Gå til innhold

Bank finansiering. Snart kommer vi til å slite..😥


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen, men denne tråden har gått litt for langt. Vil ikke utdype verken hvor mye mannen min tjener, får i aap og heller ikke hvorfor vi solgte huset.

Beklager men la denne tråden dø ut.

Takk!

Anonymkode: da783...e28

Da lar du være å svare på det dere ikke ønsker å svare på. Det er helt legitimt. 

Jeg vrir hodet litt for dere, for jeg forstår det er slitsomt å få høre at boliglån ikke er et alternativ i det hele tatt.

Men det kan trolig gå med en medlånetaker. Ikke kausjonist. Men om en av dere har foreldre eller søsken som stoler på dere og som ikke har høy gjeld selv men høy fast inntekt, så kan det hende dere vil bli vurdert med den personen som medlånetaker. 

Kausjonist dekker got manglende sikkerhet (EK) og medlånetaker dekker for manglende betalingsevne. I korte trekk. 

Men det er veldig risikabelt for den som eventuelt takker ja, for de sitter med halve lånet uten pant i dere nye bolig. Så det mest trygge for alle parter er om vedkommende blir medeier i deres nye bolig også, med kontrakt om at dere får kjøpe ut vedkommende så snart dere har fast jobb igjen.

Beklager, du ville at tråden skulle dø. Men ville bare komme med et mulig råd og den eneste andre muligheten jeg ser annet enn å leie. 

Anonymkode: 9d23a...4e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere får uansett ikke lån når dere er på AAP da det ikke regnes som fast inntekt. Spiller ingen rolle hva penger dere har så lenger dere ikke kan kjøpe hus uten lån. For lån for dere ikke.

Anonymkode: 8d201...a7b

Tror at til og med fuglene har fått det med seg nå.  :phaedra:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom dere ut i jobb igjen og slutt med snylting av staten.

Anonymkode: e44ab...9ee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kom dere ut i jobb igjen og slutt med snylting av staten.

Anonymkode: e44ab...9ee

Gå å legg deg å slutt å hetse de som beklageligvis må ha hjelp av staten en periode. Dust 

Anonymkode: f0d89...461

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig jeg kjenner til en slik situasjon.

Hun satt med hus sammen med en mann som ikke kunne bli stolt på økonomisk. Mannen satte gjeld på gjeld på gjeld på huset deres. Hvis hun skulle beholdt huset måtte hun kjøpt han ut og tatt over hans gjeld. Det tok noen år med advokater før huset ble tvangssolgt.

Hun har alltid vært flink til å jobbe, nesten litt for mye jobbing. Eksen var voldelig og fæl i tillegg til økonomisk utro. Hun fant seg ny kjæreste ganske fort og har leid en stund. All den psykiske belastningen over flere år førte til at hun sykemeldte seg og kan godt være hun er på aap nå. Den nye kjæresten har og jobbet mye, men har havnet på aap han og. 

De to har vært sammen i alle de 3 årene som hun har slitt med eksen og advokater. 

Kan godt være hun har godt med egenkapital, men ingen av de er i jobb akkurat nå.

Er ikke sikkert dette er ts, mest sannsynlig ikke. Men man vet aldri hva andre mennesker går gjennom, så ikke døm!

Anonymkode: 98d35...86d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her mange det mange rare svar. Ser at nær sagt alle hevder at man ikke får boliglån når man går på AAP fordi AAP ikke regnes som fast inntekt. Kan opplyse om at her er det opp til banken å vurdere  den totale låneevnen deres. TS forteller at dere har solgt hus. Jeg regner da med at dere har en passe grei egenkapital? Og så spiller det selvsagt en vesentlig rolle hva dere får utbetalt i AAP. Det er ikke slik at alle på AAP er ufaglærte og lavtlønna. Ja, inntekten er betraktelig redusert (66%), MEN inntekten dere har i dag er trolig den laveste inntekten dere noensinne vil ha. Da jeg var 100% arbeidsufør og fortsatt på AAP informerte banken meg om nettopp dette. Det ble lagt til grunn at jeg per da var på mitt laveste inntektsnivå og at for fremtiden ville inntekten være stabilt eller forhåpentligvis øke. Jeg hadde utbetalt maksbeløpet på AAP (mangeårig utdanning og høy inntekt i mange år før alvorlig sykdom inntraff). Det å få innvilget boliglån var uproblematisk for meg og det stemmer ikke at man generelt ikke får innvilget boliglån på AAP. Det er som sagt deres betjeningsevne av boliglånet som vurderes. Dersom dere har kredittgjeld og null egenkapital igjen etter boligsalg er det forståelig at dere i deres situasjon neppe får innvilget boliglån. Men dersom dere derimot har både egenkapital kombinert med greie inntekter på AAP og også selv mener dere kan betjene et fornuftig anslått boliglån, bør dere snakke med banken om dette. Ønsker dere lykke til og håper situasjonen deres bedrer seg på sikt!

