Gå til innhold

Arbeidsmarkedstiltak  

280 stemmer

1. 1. Driver NAV med sosial dumping?

• Ja. dette er organisert slavearbeid som undergraver arbeidsmarkedet for arbeidstagere
      143
    • Nei. Folk som ikke har jobb må komme seg opp om morran
      99
    • Vet ikke. Komplisert problemstilling
      37

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

.

Endret av Tha_M34
  • Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Tha_M34 skrev:

Tviler på at det er noen som blander noe her - problemet er som blant annet den fanatiske troll-koden som ender på 040, ikke tar til seg - og de som eventuelt deler synet til trollet - er at kategorien som du har skissert (tiltak / praksis) fungerer IKKE. Det er overhodet IKKE relevant om de får jobb i denne kategorien, da arb.givere som de sender søknader til ETTER at de har blitt utnyttet på tiltaksplassen, liker IKKE at disse folkene har vært der i regi av NAV. Igjen, disse tiltakene fører til ingenting positivt for CV-en for de det gjelder. 

Kategori 2) Lønnstilskudd - igjen, her er det nesten samme opplegg som kategori 1), bare at her håper man å få jobb hos den man slaver hos, fremfor å bli "sendt videre" og håper på jobb hos en annen fremtidig arb.giver slik det er tilfellet med kategori 1). 

Fellesnevneren for kategori både 1 og 2) som du har skissert er at de utnytter folk uansett, og det fører IKKE til at potensielle arb.givere ansetter disse. 

Dette fører til:

1) Massivt tap av tid for de arb.ledige

2) Større psykiske problemer som kan føre til innleggelse, press på psykriatrien, potensielt kriminalitet, og ikke minst selvmord.

3) Massive økonomiske tap for mennesker som lenger på marginer i livet. Samtidig får ikke staten inn skattepenger da disse menneskene blir utnyttet. Den eneste som får penger er altså arb.giveren som kjører alle sårbare og fattige mennesker hardt bak, velsignet av dagens regjering med NAV i spissen.

4) Dette igjen har kostet 20 MRD Kroner siden 2013

= Resultat: 20% i jobb. 80% har overhodet ingen nytte av dette. 

Er selvsagt helt enig med deg i at det er helt sykt at vi sponser bedrifter som overhodet ikke er interessert i ansette mennesker. Og det er nettopp det som er kjernen i saken her - nemlig at arb.givere ansetter IKKE mennesker, uansett om kategorien heter "tiltak / praksisplass" eller "lønnstilskudd", for begge disse betyr SUBSIDIERING av arb.giveren fra regjeringens og statens side, noe som gjør at arb.giveren har det som plommen i egget, mens de svake sliter bare enda mer og synker enda mer i avgrunnen.

Er også helt enig i at ingen ansetter folk som ikke ser presentable ut i klærne, sliter i blikket, osv. Det koster mange tusener av kroner å kunne presentere seg noenlunde greit og ellers holde seg OK i utseende og ikke se ut som et takras man blir skremt av. Alt dette er fullstendig ignorert av de fleste, og man lever på satser som man egentlig ikke kan leve av. Noe som gjør at folk til slutt må leve av kredittkort, og setter seg selv bare i enda større problemer. Noe som igjen kan føre til at man må på gjeldsordning i minst 5 år, om det ikke har allerede klikket for personen innen den tid.

:klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe::klappe:

Anonymkode: 9b17f...2d4

• Liker 4
Skrevet
På 12.12.2017 den 19.00, AnonymBruker skrev:

Jwg kjenner faktisk ett par arbeidsgivere som systematisk sorterer vekk alle arbeidssøkere som har skrevet ett eller annet med NAV i søknadene sine. 

Det er nok en del fordommer bak dette, og de er bekymret for at folk som har hatt noe med NAV å gjøre, har hatt ymse problemer / utfordringer som gjør at dem kanskje kan ha problemer i arbeidslivet - noe som igjen kan føre til problemer for arbeidsgiver, og andre kollegaer. Dermed er det mer lettvint for arbeidsgivere å ansette noen som ikke har hatt noe med NAV å gjøre i det heile tatt... 

