Gå til innhold

"Må" man føde vaginalt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge å dra til UK. Risikoen for at ungen kommer før planlagt dato for KS ville jo vært der selv om du hadde valget i Norge.

Du messer om og om igjen at å føde skattebetalere er lønnsomt, men ignorerer totalt at det også er lønnsomhet for samfunnet i å lege eksisterende skattebetalere - ikke bare i form av skatt, men i form av reduserte trygdeytelser. 

Og så skiller du ikke mellom private helseytelser betalt av egen lomme og hva det offentlige - eller rettere; alle andre borgere - skal betale for deg og ditt KS, på bekostning av andre pasienter. 

Du nekter konsekvent å forholde deg til hvorfor Norge og alle andre land har restriksjoner for KS på det offentliges regning. Unnskyld meg, men du høres ut som en vrang 5-åring som har låst seg fast i et «jeg VIL, jeg VIL»-spor. Jeg har sjelden sett en diskusjon på KG der en debattant er så totalt ute av stand til å ta innover seg og forholde seg til saklige argumenter.

Anonymkode: 3a4e4...cf5

Da kunne man jo mest sannsynlig ha fått keisersnittet sitt, med mindre man bor veldig langt fra sykehus eller fødselen er veldig kjapp. 

Det gjør jeg da ikke, det er også en oppgave for helsevesenet. 

Ikke mitt nei, jeg har ikke tatt ks og skal jeg føde en gang til ønsker jeg så langt det går å unngå ks. Jeg syntes imidlertid det burde være et valg. Ja andre skattebetalere er med å betale, slik er det vi har valgt å organisere helsetjenester i Norge. Jeg syntes det burde være noe det offentlige er med på å betale for, men så lenge det ikke skjer så ønsker jeg private aktører velkommen. 

Jeg argumenterer helt saklig, jeg er bare uenig med deg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge å dra til UK. Risikoen for at ungen kommer før planlagt dato for KS ville jo vært der selv om du hadde valget i Norge.

 

Anonymkode: 3a4e4...cf5

Ikke anbefalt å fly seint i svangerskapet. Mange flyselskap som også nekter gravide å fly etter uke 28 ca. Ville bare komme med denne kommentaren da jeg så deg skrive dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wonders said:

Ikke anbefalt å fly seint i svangerskapet. Mange flyselskap som også nekter gravide å fly etter uke 28 ca. Ville bare komme med denne kommentaren da jeg så deg skrive dette. 

Det er ikke mange nei, de fleste tillater til uke 36. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min største frykt var å ende opp med keisersnitt. Født 3 barn vaginalt, og kan ikke merke noe til det nedentil i dag. 

Anonymkode: ad491...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Puny skrev:

Da kunne man jo mest sannsynlig ha fått keisersnittet sitt, med mindre man bor veldig langt fra sykehus eller fødselen er veldig kjapp. 

Det gjør jeg da ikke, det er også en oppgave for helsevesenet. 

Ikke mitt nei, jeg har ikke tatt ks og skal jeg føde en gang til ønsker jeg så langt det går å unngå ks. Jeg syntes imidlertid det burde være et valg. Ja andre skattebetalere er med å betale, slik er det vi har valgt å organisere helsetjenester i Norge. Jeg syntes det burde være noe det offentlige er med på å betale for, men så lenge det ikke skjer så ønsker jeg private aktører velkommen. 

Jeg argumenterer helt saklig, jeg er bare uenig med deg. 

Du er jo ikke bare uenig og argumenterer helt saklig? Du/dere avfeier WHOs uttalelser om at KS er er folkehelseproblem. Du/dere avfeier Statistikk på at KS kan være mer skadelig for både barn og mor. I tillegg blir forskningsartikler, samfunnsøkonomiske spørsmål, vurderte og etablerte risikofaktorer fullstendig avfeid fordi egen mening står sterkest. 

Det kan dessverre ikke kalles å argumentere saklig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Puny said:

Da kunne man jo mest sannsynlig ha fått keisersnittet sitt, med mindre man bor veldig langt fra sykehus eller fødselen er veldig kjapp. 

Det gjør jeg da ikke, det er også en oppgave for helsevesenet. 

Ikke mitt nei, jeg har ikke tatt ks og skal jeg føde en gang til ønsker jeg så langt det går å unngå ks. Jeg syntes imidlertid det burde være et valg. Ja andre skattebetalere er med å betale, slik er det vi har valgt å organisere helsetjenester i Norge. Jeg syntes det burde være noe det offentlige er med på å betale for, men så lenge det ikke skjer så ønsker jeg private aktører velkommen. 

Jeg argumenterer helt saklig, jeg er bare uenig med deg. 

DNei, du  erikke bare uenig, du er usaklig og du har ingen gode argumenter for hvorfor fritt valg skal realiseres, eller hvordan det skal finansieres.

