Gå til innhold

Leste at feminisme er resultat av evolusjon.

Anbefalte innlegg

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det syns jeg var interessant. I alle tidligre århundre har menn vært de som kom seg fram. Vi hadde ikke stemmerett engang og vær henvist til hjem og huslige sysler. Fikk lavtlønnede jobber og ble degradert blant menn. De senere år har vi kommet på banen. Kvinner har mer makt. Vi sier fra. Vi kommer oss frem. Er fremdeles ikke helt i mål,men våre ord og holdninger blir tatt mer og mer på alvor. Senest nå "meetoo"-kampanjen. Vi lar oss ikke undertrykke. Vi står opp for oss selv og kommer oss mer og mer fram med mer eller mindre kamp.

Hva tenker dere om den teorien ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det finnes mange former for evolusjon, Hvilken er det du mener?

Anonymkode: 67812...e44

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det høres helt tullete ut og vil gjerne ha en link for å verifisere kilden.

Anonymkode: e6274...eeb

• Liker 5
Skrevet

At det er bullshit. 

Evolusjon avhenger av at de individene med "dårligere" gener dør, og de med bedre overlever. Feminister har vel ikke større sjanse til å overleve enn menn?

Eksempel på evolusjon blant oss damer nå, er vel at flere og flere trenger keisersnitt for å overleve en fødsel, da de med for smalt bekken ble "rensket bort" tidligere. Dette gjelder alle helserelaterte problemer, men selvfølgelig også psykiske. 

Anonymkode: a7fde...807

• Liker 1
Skrevet

Er ikke alltid så begeistra for disse teoriene, men det er interessant forskning som viser at kvinnelige aper kommer sammen og danner grupper når hannene enten er voldelige, truende eller de ikke blir respektert. Hos apene Bonobos, er det kvinnene som dominerer. Synes det er veldig spennende med forskning på aper.

Anonymkode: c0ee7...4f3

• Liker 1
Skrevet

Nei. Dette har med kulturelle endringer å gjøre og ikke evolusjon. 

Kvinner blir jevnt over undertrykket jorden rundt , med unntak av noen vestlige land. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, WubWub skrev:

Kvinner blir jevnt over undertrykket jorden rundt , med unntak av noen vestlige land. 

Feil. Med det er jo kjekt for en hvit mann å tro at han er verdens sentrum.

Anonymkode: 0c42f...718

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kvinners rettigheter er i nedgang globalt viser de fleste rapporter utarbeidet av menneskerettighetsorganisasjoner. 

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke snakk om biologisk evolusjon. Men evolusjon av ideer. Kanskje er det hele basert på en engelsk tekst, hvor det er naturlig å bruke begrepet evolution, hvor det på norsk kan passe å bruke utvikling. 

At det er en utvikling av ideer er det ikke tvil om. Bra et det, vi mennesker utvikler oss og samfunnet vårt. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hvilken verden lever du i? I den verden vi andre lever i er kvinneundertrykkelse et velkjent problem i veldig mange land utenfor vesten. For det  andre, hva har WubWubs hudfarge med dette å gjøre?

• Liker 9
Gjest NotNaomi
Skrevet

Hm. Dere tenkte ikke videre over det? Legger ikke ut noen link. Jeg tenkte noen kunne vurdert dette her. Men bare sånn " haha,nei". 

Vel. Det går an å tenke over. Ikke verre enn det. Jeg ble litt fascinert av teorien. Når en tenker over utviklingen. 

Skrevet
1 minutt siden, NotNaomi skrev:

Hm. Dere tenkte ikke videre over det? Legger ikke ut noen link. Jeg tenkte noen kunne vurdert dette her. Men bare sånn " haha,nei". 

Vel. Det går an å tenke over. Ikke verre enn det. Jeg ble litt fascinert av teorien. Når en tenker over utviklingen. 

Som sagt, jeg syns det høres tullete ut og syns det er vanskelig å tenke noe videre om det når det eneste jeg har å gå utifra er at en person på internett har lest det et sted.

Gjest NotNaomi
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som sagt, jeg syns det høres tullete ut og syns det er vanskelig å tenke noe videre om det når det eneste jeg har å gå utifra er at en person på internett har lest det et sted.

Javel ? Hva nøyaktig er tullete da ? En ser jo utviklingen. Under den franske revolusjon for bare noen hundre år siden så kjempet kvinner for sine rettigheter og tapte som en vet. Det har skjedd mye siden. Jeg leste ikke dette på internett. En del av oss leser jo bøker i tillegg. Syns det er rart dere bare avfeier det uten noen begrunnelse ?