Anonymkode: c03b6...2d0

Igjen; folk må slutte å skrive at arbeidserfaringen de har er gjennom nav-tiltak. En arbeidserfaring er en arbeidserfaring.

Egentlig burde det vitne om god arbeidsmoral at man har stått i det og jobbet til tross for en vanskelig situasjon økonomisk. Rart at ingen tenker slik, egentlig.

Personlig skal jeg stå i det til jeg har fagbrev; et halvt år til. Etter det er totalt uaktuelt med noen som helst jobbing i regi NAV.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, PeeWee skrev:

Det du kommer med her er ikke et argument, da det faktum at politikere fra en bestemt fløy gjør noe slettes ikke betyr at det er riktig eller konstruktivt. Egentlig fremstår det argumentet rimelig sært. 

Argumentet som ikke er et argument fremstår likevel som et argument og er i tillegg sært...?

Anonymkode: f705a...040

Skrevet
32 minutter siden, Tha_M34 skrev:

Tviler på at det er noen som blander noe her - problemet er som blant annet den fanatiske troll-koden som ender på 040, ikke tar til seg - og de som eventuelt deler synet til trollet - er at kategorien som du har skissert (tiltak / praksis) fungerer IKKE.  

Jeg forstår at det er nytteløst å si det flere ganger, men prøver en siste gang: 

Tiltakene du snakker om er ikke ment å få folk i jobb. Det er tiltak som opprettes for at folk skal ha noe å gå til i tiden de er arbeidsledige. Det var aldri meningen at disse tiltakene skulle føre folk direkte tilbake til jobb.

At 20% av de som har vært i tiltak nå er tilbake i jobb har ingen direkte betydning til selve tiltaket. Det har folk klart selv pga det de har på sin CV, samt utdannelse og tidligere erfaring.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det er nytteløst å si det flere ganger, men prøver en siste gang: 

Tiltakene du snakker om er ikke ment å få folk i jobb. Det er tiltak som opprettes for at folk skal ha noe å gå til i tiden de er arbeidsledige. Det var aldri meningen at disse tiltakene skulle føre folk direkte tilbake til jobb.

At 20% av de som har vært i tiltak nå er tilbake i jobb har ingen direkte betydning til selve tiltaket. Det har folk klart selv pga det de har på sin CV, samt utdannelse og tidligere erfaring.

Hvorfor kan de ikke heller jobbe med frivillig arbeid eller ta fag for å heve kompetansen da? Det holder folk i aktivitet det og. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har jobbet hos en bedrift som utnyttet dette grovt. Jeg gikk på korttidskontrakter, mens bedriften til stadighet hentet inn (og fornyet avtaler med) folk på tiltak. Han som var personalansvarlig var gift med hun som var rektor for en av privatskolene hvor NAV sendte folk på attføring for etterskolering, så det var en vinn-vinn-situasjon; Han fikk billig arbeidskraft, hun kunne skryte av hvor mange av skolens elever som var "ute i arbeid".

Det først etter en intern omorganisering og at jeg varslet NAV om misbruket i denne bedriften at jeg ble tilbudt fast jobb.

Anonymkode: 75ccb...758

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I så tilfelle er det meget rart at Norges regjering velger å gjennomføre dette. Man skulle tro, og det tror jeg, at de vet hva de driver med.

Ville være dumt å tro det, vel. 

Skrevet
33 minutter siden, Duff skrev:

Hvorfor kan de ikke heller jobbe med frivillig arbeid eller ta fag for å heve kompetansen da? Det holder folk i aktivitet det og. 

Ja, man skulle tro at frivillige steder hadde hatt høyt antall av folk som ville bidra med dette istedenfor å sitte hjemme når en er arbeidsledig. Dessverre er ikke dette tilfelle, folk gjør ikke dette. Det beviser bare at tiltak er nødvendig.

Å ta fag kan i noen tilfelle godkjennes som tiltak alt etter hva som er fordelaktig for brukeren.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Ja, man skulle tro at frivillige steder hadde hatt høyt antall av folk som ville bidra med dette istedenfor å sitte hjemme når en er arbeidsledig. Dessverre er ikke dette tilfelle, folk gjør ikke dette. Det beviser bare at tiltak er nødvendig.

