AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #1 Del Skrevet 10. desember 2017 Vi venter barn, og siden vi begge er i full jobb som vi elsker, tenker vi å ansette en nanny. Vi vil gjerne ha noen som kan passe baby på natten, slik at vi kan få sovet. Men i begynnelsen er det nok også greit å ha henne på dagtid, frem til baby begynner i barnehage. Hvordan fungerer dette i praksis, er det noe som i det hele tatt eksisterer i Norge? Anonymkode: abf39...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 Populært innlegg #2 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) Hvorfor vil du ha barn når du ikke vil tilbringe tid med ungen? De fleste elsker barnet sitt mer enn jobben... Anonymkode: 2985a...09f Endret 10. desember 2017 av lillesky 58 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #3 Del Skrevet 10. desember 2017 Dere skal vel ha mamma/pappaperm? Såvidt jeg vet så er det ikke noe nightnanny-system i Norge, men dere kan sikkert hyre inn noen privat. Tviler på at noen vil jobbe som nightnanny 7 netter i uka året rundt for at dere skal få sove. Anonymkode: d9908...c0c 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #4 Del Skrevet 10. desember 2017 Se an babyen først. Min sov gjennom natten fra dag 3 (utenom 1 oppvåkning for amming). Jeg har også permisjon, så om hun ikke hadde sovet kunne jeg ha sovet ut på morgenen. Anonymkode: 43800...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #5 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha barn når du ikke vil tilbringe tid med ungen? De fleste elsker barnet sitt mer enn jobben... Anonymkode: 2985a...09f Jeg vil tilbringe tid med ungen, men det kan man vel gjøre selv om man har barnevakt? Jeg kommer selvfølgelig til å elske barnet mer enn jobben, men jeg må dessverre fortsatt prioritere jobb. Når barnet sover natten gjennom og er i barnehage vil night nanny ikke være like nødvendig. Anonymkode: abf39...b94 Endret 10. desember 2017 av lillesky 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #6 Del Skrevet 10. desember 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi venter barn, og siden vi begge er i full jobb som vi elsker, tenker vi å ansette en nanny. Vi vil gjerne ha noen som kan passe baby på natten, slik at vi kan få sovet. Men i begynnelsen er det nok også greit å ha henne på dagtid, frem til baby begynner i barnehage. Hvordan fungerer dette i praksis, er det noe som i det hele tatt eksisterer i Norge? Anonymkode: abf39...b94 Du kan fint selv finne deg en praktikant eller barnepleier/sykepleier å ansette til dette formålet, men husk på at arbeidsmiljøloven må følges slik at ingen kan jobbe mer enn 37,5 timer/uke. Dermed må du nok ha to eller tre ansatte på skift for å fylle dag/kveld/nattskift. Så gjenstår det da å se om du finner noen som er villige til å gå inn på en slik avtale og om du har økonomi til både lønninger og sosiale utgifter med å ansette "hvitt". Anonymkode: b2ee0...149 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #7 Del Skrevet 10. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere skal vel ha mamma/pappaperm? Såvidt jeg vet så er det ikke noe nightnanny-system i Norge, men dere kan sikkert hyre inn noen privat. Tviler på at noen vil jobbe som nightnanny 7 netter i uka året rundt for at dere skal få sove. Anonymkode: d9908...c0c Minimalt med perm, så lenge det ikke blir noen komplikasjoner må jeg tilbake på jobb ganske kjapt etter fødsel. Det vanlige er etter 4 uker. Vi har bodd endel i England, og her er mothers help/nightnanny/nanny veldig vanlig. Mannen min er amerikansk, og der er det heller ikke uvanlig. Jeg vet at det finnes systemer med aupair, men skulle helst sett at vedkommende snakket norsk siden vi allerede er en tospråklig husstand. Det vil ikke nødvendigvis være 7 kvelder i uken, det kan f.eks. være fri natt til lørdag og søndag. Det er mange som jobber nattevakt, og jeg ser ikke hvorfor man skal vegre seg mer for å jobbe som det i denne forbindelse. Hun vil jo få betalt. Anonymkode: abf39...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #8 Del Skrevet 10. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se an babyen først. Min sov gjennom natten fra dag 3 (utenom 1 oppvåkning for amming). Jeg har også permisjon, så om hun ikke hadde sovet kunne jeg ha sovet ut på morgenen. Anonymkode: 43800...2f9 Det hadde jo vært ultimat. Jeg skjønner at det er lurt å se an barnet, jeg ville bare sjekke mulighetene på forhånd. Så vi ikke plutselig sitter med en kolikkbaby og ingen ide om hvordan få hjelp. Anonymkode: abf39...