Gå til innhold

Leietaker har ikke betalt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke et godt tegn når en ny leieboer sløver med betaling av leie så tidlig i leieforholdet. Så bare purr i vei du. 

Anonymkode: 068d2...06d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, tdm900 skrev:

Om leieboer betaler den 1, har du pengene på konto dagen etter om det ikke er samme bank. Samme bank ser du de med en gang

Kommer an på om det er helg eller ikke det. Betaler en lørdsg kveld kommer ikke pengene før på mandag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig leietaker har satt fast trekk den 1, da tar det alltid noen dager før pengene kommer på din konto. Om du ville ha pengene innen den 1 i hver måned, burde du sagt at leien skulle betales for eks den 24 i hver måned

Anonymkode: c1f3c...5ff

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig tegn. Vi purrer alltid (på en hyggelig måte) med en gang på nye leieboere. Ikke at det er så dødsviktig for  oss å få inn pengene akkurat den 1., men for å sende et signal om at dette ikke er greit. Er det en gammel leieboer som ellers har vært presis, så gir vi det kanskje en uke....

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Puny skrev:

Dårlig tegn. Vi purrer alltid (på en hyggelig måte) med en gang på nye leieboere. Ikke at det er så dødsviktig for  oss å få inn pengene akkurat den 1., men for å sende et signal om at dette ikke er greit. Er det en gammel leieboer som ellers har vært presis, så gir vi det kanskje en uke....

Hva skriver dere? 

Ser mange mener det er et dårlig tegn, kjempe dumt :(

Anonymkode: 577a1...4d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man bør jo i det minste gi litt rom for problemer med bank, internett etc. Jeg ville selv ha sagt ifra om slike problemer, og egentlig lagt inn betalingen i god tid i forkant, men nå er jeg veldig nøye på slikt. Det er ikke alle som tenker at det er et problem så lenge det bare dreier seg om et par dager (som heller ikke er et problem for betalinger flest). Leietakeren din har betalt til tiden to av tre ganger, så jeg ville latt tvilen komme leietaker til gode her. Uansett er det ingenting å gjøre med det i helgen. Du bør i alle fall vente og se om betalingen har kommet inn på mandag. 

Anonymkode: 46f34...4e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skriver dere? 

Ser mange mener det er et dårlig tegn, kjempe dumt :(

Anonymkode: 577a1...4d9

Noe ala, "hei, håper du trives i leiligheten. Jeg kan ikke se at leien for ... har kommet inn på konto hos oss, vil bare minne om at leien forfaller den 1. i hver mnd. God helg, hilsen ..."

Vi har alltid i kontrakten at leien skal være inne på konto hos oss den 1., og ikke at den skal betales den 1. sånn for å sikre oss litt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri leid ut selv, men flere familiemedlemmer har leid ut en del. Av det mine familiemedlemmer har erfart er det dessverre slik at de leietakerne som slutter å betale helt, ofte er de som er "småsløve" i starten, slik som i dette tilfellet. De betaler ofte de første månedene, hvorav de ofte betaler noen dager for sent, men bare sånn max 5 dager for sent de første månedene, sånn at du ikke kan "ta de på det". Etterhvert utsetter de bare betalingen mer og mer, før de til slutt bare slutter å betale og du må legge ned masse jobb i å "hive de ut", med mindre de flytter frivillig! De som har betalt på tiden fra starten har de sjelden hatt problemer med, mens de som betaler et par dager for sent i starten, får de ofte større problemer med senere, selv om man ikke skal dra alle over en kam. Så i mine øyne er jo det at vedkommende har utsatt betalingen, selv om det bare er i noen dager, et veldig dårlig tegn! MEN folk kan jo overraske og alle er jo forskjellig, og det kan jo bare være akkurat din leietaker bare er en slik person som alltid er litt forsinket på alt, uten at det trenger å ha noe å si, så er jo ikke sikkert du får problemer i det hele tatt, jeg skriver bare hva som etter min erfaring oftest skjer i en slik situasjon ;) Lykke til :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal det betales senest 1.st hver mnd. Er de ikke på konto dagen etter (foruten helg) sender jeg varsel om oppsigelse via brev tvert. Prosessen med å kaste ut folk tar tid. 

Anonymkode: 8cc9e...14b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maleficenta skrev:

Kommer an på om det er helg eller ikke det. Betaler en lørdsg kveld kommer ikke pengene før på mandag

Var ikke 1nov på en onsdag??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skriver bare: 

god dag! 

Vi har dessverre ikke mottatt leien for..... . Håper du kan undersøke dette. 

Mvh 

 

 

Anonymkode: bb72c...612

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mulig leietaker har satt fast trekk den 1, da tar det alltid noen dager før pengene kommer på din konto. Om du ville ha pengene innen den 1 i hver måned, burde du sagt at leien skulle betales for eks den 24 i hver måned

Anonymkode: c1f3c...5ff

Dette er bare tull. 

