Gå til innhold

Far til barnet er muslim, og nå er det slutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg må kontakte noen i morgen. Sønnen vår er hos faren sin nå. Det som skremmer meg mest nå er at passet er hos far. Har jeg virkelig så få rettigheter med dette? Hvorfor er det vanskelig å få han hjem hvis far skulle ta han med nå til Tyrkia??

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Jeg mener ikke å være slem, men kjære ts, har du ikke fått med deg hva som skjer hvis en muslimsk forelder stikker utenlands med barn som har norske papirer? Far er muslim, i et muslimsk land følger de IKKE norsk lov en milimeter en gang. De følger sin lov, og den tilsier at ved skilsmisser og brudd så tilfaller barn automatisk far. Hvordan skal man slåss mot dette når en hel nasjon beskytter der han gjemmer seg en plass på den tyrkiske landsbygda? Du må forstå at sønnen din er i stor fare, hvis faren har passet så kan han dra i natt om han vil. Hvis dette er en reell sak så hadde jeg kontaktet krisesenter i dag allerede, kanskje er dette en akutt situasjon. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke å være slem, men kjære ts, har du ikke fått med deg hva som skjer hvis en muslimsk forelder stikker utenlands med barn som har norske papirer? Far er muslim, i et muslimsk land følger de IKKE norsk lov en milimeter en gang. De følger sin lov, og den tilsier at ved skilsmisser og brudd så tilfaller barn automatisk far. Hvordan skal man slåss mot dette når en hel nasjon beskytter der han gjemmer seg en plass på den tyrkiske landsbygda? Du må forstå at sønnen din er i stor fare, hvis faren har passet så kan han dra i natt om han vil. Hvis dette er en reell sak så hadde jeg kontaktet krisesenter i dag allerede, kanskje er dette en akutt situasjon. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

Jeg var vel for godtroende.. Aldri så jeg for meg at mannen min kunne tenke seg å si noe sånn til meg! Han har bare slått meg en gang, og jeg tilga han for det. Men det aller verste var da han truet med å ta sønnen vår til Tyrkia. Jeg er helt i fra meg nå, og orker ikke tenke på at "jeg har skylden". Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre hvis han tar han med til Tyrkia i morgen/natt for eksempel. Hva i all verden gjør jeg hvis det er for sent? 

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var vel for godtroende.. Aldri så jeg for meg at mannen min kunne tenke seg å si noe sånn til meg! Han har bare slått meg en gang, og jeg tilga han for det. Men det aller verste var da han truet med å ta sønnen vår til Tyrkia. Jeg er helt i fra meg nå, og orker ikke tenke på at "jeg har skylden". Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre hvis han tar han med til Tyrkia i morgen/natt for eksempel. Hva i all verden gjør jeg hvis det er for sent? 

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Ring krisesenteret i kveld og spør deg til råds, jeg vet ikke hva annet du kan gjøre. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt forbi fars bosted bare for å sjekke at de enda er der, og hatt en jævlig god mine fremover til du får sønnen din tilbake, da gir du ikke slipp igjen. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NotNaomi

Her har jo faren truet med kidnapping og har barnets pass,så det er alvorlig. Hadde ringt barnevernsvakten jeg i ditt tilfelle Ts. Nå. Og jeg er ikke akkurat en som overdramatiserer. Dette er faktisk en trussl faren kan sette ut i livet når som helst når han har passet til barnet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring krisesenteret i kveld og spør deg til råds, jeg vet ikke hva annet du kan gjøre. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt forbi fars bosted bare for å sjekke at de enda er der, og hatt en jævlig god mine fremover til du får sønnen din tilbake, da gir du ikke slipp igjen. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

Skal kjøre forbi huset og se. Ringer krisesenteret etterpå..

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gamle er du og BF, TS?

Anonymkode: 12e25...42b

Jeg er 26 og bf er 36

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må jo skjønne at norsk lov ikke gjelder i Tyrkia for tyrkiske statsborgere. Er barnet også tyrkisk statsborger etter tyrkisk lov? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ring krisesenteret i kveld og spør deg til råds, jeg vet ikke hva annet du kan gjøre. Hadde jeg vært deg hadde jeg kjørt forbi fars bosted bare for å sjekke at de enda er der, og hatt en jævlig god mine fremover til du får sønnen din tilbake, da gir du ikke slipp igjen. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

Jeg er litt usikker på hva dere inbiller dere at krisesenteret skal gjøre i dette tilfellet, så lenge barnet oppholder seg hos faren. Da er vel heller barnevernsvakten eller politiet rette instans.