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #9 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du kan fint selv finne deg en praktikant eller barnepleier/sykepleier å ansette til dette formålet, men husk på at arbeidsmiljøloven må følges slik at ingen kan jobbe mer enn 37,5 timer/uke. Dermed må du nok ha to eller tre ansatte på skift for å fylle dag/kveld/nattskift. Så gjenstår det da å se om du finner noen som er villige til å gå inn på en slik avtale og om du har økonomi til både lønninger og sosiale utgifter med å ansette "hvitt". Anonymkode: b2ee0...149 Hvordan finner man barnepleier/sykepleier til et slit formål? Utlyse stilling på Finn? I starten må vi nok ha flere på skift, ja. Hvordan gjøres dette i utland? Synes ikke det virker som en «rikmannsgreie» i England, men å ha flere folk på skift må jo bli ganske kostbart? Kveldsskift er ikke nødvendig. Jeg skal jo være med barnet selv fra etter jobb og til leggetid. Så det vil bare være natten, type i form av sovende nattevakt (?), og på dagtid når vi er på jobb. Hva slags sosiale utgifter snakker du om? Anonymkode: abf39...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #10 Del Skrevet 10. desember 2017 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor vil du ha barn når du ikke vil tilbringe tid med ungen? De fleste elsker barnet sitt mer enn jobben... Anonymkode: 2985a...09f Typisk norsk sutreholdning.Guuud forby om noen gjør ting på en annen måte enn den vanlige norske A4 familien!Da er man en dårlig forelder for evig tid...🙄 Hva så med alle de besteforeldre som går inn og nærmest tar daglig omsorg for egne barnebarn både titt og ofte? Sett inn annonse på FINN eller kontakt et vikarbyrå som formidler helsefagarbeidere og/eller sykepleiere.Noen liker faktisk å jobbe natt,så det er verdt et forsøk. Anonymkode: 6f56f...fdc Endret 10. desember 2017 av lillesky 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #11 Del Skrevet 10. desember 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Typisk norsk sutreholdning.Guuud forby om noen gjør ting på en annen måte enn den vanlige norske A4 familien!Da er man en dårlig forelder for evig tid...🙄 Hva så med alle de besteforeldre som går inn og nærmest tar daglig omsorg for egne barnebarn både titt og ofte? Sett inn annonse på FINN eller kontakt et vikarbyrå som formidler helsefagarbeidere og/eller sykepleiere.Noen liker faktisk å jobbe natt,så det er verdt et forsøk. Anonymkode: 6f56f...fdc Takk! Hadde vi hatt familie som kunne hjulpet i den grad vi trenger, så ville vi selvfølgelig benyttet oss av det. Med halve familien i et annet land er dessverre den muligheten begrenset. Vikarbyrå var en god idé! Det har jeg ikke tenkt på. Da blir det noe mer «organisert» enn at jeg skal sette ut annonse selv. Da jeg studerte jobbet jeg natt, og det var gull for meg. Jeg kunne lese på kveldstid, og tjente penger på det. Vi har stort hus, så nannyen vil ikke måtte sitte og stirre på en sovende baby hele natten. Anonymkode: abf39...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #12 Del Skrevet 10. desember 2017 Du glemmer en viktig ting, ts. En avgjørende del av tilknytningen spedbarn får til sine foreldre, skjer på natten. Det er utrolig avhengige av at det er kjente omsorgspersoner som er der for å trøste, dekke behov, være nær. I tillegg kommer kanskje ammingen, som også ofte må foregå på nattestid. Hvis du leser deg litt opp på hjerneutvikling forstår du raskt at det første leveåret er det viktigste i barns utvikling. Jeg ville derfor ha tenkt igjennom grundig konsekvensene av å la barnet bli knyttet til en nanny, og hvilken risiko det å dette bort dette ansvaret faktisk innebærer. Anonymkode: d4ada...422 40 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #13 Del Skrevet 10. desember 2017 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Minimalt med perm, så lenge det ikke blir noen komplikasjoner må jeg tilbake på jobb ganske kjapt etter fødsel. Det vanlige er etter 4 uker. Anonymkode: abf39...b94 Ta nå de 6 ukene som er anbefalt for å få kroppen til å komme seg. Eller skal du betale noen for å føde for deg, har dere surrogat kanskje? Anonymkode: b1e79...400 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #14 Del Skrevet 10. desember 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du glemmer en viktig ting, ts. En avgjørende del av tilknytningen spedbarn får til sine foreldre, skjer på natten. Det er utrolig avhengige av at det er kjente omsorgspersoner som er der for å trøste, dekke behov, være nær. I tillegg kommer kanskje ammingen, som også ofte må foregå på nattestid. Hvis du leser deg litt opp på hjerneutvikling forstår du raskt at det første leveåret er det viktigste i barns utvikling. Jeg ville derfor ha tenkt igjennom grundig konsekvensene av å la barnet bli knyttet til en nanny, og hvilken risiko det å dette bort dette ansvaret faktisk innebærer. Anonymkode: d4ada...422 Enig. Å la babyen bli knyttet til en person som plutselig forsvinner ut av livet kommer ikke til å bli lett. Det første året skal dere bygge opp relasjonen som skal vare livet ut dere imellom. Et par timer på ettermiddagstid