Anonymkode: 85e3e...816

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan går det seg til når

Fulle AAP utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget ditt. Grunnlaget fastsettes blant annet på bakgrunn av tidligere inntekt, og om du har barn.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-4

Sikker på at han får riktig utbetalt? Har han sagt til deg hva du får? Har du sett det selv? Kan det være han lyver til deg?

Hvor mye får han utbetalt?

Anonymkode: a9ffe...e33

Han tjente vel ikke godt nok til at 62,5 % ble mer enn minstebeløpet på AAP. Bruk hodet ditt litt, da.

Anonymkode: ebea8...616

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kom dere ut i jobb igjen og slutt med snylting av staten.

Anonymkode: e44ab...9ee

Jada, er selv tilbake i jobb nå etter noen år med kreft og komplisert behandlingsopplegg og total utmattelse. Synes du burde holde kjeft når du ikke aner hva eller hvem du snakker om her inne på forumet. La oss krysse fingrene for at du selv aldri blir syk

Anonymkode: 85e3e...816

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen får mer i aap enn hvis han hadde jobbet.

Skremmende!

Anonymkode: 8e2a3...e7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her mange det mange rare svar. Ser at nær sagt alle hevder at man ikke får boliglån når man går på AAP fordi AAP ikke regnes som fast inntekt. Kan opplyse om at her er det opp til banken å vurdere  den totale låneevnen deres. TS forteller at dere har solgt hus. Jeg regner da med at dere har en passe grei egenkapital? Og så spiller det selvsagt en vesentlig rolle hva dere får utbetalt i AAP. Det er ikke slik at alle på AAP er ufaglærte og lavtlønna. Ja, inntekten er betraktelig redusert (66%), MEN inntekten dere har i dag er trolig den laveste inntekten dere noensinne vil ha. Da jeg var 100% arbeidsufør og fortsatt på AAP informerte banken meg om nettopp dette. Det ble lagt til grunn at jeg per da var på mitt laveste inntektsnivå og at for fremtiden ville inntekten være stabilt eller forhåpentligvis øke. Jeg hadde utbetalt maksbeløpet på AAP (mangeårig utdanning og høy inntekt i mange år før alvorlig sykdom inntraff). Det å få innvilget boliglån var uproblematisk for meg og det stemmer ikke at man generelt ikke får innvilget boliglån på AAP. Det er som sagt deres betjeningsevne av boliglånet som vurderes. Dersom dere har kredittgjeld og null egenkapital igjen etter boligsalg er det forståelig at dere i deres situasjon neppe får innvilget boliglån. Men dersom dere derimot har både egenkapital kombinert med greie inntekter på AAP og også selv mener dere kan betjene et fornuftig anslått boliglån, bør dere snakke med banken om dette. Ønsker dere lykke til og håper situasjonen deres bedrer seg på sikt!

Anonymkode: 85e3e...816

Når fikk du lån på aap, da? De har strammet veldig inn alle retningslinjer både vedrørende EK, størrelse og fast inntekt fra januar i år. 

Det er relevant å gi ferske råd i slike saker og ikke empirisk erfaring fra før regelverket ble innstrammet. Bankene hadde styringsrett og kunne vise skjønn før, med alle risikoer, inkl EK. Nå får de ikke lov til å gi ved døra fordi de tror på noen, om de ikke oppnår formelle krav. Fast inntekt er en av dem. 

