Gå til innhold

Skravletråd juli-august 2018


Cetus

Anbefalte innlegg

Gjest Vilunich
3 hours ago, Cetus said:

Så flott at alt så bra ut :) Men hva slags blodprøve er dette, om jeg får spørre? :) Er det privat eller får du noe slags ekstra oppfølging? 

Vi har hatt privat oppfølging og fødsel på alle barna.. men dette er nytt i år. 

 

https://sciencebasedmedicine.org/babys-dna-in-moms-blood-noninvasive-prenatal-testing/

 

her kan du lese litt :) spennende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 12/4/2017 at 2:42 PM, Lidis88 said:

Å herlighet så gøy! Fortell gjerne i morgen hvordan det gikk! ❤

Alt vel. En sprell levende bamsemums, med fin hjertelyd og bevegelser. :hjerte::)

Endret av Cetus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lidis88 skrev:

Ååe.. så hyggelig at han ble rørt :) jeg skal ta det opp med min mann om en ukes tid :) har lyst å gå på tidlig ultralyd like før vi forteller det til folk :D kan jeg spørre hva du betalte? Har inntrykk av at vanlig pris er ca 1500 kr?

Betalte 1200,- :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Cetus skrev:

Alt vel. En sprell levende bamsemums, men fin hjertelyd og bevegelser. :hjerte::)

Gratulerer, så bra! :) ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Lidis88 skrev:

Hurra, så hyggelig! Gratulerer så mye 😍 Var det "bare" hjertelyd og bevegelser de sjekket? Ingen "detaljer"? :)

De måler fosteret og ser om det stemmer med antall uker, ser på hjertet, kanskje får du høre hjertelyd. Det er veldig tidlig å si noe om kjønn da de ser svært like ut i begynnelsen. :) Nærmere 11-12 uker måler de nakkefold og neseben, hvis du vil. Da ser de etter avvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.12.2017 den 20.50, Milio skrev:

Må forresten dele et dilemma som har oppstått i vår familie, nemlig svigermors manglende evne til å holde på hemmeligheter.

Vi delte nyheten relativt tidlig med svigermor og svigerfar, da min samboer ønsket dette. Vi var svært tydelige på at dette var en hemmelighet og at vi ikke hadde planer om å dele det med mange enda. Vi har kun fortalt nærmeste familie - utenom min bror - som får vite det i julen. Han er noen år yngre enn meg og har for tiden en del eksamener, så vi har bestemt oss for å dele nyheten når han er "over kneika". 

Idag besøkte vi svigermor og svigerfar, hvor svigermor spør om vi har fortalt *kremt* moren til den gamle naboen til min samboer at vi venter barn. Nei, selvfølgelig ikke. Hvorfor i alle dager skal vi fortelle moren til den gamle naboen til min samboer at vi venter barn? Jo, ifølge min svigermor var det som om "hun visste det da de møttes på butikken". Svigermor hadde da åpnet munnen og spredt nyhetene. Moren hadde da igjen spredt det til sin sønn, som hadde spredt det til sin bror, som har spredt det til en av de beste vennene til min samboer...

Hun har i tillegg sagt det til sin far, sin søster og datteren til søsteren som bor på Tenerife. Da vi ba henne STOPPE ble hun sur og fornærmet. Vi kunne da ikke be HENNE om å ikke fortelle den "beste nyheten som har skjedd henne" med andre. Vi kunne ikke komme her med babysokker og bestemorkopp og forvente at hun ikke skal dele det med sine kolleger! Og far! Og søster! Og datteren til søsteren! Og moren til den gamle naboen til min samboer! Ærlig talt.. Min samboer holdt på å fly på veggen. Enn hvis noen skrev noe i sosiale medier? Han har ikke delt dette med jobben enda, og Gud forby at sjefen skulle lese noen gratulere oss på Facebook, uten å ha snakket med min samboer først! 

Men, ok, hun skulle ikke si noe før vi delte nyheten. Spesielt ikke siden min bror ikke vet noe enda. Ja, og det med sjefen til min samboer. Men når kunne hun dele det da? På tirsdag når jeg har ultralyd? Nei, sier jeg. Etter ultralyden før jul? Nei, sier jeg. Hun fikk hakeslepp. Hun måtte da få dele det før jul! Nei, sier vi. Når da? Etter ordinær ultralyd, sier jeg. Men når er det da? Februar, sier jeg. Dama holdt på å falle av stolen. Vi kunne da ærlig talt ikke vente med å dele nyheten til februar! Tenkte vi ikke på henne i det hele tatt? (Ja hun sa dette):kjefte: 

Vi prøvde å fortelle henne at det fortsatt var tidlig og sannsynligheten for at det går dårlig fortsatt er det. I det tilfelle er ikke vi interessert i å fortelle hele Bærum at vi mistet. Det satt langt inne, men til slutt sa hun at vi måtte sende SMS når hun kunne dele nyheten. For å si det sånn så 

a) blir det lenge til SMS'en

b) blir det etter vi har annonsert det først 

Gruer meg til TUL tirsdag :( 

Veldig respektløst av henne! Hadde bedt mannen gi grei beskjed altså!