Det er ikke saklig å legge det private helsetilbudet i utlandet som list for det norske offentlig finansierte tilbudet. Det er heller ikke saklig å trekke inn at barn som fødes blir skattebetalere, uten å også trekke inn at allerede fødte mennesker, også er det - alternativt blir trygdemottakere uten helsehjelp.

Du forholder deg heller ikke til at ks har en kostnad (2,5 ganger så høy kostnad som vanlig fødsel for å være presis), du bare "vil ha", det er også lite saklig. Vi har "valgt å organisere helsevesenet i Norge med at skattebetalerne er med å betale" som du påpeker, men så ignorerer du ar den potten er ikke ubegrenset. Vi har faktisk valgt å spre midlene på ulike pasientgrupper. Hvilke helsetjenester mener du konkret bør nedprioriteres for at fritt ks-valg skal realiseres? 

 

 

Anonymkode: 3a4e4...cf5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Wonders said:

Ikke anbefalt å fly seint i svangerskapet. Mange flyselskap som også nekter gravide å fly etter uke 28 ca. Ville bare komme med denne kommentaren da jeg så deg skrive dette. 

Det går faktisk an å reise med båt.

Men når man altså ikke dette verken i Sverige eller Danmark heller, så sier det jo litt om at fritt KS-valg ikke er en ønsket prioritering.

Anonymkode: 3a4e4...cf5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Mnjah skrev:

Du er jo ikke bare uenig og argumenterer helt saklig? Du/dere avfeier WHOs uttalelser om at KS er er folkehelseproblem. Du/dere avfeier Statistikk på at KS kan være mer skadelig for både barn og mor. I tillegg blir forskningsartikler, samfunnsøkonomiske spørsmål, vurderte og etablerte risikofaktorer fullstendig avfeid fordi egen mening står sterkest. 

Det kan dessverre ikke kalles å argumentere saklig.

Avfeier er ditt ord, jeg er uenig med WHO, ja, og jeg er uenig med deg. Jeg ser at det er visse fysiske helsemessige fordeler ved vaginal fødsel, men jeg er uenig i vektleggingen av disse kontra andre faktorer som kvinners medbestemmelsesrett. Det er ikke et usmakelig argument, det er et relevant  argument som holder seg til temaet, selv om du ikke er enig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Puny skrev:

Avfeier er ditt ord, jeg er uenig med WHO, ja, og jeg er uenig med deg. Jeg ser at det er visse fysiske helsemessige fordeler ved vaginal fødsel, men jeg er uenig i vektleggingen av disse kontra andre faktorer som kvinners medbestemmelsesrett. Det er ikke et usmakelig argument, det er et relevant  argument som holder seg til temaet, selv om du ikke er enig. 

Haha! Du gjør det jo nå! Avfeier statistikk, forskning, empiriske bevis...

Det er ikke vektlegging av fysiske fordeler ved vaginal fødsel KONTRA keisersnitt. Det er ulemper ved keisersnitt all forskning er basert på - punktum. 

Kvinners medbestemmelsesrett ifm fødsel er forøvrig mye større enn hva den var for bare tiår siden. Det betyr ikke at KS skal inkluderes i dette.

Endret av Mnjah
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du skulle begynne å respektere at det finnes folk som har utdannelse, og derfor forstår ting du ikke selv forstår? At noe virker ulogisk for deg, betyr ikke at det ikke er slik.

Det er veldig vanskelig å forklare deg ting, for du setter deg alltid på bakbena og nekter å godta det du får høre. Antagelig fordi du ikke forstår det.

Det er helt greit at det er mye du ikke vet, men du burde vise litt respekt for at det finnes folk som har den kunnskapen du mangler. Hvis du ikke forsøker å forstå, kommer du ingen vei.

Anonymkode: 2f797...a0f

Fy så frekk du er. Det er så lavmåls å snakke ned til mennesker i en debatt på den måten. Hva tror du du skal oppnå ved å bruke slike personangrep og indirekte si at jeg er dum og ikke kan eller vet noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Maleficenta skrev:

Fy så frekk du er. Det er så lavmåls å snakke ned til mennesker i en debatt på den måten. Hva tror du du skal oppnå ved å bruke slike personangrep og indirekte si at jeg er dum og ikke kan eller vet noe. 

Men altså, hun har jo rett! Jeg har klødd i fingrene etter å skrive noe lignende siden ca side 14, men dessverre er jeg ikke den beste til å formulere meg og lot det derfor være. Noen av de viktigste ordene jeg likevel var kommet frem til i dette imaginære svaret var "respekt for utdannelse/kunnskap", "forstå andres argumenter/statistikk", også hadde jeg med noe om følelserier vs fakta og at kvaliteten over innleggene til dine motdebattanter ligger 10 hakk over kvaliteten på dine (og forsåvidt også Puny sine).

Anonymkode: abbb9...105

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Maleficenta said:

Fy så frekk du er. Det er så lavmåls å snakke ned til mennesker i en debatt på den måten. Hva tror du du skal oppnå ved å bruke slike personangrep og indirekte si at jeg er dum og ikke kan eller vet noe. 

