Gå til innhold

Islam er ikke roten til problemet

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Hvorfor skal vi ikke ta vare på våre egne borgere først og fremst? Har vi ikke egentlig nok problemer vi burde ha løst før vi prøver å løse alle andres? For eksempel eldreomsorg, rus- og psykiatri, sykehuskapasitet, medisiner til de som trenger det osv.? Hvorfor skal borgere i eget land bli nedprioritert til fordel for noen som aldri har bidratt, og sannsynligvis heller aldri kommer til å bidra?

Anonymkode: 7c2aa...84d

Hvordan blir du nedprioritert? 

Vi prøver ikke å løse alles problemer, men å hjelpe noen ganske få av dem som står i fare for å bli forfulgt og miste livet. Jeg kan ikke komme på en senkning i min levestandard som er verd mer enn et menneskes liv. Igjen, jeg er ikke enig i at folk fra andre land skal ha mindre krav på beskyttelse og hjelp enn nordmenn. Du spør hvorfor vi ikke skal ta vare på egne borgere først. Svaret er at det er nettopp det vi gjør. Du og jeg vasser i rettigheter og tjenester. 

Når det gjelder at folk skal bidra, er Norge generelt sett gode til å tilrettelegge for det. Til og med sterkt pleietrengende mennesker, som jeg jobber med, får tilbud om jobb og meningsfulle aktiviteter selv om de rent økonomisk sett bare er en enorm utgift for samfunnet. Kanskje jeg også blir syk en dag og vil koste samfunnet mer enn jeg har bidratt med. Vi har et godt system og vi har plass til flere. Sverige er Sverige og har andre tilstander enn oss. 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
29 minutter siden, linsejesus skrev:

Hvordan blir du nedprioritert? 

Vi prøver ikke å løse alles problemer, men å hjelpe noen ganske få av dem som står i fare for å bli forfulgt og miste livet. Jeg kan ikke komme på en senkning i min levestandard som er verd mer enn et menneskes liv. Igjen, jeg er ikke enig i at folk fra andre land skal ha mindre krav på beskyttelse og hjelp enn nordmenn. Du spør hvorfor vi ikke skal ta vare på egne borgere først. Svaret er at det er nettopp det vi gjør. Du og jeg vasser i rettigheter og tjenester. 

Når det gjelder at folk skal bidra, er Norge generelt sett gode til å tilrettelegge for det. Til og med sterkt pleietrengende mennesker, som jeg jobber med, får tilbud om jobb og meningsfulle aktiviteter selv om de rent økonomisk sett bare er en enorm utgift for samfunnet. Kanskje jeg også blir syk en dag og vil koste samfunnet mer enn jeg har bidratt med. Vi har et godt system og vi har plass til flere. Sverige er Sverige og har andre tilstander enn oss. 

Det er ikke bare Sverige dessverre som har det sånn, og jeg vil ikke ha det sånn i Norge.

Jeg personlig blir ikke nedprioritert akkurat nå, men mine besteforeldre ble da de var i livet. Ikke snakk om å få en sykehjemsplass, de klarte seg jo så godt hjemme. Selv etter den ene falt fra var det ikke snakk om noen sykehjemsplass, det koster for mye penger. Det er mye billigere å ha folk boende hjemme. En av mine besteforeldre fikk tilbud om en korttidsplass, da tiden var over der (to uker) så var det ingen som evaluerte helsen, neida, tiden din er brukt opp du skal hjem! Det endte med at det var den siste natten. Og da kommer den enkle matematikken inn i bildet, hadde vi hatt færre personer å ta vare på kunne vi tatt bedre vare på de vi allerede har. Jeg syns det er helt forferdelig at våre eldre blir nedprioritert mens nyankomne får bolig, tilskudd og penger til å leve et greit liv. FFS det tar over et halvt år å få nødvendige hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen! Og her snakker vi om de som bygde landet! De som gjorde Norge til det det er i dag! De som faktisk er de som burde nyte velferdsstaten aller mest!

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke bare Sverige dessverre som har det sånn, og jeg vil ikke ha det sånn i Norge.

