Gå til innhold

Bestemor fiket til barnebarn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i totalt sjokk etter min mor fiket til datteren min på 6 år. Av helsemessige og økonomiske grunner leier jeg kjellerleilighet av mine foreldre, dette gjør at vi er mye oppe med min mor og at datteren min går mellom etasjene som hun selv ønsker. Min datter har blitt hardt mobbet på skolen siste ukene og har latt det gå utover oss hjemme med raserianfall. Hun mister helt besinnelsen å starter å rope når hun ikke får viljen sin. Dette er en unge som har vært veldig pliktoppfyllende og har alltid gjort som hun har fått beskjed om helt til hun startet skole i høst.. Hun har det så vondt, å jeg vet ikke hva jeg skal gjøre annet enn å gi beskjed til skole. Hun vokner iløpet av natten å sier hun ikke føler seg bra å vil være hjemme.

Ikveld hadde hun fått bestemoren til å lage grøt til henne, og da ting buttet litt imot ble hun veldig sint å akkurat da fant bestemoren ut at hun skulle klippe neglene på datteren min, da så ungen helt svart å bet etter hånden til bestemoren som holdt henne hardt fast. Hun er og har aldri vært en biter, å det var sikkert mer for å få bestemoren til å slippe hånden enn å faktisk bite. Å da fiket bestemoren til henne.. Jeg ble kjempesint å fortalte at aldri skulle gjøre det mot ungen min igjen, å tok med meg ungen å gikk.. Nede greiet ungen å roe seg ned å spiste brødskiven å var helt ifra seg. Totalt i sjokk.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med aggresjonen til ungen, men er livredd for å straffe henne mer enn nødvendig da hun er veldig trist å fortvilet over skolesituasjonen.. Vi har helt klare regler og grenser, men alle disse har hun starter å presse så langt hun kan, er helt tydelig rop om hjelp.. 

I tanke på bosituasjonen vil jeg måtte prate med min mor.. hva skal jeg si og gjøre? Hun har en ide om at hennes barnebarn kan hun straffe slik hun vil 

Anonymkode: 6c0dd...f7c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om noen biter etter en er det helt naturlig å slå eller på annet vis dytte vekk vedkommende. Det er en helt vanlig refleks. Det viktige i din situasjon er at du tar tak i mobbingen på skolen. 

Anonymkode: 6e068...f98

• Liker 41
Skrevet

Dette er absolutt ikke greit. Barn skal aldri bli slått,uansett. Når det gjelder aggresjonen til datteren din så er det veldig viktig at hun får bekreftet sine følelser. Dette gjelder alle følelser som sinne,frustrasjon,tristhet og hvis hun er redd for noe. 

Jeg har en datter på 4 år. Hun kan av og til få små raserianfall,helst på kvelden og ofte hvis hun må avslutte en aktivitet hun liker godt. Da sier jeg: " Jeg ser du er sint og nå tror jeg du er veldig sint fordi du syntes det var så gøy å leke den leken og hadde lyst å leke mer,men jeg sa det var nok nå" " og det er helt greit å være sint,men det er ikke greit å være slem" ( eller eventuelt slå/ sparke) Med slike samtaler så stopper hun faktisk opp i raserianfall og begynner å tenke seg litt om og lytter og er ofte veldig enig med meg. For da bekrefter jeg følelsene hennes og snakker litt om hvorfor hun kanskje føler som hun gjør. Og sier at hun har lov å ha følelser ( eller den aktuelle følelsen) og at det er heilt greit,men vi må ofte gjøre det vi må gjøre uansett. 

Dette er min teknikk og jeg brenner veldig for at barn skal få lov til å føle det de føler og å få hjelp til å identifisere følelser. På den måten vil de også over tid bli bedre på å regulere egne følelser.

Anonymkode: 03f08...d7a

• Liker 26
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om noen biter etter en er det helt naturlig å slå eller på annet vis dytte vekk vedkommende. Det er en helt vanlig refleks. Det viktige i din situasjon er at du tar tak i mobbingen på skolen. 

Det er ikke greit at en voksen slår til et barn. Selv om det barnet biter! Man klarer å kontrollere seg selv. 

Jeg har f.eks en valp som biter, skulle tatt seg ut om jeg hadde slått valpen hver gang den klør i tennene og biter meg.