Anonymkode: 6e25f...a8e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på hva dere inbiller dere at krisesenteret skal gjøre i dette tilfellet, så lenge barnet oppholder seg hos faren. Da er vel heller barnevernsvakten eller politiet rette instans.

Anonymkode: 6e25f...a8e

Jeg tenker at et krisesenter kanskje har erfaring med dette og en allerede åpen dialog med politiet.

Anonymkode: 27b8a...8ac

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal være veldig ærlig med deg, for dette har jeg sett på kloss hold...

Jeg kjenner til Lene sin sak (barnefar tok med jenta til Tunisia). Jeg både henne, etterforskerne, de som skulle hente barnet og de som endte fengslet. Dette er Tunisia, da snakker vi hakket mer ekstremt enn Tyrkia.

Problemet er bare ar norske myndigheter gjør lite. Ikke bare i overnevnte sak, men de fleste saker (holdt på med gravesak på dette temaet).

Dersom far sier han ønsker å ta med barnet skal du ta dette alvorlig. Ikke fordi det er sikkert det skjer, men fordi barnet ditt mest sannsynlig blir lenge borte dersom han faktisk gjør det. Utleveringsavtaler med andre land holder sjelden slik de skal - fordi Norge grunnet interessekonflikter ikke legger press på den andre staten. Norsk politi har heller ingen myndighet i andre land eller avtaler med andre politistyrker i andre land. Barnekidnappingssaker er alltid politisaker. Myndighetene vil derfor sjelden kunne gjøre noe med mindre det er særskilte grunner.

Dette vet jeg etter å ha studert mange av disse sakene nøye og snakket med mange mange ledd. Muslimske fedre er ofte presset av familiene sine, som ønsker at han henter barnet til deres hjemland, og der får barnet oppholdstillatelse via domstol, gjerne samme uken de kommer.

Jeg vet ikke når du får tilbake barnet ditt nå, men om far «truer» med, eller ytre ønske om å ta med seg barnet, så må du ta dette på alvor. 

Endret av duplexx
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Joppeline skrev:

Du må jo skjønne at norsk lov ikke gjelder i Tyrkia for tyrkiske statsborgere. Er barnet også tyrkisk statsborger etter tyrkisk lov? 

Joda, men hva hvis jeg klarer å hente sønnen min og så blir det en katt og mus kamp med meg og bf? Hva gjør jeg egentlig? 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er litt usikker på hva dere inbiller dere at krisesenteret skal gjøre i dette tilfellet, så lenge barnet oppholder seg hos faren. Da er vel heller barnevernsvakten eller politiet rette instans.

Anonymkode: 6e25f...a8e

Det jeg også stusset litt på..

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var vel for godtroende.. Aldri så jeg for meg at mannen min kunne tenke seg å si noe sånn til meg! Han har bare slått meg en gang, og jeg tilga han for det. Men det aller verste var da han truet med å ta sønnen vår til Tyrkia. Jeg er helt i fra meg nå, og orker ikke tenke på at "jeg har skylden". Jeg vet bare ikke hva jeg skal gjøre hvis han tar han med til Tyrkia i morgen/natt for eksempel. Hva i all verden gjør jeg hvis det er for sent? 

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Du ringer politiet. Hvis dette stemmer så gjør du det med en gang, for da vil de ha infoen hans dersom han forlater landet. Interpol vil evnt bli informert, dersom du har det skriftlig at han skal kidnappe barnet på noe vis. Sak opprettes ikke dersom barnet er hos far og de får kontakt med han, men her gjelder det å være føre var... ring politiet i natt er min mening. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS, har du en unnskyldning for å få passet til barnet? En tur til sverige eller danmark kanskje?

Men så snart barnet er hos deg, kontakt krisesenter.

Politiet tror jeg ikke kan gjøre noe særlig på dette stadiet, men ta gjerne en telefon til dem også. Kanskje de kan 'slette' passet i systemet dems?

Anonymkode: 49c43...6c3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men hva hvis jeg klarer å hente sønnen min og så blir det en katt og mus kamp med meg og bf? Hva gjør jeg egentlig? 

 

Det jeg også stusset litt på..

Anonymkode: 9a4c6...a8f

Ts, var jeg som skrev at du bør ringe krisesenteret, grunnen til det er at jeg trodde det var beste alternativ hvis de har erfaring med slike ting så vet de kanskje hva de kan sette i gang umiddelbart. Om du heller føler for å ringe barnevernsvakten eller rett til politiet, er det sikkert en like bra ide, jeg tror det er virktig at du reagerer fort i allefall. 