Jeg personlig blir ikke nedprioritert akkurat nå, men mine besteforeldre ble da de var i livet. Ikke snakk om å få en sykehjemsplass, de klarte seg Og da kommer den enkle matematikken inn i bildet, hadde vi hatt færre personer å ta vare på kunne vi tatt bedre vare på de vi allerede har. 

Men matematikken er nok ikke så enkel. Jeg tror ikke at lavere utgifter til innvandrere automatisk ville gitt mer i potten til de gamle. De millionene som mangler der kan vi nok hente fra mange steder, for eksempel ved å heve noen avgifter eller droppe et jagerfly eller beslaglegge penger rike mennesker har lurt unna velferdsstaten i skatteparadiser. 

Jeg vil heller ikke ha det som i Sverige, men vi er ganske langt derfra og jeg tror vi vil klare å styre unna en slik situasjon uten å slutte å ta imot flyktninger. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, linsejesus skrev:

Men matematikken er nok ikke så enkel. Jeg tror ikke at lavere utgifter til innvandrere automatisk ville gitt mer i potten til de gamle. De millionene som mangler der kan vi nok hente fra mange steder, for eksempel ved å heve noen avgifter eller droppe et jagerfly eller beslaglegge penger rike mennesker har lurt unna velferdsstaten i skatteparadiser. 

Jeg vil heller ikke ha det som i Sverige, men vi er ganske langt derfra og jeg tror vi vil klare å styre unna en slik situasjon uten å slutte å ta imot flyktninger. 

Jeg er for å ta imot noen få. Helst familier eller mor og barn. Ikke enslige menn som hevder de er barn, ikke velstående menn som har samlet inn nok penger til å ta seg gjennom X antall trygge land for å komme til landene med best velferdsordninger, ikke feige menn som lar de svakere enn seg bli igjen i utrygge soner for selv å skaffe seg et bedre liv.

For å gjøre dette er vi nødt til å stenge grensene. Ta inn folk kun gjennom godkjente ordninger, ikke gi noen permanent opphold og i hvert fall ikke norsk statsborgerskap.

Og til det øverste i svaret ditt som handler om økonomi, selvfølgelig kom du med løsningen om å heve avgifter. Alle har jo råd til det, ikke sant? Feil! Det vil ramme de aller svakeste i samfunnet, igjen. Droppe jagerfly? sånn som situasjonen er nå er det jo hjernedødt å nedprioritere forsvaret. Det med å få inn skatt på penger folk har unndratt seg i skatteparadiser er vel det eneste vi kan enes om hittil tror jeg, det er jo ikke verst bare det.

• Liker 1
Skrevet

Folket er så tolerante i Europa. At vi faktisk tar livet av vår egen religion og kultur, for å få mest mulig plass til deres... 

Anonymkode: 6d0c1...d74

• Liker 1
Skrevet

Jeg har gått lei hele religion og kultur opplegget. Greit, jeg synes også Norge har tatt imot for mange og det er mange ekstreme. De som mener at alt skal bli islamsk. Men etter å ha reist litt rundt, truffet mennesker fra andre land og andre norske med venner fra andre land, så har synet mitt forandret seg. Det er ikke slik at om en person er muslim så vil han ha et muslimsk Norge osv. Flere av disse er opptatt av respekt for andres livssyn. De hater krig og ser individet foran gruppen. Jeg har vært i Istanbul flere ganger og jeg føler visse steder i Oslo er mer ubehagelig enn der altså. Men nå er innvandrerne til Oslo kanskje i hovedsak fra Pakistan. 

Kjenner en afghaner, kjempe søt fyr. 

Så har vi de som sitter på bygda i Norge, og dømmer alt de kan. Redd for ALT som er annerledes enn dem selv og mener at DERES levemåte er det riktige. 

Kan til slutt nevne at det er vanskelig å vite hvem dere sikter til når dere skriver slik tråder. Er det ALLE som ikke er født og oppvokst i Norge eller de som kommer hit og vil at vi skal rette oss etter deres livssyn? 

Anonymkode: 971f6...f02

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan til slutt nevne at det er vanskelig å vite hvem dere sikter til når dere skriver slik tråder. Er det ALLE som ikke er født og oppvokst i Norge eller de som kommer hit og vil at vi skal rette oss etter deres livssyn? 

