Gå til innhold

Leietaker har ikke betalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sender en SMS i morgen, da har han fått hele helgen på seg. Forhåpentligvis er det en forglemmelse, eller noe annet som er grunnen for uteblitt betaling. :)

I kontrakten står det at utleier er klar over utkastelse 14 dager etter uteblitt husleie, så det må evt bli neste steg.. Håper selvfølgelig dette ikke må skje..

 

TS

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I kontrakten står det at utleier er klar over utkastelse 14 dager etter uteblitt husleie, så det må evt bli neste steg.. Håper selvfølgelig dette ikke må skje..

 

TS

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Det gjør det nok, men vit at loven sier at misligholdet må være vesentlig.

Leietaker er den svake part, så det kan jo så klart hende at de flytter uten å krangle, men hvis saken skulle gått til retten regnes gjerne fire måneders leie eller mer som vesentlig. I tillegg må du betale leietakers sakskostnader hvis du taper.

Sånn sett tror jeg man tjener mer på å være litt romslig og skape et godt forhold til leietaker, enn å være smålig ved første forsinket betaling.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier, og betaler alltid i god tid før fristen... Men hvis jeg skulle glemme å legge inn betaling, og dermed hadde fått varsel om oppsigelse før en telefon eller tekstmelding, så hadde jeg følt det så fiendtlig at jeg hadde sett etter et annet sted å bo. 

Og ts, vent til mandag... Send en melding og si at du ikke har fått inn husleie på konto og spør om leietaker har glemt bort husleien, og sleng på et smilefjes :)

Anonymkode: 4648e...889

Det spørs hvor du leier da. Men der jeg leier ut leiligheten er det flere andre som glatt tar over og sikkert betaler mer i leie. 

For å snu litt på dette, hadde du ventet fem dager på å purre arbeidsgiver hvis du ikke fikk lønn i tide?

Nå er jeg ikke avhengig av leieinntekter, i tilfelle enkelte henger seg på det. Men fins andre som er avhengig av leieinntekter som ts.

Anonymkode: ad758...812

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs hvor du leier da. Men der jeg leier ut leiligheten er det flere andre som glatt tar over og sikkert betaler mer i leie. 

For å snu litt på dette, hadde du ventet fem dager på å purre arbeidsgiver hvis du ikke fikk lønn i tide?

Nå er jeg ikke avhengig av leieinntekter, i tilfelle enkelte henger seg på det. Men fins andre som er avhengig av leieinntekter som ts.

Anonymkode: ad758...812

Men hvis man er avhengig av leieinntekter, så kan man ikke sette den datoen man MÅ ha inntekten som dato leien skal betales. Da må man sette den før. 

Anonymkode: 49faf...af9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man er avhengig av leieinntekter, så kan man ikke sette den datoen man MÅ ha inntekten som dato leien skal betales. Da må man sette den før. 

Anonymkode: 49faf...af9

TS tenkte vel at leietaker virker å være typen som alltid betaler i tide. Man vil jo helst tenke godt om andre mennesker. 

 

Anonymkode: ad758...812

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvis man er avhengig av leieinntekter, så kan man ikke sette den datoen man MÅ ha inntekten som dato leien skal betales. Da må man sette den før. 

Anonymkode: 49faf...af9

Leser du hele tråden står det at jeg ikke har trekk samme dato. 

Anonymkode: 577a1...4d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 3.11.2017 den 9.07, AnonymBruker skrev:

Når man leier ut så må man faktisk ta høyde for at leia kan komme sent av og til av forskjellige årsaker. Virker ikke som om du har råd til å leie ut.

Anonymkode: 22dc8...dde

Som leietaker bør man faktisk ta høyde for at man alltid skal ha pengene til husleie.

Anonymkode: bc5bb...59b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2017 den 8.42, AnonymBruker skrev:

Hei,

Er ny som utleier, og har nå hatt en leietaker i 3 mnd. 1 mnd var pengene på konto på morgenen den 1. I mnd. Sist mnd var pengene på konto den 3 (1 kom på en søndag). Nå er vi i ny mnd, og datoen viser den 3. Dvs 2 dager over. Jeg er ikke kjent med tider i bank, og hvor lang tid det normalt tar fra bank til bank. Kanskje er jeg bare uttålmodig, men som sagt, mitt første utleierforhold. 

Når bør jeg evt sende en melding? Og hva skriver en i slike meldinger? 

 

Anonymkode: 577a1...4d9

Jeg ville tatt tak i dette umiddelbart og ikke latt det gå mange dager å vente. Jeg har selv vært utleier og leien skal være betalt til avtalt tid. Dersom leietaker har utfordringer med betalingene ville det naturlige være at leietaker tok kontkat med deg FØR forfall for å spørre om det var ok med en liten utsettelse.

Det finnes ganske klare regler mht til purring osv. så les deg opp på de og følg de til punkt og prikke så ikke du blir den tapende part. Erfaringsmessig er ofte utleier den "svake" part dessverre (iflg lovverket).

Lykke til håper det ordner seg.

Anonymkode: bc5bb...59b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være gressnaut som ikke legger inn betalingen i nettbanken de 1 om forfallet er den 1.