Hvis en overføring legges inn senest om formiddagen (i 13-14 tiden, husker ikke eksakt tidspunkt) den 1. så er de på mottakers konto samme ettermiddag. Så sant det er en virkedag da, er det ikke kommer pengene førstkommende virkedag.  Registreres betalingen etter siste utkjøring om formiddagen er pengene på plass neste virkedag. 

Senest den 2. bør pengene dermed bære på plass (med unntak av helg/helligdag)

Alle kan være unheldig, men når leietaker allerede nå er forsinket med betalingen flere ganger på så kort tid ville jeg gikk beskjed med en gang. Så kan man heller se litt mer mellom fingrene og gi litt ekstra tid hvis en ellers pålitelig leietaker en sjelden gang er for sen. I helgen skjer det uansett ingenting, så jeg ville hvertfall ventet til mandag ettermiddag. Er ikke pengene på plass da hadde jeg sendt en melding og anbefalt at det settes opp et fast trekk. 

Anonymkode: 4ed27...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, tdm900 skrev:

Var ikke 1nov på en onsdag??

Denne mnd ja. Men ikke hver mnd. Men uansett send en mld om at husleien ikke er kommet. Mulig hun har glemt det bare

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her skal det betales senest 1.st hver mnd. Er de ikke på konto dagen etter (foruten helg) sender jeg varsel om oppsigelse via brev tvert. Prosessen med å kaste ut folk tar tid. 

Anonymkode: 8cc9e...14b

Jeg leier, og betaler alltid i god tid før fristen... Men hvis jeg skulle glemme å legge inn betaling, og dermed hadde fått varsel om oppsigelse før en telefon eller tekstmelding, så hadde jeg følt det så fiendtlig at jeg hadde sett etter et annet sted å bo. 

Og ts, vent til mandag... Send en melding og si at du ikke har fått inn husleie på konto og spør om leietaker har glemt bort husleien, og sleng på et smilefjes :)

Anonymkode: 4648e...889

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg leier, og betaler alltid i god tid før fristen... Men hvis jeg skulle glemme å legge inn betaling, og dermed hadde fått varsel om oppsigelse før en telefon eller tekstmelding, så hadde jeg følt det så fiendtlig at jeg hadde sett etter et annet sted å bo. 

Og ts, vent til mandag... Send en melding og si at du ikke har fått inn husleie på konto og spør om leietaker har glemt bort husleien, og sleng på et smilefjes :)

Anonymkode: 4648e...889

Enig i dette. 

Anonymkode: 2ccdc...981

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Utkastelse uten å sende en SMS først? Herregud så glad jeg ikke har leid hos noen sånne :fnise: 

enig med de andre her da Ts, du bør nok ta tak i det ganske kjapt slik at leietaker forstår at leien skal betales. Send melding på mandag hvor du pent minner på at husleien ikke har kommet inn enda og at du gjerne ønsker en bekreftelse på at leien er betalt fks vis skjermdump fra nettbanken eller lignende. 

 

Anonymkode: 0a8ee...a1f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som skriver at man burde kunne gi det noen dager i tilfelle det er trøbbel med bank, internett osv... Da må jo leietakeren SI IFRA om dette da.... Jeg hadde tolket dette som et dårlig tegn jeg også, og sendt en purring. Folk er så forbanna sløve. Og jeg er glad jeg ikke leier ut, for fy flate så mange bedritne og surrete leietakere det er der ute altså...

Anonymkode: 054a6...13e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2017 den 19.13, Puny skrev:

Noe ala, "hei, håper du trives i leiligheten. Jeg kan ikke se at leien for ... har kommet inn på konto hos oss, vil bare minne om at leien forfaller den 1. i hver mnd. God helg, hilsen ..."

Vi har alltid i kontrakten at leien skal være inne på konto hos oss den 1., og ikke at den skal betales den 1. sånn for å sikre oss litt. 

Du må gjerne ha det i kontrakten, men husleieloven sier at for forbrukere regnes betaling som utført når betalingsopdraget er gitt til banken. Det vil si at de har betalt til fristen hvis betaling legges inn i nettbanken den 1. klokken 23:59. 

 

Jeg ville sendt et hyggelig varsel pr. sms/muntlig etter en uke, og skriftlig varsel etter to uker. Som utleier er man den profesjonelle part, og bør oppføre seg deretter. Å sende varsel om utkastelse når leietakeren er noen dager forsinket med én betaling blir bare latterlig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har leid i mange år(ikke nå lenger da) og alltid ansett meg selv som en sikker betaler. Det skjedde én gang tidlig i et leieforhold at jeg hadde lagt inn betalingen i nettbanken og skulle bekrefte det, og dermed ble avbrutt av noe. Gikk noen dager uten at jeg var innom nettbanken og trodde selv alt var i orden. Litt sjokk da jeg oppdaga at pengene ikke var trukket!! Betalte med en gang og sendte en SMS til huseier om hva som hadde skjedd og at betalingen nå var på vei. Tok det helt fint, ikke merka at betalingen manglet. 

Men hadde tatt det ille opp dersom jeg ble truet med utkastelse etter denne hendelsen, før jeg hadde fått et tips om at betalingen ikke var kommet til rett plass til rett tid.

Anonymkode: 1fb49...704

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...