Gå til innhold

Bestemor fiket til barnebarn

Fremhevede innlegg

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i totalt sjokk etter min mor fiket til datteren min på 6 år. Av helsemessige og økonomiske grunner leier jeg kjellerleilighet av mine foreldre, dette gjør at vi er mye oppe med min mor og at datteren min går mellom etasjene som hun selv ønsker. Min datter har blitt hardt mobbet på skolen siste ukene og har latt det gå utover oss hjemme med raserianfall. Hun mister helt besinnelsen å starter å rope når hun ikke får viljen sin. Dette er en unge som har vært veldig pliktoppfyllende og har alltid gjort som hun har fått beskjed om helt til hun startet skole i høst.. Hun har det så vondt, å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre annet enn å gi beskjed til skole. Hun vokner iløpet av natten å sier hun ikke føler seg bra å vil være hjemme.

Ikveld hadde hun fått bestemoren til å lage grøt til henne, og da ting buttet litt imot ble hun veldig sint å akkurat da fant bestemoren ut at hun skulle klippe neglene på datteren min, da så ungen helt svart å bet etter hånden til bestemoren som holdt henne hardt fast. Hun er og har aldri vært en biter, å det var sikkert mer for å få bestemoren til å slippe hånden enn å faktisk bite. Å da fiket bestemoren til henne.. Jeg ble kjempesint å fortalte at aldri skulle gjøre det mot ungen min igjen, å tok med meg ungen å gikk.. Nede greiet ungen å roe seg ned å spiste brødskiven å var helt ifra seg. Totalt i sjokk.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med aggresjonen til ungen, men er livredd for å straffe henne mer enn nødvendig da hun er veldig trist å fortvilet over skolesituasjonen.. Vi har helt klare regler og grenser, men alle disse har hun starter å presse så langt hun kan, er helt tydelig rop om hjelp.. 

I tanke på bosituasjonen vil jeg måtte prate med min mor.. hva skal jeg si og gjøre? Hun har en ide om at hennes barnebarn kan hun straffe slik hun vil 

Anonymkode: 6c0dd...f7c

Politianmeld bestemoren og ta med barnet til Bup, BV, helsestasjon, familievern, utredning og sosionomer.

Anonymkode: 5e51d...984

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker at bestemoren har fått nok av det totalt rabiate barnet ditt nå. Vel er det galt å slå barn men om en har en 6 åringen hengende i armen etter tennene er i reaksjonen så veldig underlig. Få hjelp til den ungen, for hun kommer ikke til å å flere venner at å oppføre seg som hun gjør og du bør ta ansvaret for henne selv inntil hun greier å la være å bite besteforeldrene.

Anonymkode: fdf94...01b

Å hvorfor skulle bestemor tvinge barnet til å klippe negler? 

Barnet ble jo holdt fast, og biting var alternativet til å komme seg løs. Jeg forstår barnet godt. Det verste jeg vet er voksne som skal brukte makt og tvang for å få det som dem vil. 

• Liker 13
Skrevet

Øh, nei... hvor gamle tror du egentlig bestemødre er nå for tiden? 

Moren min er 62 år og bestemor. Fysisk avstraffelse har ikke hun erfart i sin barndom, ei heller var det noe hun gjorde mot sine barn. 

Anonymkode: 41b29...8b0

Mine foreldre er på samme alder.  De fikk fysisk avstraffelse, både foreldre og skole kunne bli fysiske. De ble også fysiske mot oss i affekt. Ikke ofte, og aldri som planlagte avstraffelser som ris etc, men spontan ørefik, klaps, lugging og holde hardt rundt armen har skjedd. Også fra mor, som egentlig var svært pedagogisk og kjærlig. Mor ville aldri gjort det nå med mer kunnskap, er ikke sikker på om min far ikke kunne gjort noe slikt om han ble bitt skikkelig. Han har aldri ansvar for barnebarn, men min mor stoler jeg helt på.

Anonymkode: 4bd72...6cf

• Liker 2
Skrevet

Hvis barnet på 6 år blir mobbet på skolen så konsentrer du deg på den saken 24/7. Det at hun blir sint ofte er noe du må også få ta tak i . Det er ikke veldig normalt med en første klassing med trassige raseriannfall. Hvordan er hun på skolen ? Sutrete og sur ? 

Ikke for å være stygg, men kan det være at din datter er veldig bortskjemt? Mpten du skriver på virker du som en mor som finner alltid unnskyldninger for negativ oppførsel.

Det som er bekymringsverdig her er din datters oppførsel. 

Det er ikke greit av bestemor å slå! Hun ble nok satt ut når den store jenten bet henne og det skjedde i affekt, men det er likevel ikke greit.

Anonymkode: b464e...1fd

• Liker 8
Skrevet (endret)

Ungen var trengt inn i et hjørne og forsøkte å komme seg løs og biter. Nei, en seksåring skal ikke bite. Men en voksen skal heller ikke slå. Ingen trenger å ha hjerneksade. Ungen har ikke bitt før. Med mobbehistorikk føler hun seg sikkert enda mer sårbar og vil forsvare seg. Ikke noe unormalt i det.

