Gå til innhold

Bank finansiering. Snart kommer vi til å slite..😥


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min og jeg har snart i ett år vært på leting etter hus. Jeg er på aap og mannen har vært sykemeldt pga helsa og nå er han gått over på aap, vil ikke si mer om det. 

Vel, siden vi solgte vårt hus og er på leting etter nytt, så har vi vel byttet tre banker pga finansiering. Den vi har nå skal ha nytt utskrift av lønn osv.. nå i november. Han sier om den ikke gjør det, så må gang tilbake til jobben.

Mannen er redd for at banken ikke vil finansiere når de ser at begge er på aap. Både jeg og mannen har fått aap til år 2019.

Vi er begge nervøse, men vi kan ikke kjøpe hva som helst heller da bare for at vi skal slippe å få nei av banken. Det er kjempehardt psykisk gå å vente på hus, det sliter på psyken. 

Noen råd, Please? 

Anonymkode: da783...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke helt hva du skriver, men gir det et forsøk :) forstår ikke hvorfor dere har byttet bank 3 ganger for finansiering da, du kan ha boliglånet i en annen bank enn den du bruker til vanlig fks. Og det er klart at banken må vite at dere går på aap, ellers kan dere jo ende opp med lån som er alt for høyt i forhold til hva dere klarer betjene.

hvis dere har fått lån i en bank så bør dere faktisk begynne å lete etter hus i den prisklassen, dere er jo ikke de mest attraktive lånetakerne mtp at begge har aap. 

Anonymkode: 482cd...f24

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke helt hva du skriver, men gir det et forsøk :) forstår ikke hvorfor dere har byttet bank 3 ganger for finansiering da, du kan ha boliglånet i en annen bank enn den du bruker til vanlig fks. Og det er klart at banken må vite at dere går på aap, ellers kan dere jo ende opp med lån som er alt for høyt i forhold til hva dere klarer betjene.

hvis dere har fått lån i en bank så bør dere faktisk begynne å lete etter hus i den prisklassen, dere er jo ikke de mest attraktive lånetakerne mtp at begge har aap. 

Anonymkode: 482cd...f24

Mente ikke at vi har byttet bank, men bare finansiering bank. Vi vet hvor mye lån vi kan få, og vi har god egenkapital. Mannen får mer i aap enn hvis han hadde jobbet. Vi er redde når banken kontakter oss og ser at mannen også er på aap, og at de sier de ikke vil finansiere oss. 

Og vi ser så klart på hus vi har råd til.

Anonymkode: da783...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aap er ikke regnet som fast inntekt og dermed ikke i inntektsgrunnlaget deres. Så her kan dere komme til å slite ja. Og hvordan mener du at han får mer i aap enn om han hadde jobbet?

Anonymkode: 43456...c7e

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er galt med å leie for en stund? Og hvordan er mulighetene deres for å komme tilbake i jobb? For AAP, er ekstremt usikker inntekt, og en av dere må nok ha sikker inntekt. Med mindre dere har så mye egenkapital, at dere trenger veldig lite lån fra banken.

Jeg er selv enslig, og har AAP, og boliglån, men så har jeg bare lån på 30% av boligen, så boligutgiftene blir jo så lave, at de ville blitt godkjent for sosialstønad og. 

Anonymkode: 7f23e...b4c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Aap er ikke regnet som fast inntekt og dermed ikke i inntektsgrunnlaget deres. Så her kan dere komme til å slite ja. Og hvordan mener du at han får mer i aap enn om han hadde jobbet?

Anonymkode: 43456...c7e

Han får maximum som noen kan få på aap, dermed et par tusen mer enn om han hadde jobbet.

Anonymkode: da783...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han får maximum som noen kan få på aap, dermed et par tusen mer enn om han hadde jobbet.

Anonymkode: da783...e28

Spiller uansett ingen roll, da AAP ikke regnes som fast inntekt. Så nå er dere to på midlertidige inntekter, og det gir ikke beregningsgrunnlag for boliglån.

Anonymkode: a6fbf...6c5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han får maximum som noen kan få på aap, dermed et par tusen mer enn om han hadde jobbet.

Anonymkode: da783...e28

Merkelig...siden lønnen i jobben danner grunnlaget for AAP...som er 62,5% av lønn...??