Skrevet

Vi tar i hvert fall TILBAKE igjen den makten vi hadde før. Den første gudeskikkelsen i menneskehistorien som ble tilbedt var en kvinne, til og med en som ble symbolisert som mørk i huden , og kvinner hadde like mye å si for samfunnet og folket sitt for mange tusen år siden som menn. Kvinner hadde i mange områder siste ordet når det kom til bestemmelser og store avgjørelser for sitt folk, og ble gravlagt med gjenstander, planter og krystaller som hedret de for å være kilden til kjærlighet og skaperen av menneskene i landsbygden. 

Bilderesultat for hathor

Så kom romeremperiet som ville ta over makt med sitt barbareri og gjorde de sterkeste til de svakeste, gjorde om kvinner til slaver og treller og konger til lik. Historien ble brent og omskrevet i mange runder og på den måten har både menn og kvinner i dag glemt hvordan verden og harmonien mellom mann og kvinne engang har vært. 
Justice shall rise :)

Anonymkode: 80eb1...ea9

• Liker 1
Skrevet

Vi er stadig i utvikling og evolusjon, så alt som forandrer seg skyldes evolusjon og utvikling. Holdningene våre endres over tid. Det er ikke lov å sette folk i gapestokk lenger og når det tordner så tror vi ikke at det er Tor med hammeren som er ute og kjører. Med tiden kan det hende at menn skjønner at det ikke er greit å tafse damene på rumpa også. 

Skrevet
2 minutter siden, Hottrio said:

Vi er stadig i utvikling og evolusjon, så alt som forandrer seg skyldes evolusjon og utvikling. Holdningene våre endres over tid. Det er ikke lov å sette folk i gapestokk lenger og når det tordner så tror vi ikke at det er Tor med hammeren som er ute og kjører. Med tiden kan det hende at menn skjønner at det ikke er greit å tafse damene på rumpa også. 

Jeg ble holdt fast og tafset på rumpa av en fremmed mann på lørdag.. Tror ikke f.eks #metoo endrer råtne egg. De ordentlig mennene rører ikke damene upassende uansett, og drittsekkene lar seg uansett ikke endre av kampanjer og likestilling. 

Anonymkode: 41d51...285

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble holdt fast og tafset på rumpa av en fremmed mann på lørdag.. Tror ikke f.eks #metoo endrer råtne egg. De ordentlig mennene rører ikke damene upassende uansett, og drittsekkene lar seg uansett ikke endre av kampanjer og likestilling. 

Såpass ja..... det er beklagelig!!

Nei, disse kampanjene (kampanjer generelt) tror jeg ikke har så mye for seg egentlig. Det tar lang tid å forandre folks (menns) holdninger. De som er drittsekker og buser i dag, voksne, tror jeg ikke forandrer seg pga kampanjer. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

For det første, hvilken verden lever du i? I den verden vi andre lever i er kvinneundertrykkelse et velkjent problem i veldig mange land utenfor vesten. For det  andre, hva har WubWubs hudfarge med dette å gjøre?

Han hevder at det er den hvite mannen som er sivilisert mot kvinnen - de andre er ikke så menneske som den hvite mannen.

Du ordlegger deg på en falsk måte, du fremstilelr det som om vesten er et unntak, det er vi ikke.

https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2017/09/08/the-city-hardest-hit-by-mexicos-earthquake-is-a-sexually-liberated-matriarchy/

http://www.spiegel.de/international/zeitgeist/the-mosuo-matriarchy-men-live-better-where-women-are-in-charge-a-627363.html

Skrevet
2 minutter siden, Hottrio said:

Såpass ja..... det er beklagelig!!

Nei, disse kampanjene (kampanjer generelt) tror jeg ikke har så mye for seg egentlig. Det tar lang tid å forandre folks (menns) holdninger. De som er drittsekker og buser i dag, voksne, tror jeg ikke forandrer seg pga kampanjer. 

Ikke sant. Er en del år siden jeg sist opplevde noe sånt, og når det skjer igjen så skjer det midt i en internasjonal kampanje mot seksuell trakassering 🙄 Men tror han var russisk, og der er de jo imot #metoo leste jeg. 

Skrevet (endret)

Jeg holder med stan her. Det har vært en utvikling av ideer, men ingen biologisk evolusjon. Kvinner i Norge er ikke evolusjonært mer utviklet enn kvinner fra land med lite/ingen likestilling. Ei kinesisk eller indisk kvinne er ikke mindre utviklet enn ei norsk kvinne.

At kvinner har fått det bedre i enkelte land er etter min mening et produkt av holdningsendringer , humanisme og sekularisering. 

Jo mer jo bedre tenker jeg. Menn og kvinner bør og skal stille på like premisser i samfunnet. Men det gjør de ikke, selv ikke her i Norge, det landet som er rangert på toppen over land i verden med mest utviklede kvinnerettigheter. Her også er det en ujevn maktfordeling, kvinnelige toppledere i næringslivet er nærmest ikkeeksisterende og de fleste ordførere er menn. 

Endret av WubWub
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...