Anonymkode: 7a28a...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3.11.2017 at 8:01 PM, AnonymBruker said:

Her skal det betales senest 1.st hver mnd. Er de ikke på konto dagen etter (foruten helg) sender jeg varsel om oppsigelse via brev tvert. Prosessen med å kaste ut folk tar tid. 

Anonymkode: 8cc9e...14b

Det har du ikke lov til. Lær deg loven.

Anonymkode: 6eeda...f82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det har du ikke lov til. Lær deg loven.

Anonymkode: 6eeda...f82

Selvsagt har hen lov til å true med oppsigelse om leien uteblir. Det lønner seg å starte tidlig, og ha alt skriftlig, da prosessen er lang...

Anonymkode: 81501...ef0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Hvis du truer med å si opp leieavtalen hver gangen leietager skulle finne på å være et par dager forsinket gjør du deg veldig upopulær. Dessuten tviler jeg på at det går under "vesentlig mislighold" hvis det skulle bli en rettsak ut av det.

Endret av padawan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ville ha ventet 10 dager før jeg hadde tenkt mer over dette. Har du ikke fått noe da, start med å sende en vennlig SMS hvor du skriver at du ikke kan se å ha mottatt leien enda. Skjer det ingenting da heller, kan du begynne å tenke på purring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, padawan skrev:

Hvis du truer med å si opp leieavtalen hver gangen leietager skulle finne på å være et par dager forsinket gjør du deg veldig upopulær. Dessuten tviler jeg på at det går under "vesentlig mislighold" hvis det skulle bli en rettsak ut av det.

Manglende betaling av husleie går vel under vesentlig mislighold?

Ellers står det en god del om temaet på https://www.sandvikaadvokat.no/hva-gjor-man-om-leietaker-ikke-betaler-leie/

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutes ago, Illuminatum said:

Manglende betaling av husleie går vel under vesentlig mislighold?

Ellers står det en god del om temaet på https://www.sandvikaadvokat.no/hva-gjor-man-om-leietaker-ikke-betaler-leie/

 

Ja, men det kreves gjentatt uteblitt betaling. Utleiere kan jo gardere seg ganske mye her ved å ta med en klausul slik nettsiden det linkes til sier. 

Anonymkode: 31fe3...9b4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å her dukker det opp utleiere fra helvette :P er så glad jeg har sluppet unna slike. Med unntak av en som kikket inn vinduene mine for å sjekke at jeg rydda 🙄 (Å jeg er voksen). 

Så om banken roter til å husleien ikke kommer inn før et par dager etter forfall så er dere på som en nazi med en gang? Hyggelige folk gitt. Sånne som dere er fryktelig upopulære. Det er lov å oppføre seg som et hyggelig menneske selv om du er "kongen" av leiligheten 

Anonymkode: 86ccb...a14

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å her dukker det opp utleiere fra helvette :P er så glad jeg har sluppet unna slike. Med unntak av en som kikket inn vinduene mine for å sjekke at jeg rydda 🙄 (Å jeg er voksen). 

Så om banken roter til å husleien ikke kommer inn før et par dager etter forfall så er dere på som en nazi med en gang? Hyggelige folk gitt. Sånne som dere er fryktelig upopulære. Det er lov å oppføre seg som et hyggelig menneske selv om du er "kongen" av leiligheten 

Anonymkode: 86ccb...a14

Og her virker det som det kom en leietaker fra helv*te... Du sier du er voksen. Hvordan kan du da ikke forstå at huseiere faktisk bryr seg om leiligheten sin? Enten det er en utleieleilighet i huset eller i en blokk. De har ALL rett til å være kongen av leiligheten, fordi de faktisk EIER leiligheten.

Jeg er leietaker selv, og det er BARE mitt ansvar at husleien blir betalt i tide. Hvis den av tekniske årsaker blir forsinket, så må jeg si ifra om dette med en eneste gang. Da er jeg enig i at huseier burde vise forståelse og medmennesklighet. Men TS her hadde ikke hørt en forbaska dritt. Du synes det er OK?

Anonymkode: 054a6...13e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og her virker det som det kom en leietaker fra helv*te... Du sier du er voksen. Hvordan kan du da ikke forstå at huseiere faktisk bryr seg om leiligheten sin? Enten det er en utleieleilighet i huset eller i en blokk. De har ALL rett til å være kongen av leiligheten, fordi de faktisk EIER leiligheten.

Jeg er leietaker selv, og det er BARE mitt ansvar at husleien blir betalt i tide. Hvis den av tekniske årsaker blir forsinket, så må jeg si ifra om dette med en eneste gang. Da er jeg enig i at huseier burde vise forståelse og medmennesklighet. Men TS her hadde ikke hørt en forbaska dritt. Du synes det er OK?

Anonymkode: 054a6...13e

Haha, jeg har aldri betalt for sent, jeg er ryddig av meg å leilighetene har allit vært plettfrie når jeg har flyttet. Så du trenger kanskje ikke å lage noen antagelser om hvordan jeg er. Men jeg forventer faktisk at utleierne oppfører seg. 

 

Så klart sier man ifra om leien blir forsinket, men det kan faktisk skje feil med overføringen. Det skjønner da vel du å 

Anonymkode: 86ccb...a14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...