Gå til innhold

Leietaker har ikke betalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Er ny som utleier, og har nå hatt en leietaker i 3 mnd. 1 mnd var pengene på konto på morgenen den 1. I mnd. Sist mnd var pengene på konto den 3 (1 kom på en søndag). Nå er vi i ny mnd, og datoen viser den 3. Dvs 2 dager over. Jeg er ikke kjent med tider i bank, og hvor lang tid det normalt tar fra bank til bank. Kanskje er jeg bare uttålmodig, men som sagt, mitt første utleierforhold. 

Når bør jeg evt sende en melding? Og hva skriver en i slike meldinger? 

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om leieboer betaler den 1, har du pengene på konto dagen etter om det ikke er samme bank. Samme bank ser du de med en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Coolaid

Dette ville jeg ikke brydd meg med. Regn alltid at det tar noen dager til du får pengene. Det ser ut som om leieboer betaler for seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tdm900 skrev:

Om leieboer betaler den 1, har du pengene på konto dagen etter om det ikke er samme bank. Samme bank ser du de med en gang

Ok, takk. Hvor lenge bør jeg la det gå "over" tid før jeg tar kontakt? Har ikke trekk før om 7 dager selv så har egt god tid

Anonymkode: 577a1...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Coolaid skrev:

Dette ville jeg ikke brydd meg med. Regn alltid at det tar noen dager til du får pengene. Det ser ut som om leieboer betaler for seg. 

Ok, takk. Som sagt første leieforholdet jeg har så vet ikke hva som er vanelig :) Takk

Anonymkode: 577a1...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Hvor lenge bør jeg la det gå "over" tid før jeg tar kontakt? Har ikke trekk før om 7 dager selv så har egt god tid

Anonymkode: 577a1...4d9

Det kan ikke jeg uttale meg, siden jeg ikke leier ut selv. Men ca.4 dager så burde de være inne på konto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi leier ut selv, spør du meg er dette et litt dårlig tegn. Jeg sender alltid meld og spør om leien ikke er inne den 5. Vi har også betaling 1. 

 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har et trekk hvor du er avhengig av å få inn leie for å ha penger til lånet så ville jeg sendt en melding om det.

Skrive med en vennlig tone at du legger merke til at leien kom noen dager for sent denne uken og at du håper det kan legges inn fast trekk slik at det blir mindre for både deg og ham/henne å passe på.

(Dersom du faktisk er avhengig av leie for å betale lån ville jeg sterkt anbefale å få bygget opp en liten buffer der, plutselig skjer det noe som gjør at det blir noen mnd uten leie og da er det plutselig ditt problem).

Jeg leier og ut selv og er av den naive typen. Mine erfaringer har vært delte, så jeg vil nok anbefale andre å ha en bestemt, men vennlig tone for å holde leieinnbetalingene presise. I min erfaring så skal man ha hatt leietakeren over flere år for å kunne anta med sikkerhet om dette er en person som gjør opp for seg eller ikke. Folk er virkelig skrudd sammen forskjellig, spesielt når det gjelder ansvarsfølelse og forpliktelser til andre.

Endret av ekkoet
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man leier ut så må man faktisk ta høyde for at leia kan komme sent av og til av forskjellige årsaker. Virker ikke som om du har råd til å leie ut.

Anonymkode: 22dc8...dde

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ventet til mandag, hvis jeg hadde vært deg. Og til deg som mener at TS ikke har råd til å leie ut: Hvis man ikke kan betale for seg, har man ikke råd til å leie. Er man sent ute, bør man spørre/ si fra på forhånd.

Anonymkode: 656f7...d0e

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt vanlig å vente i 2 uker før man sender purring. For husk at du som utleier er den profesjonelle part her, og skal oppføre deg deretter. Stendig mas på SMS/mail/telefon er uprofesjonelt.

