Gå til innhold

Avbestillingsregler - lege - frikort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det urimelige her er ikke at man blir belastet selv om man har frikort, men at avbestillingstiden er i uke, uten at det (virker det som) blir gitt noe tydelig info om dette. 

Anonymkode: db5d7...5f5

Joda, dette blir gitt informasjon om. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Ak90 skrev:

Oj! Høres merkelig ut.. tror jeg ville undersøkt litt om det stemmer/ er lov..

 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Og da er neste skritt å faktisk finne ut om denne ordningen er lovlig. 

Anonymkode: eca17...3c9

Jo, dette er lov. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her 

 

mange svar. Snakket igjen med legen i går - som er spesialist. Hun opplyste om at her er avbestillingsiden 1 uke. Gebyret må betales på kroner 750,- med mindre hun finner en ny pasient til å ta min time. 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Hvis det er en offentlig spesialist kan de ikke ta gebyr om du avbestiller over 24 timer før time. Dette står på helsenorge. no. I privat sektor er de sleipe og setter gjerne 48 timer for å loppe folk for mer penger.

Men én uke tror jeg ikke noen fylkeslege på jorden ville godtatt av noe som helst helsepersonell i sitt fylke da det er fordi det etisk er helt umulig å godskrive. Dette er mao, høyst sannsynlig lovbrudd. 

Anonymkode: aa1f9...21a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Joda, dette blir gitt informasjon om. 

Anonymkode: f9798...5a3

Det vet du faktisk ingenting om. 

Anonymkode: db5d7...5f5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vet du faktisk ingenting om. 

Anonymkode: db5d7...5f5

Dette er lovfestet.

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er lovfestet.

Anonymkode: f9798...5a3

Bare fordi det er lovfestet betyr ikke at det blir gjort til enhver tid. 

Anonymkode: db5d7...5f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi det er lovfestet betyr ikke at det blir gjort til enhver tid. 

Anonymkode: db5d7...5f5

Sannsynligheten er mye større for at TS ikke har fått med seg reglene som er gitt. Dette skjer hele tiden. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare fordi det er lovfestet betyr ikke at det blir gjort til enhver tid. 

Anonymkode: db5d7...5f5

Nei, men det blir rimelig uproblematisk for ts og finne en masse regler og klage inn dette helseforetaket til fylkeslegen. Hun kan f.eks vise til etiske retningslinjer for leger: 

§ 7 
En lege må ikke utnytte en pasient hverken seksuelt, økonomisk, religiøst eller på annen måte. En pasients samtykke fritar ikke legen for ansvar. En lege må ikke innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for.

§ 8 
En lege skal i sin virksomhet ta hensyn til pasientens økonomi og ikke beregne seg urimelige honorarer.

kilde:

http://legeforeningen.no/Om-Legeforeningen/Organisasjonen/Rad-og-utvalg/Organisasjonspolitiske-utvalg/etikk/etiske-regler-for-leger/

Anonymkode: aa1f9...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en offentlig spesialist kan de ikke ta gebyr om du avbestiller over 24 timer før time. Dette står på helsenorge. no. I privat sektor er de sleipe og setter gjerne 48 timer for å loppe folk for mer penger.

Men én uke tror jeg ikke noen fylkeslege på jorden ville godtatt av noe som helst helsepersonell i sitt fylke da det er fordi det etisk er helt umulig å godskrive. Dette er mao, høyst sannsynlig lovbrudd. 

Anonymkode: aa1f9...21a

Jo, dette er for eksempel veldig vanlig for privatpraktiserende psykologer. Det er fordi det er annerledes når pasientene har faste møter. Psykologen binder sin tid til den aktuelle pasient. Når man omrokkerer timene på kort varsel må psykologen ha mulighet til å følge opp pasienten som fikk timen videre. Det er man ikke sikret. Derfor kan en slik avbestilling føre til et inntektstap da det ikke er sikkert at man kan gi timen til en pasient som videre får adekvat oppfølging. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her 

 

mange svar. Snakket igjen med legen i går - som er spesialist. Hun opplyste om at her er avbestillingsiden 1 uke. Gebyret må betales på kroner 750,- med mindre hun finner en ny pasient til å ta min time. 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Å komme dinglende langt ute i tråden med at det er snakk om en spisalist, nemlig høyst relevant info, er dårlig gjort. Dette kunne du opplyst om i hi. 