Anonymkode: 27b8a...8ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi ja.. Dette har jeg lest om før og vet om noen som har opplevd dette.. Det tok nesten ett år før hun fikk hjem sønnen sin.

Endret av Bottega
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Juniper skrev:

Snakk med politiet og fortell at fare truer med å kidnappe gutten. De er vel best egna til å gi deg råd. 

Prøv å få dokumentert truslene. Forlang samvær under tilsyn. 

Hvor gammel er gutten?

Hvorfor har ikke han samme retten til barnet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS, har du en unnskyldning for å få passet til barnet? En tur til sverige eller danmark kanskje?

Men så snart barnet er hos deg, kontakt krisesenter.

Politiet tror jeg ikke kan gjøre noe særlig på dette stadiet, men ta gjerne en telefon til dem også. Kanskje de kan 'slette' passet i systemet dems?

Anonymkode: 49c43...6c3

Jeg kunne såklart sagt at jeg skal ta med meg han til Sverige, men det blir en veldig tynn unnskyldning da man ikke må ha med seg pass dit..

Anonymkode: 9a4c6...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er info fra https://www.regjeringen.no/no/sub/barnebortforing/flytting-og-reiser/foreldreansvar-og-utenlandsreiser-med-ba/id733013/

Du må ta kontakt med politiet ser det ut som, så du kan få et hastereiseforbud. Om far truer med å ta med sønnen deres til Tyrkia og blir der, bør du ha god nok grunn til å få innvilget dette. Gitt at du har foreldreansvar (noe du helt sikkert har). 

"Retten kan nedlegge forbud mot utenlandsreiser med barnet, dersom det er uvisst om barnet vil komme tilbake, jf barneloven § 41 første ledd, annet punktum. Forbudet kan gjelde en enkelt reise eller generelt. En slik avgjørelse kan også fattes i forbindelse med en sak om foreldreansvar, fast bosted eller samværsrett. Retten kan fatte midlertidig avgjørelse for tiden frem til saken er endelig avgjort. Dersom det nedlegges reiseforbud, skal barnet føres ut av passet til den som vil forlate landet eller barnets pass trekkes tilbake. Barnet kan plasseres hos andre på forsvarlig måte til saken er avgjort. Dette er imidlertid et drastisk virkemiddel som bare bør brukes der det er helt nødvendig for å hindre at barnet urettmessig tas med til utlandet. I forarbeidene til lovendringen i 1997 antas det at dette bare sjelden vil bli aktuelt (Ot.prp. nr. 56 (1996-97) side 52).

Vilkåret for at det kan nedlegges reiseforbud er at foreldrene har felles foreldreansvar, og at det er usikkert om barnet vil komme tilbake (fare for bortføring). Det kan neppe være nok at den andre hevder at det er usikkert; det bør foreligge objektive holdepunkter. Sannsynliggjøring av at barnet ikke vil komme tilbake, kan ikke kreves, så lenge ordlyden bare sier ”uvisst om”. Andre uttrykk som brukes i forarbeidene er ”tvil om” og ”fare for” (Ot.prp. nr. 56 (1996-97) side 85 og 52). Vedkommende forelders tilknytning til andre land vil her være av stor betydning; jo sterkere tilknytning til Norge, desto mindre fare for bortføring (side 52). At barnefordelingssak pågår er i utgangspunktet ingen hindring for feriereiser (jf. Ot.prp. nr. 56 (1996-97) side 51) (Karnov).

Politiet kan gi midlertidig reiseforbud med barnet
Politiet kan nedlegge midlertidig reiseforbud i hastesaker, jf. barneloven § 41 tredje ledd. Dette kan være nødvendig der utreisen skal foretas i en helg, og den av foreldrene som ønsker reiseforbud, ikke har hatt kjennskap til den forestående reisen (Ot.prp. nr. 56 (1996-97) side 86). Lovteksten bruker her uttrykket ”fare for”. Det er vanskelig å se at dette skulle innebære noe annet enn ”uvisst om” som fastsatt i  § 41 første ledd, særlig ettersom forarbeidene bruker uttrykkene om hverandre. Forbudet gjelder fram til retten kan behandle saken. Politiets reiseforbud faller bort dersom saken ikke bringes inn for retten innen rimelig tid (Ot.prp. nr. 56 (1996-97) side 86). Det må være den tiden det tar å finne en advokat og for vedkommende å skrive en begjæring til retten. Rask aktivitet må kreves fra den som har bedt om forbudet, og mer enn en uke skulle ikke være nødvendig (Karnov)."

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, RoH skrev:

Hvorfor har ikke han samme retten til barnet? 

Det blir jo noe helt annet hvis han kidnapper barnet!

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...