Jeg har forsøkt mange ganger, også i andre tråder, å forklare deg en del ting, men du blir alltid frekk og avfeier det som blir skrevet til deg.  Da må du regne med at man mister tålmodigheten etter hvert. Jeg har vært saklig og informativ overfor deg til nå, men ett sted må grensen gå.

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Maleficenta skrev:

Fy så frekk du er. Det er så lavmåls å snakke ned til mennesker i en debatt på den måten. Hva tror du du skal oppnå ved å bruke slike personangrep og indirekte si at jeg er dum og ikke kan eller vet noe. 

Jeg synes hen endelig satte fingeren på det som er årsaken til at denne tråden drar ut. Syntes det var et innlegg som satte fingeren på "problemet" i diskusjonene.

Å være dum og å ikke forstå er ikke det samme, forøvrig. Man kan velge å ikke forstå, og det er den tendensen du har kjørt i hele tråden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 timer siden, Mnjah skrev:

Haha! Du gjør det jo nå! Avfeier statistikk, forskning, empiriske bevis...

Det er ikke vektlegging av fysiske fordeler ved vaginal fødsel KONTRA keisersnitt. Det er ulemper ved keisersnitt all forskning er basert på - punktum. 

Kvinners medbestemmelsesrett ifm fødsel er forøvrig mye større enn hva den var for bare tiår siden. Det betyr ikke at KS skal inkluderes i dette.

Nei jeg avfeier det ikke, jeg erkjenner at den forskningen finnes, men vektlegger derimot kvinners medbestemmelsesrett mer enn det du og WHO gjør, det er ikke det samme som å avfeie forskningen

Det er jo ingenting annet enn din personlige mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Puny skrev:

Nei jeg avfeier det ikke, jeg erkjenner at den forskningen finnes, men vektlegger derimot kvinners medbestemmelsesrett mer enn det du og WHO gjør, det er ikke det samme som å avfeie forskningen

Det er jo ingenting annet enn din personlige mening. 

Hva med barnets medbestemmelsesrett? 

Keisersnitt anses ikke som et naturlig alternativ til fødsel, derav blir argumentet om kvinners medbestemmelsesrett veldig off.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mnjah skrev:

Hva med barnets medbestemmelsesrett? 

Keisersnitt anses ikke som et naturlig alternativ til fødsel, derav blir argumentet om kvinners medbestemmelsesrett veldig off.

barnet har ingen medbestemmelsesrett nei,  og JEG anser det som et godt ( om en ikke naturlig, hva er det egentlig?) alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Puny skrev:

barnet har ingen medbestemmelsesrett nei,  og JEG anser det som et godt ( om en ikke naturlig, hva er det egentlig?) alternativ. 

Jeg tror på julenissen. Har bestemt meg for det.

Så drit I fakta. WHO. Legestanden. Anbefalinger. Retningslinjer. Må være deilig å være så påståelig, bastant og naiv. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Mnjah skrev:

Jeg tror på julenissen. Har bestemt meg for det.

Så drit I fakta. WHO. Legestanden. Anbefalinger. Retningslinjer. Må være deilig å være så påståelig, bastant og naiv. 

Det må du gjerne gjøre, men ikke si at jeg driter i fakta, for det gjør jeg ikke. Jeg erkjenner fakta, jeg sier ikke at forskningen er feil, men jeg vektlegger også andre elementer enn det rent medisinske. Jeg benekter ikke at vaginal fødsel er det fysisk beste for barnet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Puny said:

Nei jeg avfeier det ikke, jeg erkjenner at den forskningen finnes, men vektlegger derimot kvinners medbestemmelsesrett mer enn det du og WHO gjør, det er ikke det samme som å avfeie forskningen

Det er jo ingenting annet enn din personlige mening. 

 

56 minutter siden, Puny said:

barnet har ingen medbestemmelsesrett nei,  og JEG anser det som et godt ( om en ikke naturlig, hva er det egentlig?) alternativ. 

Så når ditt nyfødte barn har alvorlig hjertefeil, f. eks. transposisjon av de store arteriene, så bør du selv få velge hvilken kirurgisk metode man skal korrigere med? Du er jo mor, så du vet best? Din medbestemmelsesrett er vel viktigere enn legenes anbefalinger, ikke sant?

Skjønner du hvor vanvittig logikken din er?

Anonymkode: 2f797...a0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

 

Så når ditt nyfødte barn har alvorlig hjertefeil, f. eks. transposisjon av de store arteriene, så bør du selv få velge hvilken kirurgisk metode man skal korrigere med? Du er jo mor, så du vet best? Din medbestemmelsesrett er vel viktigere enn legenes anbefalinger, ikke sant?

Skjønner du hvor vanvittig logikken din er?

Anonymkode: 2f797...a0f

nok en gang, vi diskuterer forløsningsmetode, ikke alle mulig andre operasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...