vokser opp blant kristne vil du kanskje føle at mange nordmenn er kristne, men ser du deg rundt i samfunnet er trenden en helt annen. At du kjenner en person på tiltak som får jobb betyr ikke noe når vi ser på landsbasis at det kun gjelder for 20%. 

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager, det skjedde noe greier her, jeg gikk ikke fullført.
Men selv med 6000 utbetalt i mnd så klarer jeg ikke å leve. Hadde dere klart det?

Både jeg og legen min vet at jeg kommer til å bli ufør. Jeg har flere ulevelige sykdommer, jeg kommer meg ikke ut fra sengen som regel (skal ikke gå videre inn i detaljer). Har vært syk i 15+ år.
Men, før det skjer, så skal Nav sende meg ut på flere arbeidsplasser, så skal de se at det ikke fungerer (det har de selv sagt, men jeg må gjøre det). For 6000 i mnd. Med husleie, strøm, lån, internett, mat. Så ja, det går ikke.

Hva er egentlig selvmordsraten på de i sånne tiltak? Jeg bare spør

Som svart før. Du har krav på supplerende sosialstønad hvis tiltakspengene er 6000kr, som du må søke om.

Hvis du er alvorlig syk, så må du søke AAP, den blir ikke fratatt ved arbeidsutprøvning, og er ikke 6000kr. Arbeidsutprøvning i uføreutredning (på AAP) er pålagt av lovgiver. Det kan høres ut som at du trenger litt hjelp og oppklaring, for hvis du går på tiltakspenger, så er du ikkei uføreutredning i det hele tatt. 

Anonymkode: a62b5...7cd

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er sykmeldt, så jeg har ihvertfall en unnskyldning. Om noen tror jeg lyver, så er det bare bla bak i tråden og se kl slett på alle innleggene dine. Regner ikke med du noengang er sykmeldt, som har en slik ufeilbarlig arbeidsmoral. Burde du strengt tatt sitte og skrive på kg nå i arbeidstiden? Jobb jobb !

Om du vokser opp blant kristne vil du kanskje føle at mange nordmenn er kristne, men ser du deg rundt i samfunnet er trenden en helt annen. At du kjenner en person på tiltak som får jobb betyr ikke noe når vi ser på landsbasis at det kun gjelder for 20%. 

Jeg kan bekrefte at du ikke lyver. Bortsett fra at jeg ikke satt 10 timer i strekk. Det var feil. Jeg var noe til og fra.

Jeg er heller ikke sykmeldt. Ja, jeg kan sitte på KG på denne tiden.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg kan bekrefte at du ikke lyver. Bortsett fra at jeg ikke satt 10 timer i strekk. Det var feil. Jeg var noe til og fra.

Jeg er heller ikke sykmeldt. Ja, jeg kan sitte på KG på denne tiden.

Så hvorfor er din ære og arbeidsmoral bedre når du sniker deg unna på mobiltelefonen eller pc-en i arbeidstiden? 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...