Men jeg skjønner litt at hun synes det er lenge å ikke kunne dele noe før du er nesten halveis. Skjønner at det er deres avgjørelse, og skjønner godt at dere ikke vil annonsere det på foreksempel Facebook før den tid. Men at kommende bestemor ønsker å fortelle det til noen rundt seg før det, det forstår jeg faktisk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Poppsilopp skrev:

Veldig respektløst av henne! Hadde bedt mannen gi grei beskjed altså!

Men jeg skjønner litt at hun synes det er lenge å ikke kunne dele noe før du er nesten halveis. Skjønner at det er deres avgjørelse, og skjønner godt at dere ikke vil annonsere det på foreksempel Facebook før den tid. Men at kommende bestemor ønsker å fortelle det til noen rundt seg før det, det forstår jeg faktisk. 

 

Ja, jeg forstår henne godt, men i denne familien er ikke alle så rutinert på sosiale medier. Sjansen for "HEI MILIO! Hørte at dere skal ha barn! Gratulerer! Jente eller gutt? Skal du amme? Naturlig fødsel eller smertestillende? Be om epidural. Jeg husker godt min fødsel..." plutselig står på FB-veggen min er stor. Så kommer en "oi! Ble denne på veggen? Jeg trodde jeg skrev på messenger! Jaja". 

Svigermor klarer ikke begrense seg hvis hun først starter. Nå har hun fortalt det til de viktigste, men hun kunne funnet på å skrive inn til Budstikka eller fortalt det til alle på lokalbutikken om ingen hadde stoppet henne. Krysser fingrene for at hun holder seg nå :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lidis88 skrev:

Takk for svar :) kom på enda et spørsmål... tidlig ultralyd, hvordan utføres det? Vaginalt? Eller utenpå magen? Beklager bombanderingen 😂

Vaginalt frem til uke 10-12. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Lidis88 said:

Takk for svar :) kom på enda et spørsmål... tidlig ultralyd, hvordan utføres det? Vaginalt? Eller utenpå magen? Beklager bombanderingen 😂

Du kan velge selv hva du vil. Svært lite forskjell på bilde om det er utvendig eller innvendig etter uke 8. Jeg tok i uke 9 utvendig. Vi fikk se akkurat like mye som ved innvendig....

Hvorfor gjøre ubehaglige ting unødvendig, tenker jeg:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Lidis88 said:

Hihihi, ja jeg tenker ihvertfall hvis jeg har samboeren med, han hadde sikkert syns det var skikkelig creepy (han begynte å grue seg til fødsel lenge før vi begynte å prøve 😅)!

...jeg har faktisk opplevd at en gynokolog har blitt sur, fordi jeg ville ha tidlig ultralyd utvendig. Det er virkelig uforstålig, når det er så lite forskjell på kvaliteten på bilde. Er man før uke 12 er det jo begrenset hva man får sjekket uansett. Kan hende den bittelille forskjellen er svært viktig for fagpersonell da. Men det kommer jo ikke til å gi pasienten noen flere svar eller bedre bilde av spiren sin av den grunn. Nei, kjenner jeg blir litt oppgitt. Det er vel ingen som liker å sitte i den stolen unødvendig, tenker jeg...puh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i dag (8+2) og fikk innvendig. Samboeren min var med og det var null stress. Fikk håndduk over meg og den lille pinnen som ble bruk var langt i fra ubehagelig, var så opptatt av å se på skjermen at jeg nesten ikke la merke til det som skjedde nedentil en gang. :) Fikk også sjekket eggstokkene samtidig og så det var en bonus! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Alvea skrev:

Jeg var i dag (8+2) og fikk innvendig. Samboeren min var med og det var null stress. Fikk håndduk over meg og den lille pinnen som ble bruk var langt i fra ubehagelig, var så opptatt av å se på skjermen at jeg nesten ikke la merke til det som skjedde nedentil en gang. :) Fikk også sjekket eggstokkene samtidig og så det var en bonus! 

Alt sto bra til? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Milio skrev:

Alt sto bra til? :) 

Alt sto bra til, hjertefrekvensen var perfekt i forhold størrelsen og han så ingen avvik. Armer, bein og ryggrad fikk vi titte på, jeg ble veldig imponert over hvor grundig han var.  :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Alvea skrev:

Alt sto bra til, hjertefrekvensen var perfekt i forhold størrelsen og han så ingen avvik. Armer, bein og ryggrad fikk vi titte på, jeg ble veldig imponert over hvor grundig han var.  :) 

Så bra! :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...