Da jeg opprettet denne tråden siktet jeg hovedsakelig til de som kommer fra den ikke-vestlige delen av verden. De som er grunnen til at vi må mure inne alle julemarkeder i Europa, de som er grunnen til at vi har de stygge "blomsterpottene" i hele Karl Johans gate, de som suger til seg velferden uten å yte noe igjen, de som voldtar jentene våre, de som gjør sånn at vi ikke tør å jogge alene etter mørkets frembrudd, de som ikke integrerer seg, de som undertrykker kvinnene sine, de som ikke lar jentene deres ha norske kjærester eller venninner, de som sender barna sine på koranskoler i hjemlandet (hjemlandet som er så utrygt at de ikke kan bo der, men barna kan godt oppholde seg der, hvor er logikken liksom?), de som samler seg i store grupper og seksuelt angriper kvinner. De som lar dem komme hit er de vi burde være sinte på. De som tillater at dette skjer i vårt siviliserte samfunn. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner en afghaner, kjempe søt fyr. 

For all del, kjenner en familie fra Syria, flotte folk. Barna mine leker til og med med barna deres, tenk det. Så rasistisk og jævlig som jeg er lar jeg barna mine leke med barn fra andre nasjonaliteter og etnisiteter. Hvem skulle trodd? Kjenner for øvrig også afghanere, fine enkeltpersoner det, men jeg vil likevel ikke ha de her i Norge.

Jeg er for at hvert enkelt land skal ha sin egen nasjonalitet, identitet og suverenitet. Jeg vil ikke ha det sånn her:

Og legg merke til svarene til et par av intervjuobjektene. "Det å være britisk er å ha et britisk pass. Det finnes ikke britisk kultur." Lauren: "så hvis jeg fikk et britisk pass så ville jeg vært en brite?" Svar: "ja, så klart!" Lauren: "Så om jeg får et kinesisk pass, gjør det meg kinesisk?" Svar: "Nei nei nei, du kan ikke bli kinesisk!"

Altså, WHAT!? Hvorfor er det å ha et britisk pass ekvivalent til å være britisk, mens det å ha et kinesisk pass ikke gjør deg kinesisk? Det er noe som ikke stemmer her. Hvorfor er det Europa som skal tilintetgjøres? 

Skrevet
7 hours ago, linsejesus said:

Det er skummelt at mennesker klarer å stikke hodet så langt ned i sanden for å holde på ønskeforestillingene sine. Vi tapper allerede i dag oljefondet maksimalt etter handlingsregelen, og vi vet at utgiftene bare kommer til å stige og stige i tiår framover uten at inntektene vil stige tilsvarende. Troen din på at man kan melke rike for mye mer penger uten at de flytter viser at du mangler økonomisk forståelse. Å droppe å bruke penger på militæret akkurat nå som Putin har beordret forsvarsindustrien sin til å gjøre seg klar for krig virker heller ikke spesielt smart. Uansett er den økonomiske forståelsen fraværende her også. Selv om vi droppet å kjøpe fly fullstendig ville innsparingen bare dekke kostnadene for litt over 2000 flyktninger eller asylsøkere i året.

Anonymkode: f1b13...e6f

Skrevet
På 26.11.2017 den 0.44, linsejesus skrev:

Når USA slutter å stelle i stand statskupp og sånt, slik de gjorde i Iran? 

Så USA er skylden for at Muhammed skapte en krigersk religion for 1400 år siden, wow. 

Skrevet

Islam er roten til problemet fordi denne ideologien er mye bedre til å kontrollere store folkemasser enn det Nazismen noen gang var.

Anonymkode: d234a...00e

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er skummelt at mennesker klarer å stikke hodet så langt ned i sanden for å holde på ønskeforestillingene sine. Vi tapper allerede i dag oljefondet maksimalt etter handlingsregelen, og vi vet at utgiftene bare kommer til å stige og stige i tiår framover uten at inntektene vil stige tilsvarende. Troen din på at man kan melke rike for mye mer penger uten at de flytter viser at du mangler økonomisk forståelse. Å droppe å bruke penger på militæret akkurat nå som Putin har beordret forsvarsindustrien sin til å gjøre seg klar for krig virker heller ikke spesielt smart. Uansett er den økonomiske forståelsen fraværende her også. Selv om vi droppet å kjøpe fly fullstendig ville innsparingen bare dekke kostnadene for litt over 2000 flyktninger eller asylsøkere i året.