vil ikke være nok. Anonymkode: b1e79...400 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #15 Del Skrevet 10. desember 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du glemmer en viktig ting, ts. En avgjørende del av tilknytningen spedbarn får til sine foreldre, skjer på natten. Det er utrolig avhengige av at det er kjente omsorgspersoner som er der for å trøste, dekke behov, være nær. I tillegg kommer kanskje ammingen, som også ofte må foregå på nattestid. Hvis du leser deg litt opp på hjerneutvikling forstår du raskt at det første leveåret er det viktigste i barns utvikling. Jeg ville derfor ha tenkt igjennom grundig konsekvensene av å la barnet bli knyttet til en nanny, og hvilken risiko det å dette bort dette ansvaret faktisk innebærer. Anonymkode: d4ada...422 Tror konsekvensen også er stor om mor mister jobben. Vil ikke barnet klare å knytte seg de 7–8 timene det kan tilbringe med mor og far etter jobb? Hvorfor er hjerneutviklingen til barnet knyttet til tidspunktet på døgnet? Mener du da at mange barn i land hvor slike ordninger er underutviklet? Likevel, takk for tips. Jeg skal så klart lese meg opp på dette Anonymkode: abf39...b94 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #16 Del Skrevet 10. desember 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta nå de 6 ukene som er anbefalt for å få kroppen til å komme seg. Eller skal du betale noen for å føde for deg, har dere surrogat kanskje? Anonymkode: b1e79...400 Skal selvfølgelig føde selv. Mine kollegaer har stort sett vært tilbake på jobb etter 4 uker, om enn ikke 100%. Men jeg skal selvfølgelig se det an på formen min, kommer ikke til å risikere helsa. Anonymkode: abf39...b94 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #17 Del Skrevet 10. desember 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tror konsekvensen også er stor om mor mister jobben. Vil ikke barnet klare å knytte seg de 7–8 timene det kan tilbringe med mor og far etter jobb? Hvorfor er hjerneutviklingen til barnet knyttet til tidspunktet på døgnet? Mener du da at mange barn i land hvor slike ordninger er underutviklet? Likevel, takk for tips. Jeg skal så klart lese meg opp på dette Anonymkode: abf39...b94 Hvor får du 7-8 timer etter jobb? Er du f.eks ferdig kl 16 som er vanlig, hjemme tidligst 16:30 så får du kanskje 3 timer sammen med barnet før leggetid. Kanskje litt mer, men kanskje også mindre. Noe sier meg at du ikke går fra jobb kl 16 da jobben din tydeligvis er superviktig. Skal du tvinge ett trøtt barn til å være våken i mange timer på kvelden fordi du SKAL knytte bånd med det? Kommer til å fungere særdeles dårlig. Anonymkode: b1e79...400 20 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #18 Del Skrevet 10. desember 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Å la babyen bli knyttet til en person som plutselig forsvinner ut av livet kommer ikke til å bli lett. Det første året skal dere bygge opp relasjonen som skal vare livet ut dere imellom. Et par timer på ettermiddagstid vil ikke være nok. Anonymkode: b1e79...400 Vedkommende vil nok ikke forsvinne med mindre den vil det selv. Senere vil det være ønskelig med barnepass nå og da, kanskje pass etter skoletid siden den slutter ganske tidlig de første årene. Type personlig SFO. Jeg er klar over at hvis man tar inn en slik ekstra omsorgsperson, så blir den en del av familien. Det er vel relativt vanlig med aupair i Norge, og jeg har ikke hørt at barn som har vokst opp med det har mer problemer enn andre barn. Det vil jo være åtte timer på ettermiddagen, dvs. mer tid enn hva det ville være på natten. Da vil baby også få en opplagt mor og far som kan vie all sin oppmerksomhet på den. Anonymkode: abf39...b94 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #19 Del Skrevet 10. desember 2017 Hvorfor får dere barn nå når dere åpenbart ikke har tid eller ønske til å prioritere barnet? Og hva slags yrke har du der det er vanlig at man kommer tilbake etter 4 uker? Jeg hadde inntrykk av at minst tre måneder mammaperm var vanlig. Anonymkode: 9a31a...cd1 34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2017 #20 Del Skrevet 10. desember 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tror konsekvensen også er stor om mor mister jobben. Vil ikke barnet klare å knytte seg de 7–8 timene det kan tilbringe med mor og far etter jobb? Hvorfor er hjerneutviklingen til barnet knyttet til tidspunktet på døgnet? Mener du da at mange barn i land hvor slike ordninger er underutviklet? Likevel, takk for tips. Jeg skal så klart lese meg opp på dette Anonymkode: abf39...b94 Mister jobben faktisk. Du har lovelig rett på permisjon her i Norge. Ingen arbeidsgiver kan sparke deg eller gjøre noe med din stilling. Hvorfor få barn når du ikke vil være mor? Anonymkode: 42d28...3a0 29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå