Gå til innhold

Hva jobber du med? Lønn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva jobber du som/med?
Seniorjurist i staten

Hva tjener du? Årslønn?

Ferdigutdannet våren 2016, og tjener nå 530 000,-.  (Jobbet også der i studiene, har derfor noe høyere lønn enn det som er vanlig for nyutdannede i en slik stilling).

Hva går jobben din ut på?
Jobben min går ut på juridisk veiledning og å klagebehandle saker som faller innenfor omtrent 10 ulike lover. Har også ansvar for å forberede rettssaker innenfor enkelte lover, eller forberede bevis i straffesaker hvor vi er fagvitne.

Trives du?
Trives godt med arbeidsoppgaver, men har et arbeidsmiljøproblem på jobben. Synes også det er tungt med det kunstig flate hierarkiet vi skal late som vi har på kontoret - blir mye gnisninger mellom ufaglærte og oss som har høy utdanning og tilsvarende høyere arbeids- og prestasjonspress.

Mye/tung utdanning? mange år?
Fem år på universitet. Mange synes utdanningen er tung, og det er jo stort frafall på jussen. Jeg syntes tidvis det var veldig tungt, men om man hadde hatt råd til å bare studere, mener jeg studiet er helt overkommelig. Det er også veldig interessant helt fra dag èn, og gir innsikt i veldig store livsområder, fordi jussen jo eksisterer i/rører ved det meste rundt oss.

Anonymkode: cb5bb...747

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Utdannet vernepleier i leder stilling, alt fra 480-560.000 de fire siste årene(byttet jobber).

Anonymkode: c25dd...e9f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som ufaglært kokk, 100 % fast stilling. Ingen utdanning. Tjener 166 kroner i timen, men er nok for øyeblikket. Er jo så klart ikke så fornøyd med lønna, men jeg er ikke utdannet. Får heller utdanne meg og få en bedre jobb etterhvert. Har bare smålån å betale ned på og en rimelig husleie så har ikke behov for høy lønn enda. Får nok til å sette av til sparing også, så jeg klarer meg fint!

Jobben er stressende, men klarer man å takle det og holde hodet kaldt så går dagene helt fint. Man er ganske sliten etter en dag på jobb uansett, siden man står absolutt hele jobbdagen bortsett fra pausen på en halvtime. Får ingen fem-minuttere heller så det er konstant PÅ. Det er ikke bare bestillinger man må ta seg av - det er renhold, produksjon av mat, forberedelser, mye tunge løft. På hektiske dager får man bestillinger i ett kjør og er man alene i tillegg de første timene er man ganske så kjørt etterpå. I tillegg må man få produsert mat til de neste dagene, så i mellom bestillinger produserer man. Men det er greit, og får tiden til å gå når det går så i ett. 

Har hørt rykter om at ene sjefen sa at vi tjener for mye og da ble jeg rimelig irritert. Vårt harde arbeid holder restauranten i gang og skal vi få MINDRE lønn av det tror jeg motivasjonen synker raskt. Alle står på som helter, spesielt nå siden vi mangler arbeidere. En person jobber for flere samtidig og det er tøft! Skulle egentlig hatt mer i lønn...

Oi, det ble et lengre svar enn forventet. :fnise: Engasjert...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, s0la said:

Jeg jobber som ufaglært kokk, 100 % fast stilling. Ingen utdanning. Tjener 166 kroner i timen, men er nok for øyeblikket. Er jo så klart ikke så fornøyd med lønna, men jeg er ikke utdannet. Får heller utdanne meg og få en bedre jobb etterhvert. Har bare smålån å betale ned på og en rimelig husleie så har ikke behov for høy lønn enda. Får nok til å sette av til sparing også, så jeg klarer meg fint!

Jobben er stressende, men klarer man å takle det og holde hodet kaldt så går dagene helt fint. Man er ganske sliten etter en dag på jobb uansett, siden man står absolutt hele jobbdagen bortsett fra pausen på en halvtime. Får ingen fem-minuttere heller så det er konstant PÅ. Det er ikke bare bestillinger man må ta seg av - det er renhold, produksjon av mat, forberedelser, mye tunge løft. På hektiske dager får man bestillinger i ett kjør og er man alene i tillegg de første timene er man ganske så kjørt etterpå. I tillegg må man få produsert mat til de neste dagene, så i mellom bestillinger produserer man. Men det er greit, og får tiden til å gå når det går så i ett. 

Har hørt rykter om at ene sjefen sa at vi tjener for mye og da ble jeg rimelig irritert. Vårt harde arbeid holder restauranten i gang og skal vi få MINDRE lønn av det tror jeg motivasjonen synker raskt. Alle står på som helter, spesielt nå siden vi mangler arbeidere. En person jobber for flere samtidig og det er tøft! Skulle egentlig hatt mer i lønn...

Oi, det ble et lengre svar enn forventet. :fnise: Engasjert...

Hvor mye har du i tips hver mnd da?

kjenner en som jobber som kokk. H*nhar 15.000 i tips skattefritt i tillegg til 56.000 utbetalt hver mnd.

 

Anonymkode: f96ce...564

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

480 000 i året som HR-rådgiver. Ligger egentlig lavt i forhold til stilling og utdanning/erfaring. 5 år på universitet, 10 års relevant arbeidserfaring. Har mye prosjektansvar høyt arbeidspress. Kunne fått høyere lønn annet sted, rundt 600 000 realistisk. Men trives og har fleksibel hverdag så da blir det viktigere. Dessuten er jeg heldig å ha en partner som tjener godt så lønn betyr ikke alt.

Anonymkode: c1043...ad1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du i tips hver mnd da?

kjenner en som jobber som kokk. H*nhar 15.000 i tips skattefritt i tillegg til 56.000 utbetalt hver mnd.

 

Anonymkode: f96ce...564

HAHA  56k utbetalt? For en løgner

Anonymkode: 733f6...45d

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva jobber du som/med?
ElektronikkIngeniør i privat sektor

Hva tjener du? Årslønn?
590.000,-. men med mye reising osv. Lander jeg på oppunder 800.000,-

Hva går jobben din ut på?
Utvikle produkter som brukes i et firma. 

Trives du?
Ja

Mye/tung utdanning? mange år?
4 år relevant videregående etterfulgt av 2år teknisk fagskole. 
15 år yrkespraksis. 

Anonymkode: dffed...0da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor mye har du i tips hver mnd da?

kjenner en som jobber som kokk. H*nhar 15.000 i tips skattefritt i tillegg til 56.000 utbetalt hver mnd.

 

Anonymkode: f96ce...564

Ja da er han privat kokk for en eller annen oljesjeik i så fall :alice:Har du over 30.000 før skatt som kokk er du som rik å regne!

Anonymkode: 897e9...0ee

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor mye har du i tips hver mnd da?

kjenner en som jobber som kokk. H*nhar 15.000 i tips skattefritt i tillegg til 56.000 utbetalt hver mnd.

 

Anonymkode: f96ce...564

Når det samles opp blir det litt! Så der er vi heldig. Derfor får jeg også spart penger. Bruker tips på mat, og det innpå konto legges inn på sparing. Veldig glad og takknemlig vi får tips!! :) 15000 blir det nok dessverre ikke, men fortsatt noen tusen i måneden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra dere lærere tjener! Trodde det var et dårlig betalt yrke jeg...

Anonymkode: 1453b...a72

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du som/med?
Rådgiver (jurist) i staten.

Hva tjener du? Årslønn?
Årslønn på 460 000,-. Var nyutdannet i fjor. Kunne fått langt mer som advokatfullmektig et stort privat firma, men jeg ønsker ikke det livet. Så jeg søkte meg heller til det offentlige. 

Hva går jobben din ut på?
Juridiske greier.

Trives du?
Ja, veldig godt. Arbeidsoppgavene er utfordrende, men samtidig ikke så utfordrende at det blir alt for stressende. Veldig godt arbeidsmiljø. Fleksitid og behagelige arbeidsdager.

Mye/tung utdanning? Mange år?
For å bli jurist er det fem år på universitet. Jeg syntes helt ærlig at det ikke var så tungt som noen skal ha det til, men alle tar jussen forskjellig.

Anonymkode: 5a706...02e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jobber du som/med?
Skuespiller, for øyeblikket ansatt ved et teater. 

Hva tjener du? Årslønn?
Månedslønn på ca. 36 000 kr før skatt

Hva går jobben din ut på?
Øving til ny forestilling på dagtid fra 10 - 15, så noen timers pause, før jeg møter opp til forestilling 5, spiller forestilling rundt halv 8, og er ferdig kl ca. halv 10. Og så går det selvsagt veldig mye tid utenom dette til egenarbeid, pugging av tekst, analysering, og så videre. 