Fly var ment som ett eksempel på et sted vi kan prioritere annerledes. Hvorvidt vi bør gjøre det er en annen sak. Vi kommer uansett til å være blant verdens rikeste land i overskuelig framtid. Det er ingen naturlov som sier at Norge vil bli som Sverige med mindre vi stanser innvandringen, dette har ikke bare med antall mennesker inn og ut å gjøre. Hvor vi plasserer folk har mye å si, hva vi gjør for å integrere dem, bakgrunnssjekk osv. Islam er ikke den eneste faktoren her. 

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, linsejesus said:

Fly var ment som ett eksempel på et sted vi kan prioritere annerledes. Hvorvidt vi bør gjøre det er en annen sak. Vi kommer uansett til å være blant verdens rikeste land i overskuelig framtid. Det er ingen naturlov som sier at Norge vil bli som Sverige med mindre vi stanser innvandringen, dette har ikke bare med antall mennesker inn og ut å gjøre. Hvor vi plasserer folk har mye å si, hva vi gjør for å integrere dem, bakgrunnssjekk osv. Islam er ikke den eneste faktoren her. 

Så du skjønner at det var et dårlig eksempel, men du ga det likevel siden du var desperat og ikke kom opp med noe bedre?

Liknende påstandene har jeg hørt i 20 år, men uansett hvem som styrer blir det bare verre og de klumper seg sammen i Oslo Øst etter noen år. Kostnaden per person går ikke nedover og antallet radikale og ekstreme øker. Vi er langt på overtid for å innse at det er ren ønsketenkning at ting kan bli bedre selv om vi fortsetter å ta inn flere. At du snakker om bakgrunnssjekk blir ganske hyklersk. Den store majoriteten har ikke sikker identitet, og du er ikke en sånn som mener at vi skal nekte alle som ikke har det å komme inn. Hvis vi hadde gjort det ville antallet blitt kuttet med mer enn 90%.

Skrevet
På 25.11.2017 den 23.57, debatant skrev:

Når skal Midtøsten t ansvaret for sin egensupe av vold og ekstremisme?

Når de får endelig definisjonsmakt i eget terretorie. Er du HELT sikker på at du vil gi dem det?

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Så du skjønner at det var et dårlig eksempel, men du ga det likevel siden du var desperat og ikke kom opp med noe bedre?

Nei, fordi det var det første jeg kom på at de millioner tingene staten bruker penger på, og som kan brukes andre steder. Jeg kunne nevnt stipendordningen for kunstnere som lager sære ting som 150 personer gidder å se på, eller kongehuset eller hva som helst. Poenget er at pengene som går til f.eks helsetjenester til en flyktning, ikke tas rett ut av budsjettet til et sykehjem i Trondheim.

2 hours ago, AnonymBruker said:

Liknende påstandene har jeg hørt i 20 år, men uansett hvem som styrer blir det bare verre og de klumper seg sammen i Oslo Øst etter noen år. Kostnaden per person går ikke nedover og antallet radikale og ekstreme øker. Vi er langt på overtid for å innse at det er ren ønsketenkning at ting kan bli bedre selv om vi fortsetter å ta inn flere. At du snakker om bakgrunnssjekk blir ganske hyklersk. Den store majoriteten har ikke sikker identitet, og du er ikke en sånn som mener at vi skal nekte alle som ikke har det å komme inn. Hvis vi hadde gjort det ville antallet blitt kuttet med mer enn 90%.

Jeg har ikke kompetanse til å vurdere hvem som skal ha rett til opphold, der stoler jeg på at UDI gjør så godt de kan med de midlene de har. Jeg er klar over at vi tar inn folk som ikke skulle vært her og at innvandring fører med seg en del problemer. De økonomiske kostnadene greier vi helt fint slik det er nå, men det kan hende vi må stramme inn i fremtiden. Det kan sikkert også gjøres endringer når det gjelder bosetning, undervisning osv osv. Det finnes bedre tiltak enn å simpelthen stenge grensene helt for muslimer eller fremmedkulturelle. Finnes det forresten gode tall på at antallet radikale øker?

