Gå til innhold

Avbestillingsregler - lege - frikort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går til ukentlige behandlinger hos lege. Jeg har frikort så betaler ikke. Jeg ringte inn for å avlyse en time neste uke og fikk da beskjed om at jeg må betale for denne timen siden det er under en uke igjen. Men kan dette stemme da? Må jeg betale når jeg går på frikort? 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, avbestillte timer må betales selv om du har frikort. Frikort gjelder kun på behandlinger utført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til ukentlige behandlinger hos lege. Jeg har frikort så betaler ikke. Jeg ringte inn for å avlyse en time neste uke og fikk da beskjed om at jeg må betale for denne timen siden det er under en uke igjen. Men kan dette stemme da? Må jeg betale når jeg går på frikort? 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Trodde det var 24 timer.

Anonymkode: 15c91...497

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det 24 timers regel på avbestilling, så det høretelefoner fryktelig rart ut.

men om man avbestiller for sent før en time så må man betale uansett om man har frikort eller ei

Anonymkode: e7118...90a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Som regel er det 24 timers regel på avbestilling, så det høretelefoner fryktelig rart ut.

men om man avbestiller for sent før en time så må man betale uansett om man har frikort eller ei

Anonymkode: e7118...90a

Hahah, Autocorect. "Hørtes" fryktelig rart ut 

Anonymkode: e7118...90a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var 24 timer som var den normale fristen jeg.. aldri hørt om noen som har frist en uke før timen. 

Men hvis de faktisk har det og du avbestilte for sent i forhold til fristen så må du betale. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 58246...b04

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går til ukentlige behandlinger hos lege. Jeg har frikort så betaler ikke. Jeg ringte inn for å avlyse en time neste uke og fikk da beskjed om at jeg må betale for denne timen siden det er under en uke igjen. Men kan dette stemme da? Må jeg betale når jeg går på frikort? 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Det kan da umulig stemme? Hvor lenge før må du avbestille da?  Har vært borti maks 48 timer, mange dager høres merkelig ut. 

Anonymkode: eca17...3c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier som ovenfor. Å skulle betale for en time det er en hel uke igjen til, høres utrolig feil og grådig ut. Som regel har leger og behandlere 24 timers avbestillingsfrist før oppsatt time. Aldri hørt om eller opplevd at noen krever betaling en hel UKE i forkant! Dette hadde jeg tatt videre og forhørt meg om er lovlig prosedyre! Hør med fylkeslegen i kommunen din eller noe sånn.

Anonymkode: df311...45e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://blogg.credicare.no/helse/5-vanlige-sporsmal-om-betaling-for-legetime se punkt 5. Dette er fra et firma som krever inn penger på vegne av leger. (Betalingsterminalene på legekontoret.)

Der står det at avbestilling lengre tid i forveien enn 24 timer skal det ikke betales for. Det vil jeg tro også er legeforeningens retningslinjer. Hos spesialishelsetjenesten/sykehus mener jeg det er 48 timer. 

Anonymkode: edc5c...801

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dobbeltsjekket timen?

Selvfølgelig må du betale for uteblitt time selv om du har frikort. Det er så mange som har uteblitt på time i spesialisthelsetjenesten at de nå har innført gebyr på 100% ekstra dersom man uteblir fra time.

Anonymkode: 0c744...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hahah, Autocorect. "Hørtes" fryktelig rart ut 

Anonymkode: e7118...90a

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal vedde ei krone på at trådstarter har misforstått. Det kan være en tidligere uteblitt time som det må betales for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du dobbeltsjekket timen?

Selvfølgelig må du betale for uteblitt time selv om du har frikort. Det er så mange som har uteblitt på time i spesialisthelsetjenesten at de nå har innført gebyr på 100% ekstra dersom man uteblir fra time.

Anonymkode: 0c744...984

 

22 minutter siden, GauteS skrev:

Jeg skal vedde ei krone på at trådstarter har misforstått. Det kan være en tidligere uteblitt time som det må betales for.

Og jeg kan vedde en krone til på at ab 986 har latt være å lese eller ikke har forstått hi. 

 

Anonymkode: edc5c...801

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta her 

 

mange svar. Snakket igjen med legen i går - som er spesialist. Hun opplyste om at her er avbestillingsiden 1 uke. Gebyret må betales på kroner 750,- med mindre hun finner en ny pasient til å ta min time. 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, du vil bli belastet med gebyr selv om du har frikort. Det skulle jo bare mangle. 

Anonymkode: f9798...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du vil bli belastet med gebyr selv om du har frikort. Det skulle jo bare mangle. 

Anonymkode: f9798...5a3

Det urimelige her er ikke at man blir belastet selv om man har frikort, men at avbestillingstiden er i uke, uten at det (virker det som) blir gitt noe tydelig info om dette. 

Anonymkode: db5d7...5f5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her 

 

mange svar. Snakket igjen med legen i går - som er spesialist. Hun opplyste om at her er avbestillingsiden 1 uke. Gebyret må betales på kroner 750,- med mindre hun finner en ny pasient til å ta min time. 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Oj! Høres merkelig ut.. tror jeg ville undersøkt litt om det stemmer/ er lov..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta her 

 

mange svar. Snakket igjen med legen i går - som er spesialist. Hun opplyste om at her er avbestillingsiden 1 uke. Gebyret må betales på kroner 750,- med mindre hun finner en ny pasient til å ta min time. 

Anonymkode: 4f4cc...aaf

Og da er neste skritt å faktisk finne ut om denne ordningen er lovlig. 

Anonymkode: eca17...3c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...