Å ta fag kan i noen tilfelle godkjennes som tiltak alt etter hva som er fordelaktig for brukeren.

Altså, du har sittet er siden minst kl 13 idag formiddag. Hva har du gjort på mellom 13 - 01.30 om du ikke sitter hjemme og dasser? Du har ikke algt deg enda, kommer du til å klare stå opp tidlig i morgen tidlig?

Anonymkode: 70571...d19

• Liker 4
Skrevet
På 12.12.2017 den 20.58, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke urimeligheten i dette når det er et tiltak. Mulig du gjør det.

Bytt ut ordet tiltak med neger så tipper jeg brødsaksen din får en annen lyd 😊

Anonymkode: 26d26...038

• Liker 2
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, du har sittet er siden minst kl 13 idag formiddag. Hva har du gjort på mellom 13 - 01.30 om du ikke sitter hjemme og dasser? Du har ikke algt deg enda, kommer du til å klare stå opp tidlig i morgen tidlig?

Hvorfor er det så viktig å stå opp tidlig? Hva er problemet om noen sover fra 04 til 12, f.eks, i steden for 22-06?

Anonymkode: 328fb...5d9

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, det er ikke noe problem. Jeg er nok her igjen rundt 08.00-08.30

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bytt ut ordet tiltak med neger så tipper jeg brødsaksen din får en annen lyd 😊

Dette ga ingen mening.

• Liker 1
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det sånn at svært mange ikke får noe valg. Enten gå i tiltak eller ingen penger. Ei heller er kurs og studier tillatt annet enn de kursene nav selv arrangerer eller leier inn. Det er kurs som er svært lite nyttige for de som allerede har en utdannelse. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, Duff skrev:

Nå er det sånn at svært mange ikke får noe valg. Enten gå i tiltak eller ingen penger. Ei heller er kurs og studier tillatt annet enn de kursene nav selv arrangerer eller leier inn. Det er kurs som er svært lite nyttige for de som allerede har en utdannelse. 

Joda, men man kan påvirke hva man skal gjøre i tiltak selv. Har man et godt opplegg å presentere til NAV, så lytter de gjerne.

Gjerne noe som er relevant for utdannelsen din eller yrket du hadde før. Dert er her det er nyttig å ha et nettverk selv.

Skrevet

Jeg må snart ut i disse tiltake hos Nav. Jeg er snart 40 år, og jeg har flere sykdommer og plager som gjør meg helt isolert. eg har v'rt syk i ovr 20 år, har sluttet i rndt 20 jobber pga dette. Det er bekreftet, og legen min og meg vet at det gåt mot ufør.

Men, før jeg kommer videre i systemet, så jeg visst gå igjennom noe tiltak. Jeg skal få 200 kr hver dag (men det er jo skattefritt!. Nav sa de ordene om om det skulle være positivt). Dvs, jeg kommer til å maks 6000 kr utbetalt i mnd. Jeg må da si opp leiliogheten min, og bo i bilen. Ja, jeg MÅ ha bil pga ekstreme plagerog  pga sykdommer.
Så, jeg må bo i bilen  (dvs jeg blir usløs), for å kunne "jobbe" i noe timer noen dager.

Sånn er livet for oss som er alene og syke. Jeg blir husløs, og må leve på c 6000 i mnd før N<v forstår at jeg er for syk.

Anonymkode: 0e191...c28

• Liker 4
Skrevet

Beklager, det skjedde noe greier her, jeg gikk ikke fullført. Men selv med 6000 utbetalt i mnd så klaerr jeg ikke å leve. Hadde dere klart det?

Anonymkode: 0e191...c28

• Liker 1
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette ga ingen mening.

Det er jo akkurat slik du ser an saken. Men du evner tydligvis ikke å forstå det sjøl. God bedring.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Helt ok med tiltak. Men en skal ikke jobbe for mer enn det en får betalt for. Mye utnyttelse og spekulasjoner fra visse arbeidsgivere ellers. Hører jo ingensteds hjemme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...