• Liker 1
Skrevet
8 hours ago, debatant said:

Så USA er skylden for at Muhammed skapte en krigersk religion for 1400 år siden, wow. 

Jeg kan anbefale boken De Beste Fiender som forklarer mye av det historiske forholdet mellom Midt-Østen og Vesten, spesielt USA.

Skrevet

Neida Islam er ikke problemet, hverken den religionen eller noen annen religion.  Det er folkene som praktiserer religionen som er problemet.  Faktum er desverre at de aller fleste konflikter i verden stammer fra religionsstrider.  Dette har pågått så lenge som religioner har eksistert og vil heller ikke forsvinne i fremtiden.

Nå er jeg kansje litt hard i påstanden, naturligvis er de fleste moderate og bra er det, men desverre er det også mange religionsfanatikere som gjerne bruker vold for å fremme sitt syn.

Skrevet

Problemet er vel egentlig mennesker, og våres evne til å blo påvirket av miljøet vi vokser opp i, synet på livet og og at andre bestemmer for oss hva som er rett og galt. De som godtar at det skal legges mer tilrette for andre kulturer slik at vi skal kutte vår egen er et stort problem. Like stort som de som krever at vi gjør det. Viker unna rett og slett. De krever sin plass, vi/de som sitter i styret lar dem få det. 

Dette er veldig synn. Det finnes flotte muslimer og flotte kristne. Synn at disse ekstreministene skal bestemme hvordan en hel gruppe er.

Anonymkode: 971f6...f02

Skrevet

Jeg tror mange hadde hatt godt av å reise ut av Norge for å se hvordan de fleste mennesker lever. Så klart skal man ikke ha fri flyt av innvandring, men jeg tror mange glemmer hvor godt vi faktisk har det... Og de fleste innvandrere er jo også normale hyggelige mennesker, problemet er jo at de som ikke er det står såpass ut i samfunnet at man overser majoriteten som oppfører seg. Bare fordi noe er fremmed er det ikke negativt, jeg har for eksmepel ikke noe i mot muslimer, men jeg har noe i mot de muslimene som ikke kan oppføre seg (og generelt mennesker som ikke kan oppføre seg så klart...)

Anonymkode: f2c83...466

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, linsejesus said:

Nei, fordi det var det første jeg kom på at de millioner tingene staten bruker penger på, og som kan brukes andre steder. Jeg kunne nevnt stipendordningen for kunstnere som lager sære ting som 150 personer gidder å se på, eller kongehuset eller hva som helst. Poenget er at pengene som går til f.eks helsetjenester til en flyktning, ikke tas rett ut av budsjettet til et sykehjem i Trondheim.

Mange stipend for kunstnere kunne godt vært fjernet for min del også, men det er en dråpe i havet sammenliknet med hva innvandring koster. Totalt ville det knapt dekket kostandene for 10 asylsøkere eller flyktninger i året engang. Hvis ikke vi har kongehuset må vi ha noen andre til å representere Norge, og det er ikke sikkert president blir så mye billigere. Uansett er det fortsatt bare snakk om noen få ekstra i året. Det aller meste av pengene i statsbudsjettet går allerede til pensjon, helse og sosiale tjenester, så når det kommer mange innvandrere må nødvendigvis pengene i stor grad taes fra eksisterende nordmenns pensjoner, helsetjenster, kvalitet på skoletilbud ol. Å tro noe annet er ønsketenkning uten rot i virkeligheten.

Skrevet
16 timer siden, Druid skrev:

Når de får endelig definisjonsmakt i eget terretorie. Er du HELT sikker på at du vil gi dem det?

Ta en kikk på Afghanistan,  Iran, IS, Nord Nigeria osv. Trenden er krystallklar. Selv i deres Utopia, hvor de prøver og terrorisere sin egen befolkning i fred. 

Men om du synes det burde være dødsstraff for homofili og konvertering vekk fra deres galskap, er det jo flotte samfunn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...