Ts: det er overhodet ikke akseptabelt at moren din slår jenta di! Selv om hun er bestemor så har hun ikke rett til det. Fysisk avstaffelse er faktisk straffbart i Norge. Og hvis moren din faktisk mener det er innafor med sånne avstraffelser så får du holde datteren din unna moren din, iallefall ikke la henne være alene med bestemoren. 

Du må også ta tak i mobbingen! Kontakt rektor i morgen. Hvis skolen ikke gjør noe med der så kan du faktisk anmelde rektor. Alle barn har krav på en trygg skoledag. Du bør også skaffe jenta di hjelp til å håndtere følelsene og sinnet sitt. Kontakt fastlege i morgen og be om henvisning til bup. 

Anonymkode: 41b29...8b0

• Liker 15
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke helt naturlig å slå et barn som biter,jøye meg. Kan være naturlig å dytte/skubbe bort ja,men slå??? 

• Liker 17
Skrevet

Tenker at bestemoren har fått nok av det totalt rabiate barnet ditt nå. Vel er det galt å slå barn men om en har en 6 åringen hengende i armen etter tennene er i reaksjonen så veldig underlig. Få hjelp til den ungen, for hun kommer ikke til å å flere venner at å oppføre seg som hun gjør og du bør ta ansvaret for henne selv inntil hun greier å la være å bite besteforeldrene.

Anonymkode: fdf94...01b

• Liker 25
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenker at bestemoren har fått nok av det totalt rabiate barnet ditt nå. Vel er det galt å slå barn men om en har en 6 åringen hengende i armen etter tennene er i reaksjonen så veldig underlig. Få hjelp til den ungen, for hun kommer ikke til å å flere venner at å oppføre seg som hun gjør og du bør ta ansvaret for henne selv inntil hun greier å la være å bite besteforeldrene.

Du snakker som en gneldrende gammel bestemor som har blitt bitt både her og der. Ingen som ser at bestemødre kan gjøre feil? Tvangsklippe negler til en 6 åring? Bra oppdragelse gitt!

• Liker 14
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du snakker som en gneldrende gammel bestemor som har blitt bitt både her og der. Ingen som ser at bestemødre kan gjøre feil? Tvangsklippe negler til en 6 åring? Bra oppdragelse gitt!

Hun bor i kjellerleiligheten til foreldrene for å lette egen økonomi og kunne bruke dem som barnevakt! Det er hun selv som må ta ansvar for den mannevonde ungen sin!! fremfor å sippe over at oppførselen til barnet ble for mye for hennes foreldre å takle!

• Liker 16
Skrevet

Har du snakket med moren din om hva som skjedde? Det kan hende det var ren affekt. Men så klart skal det absolutt ikke skje, men det kan være en forklaring om ikke annet. 

Hva slags oppfølging får dere fra skolen? Det bør vel settes igang en del tiltak fra skolens side? Jeg kjenner ikke til skolesystemet så vet ikke hvor det er riktig å starte: Skole eller fastlege, men det virker tydelig at barnet ditt trenger all den hjelp hun kan få akkurat nå. 

Din mor bør også snakke med barnet ditt, og få henne til å forstå at hun ikke slo fordi hun vil være slem, ønsker å skade henne og så hun ikke skal bli redd sin egen bestemor. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hun bor i kjellerleiligheten til foreldrene for å lette egen økonomi og kunne bruke dem som barnevakt! Det er hun selv som må ta ansvar for den mannevonde ungen sin!! fremfor å sippe over at oppførselen til barnet ble for mye for hennes foreldre å takle!

Vet du, dette er direkte ondskapsfullt sagt av deg. 

Barnet til Ts har utagerende oppførsel pga mobbing! Vet du hva mobbing i det hele tatt gjør med et menneske? Er du klar over hvor ødeleggende det er? 

Kan anbefale deg å se dokumentaren om mobbing på NRK. Der var det en 12-åring som tok selvmord pga mobbing og utestengelse på skolen. 

Hold deg for god til å kalle et barn som blir mobbet for mannevond og for å disse Ts for å ikke ha «kontroll» på ungen sin. 

• Liker 33
Skrevet

Her hadde jeg tatt en lang pause fra bestemora. Latt barne få slippe å se ei som slår henne, og hvertfall ikke være alene med henne!

Du har flere utfordringer. Dessverre må alle tas tak i med en gang. Mobbingen på skolen også en bestemor som slår. Stakkar jente. Hun har tydeligvis problemer med å uttrykke sine følelser siden hun reagerer med raseri. Her må du hjelpe henne. Kanskje du også må søke hjelp fra andre, festlege, skolen, barnevernet. Det kommer an på hvilke muligheter som der dere bor.