Trives du?
Absolutt. Spørs jo veldig på forestillingen, hvem man jobber med og slikt. Jeg er freelance, så har ikke fast jobb, men er ansatt fra forestilling til forestilling, noe som er litt slitsomt ettersom man aldri vet hvor man jobber noen måneder frem i tid, eller om man i det hele tatt har jobb, men samtidig er det spennende. Hvis jeg ikke plutselig står uten skuespillerjobb tar jeg andre jobber, som i butikk foreksempel. 

Mye/tung utdanning? mange år?
3 års bachelor. Veldig tung utdanning i forhold til at vi er på skole HELE dagen, og jobber konstant sammen med andre mennesker. Også psykisk krevende selvsagt. Men samtidig ikke så tung i forhold til at vi har lite eksamener, lite innleveringer skriftlig, og så videre. Men det er klart at det var (og er) hardt å hele tiden bli vurdert personlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Pingleton said:

Mye/tung utdanning? mange år?
3 års bachelor. Veldig tung utdanning i forhold til at vi er på skole HELE dagen, og jobber konstant sammen med andre mennesker. Også psykisk krevende selvsagt. Men samtidig ikke så tung i forhold til at vi har lite eksamener, lite innleveringer skriftlig, og så videre. Men det er klart at det var (og er) hardt å hele tiden bli vurdert personlig. 

Husk at "i forhold til" betyr "sammenlignet med". 

Anonymkode: 5a706...02e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 2.3.2018 den 10.49, AnonymBruker skrev:

Hva jobber du som/med?
Seniorjurist i staten

Hva tjener du? Årslønn?

Ferdigutdannet våren 2016, og tjener nå 530 000,-.  (Jobbet også der i studiene, har derfor noe høyere lønn enn det som er vanlig for nyutdannede i en slik stilling).

Hva går jobben din ut på?
Jobben min går ut på juridisk veiledning og å klagebehandle saker som faller innenfor omtrent 10 ulike lover. Har også ansvar for å forberede rettssaker innenfor enkelte lover, eller forberede bevis i straffesaker hvor vi er fagvitne.

Trives du?
Trives godt med arbeidsoppgaver, men har et arbeidsmiljøproblem på jobben. Synes også det er tungt med det kunstig flate hierarkiet vi skal late som vi har på kontoret - blir mye gnisninger mellom ufaglærte og oss som har høy utdanning og tilsvarende høyere arbeids- og prestasjonspress.

Mye/tung utdanning? mange år?
Fem år på universitet. Mange synes utdanningen er tung, og det er jo stort frafall på jussen. Jeg syntes tidvis det var veldig tungt, men om man hadde hatt råd til å bare studere, mener jeg studiet er helt overkommelig. Det er også veldig interessant helt fra dag èn, og gir innsikt i veldig store livsområder, fordi jussen jo eksisterer i/rører ved det meste rundt oss.

Anonymkode: cb5bb...747

Jeg trodde man måtte ha jobbet lenger for å bli seniorjurist? Er det fordi du jobbet der under studiene? 

Anonymkode: 9c886...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saksbehandler (privat)

520 000,-

Trives helt greit. Tenker stadig på å gjøre noe helt annet/studere...

Kun vdg. 

Anonymkode: 50c18...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Saksbehandler (privat)

520 000,-

Trives helt greit. Tenker stadig på å gjøre noe helt annet/studere...

Kun vdg. 

Anonymkode: 50c18...7c9

Oi det er jo bra! Hvilket felt er det innen?

Anonymkode: 1453b...a72

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi det er jo bra! Hvilket felt er det innen?

Anonymkode: 1453b...a72

Eiendom.

Anonymkode: 50c18...7c9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedagogisk leder i barnehage. 

Jeg har bachelorgrad+ 2 1 års videreutdanninger. 

Årslønn på 467 000. 

Jeg liker jobben, men jeg liker ikke det store arbeidspresset som slett ikke samsvarer med den tiden vi har til rådighet (planleggingstid). 

Anonymkode: 2a579...e2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rundt 35 000,- brutto i måneden, fastfoodbransjen. Grusom jobb, men orker bare ikke tanken på å begynne på utdanning igjen etter noen feilslåtte forsøk tidligere.

Anonymkode: c1feb...a4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber som psykolog og tjener nærmere 1 million i året. Er utdannet både jurist og psykolog, og bruker begge utdanningene i min stilling. 

Anonymkode: 8a9ae...149

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...