Gå til innhold

Leietaker har ikke betalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Haha, jeg har aldri betalt for sent, jeg er ryddig av meg å leilighetene har allit vært plettfrie når jeg har flyttet. Så du trenger kanskje ikke å lage noen antagelser om hvordan jeg er. Men jeg forventer faktisk at utleierne oppfører seg. 

 

Så klart sier man ifra om leien blir forsinket, men det kan faktisk skje feil med overføringen. Det skjønner da vel du å 

Anonymkode: 86ccb...a14

Det skjer svært, svært sjelden feil med overføringen i banken. Gjør det det får man opp varsel med en gang. Evt mld fra banken om at den ikke gikk gjennom om det dreier seg om autotrekk.

Dette er grunnen til at jeg har mine rigide kriterier for hvem som får leie av meg;

kredittsjekk,

minimum 2 referanser (jeg sjekker nøye om dette er ekte referanser, er jeg i tvil får vedkommede ikke leie hos meg)

ringer arbeidsgiver for å sjekke referanse

krever å få se arbeidskontrakt og de 3 siste lønnsslippene

ingen uføre eller folk på aap får leie av meg, unntaket er voksne folk som har jobbet i mange år før de ble syke

godtar aldri nav-garanti

leier ikke ut til studenter, med mindre det er vikane i full jobb som studerer på deltid

leier ikke ut til folk under 25

leier aldri ut til enslige mødre

leier aldri ut til innvandrere/asylsøkere.

 

Har brent meg en gang, med en som begynte på samme måte som ts beskriver. Aldri mer. Det tok 9 mnd å få ut vedkommede, og depositumet dekket ikke halvparten av utgiftene engang. Det er mye rart på leiemarkedet.

Anonymkode: 00ea3...4fd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skjer svært, svært sjelden feil med overføringen i banken. Gjør det det får man opp varsel med en gang. Evt mld fra banken om at den ikke gikk gjennom om det dreier seg om autotrekk.

Dette er grunnen til at jeg har mine rigide kriterier for hvem som får leie av meg;

kredittsjekk,

minimum 2 referanser (jeg sjekker nøye om dette er ekte referanser, er jeg i tvil får vedkommede ikke leie hos meg)

ringer arbeidsgiver for å sjekke referanse

krever å få se arbeidskontrakt og de 3 siste lønnsslippene

ingen uføre eller folk på aap får leie av meg, unntaket er voksne folk som har jobbet i mange år før de ble syke

godtar aldri nav-garanti

leier ikke ut til studenter, med mindre det er vikane i full jobb som studerer på deltid

leier ikke ut til folk under 25

leier aldri ut til enslige mødre

leier aldri ut til innvandrere/asylsøkere.

 

Har brent meg en gang, med en som begynte på samme måte som ts beskriver. Aldri mer. Det tok 9 mnd å få ut vedkommede, og depositumet dekket ikke halvparten av utgiftene engang. Det er mye rart på leiemarkedet.

Anonymkode: 00ea3...4fd

Nå er ikke jeg inne på reglene og jeg skjønner at du er forsiktig. Man vet jo aldri med folk men er det lov å kreve å se lønnslippene og slikt? Lurer bare

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nå er ikke jeg inne på reglene og jeg skjønner at du er forsiktig. Man vet jo aldri med folk men er det lov å kreve å se lønnslippene og slikt? Lurer bare

Om det er lov, vet jeg ikke. 

Men lar man være å vise lønnsslipp, kan utleier velge en annen som er villig til å vise frem lønnsslipp.

Anonymkode: ad758...812

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det er lov, vet jeg ikke. 

Men lar man være å vise lønnsslipp, kan utleier velge en annen som er villig til å vise frem lønnsslipp.

Anonymkode: ad758...812

Dette stemmer. Det er en utstrakt diskriminering i  leiemarkdet, men umulig å bevise. Desverre har ikke en potensiell leietager samme vern når det kommer tll å bakgrunnsskjekke en utleier, noe som i mange tilfeller er mye mer problematisk. Det er verre å leie hos en psykopat som tror han fremdeles disponerer leiligheten sin,enn å måtte utebli fra leien noen måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var forsinket med husleien en gang, fikk en hyggelig sms fra huseier om det kanskje kunne ha skjedd noe med autotrekket siden leien ikke hadde kommet inn? Herregud, jeg var så flau og forferdet, jeg er en svært pålitelig betaler. Det var autotrekket som hadde gått ut på dato, etter det så har jeg ikke datobegrensing. Har bodd her i ca 6 år.

Håper du finner ut av det, TS

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2017 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Her skal det betales senest 1.st hver mnd. Er de ikke på konto dagen etter (foruten helg) sender jeg varsel om oppsigelse via brev tvert. Prosessen med å kaste ut folk tar tid. 

Anonymkode: 8cc9e...14b

Varsel om oppsigelse før du har sendt en purring? Tviler på at den vinner gjennom i retten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5.11.2017 at 11:48 AM, AnonymBruker said:

Sender en SMS i morgen, da har han fått hele helgen på seg. Forhåpentligvis er det en forglemmelse, eller noe annet som er grunnen for uteblitt betaling. :)

I kontrakten står det at utleier er klar over utkastelse 14 dager etter uteblitt husleie, så det må evt bli neste steg.. Håper selvfølgelig dette ikke må skje..

 

TS

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Vær oppmerksom på at du må forholde deg til husleieloven, og du ikke kan avtale dårligere vilkår i kontrakten for leietaker enn hva loven sier. 
Det kreves vesentlig mislighold for å kunne kaste ut leietaker, og ved oppsigelse av leieforhold fra utleiers side er det strenge formkrav. 
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som leier er folk med betalingsproblemer. Svartelista folk som bankene ikke vil ha.

 

Eller studenter.

Anonymkode: 9d5bb...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som leier er folk med betalingsproblemer. Svartelista folk som bankene ikke vil ha.

 

Eller studenter.

Anonymkode: 9d5bb...395

snakk om generalisering da gitt 

Anonymkode: 86ccb...a14

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som leier er folk med betalingsproblemer. Svartelista folk som bankene ikke vil ha.

 

Eller studenter.

Anonymkode: 9d5bb...395

Eller mennesker som hater tanken på å eie noe og være låst opp til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som leier er folk med betalingsproblemer. Svartelista folk som bankene ikke vil ha.

 

Eller studenter.

Anonymkode: 9d5bb...395

Dette var da et fryktelig unyansert innlegg. Gratulerer da, I guess... 

Anonymkode: 2ccdc...981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var da et fryktelig unyansert innlegg. Gratulerer da, I guess... 

Anonymkode: 2ccdc...981

Det er jo sant.. De fleste, altså, ikke absolutt alle.

Anonymkode: 7cf1b...39e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...