Anonymkode: 95379...3d8

• Liker 8
Skrevet

Skulle likt å høre bestemors versjon av denne saken...

Hvorfor grep du ikke inn når du så at bestemor tvangsklipte neglene til en allerede rasende 6åring TS?

Anonymkode: 5bb93...792

• Liker 24
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du, dette er direkte ondskapsfullt sagt av deg. 

Barnet til Ts har utagerende oppførsel pga mobbing! Vet du hva mobbing i det hele tatt gjør med et menneske? Er du klar over hvor ødeleggende det er? 

Kan anbefale deg å se dokumentaren om mobbing på NRK. Der var det en 12-åring som tok selvmord pga mobbing og utestengelse på skolen. 

Hold deg for god til å kalle et barn som blir mobbet for mannevond og for å disse Ts for å ikke ha «kontroll» på ungen sin. 

Det er jo ikke det som er poenget! Ungen trenger hjelp og ts må ta ansvar for at ungen får det og ikke bare satse på at det går over med tiden. For ungen hennes utagerer på en måte som gjør at både voksne og barn vil ta avstand fra henne noe som vil gjøre henne enda mer rabiat på sikt. Ts er forelderen og må ta ansvar for barnet og barnets oppførsel og inntil videre bør hun passe ungen sin selv for hun kan ikke forvente at hverken besteforeldre eller andre klarer å håndtere dette på en bra måte. Hun trenger en pedagog! til det barnet. 

• Liker 11
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som du er den mannevonde her. Og jeg må si,det er ikke mye til bestemor som slår barnebarnet sitt. Og jeg vet jeg har rett. 

• Liker 14
Skrevet

Bestemor burde ikke gitt en ørefik. Men hun vokste opp i en helt annen generasjon der fysisk avstraffelse var vanlig. Og jeg tror nok hun handlet i affekt når barnebarnet prøvde å ta seg ett jafs. Hun føler seg sikkert råtten som mistet besinnelsen, så er ikke sikkert at du må ta det opp flere ganger. Men du må få hjelp for datteren din, for oppførselen hennes er ekstrem. 

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Elliespelli skrev:

Bestemor burde ikke gitt en ørefik. Men hun vokste opp i en helt annen generasjon der fysisk avstraffelse var vanlig. Og jeg tror nok hun handlet i affekt når barnebarnet prøvde å ta seg ett jafs. Hun føler seg sikkert råtten som mistet besinnelsen, så er ikke sikkert at du må ta det opp flere ganger. Men du må få hjelp for datteren din, for oppførselen hennes er ekstrem. 

Øh, nei... hvor gamle tror du egentlig bestemødre er nå for tiden? 

Moren min er 62 år og bestemor. Fysisk avstraffelse har ikke hun erfart i sin barndom, ei heller var det noe hun gjorde mot sine barn. 

• Liker 12
Skrevet

Så du har traumatiserte minner fra din barndom? Nei? Da går det helt fint, hun reagerer på din datter som på deg. Man skal ikke gi en ørefik til et barn men det kan faktisk skje når man blir helt sprø. Barnet ditt har det vanskelig, det må du ta tak i, men det unnskylder heller ikke all oppførsel. Sånn for øvrig mener jeg du burde grepet inn tidligere om det var sånn at du var der når hun begynte å klippe neglene - det at du ikke gjorde noe sier meg at du er ung, og litt tafatt.

Og sånn helt på tampen: jeg tviler på at hun var i sjokk.

Anonymkode: b29cd...c2c

• Liker 11
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren min er 62 år og bestemor. Fysisk avstraffelse har ikke hun erfart i sin barndom, ei heller var det noe hun gjorde mot sine barn. 

Kanskje ikke din mor har opplevd det. Men jeg kan love deg at mange som er yngre enn henne og i hennes generasjon som fikk ris eller en ørefik om de ikke oppførte seg.

• Liker 13
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ørefiker og ris var vel vanlig bare for et par år siden, vel...

Om ikke i din familie så var det likevel vanlig mange steder. 

Jeg fikk både ris, ørefiker og juling av mine foreldre slik de fikk av sine. Men fortsatt ikke greit. 

TS må snakke med sin mor. Det er ikke greit å slå barn eller å bite besteforeldre.

Og hun må finne ut hva som egentlig skjer på skolen, slik at dette kan ordnes opp i. 

Anonymkode: 2c6a5...fcc

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...