Anonymkode: 21e78...ddb

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg ville sendt en melding, men i veldig hyggelig ordelag. Type "Hei! Jeg håper du har funnet deg til rette og trives. Du, jeg ser faktisk ikke husleien for denne måneden på kontoen min enda, er du snill og bekrefter at du allerede har betalt?"

Anonymkode: 2d9ac...342

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er avhengig av leieinntekter for å betale boliglånet har du i prinsippet ikke råd til så høyt boliglån.

Det kan ta opp til 6 mnd å få kastet ut folk med hjelp av namsmannen. Etter det er det ikke sikkert en ny bare kan flytte rett inn på dagen.

Har du ikke råd til å "avse" leieinntektene i opp mot et år har du for høyt lån! 

Anonymkode: 00ea3...4fd

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Send leietaker 5 dager etter forfall en purring. Det er også veldig vanlig å vente 5 dager. 

Firma sender ofte purring etter 14 dager (som en annen har nevnt her), men det er firma og det er ikke du! Og de krever gjerne purregebyr også. Det kan de ikke gjøre før det har gått 14 dager!

Anonymkode: 12b73...248

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt en grense på 5 virkedager etter betalingsfrist når det gjelder lokale betalinger (betalinger innen Norge). Da har det gått såpass lang tid at man med rimelig god sikkerhet kan luke ut forsinkelser/problemer hos bankene som kan ha ført til at betalingen tok lengre tid enn vanlig. Det er viktig å komme i gang med skriftlige advarsler så tidlig som mulig. Ikke det at man bør sende en sint advarsel med en gang, men en vennlig oppfordring om at betaling må skje tidligere er på sin plass. Dette fordi det er svært viktig å ha dokumentasjon på at du har sendt advarsler hvis du noen gang trenger å gå til formelle skritt for utkastelse basert på manglende betaling. 

Anonymkode: f54d7...683

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

BBS har fire overføringer mellom banker i løpet av en dag. Den første er i 8-tiden på morgenen og den siste er i 17-tiden hvis jeg ikke husker helt feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom den 1 faller på en helg, vil du som regel få pengene inn mandag. Men jeg ville ikke tatt det opp før det var gått kanskje en uke over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med bruker over her som mener det kan være greit og gjøre leietaker klar over at du er avhengig av å få pengene første virkedag etter den første for å betale på huslånet ditt, det er sånn du har budsjettert, Når det er sagt så er et godt forhold til både naboer, leietakere og for den saks skyld huseiere gull vært og vi er forskjellige, noen er punktlige og andre er litt mer slappe med forfallsdatoer og slikt  uten at de bør være dårlige leietakere av den grunn, men det er noe du vil erfare over tid, Råd vill være og bygge seg en buffer til lånet ditt og sende skriftlige purringer, vis du må kaste ut leietager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha sendt en SMS og hørt. Kan være at det ikke har blitt trukket selv om det er satt opp trekk eller noe sånn, slikt kan skje, og selv om det er leietakers ansvar kan det være greit å sende en melding å høre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er ny som utleier, og har nå hatt en leietaker i 3 mnd. 1 mnd var pengene på konto på morgenen den 1. I mnd. Sist mnd var pengene på konto den 3 (1 kom på en søndag). Nå er vi i ny mnd, og datoen viser den 3. Dvs 2 dager over. Jeg er ikke kjent med tider i bank, og hvor lang tid det normalt tar fra bank til bank. Kanskje er jeg bare uttålmodig, men som sagt, mitt første utleierforhold. 

Når bør jeg evt sende en melding? Og hva skriver en i slike meldinger? 

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Skal du drive utleie, så bør du sette deg inn i ting og ikke opptre som totalt amatør. Da får du en leieboer som bor gratis i lang tid. 

Meld deg inn i Huseiernes Landsforbund og snakk med dem. Der kan de dette. Og benytt deg av kursene deres så du lærer, eller slutt som amatørutleier. 

Anonymkode: e4a32...3b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...