Anonymkode: 8fe44...f9b

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig...siden lønnen i jobben danner grunnlaget for AAP...som er 62,5% av lønn...??

Anonymkode: 8fe44...f9b

66 %. 62,5% er dagpenger...

Anonymkode: c4148...c71

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det med denne trangen om å eie hele tiden? Lei en stund da vel. Man får ikke boliglån på aap

Anonymkode: f0d89...461

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med denne trangen om å eie hele tiden? Lei en stund da vel. Man får ikke boliglån på aap

Anonymkode: f0d89...461

Jeg har leid nok og kastet ut av vinduet penger, jeg vil ikke leie. Mye bedre å eie da!

Anonymkode: da783...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid nok og kastet ut av vinduet penger, jeg vil ikke leie. Mye bedre å eie da!

Anonymkode: da783...e28

Men les siste setningen av innlegget du siterer også. Man får ikke boliglån på aap, for det er usikker inntekt. Det er tidsbegrenset. Vikarer sliter også med å få boliglån, selv om de har god lønn. For lønnen er så usikker, at bankene vil ikke ta den risikoen. 

Bankene vil trolig regne dere som rene utgifter uten inntekter i sine risikoanalyser. Da hjelper verken betalingsevne, lyst, egenkapital eller psyke om at det er psykisk bra for helsen å finne seg hus å kjøpe. 

Man må ha fast inntekt. 

Dere vil få nei til boliglån fra alle banker i Norge, reglene ble strammet inn ganske kraftig i 2011 (tror jeg det var) og deretter ennå mer fra 1 januar 2017. 

Dere har to valg: Leie. Eller få dere fast jobb og søke boliglån. 

Anonymkode: 9d23a...4e5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 hours ago, AnonymBruker said:

Han får maximum som noen kan få på aap, dermed et par tusen mer enn om han hadde jobbet.

Anonymkode: da783...e28

Hvordan går det seg til når

Fulle AAP utgjør 66 prosent av inntektsgrunnlaget ditt. Grunnlaget fastsettes blant annet på bakgrunn av tidligere inntekt, og om du har barn.

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Sykmeldt%2C+arbeidsavklaringspenger+og+yrkesskade/arbeidsavklaringspenger-aap#chapter-4

Sikker på at han får riktig utbetalt? Har han sagt til deg hva du får? Har du sett det selv? Kan det være han lyver til deg?

Hvor mye får han utbetalt?

Anonymkode: a9ffe...e33

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mente ikke at vi har byttet bank, men bare finansiering bank. Vi vet hvor mye lån vi kan få, og vi har god egenkapital. Mannen får mer i aap enn hvis han hadde jobbet. Vi er redde når banken kontakter oss og ser at mannen også er på aap, og at de sier de ikke vil finansiere oss. 

Og vi ser så klart på hus vi har råd til.

Anonymkode: da783...e28

Hva mener du med finansiering bank?

Hvis dere ikke har søkt lån ut fra den situasjonen dere er i nå vet dere jo ikke hvor mye lån dere kan få eller om dere kan få i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har leid nok og kastet ut av vinduet penger, jeg vil ikke leie. Mye bedre å eie da!

Anonymkode: da783...e28

Dere har jo ikke noe valg. Dere må leie en stund til. Banken for da ikke ut lån til noen som kan miste aap når som helst på grunn av filleting hos nav. 

Anonymkode: f0d89...461

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snakk med kommunen om mulighet for kommunalt startlån. 

Har dere overskudd fra salget av huset?

Anonymkode: 23dbd...ed0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boliglån på AAP får man ikke.

Hvorfor i alle dager solgte dere huset deres??

Anonymkode: c4148...c71

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, men denne tråden har gått litt for langt. Vil ikke utdype verken hvor mye mannen min tjener, får i aap og heller ikke hvorfor vi solgte huset.

Beklager men la denne tråden dø ut.

Takk!

Anonymkode: da783...e28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får uansett ikke lån når dere er på AAP da det ikke regnes som fast inntekt. Spiller ingen rolle hva penger dere har så lenger dere ikke kan kjøpe hus uten lån. For lån for dere ikke.

Anonymkode: 8d201...a7b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...