Gå til innhold

Skal transer bruke herre eller dame garderobe?


WubWub

Anbefalte innlegg

På 7.12.2017 den 23.34, WubWub skrev:

Jeg syntes dette er en vanskelig og komplisert problematikk og jeg er åpenbart ikke alene om dette :

https://www.aftenposten.no/osloby/i/wo4rM/Spasenter-avviste-transkvinne--De-ser-pa-meg-som-en-mann

Spasenter avviste transkvinne: – De ser på meg som en mann

Hundrevis har engasjert seg etter at transkvinnen Mathilde Decaen ble avvist av Vestkantbadet Spa.

Mathilde er kunde hos meg. At noen kan se på henne som mann er for meg rart. Hun er ei flott dame med ben i nesa, heldighvis tar hun opp kampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan ser man ut som en dame eller mann? Hvilke kjennetegn er det du mener er forebeholdt bare ett kjønn?

Anonymkode: e0186...2d1

Oppfatter folk rundt meg meg som dame så ser jeg vel ut som dame.  Jeg bruker alltid parykk,litt sminke og lebestift. Hender er ganske så små og det er føttene også. Andre sier jeg trer godt inn i rollen som dame. Viss jeg bare tar på ett skjørt og ellers ikke steller meg så ser jeg ut som enn mann , om en litt spesiell mann. Bryst er da ett tegn på at det er en dame  Ofte kan det vere vansklig å se hva kjønn en har for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har mistanke om at en mann kun oppsøker damegarderober for å se på damer så bør han selvfølgelig kunne bortvises, nektes adgang eller bli straffet hvis han ikke kan vise attest fra lege/psykolog e.l. om at kjønnsrollen er reell.

Anonymkode: 93950...96b

Trenger vel ingen attest for at man er transe. Det er helt opp til en selv og hva en selv mener.

Anonymkode: e0186...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, LiseTV skrev:

Oppfatter folk rundt meg meg som dame så ser jeg vel ut som dame.  Jeg bruker alltid parykk,litt sminke og lebestift. Hender er ganske så små og det er føttene også. Andre sier jeg trer godt inn i rollen som dame. Viss jeg bare tar på ett skjørt og ellers ikke steller meg så ser jeg ut som enn mann , om en litt spesiell mann. Bryst er da ett tegn på at det er en dame  Ofte kan det vere vansklig å se hva kjønn en har for seg.

Så det er bare kvinner som kan bruke parykk lebestift og sminke?

Anonymkode: e0186...2d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On ‎07‎.‎12‎.‎2017 at 11:25 PM, WubWub said:

Nei men loven er loven. Jeg har selv jobbet som tilkallingsvakt i omsorgsboliger for psykisk utviklingshemmede. Vi var ofte i svømmehallen med gutta, eller mannfolka for å være helt presis. når det var kvinnelige ansatte som var med brukerne i svømmehallen så ble brukerne med i damedusjen, når det var mannlige ansatte så var det i herredusjen de ble med. 

disse brukerne var i aldersgruppen 50-60 år og de var alle menn. 

Jeg forstår at dette er nødvendig. Og jeg  være åpen og fordomsfri. Men menn i 50-60-åra som trasket rundt i dusj og garderoben, hadde jeg, må jeg innrømme, ikke vært komfortabel med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Trenger vel ingen attest for at man er transe. Det er helt opp til en selv og hva en selv mener.

Anonymkode: e0186...2d1

Nei du trenger ingen attest for å være transe. Men hvis du bruker det for å kunne gå på damedoen  så trenger du det. Da virker det mere som om det er kikking som er problemet og det du trenger hjelp med.

Anonymkode: 93950...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Måbarefåsiat... said:

Jeg forstår at dette er nødvendig. Og jeg  være åpen og fordomsfri. Men menn i 50-60-åra som trasket rundt i dusj og garderoben, hadde jeg, må jeg innrømme, ikke vært komfortabel med.

Nå er det vel mye vi ikke er komfertable med men som vi alikevel må ta oss sammen og akseptere.

Anonymkode: 93950...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det vel mye vi ikke er komfertable med men som vi alikevel må ta oss sammen og akseptere.

Anonymkode: 93950...96b

Selvsagt. Jeg skriver også at jeg forstår at dette er nødvendig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 18.53, WubWub skrev:

tenker du at transseksuelle "lider av transseksualitet"? som om transseksualitet er en sykdom? nei vettu hva!

som nevnt er ikke transseksualitet klassifisert som en sykdom eller lidelse lenger, heldigvis. 

Nei, de lider ikke av transseksualitet. Men de lider ofte under andres fordommer ...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 9.12.2017 den 20.04, Maleficenta skrev:

Jeg tenker. Har man penis går man i herregarderoben. Har man ikke det går man i damegarderoben. Når det er sagt tror ikke jeg det er skadelig for et jentebarn å se en penis i en ikke seksuell setting.