TS - du må ta kontakt med skolen umiddelbart. Opplæringsloven §9A sier at alle barn har rett til et godt psykosialt miljø - det betyr at mobbing ikke er lov. Her må skolen ta tak, og heng på dem til de gjør noe. Få opprettet enkeltvedtak og følg opp tett.

Når det gjelder moren din, regner jeg med at hun ba ungen om unnskyldning? Voksne gjør også feil og da må man be om unnskyldning. Også til barn.

Endret av sofie777
  • Liker 12
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre er på samme alder.  De fikk fysisk avstraffelse, både foreldre og skole kunne bli fysiske. De ble også fysiske mot oss i affekt. Ikke ofte, og aldri som planlagte avstraffelser som ris etc, men spontan ørefik, klaps, lugging og holde hardt rundt armen har skjedd. Også fra mor, som egentlig var svært pedagogisk og kjærlig. Mor ville aldri gjort det nå med mer kunnskap, er ikke sikker på om min far ikke kunne gjort noe slikt om han ble bitt skikkelig. Han har aldri ansvar for barnebarn, men min mor stoler jeg helt på.

Anonymkode: 4bd72...6cf

Jeg er 54 og mine foreldre ble født på 1920/1930-tallet. Ikke en gang de ble slått av sine foreldre.

Jeg hørte aldri at noen av mine jevnaldrende ble slått, så om det skjedde, må det ha vært i det skjulte. På samme måte som i dag, sånt skjules fordi man vet det ikke er bra. 

Tror du må 100 år tilbake før fysisk avstraffelse var helt gjengs, selv om en del sikkert fortsatte OG fortsetter. 

Anonymkode: 4ba51...50a

• Liker 4
Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg er 54 og mine foreldre ble født på 1920/1930-tallet. Ikke en gang de ble slått av sine foreldre.

Jeg hørte aldri at noen av mine jevnaldrende ble slått, så om det skjedde, må det ha vært i det skjulte. På samme måte som i dag, sånt skjules fordi man vet det ikke er bra. 

Tror du må 100 år tilbake før fysisk avstraffelse var helt gjengs, selv om en del sikkert fortsatte OG fortsetter. 

Det har nok vært store forskjeller rundt omkring. Jeg er født på 80-tallet, og jeg fikk ris, og det fikk alle ungene i gata også. Ingen brydde seg med å skjule det, for det var helt vanlig og sånn det skulle være. Det ble gjerne gjort mens det var besøk i huset også (det var det verste, for det var så pinlig).

Samtidig var jeg den eneste som aldri fikk husarrest, og jeg var meget fornøyd med å "bare" få den typen straff man blir ferdig med med en gang og kan leke videre. ;) (Mine barn får ingen av delene.)

Anonymkode: b36b3...be1

• Liker 9
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis barnet på 6 år blir mobbet på skolen så konsentrer du deg på den saken 24/7. Det at hun blir sint ofte er noe du må også få ta tak i . Det er ikke veldig normalt med en første klassing med trassige raseriannfall. Hvordan er hun på skolen ? Sutrete og sur ? 

Ikke for å være stygg, men kan det være at din datter er veldig bortskjemt? Mpten du skriver på virker du som en mor som finner alltid unnskyldninger for negativ oppførsel.

Det som er bekymringsverdig her er din datters oppførsel. 

Det er ikke greit av bestemor å slå! Hun ble nok satt ut når den store jenten bet henne og det skjedde i affekt, men det er likevel ikke greit.

Anonymkode: b464e...1fd

Det som er bekymringsverdig er mobbingen og endret oppførsel i forbindelse med skolestart. Det er helt tydelig at dette dreier seg om et barn som sliter og har det vondt, ikke bortskjemthet og trass. 

Anonymkode: 1fed4...5d4

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er 62 år og bestemor. Fysisk avstraffelse har ikke hun erfart i sin barndom, ei heller var det noe hun gjorde mot sine barn. 

Det var veldig vanlig med fysiske avstraffelser da din mor vokste opp, selv om din mor ikke ble utsatt for dette.

Anonymkode: 7be0f...b8c

• Liker 5
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 1980 ble det brukt fysisk avstraffelse i 51 prosent av norske hjem, da dine foreldre vokste opp var det sikkert enda mer vanlig.

• Liker 8
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke greit at en voksen slår til et barn. Selv om det barnet biter! Man klarer å kontrollere seg selv. 

Jeg har f.eks en valp som biter, skulle tatt seg ut om jeg hadde slått valpen hver gang den klør i tennene og biter meg.

Ts: det er overhodet ikke akseptabelt at moren din slår jenta di! Selv om hun er bestemor så har hun ikke rett til det. Fysisk avstaffelse er faktisk straffbart i Norge. Og hvis moren din faktisk mener det er innafor med sånne avstraffelser så får du holde datteren din unna moren din, iallefall ikke la henne være alene med bestemoren. 