Jeg vil her anta det er snakk om en spesialist i psykiatri? Uansett, denne praksisien er ikke lovlig. I spesialisthelsetjenesten gjelder 48 timers regelen for avbestilling av time uansett spesialitet. 

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er en offentlig spesialist kan de ikke ta gebyr om du avbestiller over 24 timer før time. Dette står på helsenorge. no. I privat sektor er de sleipe og setter gjerne 48 timer for å loppe folk for mer penger.

Men én uke tror jeg ikke noen fylkeslege på jorden ville godtatt av noe som helst helsepersonell i sitt fylke da det er fordi det etisk er helt umulig å godskrive. Dette er mao, høyst sannsynlig lovbrudd. 

Anonymkode: aa1f9...21a

Fylkeslegene har ingenting med denne typen saker å gjøre. Det ville du sett om du hadde fulgt lenken på foregående side. 

Den man må klage til er spesialistens forening. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, men det blir rimelig uproblematisk for ts og finne en masse regler og klage inn dette helseforetaket til fylkeslegen. Hun kan f.eks vise til etiske retningslinjer for leger: 

§ 7 
En lege må ikke utnytte en pasient hverken seksuelt, økonomisk, religiøst eller på annen måte. En pasients samtykke fritar ikke legen for ansvar. En lege må ikke innlede et seksuelt forhold til en person han/hun er lege for.

§ 8 
En lege skal i sin virksomhet ta hensyn til pasientens økonomi og ikke beregne seg urimelige honorarer.

kilde:

http://legeforeningen.no/Om-Legeforeningen/Organisasjonen/Rad-og-utvalg/Organisasjonspolitiske-utvalg/etikk/etiske-regler-for-leger/

Anonymkode: aa1f9...21a

Og det blir enda mer tøvete å finne henvisninger og be ts klage til noen som ikke styrer med denne typen klager. Ofte er det en fordel å vite hvordan ting skal eller kan løses før man rådgir andre og sender dem på ville veier. 

Legeforeningen er her klageinstans. 

Anonymkode: edc5c...801

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å komme dinglende langt ute i tråden med at det er snakk om en spisalist, nemlig høyst relevant info, er dårlig gjort. Dette kunne du opplyst om i hi. 

Jeg vil her anta det er snakk om en spesialist i psykiatri? Uansett, denne praksisien er ikke lovlig. I spesialisthelsetjenesten gjelder 48 timers regelen for avbestilling av time uansett spesialitet. 

Fylkeslegene har ingenting med denne typen saker å gjøre. Det ville du sett om du hadde fulgt lenken på foregående side. 

Den man må klage til er spesialistens forening. 

Og det blir enda mer tøvete å finne henvisninger og be ts klage til noen som ikke styrer med denne typen klager. Ofte er det en fordel å vite hvordan ting skal eller kan løses før man rådgir andre og sender dem på ville veier. 

Legeforeningen er her klageinstans. 

Anonymkode: edc5c...801

Nei, det er faktisk Rådet for legeetikk man skal klage til. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det blir enda mer tøvete å finne henvisninger og be ts klage til noen som ikke styrer med denne typen klager. Ofte er det en fordel å vite hvordan ting skal eller kan løses før man rådgir andre og sender dem på ville veier. 

Legeforeningen er her klageinstans. 

Anonymkode: edc5c...801

Sorry, trodde faktisk det var fylkeslegen som tok seg av sånt, men takk for rettelsen av utilsiktet feilinfo.

Anonymkode: aa1f9...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er faktisk Rådet for legeetikk man skal klage til. 

Anonymkode: f9798...5a3

Var jeg TS ville jeg ringt fylkeslegen, ved fylkesmannen i gjeldende fylke, og lagt frem problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Rosalie skrev:

Var jeg TS ville jeg ringt fylkeslegen, ved fylkesmannen i gjeldende fylke, og lagt frem problemstillingen.

Det er å få beskjed om at man er kommet til feil instans. Pasient og brukerombudet kan muligens sende ts på rett sted. 