Ok, så du synes f.eks. en mann som har måtte operere bort penis pga kreft har mer i en damegarderobe å gjøre enn en transkvinne som ikke enda har rukket å operere bort sin?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Cyndaquil skrev:

Kan vi ikke gjøre det enkelt? Endre navn på offentlige garderober og toalett til «fødte kjønn» eller «genetisk kjønn» .

Unntak de som er operert og har endret juridisk kjønn,de har tatt operasjon som gjør at det ser ut som kjønnet de vil være. 

Nå finnes det faktisk mennesker hvor deres fødte kjønn og genetiske kjønn ikke stemmer overens. Noen kvinner har f.eks mannlige kjønnskromosomer (xy).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 13.12.2017 den 20.23, BiancaH96 skrev:

Ja, det hadde ikke gjort meg noe. Ville synes det var litt rart, men ikke noe mer i det. En skjeggape med vagina, helt greit! xD
Jeg har ikke noe imot peniser som sådan, men jeg trenger ikke å se en penis som ikke tilhører en fast partner. 

Du tilhører nok mindretallet da. For damer har ivrig prøvd å kaste meg ut siden jeg gikk på ungdomskolen. Så det hadde blitt garantert rabalder om jeg tropper opp i garderoben på Frognerbadet til sommeren...

Inndelingen for mange er damer i en, menn og transer i den andre (uansett hvilken vei vi går). 

Anonymkode: 833be...d50

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 13.12.2017 at 11:02 AM, LoneWolf said:

Men hva me de som har lyst til å velge selv å ikke omgå det motsatte kjønn når de er naken i en garderobe? Eller foreslår du at alle skal ha minst 4 garderober? En for kunn menn, en for kun kvinner, en for begge og en for de som definerer seg som noe annet? Dette er ikke mulig. Folks følelser bør ikke styre valg som dette, men sunn fornuft.

Hva synes du er sunn fornuft? Tidligere var det kjønnsdelte fellesgarderober. I Tyskland er det mange steder unisex fellesgarderober. Begge disse er fornuftige når det gjelder arealutnyttese, rengjøring og kostnad. Mange vi også hevde de er sikrere. I Norge i dag er det en trend mot enkeltkabinetter. De koster mer og trenger mer plass. Noen hevder at disse er tryggere. Hva er fornuftig? Hvis du skal velge bare en løsning så er det helt sikkert at det vi vil være noen andre som vi ha problemer med det.

Anonymkode: 93950...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå finnes det ofte handicap toaletter/garderober/dusjer for de med spesielle behov. Det er vel mer naturlig at de som ikke klarer å være sammen med andre er der enn de som er annerledes. Jeg synes derfor heller at de som ikke tåler transgendere, kvinner med et bryst, barn av motsatt kjønn o.s.v. bør gå der enn at transgendere m.m. skal isoleres. Intoleranse bør vel ikke belønnes eller oppmuntres. Det er vel også lettere å gjøre noe med sin holdning til andre enn med ting som går fysisk på kropp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 13.12.2017 at 8:23 PM, BiancaH96 said:

Ja, det hadde ikke gjort meg noe. Ville synes det var litt rart, men ikke noe mer i det. En skjeggape med vagina, helt greit! xD
Jeg har ikke noe imot peniser som sådan, men jeg trenger ikke å se en penis som ikke tilhører en fast partner. 

Jeg forstår at du er interessert i din partners penis. Jeg forstår det også hvis du opplever en penis som truende. Men hva er problemet med alle de andre penisene? Er ikke de forholdsvis likegyldige for deg? Om det henger noen peniser på andre besøkende så hva så? Er det ikke bare for deg å se en annen vei? Du må da virkelige ikke stirre på den del av kroppen og de utgjør da bare en liten del av ditt synsfelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Bag skrev:

Jeg forstår at du er interessert i din partners penis. Jeg forstår det også hvis du opplever en penis som truende. Men hva er problemet med alle de andre penisene? Er ikke de forholdsvis likegyldige for deg? Om det henger noen peniser på andre besøkende så hva så? Er det ikke bare for deg å se en annen vei? Du må da virkelige ikke stirre på den del av kroppen og de utgjør da bare en liten del av ditt synsfelt.

Nei, jeg synes bare ikke at en pikk hører hjemme i damegarderoben, og vice versa. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, BiancaH96 skrev:

Nei, jeg synes bare ikke at en pikk hører hjemme i damegarderoben, og vice versa. 

Ok, men dyp stemme, hår på brystet og mye muskler er greit? 

Anonymkode: bf373...c1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, men dyp stemme, hår på brystet og mye muskler er greit? 

Anonymkode: bf373...c1a

Jøss da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...