Du må også ta tak i mobbingen! Kontakt rektor i morgen. Hvis skolen ikke gjør noe med der så kan du faktisk anmelde rektor. Alle barn har krav på en trygg skoledag. Du bør også skaffe jenta di hjelp til å håndtere følelsene og sinnet sitt. Kontakt fastlege i morgen og be om henvisning til bup. 

Jeg vil tro det bestemoren gjorde, var en ren reflekshandling. Det er vanskelig å styre. En er ikke mishandler av den grunn.

Det viktigste er nå at moren skifter fokus og tar tak i problemene som datteren har med skolen. Får hun orden på det, vil tingene rose seg 

Anonymkode: ff46c...9a4

• Liker 6
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 54 og fysisk avstraffelse var helt vanlig da jeg var barn

Anonymkode: ff46c...9a4

• Liker 6
Skrevet

Skolen har plikt til å gripe inn hvis en elev mobbes. Les § 9A. 

Ta kontakt med skolen, kontaktlærer eller rektor, så de kan begynne med tiltak på skolen. Kanskje de også kan hjelpe med den utagerende adferden til din datter. 

Anonymkode: df31a...6f6

• Liker 1
Skrevet

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/nulltoleranse-mot-mobbing-lovfestes2/id2565186/

Fra skolestart i år kom det nytt regelverk på plass for mobbesaker i skolen. Tar ikke skolen ansvar, klager man til Fylkesmannen. Det er ikke lenger noen god grunn til å gå og vente og se når det gjelder slike saker. Så med mindre TS er et troll, så er det bare å ta mobbesaken videre. 

Anonymkode: 231f0...30f

• Liker 11
Gjest NotNaomi
Skrevet

Så mange stygge og rett ut idiotiske innlegg her. Om at jenta er "bortskjemt","rabiat" osv. Leser dere i det hele tatt hva Ts skriver? Håper dere som svarer så helt bort i hampen ikke er foreldre.

Bestemoren gjorde flere feil her. En holder ikke et barn hardt fast for å klippe negler nå hun allerede er så opprørt! Og å slå? Uff!

Ts skriver at jenta blir hardt mobbet og det er grunnen til at hun er blitt "vanskelig". Hvem forstår ikke sånt? Hun var grei før skolestart. Bare repeterer siden flere her tydeligvis har vondt for å skjønne den enkleste psykologi. Makan.

Ts. Du må snakke med bestemoren,og så må hun ta en samtale med datteren din hvor hun må be om unnskyldning.

Deretter må du snakke med rektor og kontakte helsesøster,og gjør alt i din makt for å få slutt på mobbingen! Kontakt alle instanser for å få satt en stopper for dette,og for hjelp til datteren din.

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundt 1980 ble det brukt fysisk avstraffelse i 51 prosent av norske hjem, da dine foreldre vokste opp var det sikkert enda mer vanlig.

Dokumenter påstanden din om fysisk avstraffelse i 51% av norske hjem på 80-tallet. 

• Liker 3
Skrevet

Det har vært forbudt å slå barn siden 1972. Så jeg synes det er rart at 51%av barna på 80 tallet fikk juling. Jeg er født tidlig på 80 tallet, har aldri blitt slått og har aldri hørt om noen av mine venner som ble slått. 

Som sagt over her så har det kommet en ny lov ang mobbing. Nå skal barnets følelser og meninger om det er mobbing som vektlegges. Ingenting må bevises. Skolen har en uke på seg etter man har meldt inn mobbingen å finne en løsning. Gjør ikke skolen det så kontakter man fylkesmannen som så tvinger skolen til å sette igang tiltak. 

Anonymkode: 642b0...25d

• Liker 9
Skrevet
8 minutes ago, AnonymBruker said:

Det har vært forbudt å slå barn siden 1972. Så jeg synes det er rart at 51%av barna på 80 tallet fikk juling. Jeg er født tidlig på 80 tallet, har aldri blitt slått og har aldri hørt om noen av mine venner som ble slått.

Vi lærte på skolen at det var forbudt, men foreldrene våre bare ristet på hodet og lo av den loven. "Vi gjør da som vi vil med våre egne unger" var gjengs oppfatning der jeg vokste opp. Vi trodde selvsagt det skulle være sånn og at våre foreldre hadde rett. Barn gjør som regel det.

• Liker 6
Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

For øvrig så hørte jeg aldri om barn som ikke ble slått. Det betyr ikke at det ikke skjer, det skjer bare andre steder, med noen du ikke kjenner.

• Liker 4
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om noen biter etter en er det helt naturlig å slå eller på annet vis dytte vekk vedkommende. Det er en helt vanlig refleks. Det viktige i din situasjon er at du tar tak i mobbingen på skolen. 

Anonymkode: 6e068...f98

Man slår da for faen ikke til et barn! Da er man faen meg IDIOT! 

Anonymkode: 75a61...211

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...