Anonymkode: 9d23a...4e5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig å huske at det er en grunn til at vi har disse reglene, og de er der like mye for å beskytte dere som for å beskytte banken. Hvis man ikke har stabil inntekt så bør man ikke ta opp masse gjeld.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når fikk du lån på aap, da? De har strammet veldig inn alle retningslinjer både vedrørende EK, størrelse og fast inntekt fra januar i år. 

Det er relevant å gi ferske råd i slike saker og ikke empirisk erfaring fra før regelverket ble innstrammet. Bankene hadde styringsrett og kunne vise skjønn før, med alle risikoer, inkl EK. Nå får de ikke lov til å gi ved døra fordi de tror på noen, om de ikke oppnår formelle krav. Fast inntekt er en av dem. 

Anonymkode: 9d23a...4e5

Det var vel nettopp dette med fast inntekt jeg reagerte på; at alle generaliserer AAP som et ikke innfridd krav til varig inntekt. Selvsagt får ikke alle på AAP boliglån og jeg sier ikke at det skal være lett å få det innvilget. Det jeg presiserer er at det for noen likevel lar seg gjøre å få boliglån også om man går på AAP. Et viktig moment i min sak er nok at det var åpenbart at jeg ikke ville ende på sosialen da min situasjon tilsa at jeg enten ville komme tilbake i jobb, helt eller delvis, eller i verste fall bli 100% varig ufør. Da har man jo en fast inntekt og banken mente altså at å beregne lån ut fra daværende inntekt var trygt siden jeg var på bunn inntekstmessig, og at inntekten uansett ikke kunne bli lavere. Så må man også ta med i betraktningen at jeg hadde inntekt tilsvarende høyeste AAP kombinert med tilleggspensjon fra KLP og grei egenkapital. Dersom TS og mannen er høyt utdannet og med god inntekt fra tidligere tenker jeg de kan ha akseptabel inntekt på AAP kombinert med grei egenkapital etter hussalg. Synes det er greit å informere dem om at det i så tilfelle kan være aktuelt at de får innvilget boliglån, men jeg garanterer det på ingen måte. Og hvis de får avslag er det nok velbegrunnet. Jeg er så enig i dette innlegget:

26 minutter siden, prt90 skrev:

Det er viktig å huske at det er en grunn til at vi har disse reglene, og de er der like mye for å beskytte dere som for å beskytte banken. Hvis man ikke har stabil inntekt så bør man ikke ta opp masse gjeld.

Da tenker jeg at man ikke bør ta opp gjeld som ikke samsvarer med inntekten, også når man vurderes til å ha en stabil, men lav inntekt eller om det er andre faktorer som manglende økonomisk styring ++. Helt til slutt kan jeg nevne at min sikre inntekt ble vurdert som trygg av banken i mars i år, altså etter at nye regler inntrådte. Tror mange likevel forstår disse reglene ift hva som er sikker inntekt. Igjen vil jeg påpeke at det er betjeningsevnen som er sentral - da med sikker inntekt tatt i betraktning. Og for noen kvalifiserer man greit for boliglån på AAP. Vil da presisere at jeg på ingen måte generaliserer det til at dette gjelder alle på AAP. Det gjelder nok så absolutt et lite fåtall, men muligheten er altså kanskje tilstede for TS og mannen.

Anonymkode: 85e3e...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mannen min og jeg har snart i ett år vært på leting etter hus. Jeg er på aap og mannen har vært sykemeldt pga helsa og nå er han gått over på aap, vil ikke si mer om det. 

Vel, siden vi solgte vårt hus og er på leting etter nytt, så har vi vel byttet tre banker pga finansiering. Den vi har nå skal ha nytt utskrift av lønn osv.. nå i november. Han sier om den ikke gjør det, så må gang tilbake til jobben.

Mannen er redd for at banken ikke vil finansiere når de ser at begge er på aap. Både jeg og mannen har fått aap til år 2019.

Vi er begge nervøse, men vi kan ikke kjøpe hva som helst heller da bare for at vi skal slippe å få nei av banken. Det er kjempehardt psykisk gå å vente på hus, det sliter på psyken. 

Noen råd, Please? 

Anonymkode: da783...e28

Husk at dere har kun finansieringsbevis. Det er ikke det samme som lånetilsagn. Så dere vil ikke få innvilget mer lån nå enn om et par uker når finansieringsbeviset deres går ut på dato.

Anonymkode: a6fbf...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...