En annen sak er at er dette en spesialist ts er avhengig av og dortsatt skal ha en behandlingsrelasjon til, så vil en klagesak som denne være uheldig for relasjonen deres, uansett hvem som her har rett. Det er ikke alltid det å ha rett og å hevde sin rett faller så heldig ut til slutt. 

Anonymkode: edc5c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant dette:

"Kapittel II. Takster for allmennpraktiserende lege og privatpraktiserende spesialist

(...)

Merknad B2

For bestilt time som ikke benyttes, dvs. at pasienten uteblir uten varsel eller avbestiller senere enn 24 timer før avtalt tid, kan pasienten avkreves konsultasjonshonorar. Dette dekkes ikke av folketrygden. Beløpet anses ikke som godkjent egenandel etter bestemmelser gitt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd § 5-3. Slik betaling kan kreves av alle pasienter som er fritatt for betaling av egenandel. Pasienter som bestilte time hos legespesialist skal informeres om plikten til å betale ved uteblivelse. Dersom behandling, undersøkelse eller kontroll hos legespesialist er forsinket med mer enn én time etter avtalt tid og pasienten ikke har fått melding om forsinkelsen før oppmøte, er det ikke anledning til å kreve egenandel for tjenesten. Pasienten skal bli informert om årsaken til forsinkelsen. Hvis mulig skal pasienten varsles om forsinkelsen før oppmøte."

Forskrift om til dekning av utgifter hos lege

Så jeg kan ikke se at det er grunnlag for å kreve en ukes avbestillingsfrist.

Anonymkode: 82dd8...60c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant dette:

"Kapittel II. Takster for allmennpraktiserende lege og privatpraktiserende spesialist

(...)

Merknad B2

For bestilt time som ikke benyttes, dvs. at pasienten uteblir uten varsel eller avbestiller senere enn 24 timer før avtalt tid, kan pasienten avkreves konsultasjonshonorar. Dette dekkes ikke av folketrygden. Beløpet anses ikke som godkjent egenandel etter bestemmelser gitt med hjemmel i lov 28. februar 1997 nr. 19 om folketrygd § 5-3. Slik betaling kan kreves av alle pasienter som er fritatt for betaling av egenandel. Pasienter som bestilte time hos legespesialist skal informeres om plikten til å betale ved uteblivelse. Dersom behandling, undersøkelse eller kontroll hos legespesialist er forsinket med mer enn én time etter avtalt tid og pasienten ikke har fått melding om forsinkelsen før oppmøte, er det ikke anledning til å kreve egenandel for tjenesten. Pasienten skal bli informert om årsaken til forsinkelsen. Hvis mulig skal pasienten varsles om forsinkelsen før oppmøte."

Forskrift om til dekning av utgifter hos lege

Så jeg kan ikke se at det er grunnlag for å kreve en ukes avbestillingsfrist.

Anonymkode: 82dd8...60c

Den er utgått på dato. Dette blir bare verre og verre. :hoho:

 

Anonymkode: edc5c...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

så vil en klagesak som denne være uheldig for relasjonen deres, uansett hvem som her har rett. Det er ikke alltid det å ha rett og å hevde sin rett faller så heldig ut til slutt. 

Det kan umulig være noe utbytterikt å gå til behandling hos en lege som helt mangler moral, men sitter på sin brede bak og gjør ingen ting, bare innkasserer penger fra de små og sårbare i samfunnet. Trådstarter bør heller forsøke å finne en behandler som har en normal porsjon skamvett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg ikke betalt.  Dette vil si at folk kan ikke bli for syke til å møte opp. Du må minst vite 8 dager i forveien at du ikke kan møte. 

Gi f i å betale regningen. Eller send brev til forbrukerrådet.  Dette er hinsides galskap. 

 

Anonymkode: e0ed6...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde jeg ikke betalt.  Dette vil si at folk kan ikke bli for syke til å møte opp. Du må minst vite 8 dager i forveien at du ikke kan møte. 

Gi f i å betale regningen. Eller send brev til forbrukerrådet.  Dette er hinsides galskap. 

 

Anonymkode: e0ed6...036

Betaler man ikke, går saken til inkasso. Forbrukerrådet håndterer forhold i et forbrukerforhold. Ts er ikke forbruker men paseint i forhold til legen. 

Anonymkode: edc5c...801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...